IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
IKT – (IST) Információs és Kommunikációs Technológia Az Információs és Kommunikációs Technológia (IKT) körébe sorolható minden olyan számítógépes-informatikai eszköz, alkalmazás, és szolgáltatás, amelyek a tanítási-tanulási folyamatba bevonásra, felhasználásra kerülnek.
IKT-val támogatott tanóra Olyan tanítási óra, foglalkozás, melyen az alkalmazott pedagógiai módszerek, tanítási-tanulási módok és taneszközök között az IKT-alapú eszközök, taneszközök és módszerek min. 25%-ban alkalmazásra kerülnek.
IKT-alapú technikai eszközök számítógép és alap perifériái, számítógéphez kapcsolható audio-vizuális és/vagy multimédia eszközök (projektor, hangosítás, videomagnó, DVD lejátszó, video- vagy webkamera, digitális fényképezőgép, dokumentumkamera, digitális mikroszkóp), interaktív tábla, szavazórendszerek (tanulói visszajelzést támogató eszközök), számítógéphez kapcsolt mérési, vezérlési-szabályozási eszközök, hordozható eszközök: kézi számítógép, GPS, mini audio-vizuális lejátszó
Digitális taneszközök három komponense hordozó, publikáló eszközök: digitális tartalmakat közvetítő tömegtároló eszközök (pl.: CD-n, DVD-n közreadott tartalmak) és azok tartalomkezelő szoftvere, interneten publikált komplex tartalom (CMS) és tanulás menedzsment rendszerek (LMS), illetve ezek kombinációja (LCMS) a fentiekben megjelenített digitális tartalmak, tananyagok, segédanyagok, mérési-értékelési rendszerek, módszertani és felhasználói útmutatók oktatási célszoftverek melyek az info-kommunikációs kompetencia fejlesztését segítik
IKT-alapú módszerek, digitális pedagógia Azok a hagyományos és konstruktív pedagógia elveire épülő, az információs társadalom kompetenciáinak fejlesztését megvalósító tanítási-tanulási módok, módszerek, amelyek alkalmazásakor az info-kommunikációs technológia, mint eszköz és taneszköz jelenik meg a tanítás-tanulás folyamatában. Így új pedagógiai gyakorlatok kialakítására, vagy a meglévők módosítására nyílik lehetőség.
Az IKT-támogatású pedagógiai módszertan 3-as célú kompetenciafejlestése Tantárgyi ismeretek bővítése, rendszerezése IKT eszközök készségszintű alkalmazásának fejlesztése A konstruktív munkaformák alkalmazásával a szociális kompetenciák fejlesztése
Az IKT által támogatott tanulásszervezési módok Csoportmunka Pármunka-tanulópár Egyénre szabott rétegmunka Részben egyénre szabott rétegmunka Önálló munka
Az IKT-támogatású tevékenységek differenciálási lehetőségei Mennyiségi differenciálás Minőségi differenciálás Tanulási követelmények differenciálása
Alkalmazására szánt feladattípusok Problémamegoldó csoportfeladatok Alkotó feladatok Felfedező, kutató feladatok Érvelésre-vitára alkalmas feladatok Ellenőrzés, értékelés
Ajánlott óratípusok Új ismeretanyag feldolgozása Alkalmazás-gyakorlás Összefoglalás, ellenőrzés-diagnosztikus mérés
Köszönöm a figyelmüket! http://sdt.sulinet.hu http://ikt.sulinet.hu kernzoltan56@t-online.hu www.kernszolgaltato.hu