A Megyei Önkormányzat új helye és szerepe a területfejlesztésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
területi tervezési és értékelési referens
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Gaálné Vörösmarty Éva Veszprém Megyei Közgyűlés tagja
Kiváltás projektszemmel, a jövő
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Magyar Útügyi Társaság
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP Pályázati lehetőségek – jövő évi pályázatok.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Tájékoztató Fórum. Alapdokumentumok 1. EURÓPA 2020 _ A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája NEMZETI.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Magyar Útügyi Társaság
Előadás másolata:

A Megyei Önkormányzat új helye és szerepe a területfejlesztésben Dr. Papp Csaba megyei jegyző Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat 2014. január 31. Nyíregyháza

A megyei önkormányzat feladatai Új középszint, új megyei szerepek 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól területfejlesztés vidékfejlesztés területrendezés koordinációs feladatok II. 1996. évi XXI. törvény a területfejlesztésről és a területrendezésről megyei szintű területfejlesztés, → 2012-től a megyei önkormányzatok vették át a megszűnt RFT-k és a MFT-k feladatait is.

Fő feladat: a 2014-2020-as európai uniós programok középszintű tervezése

Európa 2020 stratégia - Felülről (Brüsszelből) vezérelt tervezés - Az EU 2020 stratégia olyan növekedést hivatott megvalósítani, amely: 1. INTELLIGENS (hatékonyabb oktatási, kutatási és innovációs beruházások) 2. FENNTARTHATÓ (alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra és versenyképes iparra való átállás) 3. INKLUZÍV (munkahelyteremtés és a szegénység csökkentése)

Fejlesztési fókuszok Az EU 11 tematikus célkitűzést határozott meg… A kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése; Az információs és kommunikációs technológiákhoz való hozzáférés, a technológiák használatának és minőségének javítása; A kis- és középvállalkozások, a mezőgazdasági (az EMVA esetében), a halászati és akvakultúra-ágazat (az ETHA esetében) versenyképességének javítása; Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és –kezelés előmozdítása; A környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása; A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; A foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzése; A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; Az oktatásba, a készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba történő beruházás; Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás. …amelyekre alapozva a Magyar Kormány 8 operatív programot nevesített.

Európa 2020 stratégia A 11 tematikus cél alapján megfogalmazott hazai keretcélok: aktivitási ráta emelése (a munkaképes korúak 75%-a) a fiatalok megtartása a közoktatási rendszerben (ez legyen 10% alatt) csökkenjen a mélyszegénység (Magyarországon 450.000 fő alá) energiatakarékosság, energiahatékonyság, megújuló energia K+F+I arányának a növekedése a GDP %-ában (1.2%-ról 1.8%-ra ). intézményrendszer átalakítása, tétségi decentralizáció partnerség fokozása a tervezés során

a 2007-2013 közötti időszak tanulságai Szétaprózottság, pontszerű fejlesztések rengeteg párhuzamosság Az összes forrás 24%-a gazdaságfejlesztésre, 2014 után 60%. A humán erőforrás komplex támogatása 76%-ról 40%-ra mérséklődik. Fokozni kell az EU versenyképességét.  

Egyszerűbben, gyorsabban, költségtakarékosan Tervezhetőség (több évre tervezhető struktúra) előleg lehívási lehetőség minden konstrukcióban átfutási idő csökkentése (600 napról 300 napra) egyablakos pályázati ügyintézés elektronikus adminisztráció normativitás fokozása átlátható bírálati és értékelési rendszer

Operatív programok 1322/2013. (VI.12.) Korm. hat. Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Terület- és Településfejlesztési OP (TOP) 16,3 % Intelligens Közlekedésfejlesztési OP (IKOP) Környezeti és Energetikai Hatékonysági OP (KEHOP) Emberi Erőforrás Fejlesztési OP (EFOP) Koordinációs OP (KOP) Vidékfejlesztés, halászat OP

A megyei tervezési folyamat logikája, dokumentumok összefüggései (NTH)

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye fejlesztési stratégiájának célrendszere

A Megyei Önkormányzat feladata: A TOP-ban a decentralizált programok tervezése integrált programok kialakításával három területi szinten valósul meg: (1831/2013.(XI.14.) Korm. határozat) megyei szint megyei jogú városi szint várostérség és megyei jogú város térségének szintje (várostérség és a megyei jogú város térsége szintjének területi meghatározása a területfejlesztési statisztikai kistérségek alapján történik) A Megyei Önkormányzat feladata: a területi szintek tervezési feladatainak összehangolása, koordinálása megyei szintű programmal összefüggő tervezési feladatokat ellátása várostérségek és a megyei jogú városok térségének fejlesztésével összefüggő tervezési feladatok ellátása az érintett települési önkormányzatok bevonásával

Indikatív megyei források 2014-2020 (1831/2013. (XI. 14. ) Korm Indikatív megyei források 2014-2020 (1831/2013.(XI.14.) Korm. határozat) Megyei gazdaságfejlesztési program (TOP): 45, 8461 Mrd Ft (+ ágazati OP-k forrásai) Kistérségi fejlesztési program: 23, 949 Mrd Ft (+Vidékfejlesztési Program ???) 2. Nyíregyháza MJV: 14, 0013 Mrd Ft 3. Határmenti együttműködési programok: kb. 10 Mrd Ft (HU-RO, HU-SK, HU-SK-RO-UA)

A várostérségek, valamint a megyei jogú városok térségeinek fejlesztését támogató források indikatív, kistérségek szerinti megoszlása Baktalórántházai 1 936,1 Csengeri 1 102,3 Fehérgyarmati 2 084,4 Ibrány-Nagyhalászi 2 322,1 Kisvárdai 2 665,8 Mátészalkai 3 157,5 Nagykállói 2 294,6 Nyírbátori 2 300,6 Nyíregyházi 1 015,5 Tiszavasvári 1 970,1 Vásárosnaményi 1 774,7 Záhonyi 1 325,3 A megyei önkormányzat a fejlesztése során ettől a forráskerettől a megyei területfejlesztési koncepcióban és programban megfogalmazott célkitűzések megvalósítása, valamint a hátrányos helyzetű térségek felzárkóztatása érdekében tíz százalékkal eltérhet a megye összes forráskeretén belül.

Területfejlesztési és Költségvetési Főosztály 1. Költségvetési Osztály A Megyei Önkormányzati Hivatal szervezetében is alkalmazkodott az új feladataihoz Területfejlesztési és Költségvetési Főosztály 1. Költségvetési Osztály 2. Önkormányzati és Pályázatkezelő Osztály 3. Koordinációs Osztály Szervezési Osztály + a Regionális Fejlesztési Ügynökség, mint munkaszervezet + tervezők

TOP-ból finanszírozható megyei gazdaságfejlesztési részprogramok A TOP keretein belül két prioritáshoz rendelhet programcsomagokat a megye: 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás ösztönzés

Térség gazdasági húzóágazatainak erősítése TOP-ból finanszírozható főbb megyei gazdaságfejlesztési részprogramok I. Térség gazdasági húzóágazatainak erősítése Tudásalapú gazdaság megteremtésén elősegítése A foglalkoztatás növelését elősegítő programok támogatása KKV-k versenyhelyzetének javítása Megyei integrált gazdaságfejlesztési szervezet működtetése Komplex turisztikai termék-és vonzerő fejlesztés

TOP-ból finanszírozható főbb megyei gazdaságfejlesztési részprogramok II. Megyei turisztikai koordinációs szervezet működtetése Helyi szintű alternatív gazdaságfejlesztések Helyi termékekhez kapcsolódó marketing tevékenység támogatása Gazdaságélénkítési marketingtevékenységek támogatása Alternatív foglalkoztatás bővítését célzó programok szervezése

A megyei tervezési folyamat ütemezése

Partnerségi program 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet 13. § „a területfejlesztési koncepciók és programok kidolgozásának része az állampolgárok, a tervezéssel  érintett területen működő érdekképviseletek, társadalmi szervezetek és vállalkozások tervezésbe való bevonását részletező partnerségi terv”.

A partnerségi folyamat működtetése Koordinálás: a Megyei Önkormányzati Hivatal Koordinációs Osztálya Partnerségi munkacsoportok: Vállalkozói Intézményi és civil Önkormányzat + Megyei Területfejlesztési Konzultációs Fórum (megye–MJV) + Elnöki Konzultációs Testület

Megyei területfejlesztési feladatok 2014-től A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény módosítása értelmében A területfejlesztési tervek végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása keretében: A megyei önkormányzat dönt a hatáskörébe utalt fejlesztési források felhasználásáról. II. RFÜ-k átvétele 2014. január 1-jétől III. Vidékfejlesztés

A Megyei Önkormányzat vidékfejlesztési feladatai 2014. január 1-jétől dönt a hatáskörébe utalt vidékfejlesztési források felhasználásáról, összehangolja a vidékfejlesztési stratégiákat és akciókat egyetértési jogkört gyakorol a vidékfejlesztési stratégiák, akciók jóváhagyását megelőzően, a vidékfejlesztési források felhasználásával kapcsolatban közreműködői szervezeti feladatokat lát el a regionális fejlesztési ügynökség útján, elláthatja a helyi akciócsoportok, a közösségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervezetek munkaszervezeti feladatait, a helyi akciócsoportok és közösségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervezetek tevékenységében való részvétellel közreműködik azok tevékenységében, összehangolja a helyi akciócsoportok tevékenységét a fejlesztéspolitikához és a területfejlesztéshez kapcsolódóan, koordinációs és döntéshozatali feladatokat lát el, monitoring bizottsági feladatokat lát el a programok végrehajtásához kapcsolódóan, ösztönzi a települési önkormányzatok összefogását vidékfejlesztési programok kidolgozására és megvalósítására

SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE TERVDOKUMENTUMAI SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓJA (2014. FEBRUÁR 20.) SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI PROGRAM STRATÉGIAI RÉSZ (2014. ÁPRILIS 24.) OPERATÍV RÉSZ (2014. ÁPRILIS 24.)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!