1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország Kft, Budapest,
2 CONNECT II kapcsolódó projektek 1) ÁAK forgalomirányító központ fejlesztésének folytatása „Fejlesztési koncepció folytatása, valamint migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához - regionális/határon átnyúló együttműködéshez szükséges specifikációk véglegesítésével (D2.2)” 2) Központok együttműködésének lehetősége „Az M0 autópálya forgalomirányító központjának és a budapesti forgalomirányító központnak az összekapcsolása az autópályák városi szakaszainak hatékony forgalmi menedzsmentjéhez, illetve forgalomszabályozásához (D3.2)” 3) DATEX adatátvitel „DATEX alapú kommunikációs pilot rendszerek kialakítása, adatcsere és együttműködés az autópálya forgalomirányító központja, a BFFH központ és ÚTINFORM között (D2.4/1)”
3 1) Az ÁAK forgalomirányító központ fejlesztése VJTSzükség szerinti terelés Forgalom- lefolyás könnyítés Diszpécser, Internet, egyedi csatornák Navigációs egységek, SMS, WAP Információk továbbítása a média irányába Egyedi tájékoztatás Megfelelő tájékoztatás VJTEsemény- érzékelés, intézkedés Zavarok kezelése Detektorok, kamerák Torlódás és baleset érzékelése Forgalom figyelése, adatgyűjtés EszközFeladatCél Forgalmi operátor Adatbázis További célok: baleset-megelőzés, torlódás-megelőzés, kapacitáskihasználás, hálózati stratégiák kidolgozása…
4 ÁAK központ felépítése 1) Az ÁAK forgalomirányító központ fejlesztése
5 Hálózati forgalom- irányítás felelőse: ÁAK forgalmi operátor Forgalmi operátor feladatai: Eseményfigyelés torlódás baleset egyéb (tervezett események) adatrögzítés archiválásautomatikus jelentéskészítés Eseménykezelés intézkedés: forgalombefolyásolás (VJT kezelése, felhajtás- szabályozás) informálás (A1 diszpécseren keresztül) adatrögzítés archiválásautomatikus jelentéskészítés Együttműködés adatszolgáltatás (TCC, TIC), egyeztetett intézkedés (TCC) meteorológiai adatok gyűjtése forgalomszámlálás vizuális megfigyelés a diszpécser feladata lehet automatikus környezeti adatok
6 2) Központok együttműködésének lehetősége Cél: Hálózati forgalomirányítás, a forgalom optimális levezénylése Lehetséges pilot: M1/M7
7 2) Központok együttműködésének lehetősége Feladatok a pilot projektekhez kapcsolódóan 1.Lehetővé tenni az M1-M7 bevezetőn a forgalmi zavarok előrejelzését a meglévő vagy kihelyezés alatt lévő VJT-ken 2.Hidak forgalmáról információk gyűjtése és osztályozása 3. M0 forgalmáról információk gyűjtése és megosztása, valamint a bevezető utak adatainak az információi 4. Tervezett események adatai (előre ismert forgalmi terelések, útfelújítási munkák adatainak a megosztása
8 2) Központok együttműködésének lehetősége Az ÁAK központ és kapcsolatai
9 Első lépés az együttműködéshez 2) Központok együttműködésének lehetősége
10 3) DATEX adatátvitel Tesztüzem: március (28.) Első értékelhető: március Jelenleg: nincs adatforgalom Adatgyűjtés: hiányzó detektoradatok TEMPO típusú értékelés készült: – Rendelkezésre állásról, üzembiztonságról (leállás) – Adatküldés megbízhatóságáról, (adatvesztés) – Lekérdezett adatok használhatóságáról (táblázat) – DATEX-től független hibák (detektorok küldtek- e adatot?)
11 Köszönöm a figyelmet! Kép forrása: Roadplan Kft. További információ: