Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Beszámoló az EASYWAY EG2 „ Beszámoló az EASYWAY EG2 „Európai forgalmi és hálózati menedzsment és ko-modalitás” szakértői csoport munkájáról Nagy Ádám forgalomszabályozási.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Deviation Phase II - Hungary Dr. Agnes Lindenbach | 8th October 2006 Dr. Lányi Péter Sopron, szeptember 9. A CONNECT és az EasyWay projektek hazai.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A CONNECT és az Autópálya
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hazai ITS stratégia az európai ITS Intézkedési Terv tükrében
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach.
Baranya Megyei Önkormányzat
Dr.- habil. Lindenbach Ágnes
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” tagállami egyeztetésének és végső elfogadásának folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Mocsári.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Intelligens közlekedési rendszerek
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár „Intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások Magyarországon az európai tendenciák tükrében” ITS Hungary Szakmai workshop Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár

Az ITS fogalma „ Intelligens közlekedési rendszerek (ITS)”: olyan rendszerek, amelyekben információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén, beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és a felhasználókat is, a forgalomirányításban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódási pontok vonatkozásában; (Az ITS Direktíva alapján)

Az ITS rendszerek fejlődését meghatározó tendenciák A közlekedés globalizációja elkerülhetetlen Európában, az EU kibővítése felgyorsította ezt a folyamatot. Európai és regionális együttműködés felerősödése: MIP I-II; euró-regionális projektek (CONNECT); majd 24 EU ország ITS projektjének indítása (EasyWay) Közlekedésbiztonság szerepének felerősödése: eSafety kezdeményezés (EU közlemények, ajánlások, eCall MoU). Környezet-tudatosság felerősödése (európai stratégiai dokumetumok), közlekedés „zöldebbé” tétele.

ITS rendszerek fejlődésének irányai Általánossá válnak a mindenki számára, minden időben, mindenhol rendelkezésre álló információs szolgáltatások. A felhasználók köre kibővül a közösségi közlekedést használókra, egyéb úthasználókra is. A lehetséges műszaki megoldások sokfélesége széleskörű intelligens közlekedési szolgáltatásokat tesznek lehetővé. A rendszerintegráció szerepe felerősödik (hálózat-üzemeltetők együttműködése, adott komponens felhasználása több rendszerben).

Stratégiai jellegű EU dokumentumok I. „White Paper: Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni” (2001. szeptember); „Keep Europe moving – sustainable mobility for our continent”, mid-term review (2006. június); „Freight Transport Logistics Action Plan” (2007. október). „A városi mobilitás cselekvési terve” (2009. szeptember),

Stratégiai jellegű EU dokumentumok II. „Intézkedési Terv az ITS rendszerek európai alkalmazásához” (2009. december), „Keret-rendszer meghatározására az intelligens közlekedési rendszereknek közúti közlekedés területén, és a más közlekedési alágazatokkal való kapcsolódásuk vonatkozásában történő alkalmazásához” az Európai Parlament és a Tanács Direktívája (2010. augusztus). „White Paper: Egy Egységes Európai Közlekedési Térség útiterve – Úton egy versenyképes és erőforrás hatékony közlekedési rendszer felé (2011)

ITS Intézkedési Terv Az „Intézkedési Terv” indokai: Az eddigi hagyományos megközelítés – új infrastruktúrák építése – nem fogja a szükséges eredményeket biztosítani a kihívások nagysága miatt a szükséges időtávokra. Innovatív megoldásokra van szükség, hogy az igényelt gyors fejlődést érjünk el a problémák megoldásának sürgőssége miatt. Legfőbb ideje, hogy az intelligens közlekedési rendszerek azt az elvárt szerepet töltsék be, amely lehetővé teszi a kézzelfogható eredmények megmutatkozását

ITS Intézkedési Terv Kiemelt jelentőségű területek: Közúti és forgalmi adatok optimalizált használata. Forgalmi menedzsment a TERN korridorokon és nagyvárosok térségében. Közlekedésbiztonság és az áruszállítás biztonsága. Járművön belüli alkalmazások integrálása az ITS rendszerekbe (ko-operatív rendszerek) . Adatbiztonsággal, adatvédelemmel és a felelősséggel kapcsolatos kérdések . Európai szintű együttműködés és koordináció az ITS rendszerek területén. Részletes feladatok rögzítése 2010 – 2014 között minden egyes területre

Európai ITS Direktíva Jellemzői: Az európai ITS alkalmazások keretét adja meg a következő évekre vonatkozóan. Az ITS alkalmazásokat specifikálja, prioritással rendelkező alkalmazási területeket jelöl meg, és kiemelt intézkedéseket határoz meg. Jelentési kötelezettséget ír elő a megvalósítás előrehaladására vonatkozóan (Tagországoknak az EU Bizottság felé, Bizottságnak a Parlament felé). Rendelkezik a nemzeti jogba való átültetésről.

Európai ITS Direktíva Kiemelt alkalmazási területek: a közúti, forgalmi és utazási adatok optimális felhasználása; a forgalom- és teherszállítási irányítási ITS-szolgáltatások folyamatossága; a közúti közlekedési biztonsággal és óvintézkedésekkel kapcsolatos ITS- alkalmazások; a járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolása.

Európai ITS Direktíva - kiemelt intézkedések az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatások; az EU egészére kiterjedő valós idejű forgalmi információs szolgáltatások; a felhasználók számára térítésmentes, a közúti biztonsággal kapcsolatos, minimális általános forgalmi információs szolgáltatások nyújtásához szükséges adatok és eljárások; az EU egészére kiterjedő, kölcsönösen átjárható, harmonizált e-segélyhívó szolgáltatások; a tehergépjárművek és a haszongépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó információs szolgáltatások nyújtása; a tehergépjárművek és a haszongépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó foglalási szolgáltatások nyújtása.

Európai ITS Direktíva - Tagországi kötelezettségek A tagállamok 2011. augusztus 27.-ig benyújtják a Bizottságnak a kiemelt területekre vonatkozó nemzeti tevékenységeikről és projektjeikről szóló jelentésüket. A tagállamok 2012. augusztus 27.-ig ismertetik a Bizottsággal az elkövetkezendő ötéves időszakra szóló nemzeti ITS-intézkedésekre vonatkozó terveiket. A tagállamok hatályba léptetik azokat a törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy ennek az irányelvnek 2012. február 27.-ig. Az első jelentést követően a tagállamok háromévente jelentést tesznek az intézkedéseik végrehajtásában elért haladásról.

Stratégiai jellegű hazai dokumentumok „Magyar közlekedéspolitika 2003–2015” c. dokumentum, GKM, 2003. „Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS)” c. dokumentum, IHM, 2003. „II. Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Programja: 2007–2013 között”; ITS széleskörű alkalmazása kiemelten kezelendő irány a KözOP-ban. „Egységes közlekedésfejlesztési stratégia 2007-2020”

Egységes közlekedésfejlesztési stratégia 2007-2010 A horizontális hatásoknak nevezett, általánosan érvényesítendő célok kiemelése: közlekedésbiztonság javítása, környezetterhelés csökkentése, a közlekedés energiahatékonyságának javítása, a korszerű IT megoldások alkalmazása. Az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások a közlekedéspolitika részét képezik!

Nemzeti Közlekedési Stratégia Jelenleg készül – célkitűzései: Az EU „Fehér Könyv” általános céljainak elérése Magyarországon is: újfajta, fenntartható tüzelőanyagok és meghajtó-rendszerek kifejlesztésére és be-vezetésére; multimodális logisztikai láncok teljesítményének optimalizálására, illetve; közlekedés és az infrastruktúra-használat hatékonyabbá tételére. Elkészítését össz-közlekedési szemléletben, egy dokumentumban kívánják megvalósítani.

NKS Felépítése: 16

Hazai ITS stratégia szükségessége Az ITS rendszerek/szolgáltatások fejlesztési irányainak, prioritásainak rögzítése/megfogalmazása szükséges a közlekedés-politikai célok eléréséhez. Az ITS stratégia prioritásainak meghatározása a hazai helyzet, a fejlődés várható tendenciái és a stratégiai jellegű dokumentumok figyelembevételével történik. A prioritások meghatározása mellett feladat-meghatározás: műszaki és nem műszaki jellegű feladatok rögzítése. Közúti közlekedéshez kapcsolódó stratégia – a minden egyes közlekedési ágazatot magába foglaló stratégia részeként – kapcsolódási pontokkal kell rendelkezzen a többi alágazat irányába.

Az ITS rendszerek és szolgáltatások prioritással rendelkező területei ITS alkalmazása a modern útüzemeltetésben – forgalmi menedzsment. Az autópálya-hálózat forgalomszabályozó- és információs rendszerei. Forgalomirányító központok. Multi-modális közlekedési információk: valós idejű információs rendszerek. Elektronikus útdíjgyűjtés. Az egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer (e-ticketing). Teherszállítás/logisztika ITS alkalmazásai. Közlekedésbiztonságot támogató eSafety rendszerek (eCall).

MIP I: TEMPO projektek Célkitűzés: az ITS rendszerek harmonizált alkalmazása a TERN hálózaton, ill. az „információs társadalom” megvalósítása a közúti közlekedés területén. TEMPO projektek: CENTRICO, VIKING, CORVETTE, STREETWISE, SERTI, ARTS. A projektek témakörei: forgalmi menedzsment és forgalom-szabályozás, utazási információs szolgáltatások, rendkívüli események/veszély- helyzetek kezelése, elektronikus útdíjgyűjtés, forgalomirányító központok, „horizontális feladatok”.

Az európai ITS projektekben való részvétel haszna I. A megvalósításra kiválasztott projektek az autópályahálózaton valóban szükséges - a speciális követelmények figyelembevételével - meghatározott fejlesztések/alkalmazások. A regionális együttműködésen alapuló, határon átnyúló ITS megoldásokat felhasználó tanulmányok kidolgozása/ projektek megvalósítása lehetővé teszi interoperábilis rendszerek / szolgáltatások üzemeltetését.

Az európai ITS projektekben való részvétel haszna II. Az Európai Unió pénzügyi támogatása lehetővé teszi a szükséges fejlesztések/alkalmazások megvalósítását, biztosítva ezáltal a magyar autópálya-hálózat magasabb szolgáltatási szintjének elérését. A regionális/európai együttműködés hozzájárul az ITS rendszerekkel/szolgáltatásokkal kapcsolatos „tudatosság” javításához, és lehetővé teszi a magyar szakemberek számára a sikeres európai gyakorlatok/megvalósítások megismerését.

MIP II: EasyWay Az európai együttműködés az ITS rendszerek és szolgáltatások területén az EU Bizottság 2007-2013 közötti új költségvetési periódusában is folytatódik. Szakmai indok: „Fehér Könyv” 2006. évi felülvizsgálata alapján az ITS rendszerek a jövőben kiemelt prioritásként szerepelnek. Az európai „ITS Action Plan” célkitűzéseit jelentős mértékben lefedik az EASYWAY célkitűzései. Az „ITS Direktíva” kötelezettségeinek való megfelelést támogatja a projekt.

Az EasyWay projekt célkitűzései Fokozott együttműködés a harmonizált, határon átnyúló forgalmi menedzsment és az információs szolgáltatások területén az alábbi célokkal: torlódások csökkentése 25 %-kal a szolgáltatási színvonal emelése érdekében; közlekedésbiztonság növelése 25 %-kal, hozzájárulva a kitűzött 50 %-os halálos áldozati szám csökkentéséhez; CO2 kibocsátás csökkentése 10 %-kal, céldátum: 2020.

Az EasyWay projekt víziója „A fenntartható közlekedési rendszer lehetővé teszi az európai közúti személy- és áruforgalomban részt vevők számára a biztonságos (balesetmentesség), hatékony (késések elkerülése) és tiszta (környezetbarát) utazást. A felhasználókat mindenhol és mindenkor segítik az összehangolt és akadálymentes ITS szolgáltatások az utazás minden fázisában (utazás előtt, közben, után)”. 24

Az EasyWay projekt vízió elemei „jól informált utas (utazási információs szolgáltatások)” víziója; „jól üzemeltetett úthálózat (forgalmi menedzsment rendszerek)” víziója; „hatékony és biztonságos áruszállítás” víziója; „kapcsolódó kiváló minőségű ICT infrastruktúra” víziója.

Az EasyWay projekt munkaprogramja Európai megvalósítások (DA: Deployment Activities): DA 1: Európai dimenziójú közlekedési információs szolgáltatások DA 2: Forgalmi menedzsment szolgáltatások DA 3: Teherszállítás és logisztikai szolgáltatások DA 4: Hatékony info-kommunikációs technológia infrastruktúra

Az EasyWay I. projekt hazai munkaprogramja A hazai projektpartnerek folytatták a CONNECT projekt keretében megkezdett munkákat. Elkészült a jövőbeli szolgáltatások alapját képező adat-portál pilot-projektje. Folytatódtak az autópályahálózat forgalomszabályozó- és információs rendszereinek kiépítése (prioritás M0 körgyűrű). Kiemelt jelentőségű a fővárosi- és az autópálya forgalomirányító központjainak együttműködése, és a határon átnyúló forgalmi menedzsment megkezdése. Hangsúlyos a teher-járművezetők parkolási információs rendszere.

Az EasyWay II hazai munkaprogramja A cél az EasyWay I. keretében megkezdett munkák folytatása, ill. az elmaradt projektek pótlása. Forgalomszabályozó- és információs rendszerek további kiépítése elsősorban az autópálya-hálózat kritikus szakaszain, Budapesti bevezető szakaszain (forgalmi adatok mérésére alkalmas mérőhálózat kiterjesztésével). A forgalomirányító központok közötti együttműködés folytatása az ÁAK Zrt. és a FKF Zrt. között). Teherjármű-forgalom menedzsmentje (túlsúlyos járművek kiszűrése, határon átnyúló együttműködéssel). Átfogó, egységes közúti adatnyilvántartás kiépítése: KIRA

„Alkalmazási Útmutatók” szerepe az EW projektben és az EU ITS Direktíva megvalósításában Az „Alkalmazási útmutatók” elkészítése az EW projekt alapvető tevékenysége, ill. jelentős vállalása. Az európai ITS alap-szolgáltatásokra (ill. az azokhoz kapcsolódó szolgáltatásokra) készülnek, összesen négy szakmai területen (az EW tevékenységi területének megfelelően) mintegy 19 útmutató készül. Az „Alkalmazási Útmutatók” biztosítják az egyes információs szolgáltatások/ forgalomszabályozó rendszerek és info-kommunikációs fejlesztések európai interoperabilitását, A műszaki kiírások alapjául szolgálhatnak – használata az EasyWay II. fázisának munkája / megvalósításai során kötelezőek.

„Alkalmazási Útmutatók” szerepe az EW projektben és az EU ITS Direktíva megvalósításában Az Európai Bizottságnak az ITS Direktívában (2010/40/EU) rögzített folyamatoknak megfelelően a kiemelt jelentőségű területekre vonatkozóan „specifikációkat” kell készíteniük – az „Útmutatók” értékes információkat / anyagokat jelenthetnek az EU Bizottság által készítendő „specifikációkhoz”. 2012. januárjában kezdődik az ún. tagállami konzultációs időszak, amikor az „Alkalmazási Útmutatók” 2011. év végéig elkészült ún. 2012. évi változatának első tervezetei első tervezetei már elérhetőek lesznek - az egyeztetési folyamatra várhatóan négy hónap áll rendelkezésre.

„Alkalmazási Útmutatók” szerepe az EW projektben és az EU ITS Direktíva megvalósításában

Alkalmazási Útmutatók (Deployment Guidelines) A1-TIS: Utazási információs szolgáltatások Az alap-szolgáltatás Az alap-szolgáltatáshoz kapcsolható szolgáltatások – kapcsolódó”Útmutatók” Utazási információs szolgáltatások (utazás előtt és utazás közbeni) (TIS - DG01) Eseményekre vonatkozó információs szolgáltatás (előrejelzés, és valós idejű) (TIS - DG02) Forgalmi információs szolgáltatás (TIS - DG03) Sebességszabályozásra vonatkozó információs szolgáltatás(TIS - DG04) Várható utazási időkre vonatkozó információs szolgáltatás (TIS - DG05) Időjárási információs szolgáltatás (TIS - DG06) Ko-modális utazási információk (TIS - DG07) Ko-modális utazási információs szolgáltatás 32 32

Alkalmazási Útmutatók (Deployment Guidelines) A2-TMS: Forgalmi menedzsment szolgáltatások / rendszerek Az alap-szolgáltatás Az alap-szolgáltatáshoz kapcsolható szolgáltatások – kapcsolódó „Útmutatók” Érzékeny útszakaszok menedzsmentje Dinamikus sávhasználatot lehetővé tevő forgalomszabályozó rendszerek (TMS–DG01) Sebességszabályozó rendszerek (TMS–DG02) Felhajtás szabályozás (TMS–DG03) Leállósáv használatát szabályozó rendszerek (TMS–DG04) Veszélyre való figyelmeztető rendszerek (TMS–DG05) Nehéz tehergépjárművek előzési tilalmát szabályozó rendszerek (TMS–DG06) Közlekedési folyósok és hálózatok forgalmi menedzsmentje (TMS–DG07) Határon átnyúló forgalmi menedzsment tervek Regionális forgalmi menedzsment tervek Agglomerációs forgalmi menedzsment tervek Vészhelyzet management (TMS–DG08) Vészhelyzet management 33 33

Az alap-szolgáltatáshoz kapcsolható szolgáltatások Alkalmazási Útmutatók (Deployment Guidelines) A3-FLS: Teherszállítás és logisztikai szolgáltatások Az alap-szolgáltatás Az alap-szolgáltatáshoz kapcsolható szolgáltatások Intelligens tehergépjármű-parkolás Intelligens teherjármű-parkolás (FLS – DG01) Túlméretes- és veszélyes szállítmányok szabályozása Túlméretes- és veszélyes szállítmányok szabályozása (FLS – DG02) Támogató tevékenységek forgalomszabályozó rendszerekhez Terület Szolgáltatás A4-ICT: Infokommunikációs technológia infrastruktúra Üzemeltetési környezet (ICT – SA01) A5-Pilotok VJT harmonizáció (VMS-03) DATEX II (DAT-01) 34

Összefoglalás I. Az EU Bizottság „Intézkedési Terve” szerint az ITS megoldások egyértelmű előnyökkel és hozzáadott értékekkel rendelkeznek a közlekedés fenntarthatóságára, hatékonyságára, biztonságára nézve, hozzájárulnak az EU célkitűzéseinek megvalósításához a belső piac és a versenyképesség területén. Az új EU dokumentum a következő évek ITS alkalmazásának/fejlesztésének a keretét biztosítja harmonizált, határon átnyúló, interoperábilis ITS megoldásokkal.

Összefoglalás II. Az „Intézkedési Terv” megvalósításához, az „ITS direktíva” teljesítéséhez az EU Bizottság által támogatott EasyWay projekt biztosíthat keretet 2010 – 2013 között. Döntő fontosságú lenne magasabb arányú támogatás elérése az ITS projektek megvalósításához. A következő évek feladata lesz a rendelkezésre álló EU források (TEN-T és egyéb források) optimalizált felhasználása az „ITS Action Plan”, és az „ITS Direktíva” hazai megvalósításához, figyelembe véve az ország közlekedéspolitikai célkitűzéseit.

Köszönöm figyelmüket! Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető PTE, PMMK e-mail: interut21@tvnetwork.hu