TM-NML152-1 A nyelvi agresszió Vázlat 2008. október 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Önismeret.
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
A mondat.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Szociális tanuláselmélet
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Jung Károly: Dal a hazáról
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Téma: egy új kiadvány bemutatása
AZ AGRESSZIÓ.
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
Ahogy engem elküldtél a világba, én is elküldtem őket a világba” (János 17:18)
A trágárság A Senákban és az emberi nyelvhasználatban 18/C.
A skizofrénia.
Ballagók búcsúztató áhítata.
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Összeállította: Dóber Valéria
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
A TÉKOZLÓ FIÚ (Negyedik lecke) Felismerés III..
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
A kriminálpszichológia
A „barbárság” fogalma Móricznál és általában
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az alapvető kommunikáció
Erőszak a családban.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Magatartászavarok és agressziókezelés
Önmenedzselés Előadó: Selmeci József Csongor. Változó külső és belső világunk A körülöttünk folyó változások egyik legfontosabbika az, hogy megnőtt a.
A reklám centruma.
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz. Egyedül Isten ajándékozhat meg szeretettel, de te is bizonyságát adhatod szeretetednek.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
A kommunikáció tényezői és funkciói
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Az érzelmi zsarolás.
A kvalitatív módszerek homunkulusza
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bosszú helyett szeretet
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

TM-NML152-1 A nyelvi agresszió Vázlat 2008. október 4.

Agresszió és agresszivitás ÉKSz:. 1. pol Vmely állam (területi épsége és függetlensége) ellen irányuló (fegyveres) támadás. 2. vál Erőszakosság. Agresszió (a latin agressio szóból, jelentése: támadás) minden olyan viselkedésforma, amelynek célja másnak sérelmet vagy kárt okozni.

Az agresszió alapvetően etológiai fogalom: az adott faj ökológiai élőhelyétől és az adott élőhelyhez történő adaptáció folyamán keresztül, evolúciós előtörténetétől függ, hogy milyen, agresszióként értelmezhető viselkedésformákat alkalmaz az ökológiai erőforrások megszerzéséért folytatott vetélkedés során. Emberi viszonylatban a más vagy mások ellen irányuló támadó viselkedés, amely közvetlen vagy közvetett (testi, lelki és szimbolikus) formában, pl. verbális közlésben is megnyilvánulhat.

Az agresszív viselkedésformákat a formai jegyek, a kiváltó okok és a funkció alapján csoportosítják. Az agresszió funkció szerinti formái: szaporodási agresszió, sikert befolyásoló agresszió, szexuális agresszió, territoriális agresszió, szülői fegyelmező agresszió, elválasztási agresszió (szülő-utód konfliktus), dominanciával kapcsolatos agresszió, csoportok közötti agresszió, ragadozó elleni agresszió.

Az agresszió egy megvalósult támadási szándék, két fél közül az egyik hátrányára létrejött erőszakos cselekedet. Agresszión olyan viselkedést értünk, amely szándékosan sért egy másik embert vagy rombol tárgyakat. Elméletek: a) Agresszió mint drive. b) Agresszió mint tanult válasz. c) Agresszió mint katarzis. d) Agresszió mint konfliktus-megoldási technika.

Agresszivitás Gyakran jelentkező ellenséges, mások elleni verbális, vagy tettleges támadásokban megnyilvánuló viselkedés, ill. az ellenséges-elutasító és konfrontálódó emberi beállítódás. Megnyilvánulási formái: káröröm, mérhetetlen kiabálás, átkok és rosszkívánságok, szándékos károkozás és rombolás, hideg bosszú, esztelen indulatosság.

„Agressziónak nevezünk minden olyan szándékos cselekvést, amelynek indítéka, hogy – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon.” (Ranschburg J.) Agresszió: szándékosan ellenséges viselkedés, a saját cél erőszakos, nagyon erőteljes követése másoknak kárt, fájdalmat okozva. Megélhető gondolatban, szóban, cselekedetben. Megnyilvánulási formái: káröröm, hangoskodás, önmagunk vagy mások sértése, szándékos károkozás, rombolás, indulatos bosszú.

„Agresszióról beszélünk támadó jellegű magatartás, ellenséges – legtöbbször feszültséggel járó – belső rezdületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak vagy tudattalanok, megmutatkozhatnak közvetlenül vagy közvetve, akár átalakult formában is.” (Hárdi István)

A verbális agresszió 1734. „…az isten szentsége bántódására e mái rossz világ száját a káromkodásra és hamis esküvésre minden irtózás nélkül kevélyen szoktatja; nem félvén az istent, nem is nézvén úgy mint mindeneknek bíráját, zabola nélküli testi bátorságba merülvén még az egymás között való beszélgetés sem tetszik rendesnek, s nem eshetik meg Isten Szent Lelke megbántása és szidalmazása nélkül ..”

1756.: „Sokszor hallotta szájábul a midön megh haragudott valakire lobogós, lánczos, kutya milliom, millingos forgós disznó lánczos menkü teremtettével káromkodnyi, és förtelmesen átkozódnyi, ha penigh megh fenétették, mégh annál jobban czifrázva szitkozódott.” (Schram II. 687)

A verbális (nyelvi) agresszió „olyan verbális viselkedésforma, olyan verbális aktus, amelynek során a beszélő szándéka az, hogy direkt vagy indirekt módon – de mindenképpen szándékosan – az elhangzott nyelvi megnyilatkozás tartalma és/vagy minősége folytán egy másik személyt bántalmazzon, szidalmazzon, sértegessen” (Kegyesné Szekeres Erika).

Hej, a Krisztus pofozza fel a büdös németjit, kibánt énvelem: törje ki a hoppáré, egye meg a féreg, hüljön rá a bűr! Küldött nekem bútort: az isten istene ne legyík, nyakvas ájjon belé, a rossz verje meg! De micsoda bútort, fusson ki a szeme, törjön el a bokája, száraggyon le a kezeszára! Bábunak való bútort, rogyassza rá az isten az eget, akassza keresztül benne a karót, boríccsa gyászba a fekete fenével! /…/” (Móricz Zsigmond: A bécsi bútor. Elbeszélések 1900–1914, Szépirodalmi, 1964. 11)

Az agresszivitás beszédbeli megnyilvánulásai - tartalmilag - az egyéntől, műveltségtől, szociokulturális környezettől függően sokfélék lehetnek. Az agresszív beszédben gyakori az átlagostól eltérő, gyakran infantilis szóhasználat Az agresszív beszédben gyakoriak a negatív jelzők. Az indulat a hangerő növekedésében is mutatkozhat.

Verbális/ nyelvi agresszió Közvetlen: átkozódás, káromkodás, szidalom. Közvetett: rágalmazás, megszólás, intrika és egyebek. Rejtett: „nyelvi környezetszennyezés”.

Átok, átkozódás Az átok „vad indulatból, bosszúból mondott rossz kívánság, hogy valami baj, csapás, szerencsétlenség érjen valakit” (ÉKSz. 70). Káromkodás A káromkodásban egymást, egymás nemzetségét, az Istent és a szentek nevét emlegetik az emberek durva, trágár szavak kíséretében. Szidalom A szidalmak olyan a szavak, kifejezések, amelyek célja – általában – a becsület megsértése, a másik ember gyalázása, becsmérlése, emberi értékeinek kisebbítése.

A szitokszó és a szitokszóvá válás útja Az agresszió nyelvi eszközeinek funkcionális része a szitokszó. Szitokszónak nevezzük azokat sokszor trágár, átkozódó, szidalmazó, káromló szavakat és kifejezéseket, amelyek indulatos beszédhelyzetben elhomályosult jelentéssel érzelemkifejező funkcióban társadalmi érvénnyel használatosak.

A szitokszóvá válás útja A/ Tiltott területek a kultúrában. Viselkedési tabuk.  a/ Nyelvhasználati tabuk: nyelvileg tiltott szavak.  B/ Tiltott szavak a kultúrában. Nyelvi tabu.  b/ A tiltott szavaktól a szitkozódásig.

C/ Szitkozódások a kultúrában.  c/ A szitkozódástól a grammatikai szitkozódásig.  D/ Lehetséges szitkozódások a kultúrában.  d/ A grammatikai szitkozódástól az aktuális szitkozódásig. E/ Tényleges szitkozódás a kultúrában.

A közvetlen nyelvi agresszió formái ÁTOK, ÁTKOZÓDÁS Igézéssel és rontással kapcsolatos átkok. Betegséget kívánó átkok. Erőszakos halállal kapcsolatos átkok. Egyéb átkok.

KÁROMKODÁSOK Káromlások: Káromlásátkok. Lelkeződések. Mívelések. Gyalázkodások: Adta-teremtettézések. Boszorkányozások, ördögözések. Eufemizmusok (essez< ez és ez).

SZIDALMAK Paráznaságra utaló szavak, kifejezések. Származásra utaló szavak, kifejezések. Népnevek. Foglalkozások. Gazemberezés. Állatszidalmak. Egyéb becsmérlő szavak, kifejezések.

Az agresszió nyelvi eszközei a szitokszók. A szitokszók a jó ízlést, az erkölcsi, esztétikai érzéket sértő tartalmuknál vagy hangulatuknál fogva nem fordulnak elő az igényes, a választékos nyelvhasználatban; nyilvános beszédben, közösséghez szólásban nem használhatók.

Az átok, a szitok, a káromkodás a harag, a felháborodás, a düh nyelvi síkon való megjelenése. A tiltott cselekedet, a meg nem engedett szavak kimondása egyfajta érzelmi szelep, konfliktushelyzetben megkönnyebbülést biztosít akkor, amikor a megkönnyebbülésre más lehetőség nincs. Az eredetileg különböző okok miatt szankcionált formulák megváltozott szerepben és formában ma is élnek a nyelvben: indulatkifejező elemek vagy töltelékszók.