A KÜLFÖLDIEK JOGÁLLÁSNAK NEMZETKÖZI JOGI KÉRDÉSEI: NEMZETKÖZI MIGRÁCIÓS JOG – ELŐADÁS – 2009. DECEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET – ELŐADÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A szíriai menekültek és Magyarország- menekültügyi szemmel
A nemzetközi közúti árufuvarozás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
EMBERI JOGOK.
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Külföldiek (TCN) munkavállalása és az integráció
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Állampolgársága végképp eltörölve
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Migránsok Magyarországon LeCiM-projekt.
EU alapismeretek E-Learning.
Az állam a nemzetközi jog alanyaként Állam = szervezett politikai közösségnek alávetett terület és népesség Állam: a nemzetközi jog (NJ) egyetlen alanya.
Az Európai Unió migrációs politikája
A nemzeti vámjogszabályok
1 Klíma-vándorok és a nemzetközi menekültügyi rezsim Tóth Judit (SZTE) 2010.szeptember.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
VETÉLKEDŐ EMBERI JOGOK.
Okmány-mintatár Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A KISEBBSÉGEK VÉDELME A NEMZETKÖZI JOGBAN – ELŐADÁS – NOVEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET.
A NEMZETKÖZI SZERZŐDÉSEK ÉRVÉNYTELENSÉGE – E L Ő A D Á S – április BCE T-KAR Nemzetközi Tanulmányok Szak.
DIPLOMÁCIAI MENTESSÉGEK ÉS KIVÁLTSÁGOK
AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG NEMZETKÖZI JOGI JELENTŐSÉGE – ELŐADÁS – NOVEMBER. BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET.
Kötelem – szerződés A szerződési jog jellemzői
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Állampolgárság.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
Menekültügyi trendek 2005 és 2010 között Kihívások és a joggyakorlat válaszai Európai Migrációs Hálózat november 8. dr. Tüske Rita.
A magyar menekültügy fejlődése
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Dublini eljárás a gyakorlatban
Állam és polgár II. Nemzetiségek és egyéb jogi státuszok
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
MIGRÁCIÓS SZAKIRÁNY Nemzeti Közszolgálati Egyetem
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Az Ebktv. különös rendelkezései Az egyenlő bánásmód követelménye a munka- és más jogviszonyokban.
Az ivóvíz ellátás hatása a világ migrációs folyamataira
A menekült gyermekek alapjogi helyzete Magyarországon
Az UNHCR feladatai és működése. A menekültügy nemzetközi feladatai
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Biztonságpolitika és válságkezelés
Migráció és nemzetközi jog
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Helló! V an 5 perced? Megismerhetsz, bemutatkozom! Amit a Vöröskeresztről tudnunk kell: Alapelvek.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
Ambrus Ágnes, Puskás Zsuzsi UNHCR Hungary Unit, RRCE
– ELŐADÁS – március BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET
A KÜLFÖLDIEK JOGÁLLÁSNAK NEMZETKÖZI JOGI KÉRDÉSEI
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
DIPLOMÁCIAI MENTESSÉGEK ÉS KIVÁLTSÁGOK
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal
Jog- és állambölcselet I.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A KÜLFÖLDIEK JOGÁLLÁSNAK NEMZETKÖZI JOGI KÉRDÉSEI: NEMZETKÖZI MIGRÁCIÓS JOG – ELŐADÁS – DECEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET – ELŐADÁS – DECEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 2 A külföldiek jogállására vonatkozó alapvető elvek  Kétféle felségjognak vannak alávetve (Á-uk személyi felségjoga & FÁ területi felségjoga).  Alapvető emberi jogok rájuk is vonatkoznak  csak FÁ áp-ainak státuszjogaival NEM rendelkeznek.  Ált. NJ-nak nincsenek erre részletes szabályai, hézagos szabályozás {pl.: ENSZ KGY Nyilatkozat a nem állampolgárságuk szerinti Á-ban élő egyének jogairól [ 40/144. sz. KGYH ]. Univ. Szervezet = IOM  Külföldiekkel való bánásmód mércéinek doktrínái: a ) nemzeti elbánás elve (latin-amerikai Á-ok  Calvo-doktrina ); b ) „ nemzetközi minimum standard ” (XX. századtól, nyugati világ).  Megoldások: 1) belső jog szabályozza ( idegenjog ) + 2) két- v. többoldalú megállapodásokkal 3) viszonosság (ma már ritka  vö.: NSZ-ek kiterjedt rendszere).  Kétféle felségjognak vannak alávetve (Á-uk személyi felségjoga & FÁ területi felségjoga).  Alapvető emberi jogok rájuk is vonatkoznak  csak FÁ áp-ainak státuszjogaival NEM rendelkeznek.  Ált. NJ-nak nincsenek erre részletes szabályai, hézagos szabályozás {pl.: ENSZ KGY Nyilatkozat a nem állampolgárságuk szerinti Á-ban élő egyének jogairól [ 40/144. sz. KGYH ]. Univ. Szervezet = IOM  Külföldiekkel való bánásmód mércéinek doktrínái: a ) nemzeti elbánás elve (latin-amerikai Á-ok  Calvo-doktrina ); b ) „ nemzetközi minimum standard ” (XX. századtól, nyugati világ).  Megoldások: 1) belső jog szabályozza ( idegenjog ) + 2) két- v. többoldalú megállapodásokkal 3) viszonosság (ma már ritka  vö.: NSZ-ek kiterjedt rendszere).

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 3 Belépésre vonatkozó szabályok 2 FŐ ELV:  egyetlen Á sem zárkózhat el más Á-ok polgáraival való érintkezés elől (vö. NZKi közösségben való részvétel) szuverenitás elve  minden Á joga, hogy szabályozza a külföldiek belépését területére (vö. szuverenitás elve).  E két elv összeegyeztethető  első általános, második kivétel jellegű.  Általában beutazási engedéllyel (vízummal)  de gyakoriak az Á- ok közötti ún. vízummentességi megállapodások  Illegális bevándorlás leküzdésére: kétoldalú ún. tolonc- egyezmények

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 4 Külföldiek tartózkodása (jogok & kötelezettségek terjedelme a tartózkodási céltól + időtartamtól függ (jogok & kötelezettségek terjedelme a tartózkodási céltól + időtartamtól függ) Turisták Ideiglenes tartózkodók (pl. művészek, egyetemi oktatók) Vendégmunk ások:  NSZ-ek (pl es ENSZ Egyezmény, ILO 97. és 143. Egyezménye ). Bevándoroltak legkedvezőbb helyzetben lévő külföldiek, letelepedési engedélyük van, „kvázi- állampolgárság” Menekültek Ők szorulnak rá leginkább a NKZi védelemre.

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 5 Diplomáciai menedékjog ( asylum ) Területi menedékjog ▪ A külképviseletbe menekült személy kiadásának megtagadását jelenti. ▪ Ma már csak regionálisan létezik, Latin-Amerikában (pl. Havannai Egyezmény) politikai üldözötteknek [  lásd: évi BE = a képviseletet rendeletésszerűen kell használni]. ▪ A FÁ maga dönti el, hogy a területére menekültnek megadja-e a menedékjogot vagy sem. ▪ Egyetemes nemzetközi jogi szabály.  Fő jogforrás: évi Genfi Konvenció menekült NSZ-ek: 1951: Genfi Konvenció & 1967-es Jkv. ( menekült = azok, akiket hazájukban politikai, vallási, nemzetiségi, faji vagy tsd.-i csoporthoz tartozás miatt üldöznek v. üldöztetésnek vannak kitéve + másik Á-ban tartózkodnak), 1953-tól: ENSZ Menekültügyi Főbiztosság (UNHCR).

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 6  Kiutasítás  főként idegenrendészeti szab.sértés miatt. Korlátok: a) nem lehet kollektíven, b) megfelelő eljárás & legkisebb sérelem; c) jogorvoslat; d) non-refoulement elve. NJ: áp-t NEM lehet + a kiutasítottat az áp. szerinti Á- nak vissza kell fogadnia tól : NJB tevékenysége (jogfejlesztés: hontalanok)  Kiadatás  közönséges bűntettes kiadása más Á-nak a büntetőeljárás lefolytatása céljából. NJ-ban NINCS ált. kiadatási kötelezettség. –NSZ / viszonosság alapján van helye [pl.: bilaterális NSZ-ek (kb ); ET 1957-es többoldalú egyezménye; joghatóságot biztosító multilat. szerződések = „ aut punire, aut dedire ”]. kettős inkriminációspecialitás politikai bcs -ek –Alapelvek: kettős inkrimináció elve; specialitás elve (csak olyan bcs. miatt lehet eljárást indítani, amelyre vonatkozóan a kiadatást kérték); politikai bcs -ek kizárva.  Bűnügyi jogsegélyszerződések (speciális eset: bünt.végrehajt. átadása). Külföldiek távozására vonatkozó szabályok (speciális esetek)

Nemzetközi Tanulmányok Intézet 7 KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!! dr. M o l n á r T a m á s BCE T-Kar Nemzetközi Tanulmányok Intézete Tel.: ; Fax: