1. előadás Általános információk A fizika tárgya Az SI mértékrendszerről Vonatkoztatási és koordináta rendszerek Az anyagi pont kinematikája.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

II. Fejezet A testek mozgása
11. évfolyam Rezgések és hullámok
a terület meghatározása
A hőterjedés differenciál egyenlete
Környezeti és Műszaki Áramlástan I.
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
A mozgások leírásával foglalkozik a mozgás okának keresése nélkül
A test tömege.
Speciális erők, erőtörvények
A hőterjedés alapesetei
Dr. Angyal István Hidrodinamika Rendszerek T.
Analitikus (koordináta) geometriai gyorstalpaló
1. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI
ALAPVETŐ MÉRÉSEK.
Newton mechanikája gravitációs elmélete
A számítógépi grafika matematikai háttere
Ideális kontinuumok kinematikája
A hőátadás.
Mértékegységrendszerek SI, IUS
A folyamatok térben és időben zajlanak: a fizika törvényei
KISÉRLETI FIZIKA I MECHANIKA
Mérnöki számítások MÁMI_sz1 1.
A GEOMETRIA MODELLEZÉSE
2. Előadás Az anyagi pont dinamikája
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Mérnöki Fizika II. 3. előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Fizika 2. Mozgások Mozgások.
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
(tömegpontok mozgása)
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
BEVEZETŐ A FIZIKA TÁRGYA
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A Galilei-transzformáció és a Galileiféle relativitási elv
Az erő.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
1. előadás Statika fogalma. Szerepe a tájépítészetben.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
©Farkas György : Méréstechnika
Fizika 1. Alapvető ismeretek Alapvető ismeretek.
1. előadás Általános információk A fizika tárgya
5. előadás A merev testek mechanikája – III.
Pozsgay Balázs IV. évfolyamos fizikus hallgató
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Egyenes vonalú mozgások
A forgómozgás és a haladó mozgás dinamikája
2. előadás.
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Albert Einstein   Horsik Gabriella 9.a.
Newton : Principia Katona Bence 9.c..
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
Ütközések Ugyanazt a két testet többször ütköztetve megfigyelhető, hogy a következő összefüggés mindig teljesül: Például a 2-szer akkora tömegű test sebessége.
Fizika Dr. Beszeda Imre jegyzete alapján.
A Fizikai összefüggések származtatásának alapjai
1.Mi a tehetetlenség? 2.Fogalmazd meg a Newton I. törvényét! 3.Írj legalább három különböző példát a testek tehetetlenségére! 4.Két test közül melyiknek.
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
A testek néhány mérhető tulajdonsága 3. óra
Stacionárius és instacionárius áramlás
SKALÁROK ÉS VEKTOROK.
A felvilágosodás előfutárai
Az SI mértékrendszer.
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A mérés A mérés összehasonlítás, ahol a mérendő mennyiséget hasonlítjuk össze az egységnyinek választott mennyiséggel. Hosszúság mérése: Hosszúságot hasonlítunk.
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Előadás másolata:

1. előadás Általános információk A fizika tárgya Az SI mértékrendszerről Vonatkoztatási és koordináta rendszerek Az anyagi pont kinematikája

Általános információk Tanulási jótanácsok –Kontakt órák és önálló tanulás: 50%-50% (a „szabad idő” csak látszólag szabad, gyakorlás és önálló anyagfeldolgozás is szükséges) –A tanulás folyamata: 1 - megértés, 2 – bevésés –Az önálló jegyzetelés fontossága

A fizikai mennyiség Fizika órán fizikai mennyiségekkel számolunk! Fizikai mennyiség = {mérőszám} {mértékegység} Sebesség = 5 m/s- dimenzió: [LT -1 ] –A fizikai mennyiség dimenziója (jellege): hosszúság – L tömeg – M idő - T Kapitány a gépháznak:-Mennyi? -Harminc! -Mi harminc? -Mi mennyi?

A fizika tárgya Azt vizsgálja, hogyan „működik” a természet Mire jó a fizika? –Módszert és analógiákat mutat problémák megoldásához –Megmutatja az összefüggéseket

A fizika – tudomány A tudomány fejlődik: –Az egyes diszciplínák érvényességi köre behatárolódik: a korábbi egy általánosabb elmélet speciális esetévé válik –Megtanulunk helyesen feltenni kérdéseket Értelmetlen kérdések: –Mit csinál a szél, amikor nem fúj? –Milyen színű az elektron? –…. A megismerés módszere –1. lépés: adatgyűjtés - hogyan? –2. lépés: analízis – mi a közös? –3. lépés: elmélet - miért?

A természet leírásának nyelve: a matematika Új elmélet rendszerint új matematikát kíván Newton és Leibniz - differenciál és integrálszámítás Fourier – harmonikus analízis Heisenberg – mátrix - mechanika Feinmann - gráftechnika Az eredményes fizika feladatmegoldáshoz matematikai jártasságra van szükség. (Nincs értelme a verselemzésnek, ha el sem tudjuk azt olvasni.)

Az SI mértékrendszerről Magyarországon 1979 óta kötelező az SI-mértékrendszer használata. Az évi XLV. törvény 1. melléklete határozza meg a szabványos magyar mértékegységrendszer alapjait. Mérés : – A mérendő mennyiségben hányszor van meg a mértékegység mértékegység: m/s-dimenzió: [LT -1 ] Dimenzió (jelleg): –hosszúság [L] –tömeg [M] –idő [T]

A fizikai mennyiség fogalmi és számszerű jellemzői kialakulásának lépései: 1.Az egység meghatározása (hosszúság, tömeg, erő, ellenállás, …) 2.A nullpont megadása (0-km Bp. Lánchíd, budai hídfő / Római birodalomban Rómában földrajzi hosszúság: Greenwich hőmérséklet: 0C o, 0F o, …) 3.Az egyenlőség kritériuma (hőmérséklet, kapacitás, időtartam,…) 4.Kisebb - nagyobb vonatkozás eldöntése (tömeg, fekete lyuk hőmérséklete) 5.Skálatörvény meghatározása (higanyszál/alkoholszál, lineáris/logaritmikus [dB, fénytan, hőtan, …])

Mértékegységrendszer: az adott mérési területet felölelő mértékegységek összessége A mértékegységrendszer kialakítás szempontjai: –Kevés számú alapegység –Szemléletesség (emberközeli – ne túl nagy, ne túl kicsi) [kg, m, s] –Többszörösök és tört részek egységes kezelése [10 hatványai - idő] –Az alapegységek legyenek függetlenek egymástól [MKSA, cgs] –Az egységek [etalonok] reprodukálhatók legyenek (természeti katasztrófa esetén is) –Az alapegységet definiáljuk [kg] Két szemlélet: –A mértékegység akkor jó, ha mindig kéznél van (pl. láb) –A mértékegység természeti állandó legyen (Christian Huygens [ ])

Az SI kialakulása 1790 – a francia nemzetgyűlés határozata 1799 – ősméter: a Párizson áthaladó délkör 40 milliomod része „Minden időkre, minden népnek” 1875 – nemzetközi méteregyezmény 1960 – Mérésügyi Világszervezet IX. ülése: SI (Système international d’unités)

Az SI felépítése (MSz 4900/1…12) Alapegységek- 7 db Kiegészítő egységek- 2 db Leszármaztatott mennyiségek Megtűrt egységek [hold, négyszögöl, Å, fényév, pc, …] A nem (hivatalos) SI egységeket is ismerni kell

Kiegészítő egységek: radián és szteradián

Mértékegységek átváltása Sebesség: 54km/ó = 54*(1000m)/(3600s) = 15m/s A grafit fajhője: c = 0,2cal/(g o C) = 0,2*(4,186J)/(10 -3 kg o C) = 837,2J/kg o C A mértékegységekkel is számolni kell! (Ne fosszuk meg magunk egy ellenőrzési lehetőségtől!)

Vonatkoztatási és koordinátarendszerek Vonatkoztatási rendszer: amihez a mozgásokat viszonyítjuk, amihez rögzítjük a koordinátarendszert. (előadóterem, Föld, vasúti kocsi, távoli állócsillagok, …) A mozgás leírása, a pályagörbe függ a vonatkoztatási rendszer megválasztásától Szerepe: megtalálni a jelenségek lehető legegyszerűbb leírását –pedál mozgása: az országúthoz képest/a kerékpár vázához képest –a bolygók mozgása: a Földről nézve/a Napról, vagy távoli csillagról nézve

Koordinátarendszer: a tér pontjainak helyzetét számszerűen jellemzi A tér dimenziószáma: a tér egy pontja helyének egyértelmű megadásához szükséges lineárisan független adatok száma 0-dimenziós tér – pont 1-dimenziós tér – vonal[x] 2-dimenziós tér – felület[x,y], [r,  ] 3-dimenziós tér – térfogat[x,y,z], [r, ,z], [r  … n-dimenziós tér – hipertér [x 1, x 2, x 3, …., x n ]

Speciális koordinátarendszerek 2 dimenzióban: –Derékszögű (Descartes-féle) koordinátarendszer - [x,y] –Síkbeli polár-koordináta rendszer - [ ,  ] 3 dimenzióban: –Derékszögű (Descartes-féle) koordinátarendszer - [x,y,z] –Henger koordinátarendszer - [r, ,z] –Térbeli polár-koordinátarendszer - [r  Kísérő triéder – [t,n,b] t – tangenciális (érintő), n – normális, b – binormális egységvektorok

Áttérés az egyik koordinátarendszerről a másikra Házi feladat

Fizikai mennyiségek Skalár – csak nagyság (hőmérséklet, tömeg, idő, …) Vektor – nagyság és irány (helyvektor: r=(x,y,z), erő: F=(F x,F y,F z ) Tenzor – 3 dimenzióban 6 független adat (deformációs tenzor, tehetetlenségi tenzor, polarizációs tenzor …)

Vektorok Egységvektorok ie x e 1 je y e 2 ke z e v = (v x ;v y ;v z )= (v 1 ;v 2 ;v 3 ) v = v x * i+v y * j +v z * k v = v x * e x +v y * e y +v z * e z v = v x * e 1 +v y * e 2 +v z * e 3 v = v 1 * e 1 +v 2 * e 2 +v 3 * e 3

Műveletek vektorokkal Összeadás/kivonás c = a ± b = (a 1 ± b 1,a 2 ± b 2,a 3 ± b 3 ) / c i = a i ± b i Szorzás –Skalárral c = a = ( a 1, a 2, a 3 ) / c i = a i –Vektorral skalárisan c = ab = (a 1 b 1 +a 2 b 2 +a 3 b 3 ) / c =  a i b i c = ab*cos(  ) –Vektorral vektoriálisan c = [ab] = a x bc x = (a y b z -a z b y ) – x => y => z => x [ciklikus permutáció] c = ab*sin(  ) Abszolút érték:

Az anyagi pont kinematikája Def: Kinematika - a test mozgáspályájának matematikai leírása, a mozgás okára való tekintet nélkül. Az anyagi pont: - absztrakció

Út, sebesség és gyorsulás általában 1, Ha ismerjük az út(idő) függvényt:

Út, sebesség és gyorsulás általában 1, Ha ismerjük a gyorsulás(idő) függvényt:

Út, sebesség és gyorsulás – geometriai jelentése Az út(idő) görbe meredeksége a sebesség A sebesség(idő) görbe meredeksége a gyorsulás, a görbe alatti terület a megtett út A gyorsulás(idő) görbe alatti terület a megszerzett sebesség