A szociális intézményrendszer kihívásai és fenntarthatósága 2013-tól XIII. SZIME-Konferencia Győr, 2012. szeptember 28. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai.
Civil szervezetek Magyarországon
Jogszabályok és a valóság év. Hogy is van ez? IX. Országos Szociális Szakmai Konferencia Keszthely, november 7. Czibere Károly Református.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Humánszolgáltató Központ, Nagykőrös
Az önkormányzatok szerepe a közösségi szolgálat szervezésében május 13.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A stratégiai tervezés történeti háttere
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Kanász-Nagy Máté: Az önkormányzati segélyezési rendszer lehetséges reformlehetőségei a harmonizáció tükrében Budapest,
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Megújulás Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció
1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE június 21. Czibere.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
„Híd a jövőbe” Utak és lehetőségek a szociális ellátásban a valódi értékek mentén Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete XII. Nemzetközi.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Kinek profit a NON Profit?
Megbecsülés az idős embereknek
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

A szociális intézményrendszer kihívásai és fenntarthatósága 2013-tól XIII. SZIME-Konferencia Győr, szeptember 28. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat, Szociális Klaszter

Helyzet áttekintése A Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció elkészítése – szakértői változat Jelentősége kettős: -Egyrészt szakmapolitikai iránytű, intézkedési irányok kijelölése -Másrészt szakmai konszenzus végre nem valami ellen, hanem valami mellett Minisztériumi változat(ok) – NSZK2, NSZK3 (ÚNSZK) Az ÚNSZK tartalmára közvetetten következtethetünk a költségvetési törvény nyáron megszavazott változata alapján

Fel nem adandó elvek Belső minőségfejlesztés Szakmai eredményesség Fenntarthatóság Kiszámítható és tervezhető szabályozási, finanszírozási környezet kialakítása Igazságosság – közfinanszírozás célzottsága Szolgáltatási és pénzbeli ellátások összekapcsolása A szociális problémákra gyorsabban, rugalmasabban és innovatívabban reagáló védelmi rendszer kialakítása A közösségi értékek fokozottabb figyelembevétele (család, kisközösség, önkéntesség) Felelősség – a jogosultság vizsgálatakor annak vizsgálata az egyén és a család mindent megtett és megtesz (pl.magánforrások szélesebb körű becsatornázása) Munkatársak megbecsülése: a közfinanszírozása jobb célzása lehetővé teszi, hogy a nehezebb munkát végzők több bérhez jussanak

Az alapvető célokhoz rendelt eszközrendszer Szabályozási logika átalakítása (szolgáltatás-alapú szabályozás, verseny) Finanszírozási logika átalakítása (szektorsemlegesség, szükséglet-alapú differenciálás) Az ellátásra jogosultság szűkülése Kapacitások célzottsága Alapellátás: lokális kohézióra épül, professzionalitása garantált – szélesebb lefedés vs. célzottabb – magasabb szakmai szinten Szakellátás: magasabb belépési küszöb, magasabb professzionalitás Közfinanszírozás vándorlása az alacsonyabb magánforrás-mobilizációs szolgáltatások felé Közfinanszírozás erősebb outcome- orientációja

A szabályozás iránya az idei jogalkotás alapján A három szektorú szolgáltatási szakterület négy szektorúvá válik Az állami (szolgáltatási) szektor kialakulása és megerősödése több lépésben: 2012: MIK – megyei intézmények 2013: KSZGYF – Központi Főigazgatóság, a MIK- ek önálló döntési hatásköreinek jelentős korlátozásával, MIK-ek helyén kirendeltségek 2014: önkormányzati, megyei jogú városi, fővárosi szakellátás államosítása Az önkormányzati szektor súlyának csökkenése Ezért az „államosítás” kifejezés megtévesztő: nem a magántulajdon államosítása történik, hanem recentralizáció Egyházi szektor erősödése – szavakban igen, szabályozásban nem Civil szektor súlyának csökkenése

Az ellátórendszer reformja Ellátási felelősség Megyei önkormányzatHelyi önkormányzat Á Ellátás- szervezés (szak) Á8Á8 Megyei intézmények 294 Önkormány- zati intézmények 356 Ellátás- szervezés (alap) Önkormány zati szolgáltatá- sok EC E 220 C 303

Az ellátórendszer reformja 2013 Ellátási felelősségHelyi önkormányzatÁLLAM Ellátás- szervezés (szak) ÁLLAM MIK Önkormányzati intézmények Ellátás- szervezés (alap) Önkormányzati szolgáltatások EC EC ? ? ?

Államosítás értékelése Mi vezetett ide? Az állam képtelen volt egy szolgáltatási piacot szabályozni, s az ellátási anomáliák megoldására csak ezt az egy megoldást látta. Előnyök – szolgáltatási színvonal-egyenetlenségeinek csökkenése, kiszámíthatóság, koncentráltabb fejlesztések, célzott forrásfelhasználás, stb. Hátrányok: rugalmatlanság, szükségletalapúság csökkenése, pótlólagos helyi erőforrások kiszorítása (ld. önkormányzatoknak nem kell fenntartói támogatást fizetniük jövőre a bentlakásos intézmények felé), puha költségvetési korlát, stb. Veszély: állami szerepek összecsúszása: ki engedélyezi, ellenőrzi és szabályozza az állami szolgáltatásokat? Lehetőség: az állam magára húzza a szociális védelem fenntartásáért viselt felelősséget, ezzel a szociális problémák közvetlenül hozzá futnak be. Ez után az állam nem mutogathat másra, nem háríthatja a felelősséget. Következmény: a korlátozott állami erőforrások és az állami ellátás színvonalának csökkenése miatt nő a kereslet a nem- állami ellátásra, de a kapacitáskorlát ezt nem tudja kielégíteni – nő a szürke gazdaság

A szabályozás iránya az idei jogalkotás alapján Finanszírozás az államosított rendszerben: fejkvótáról kvázi-fejkvóta (bázis-alap): normatívának nincs értelme az állami fenntartású szolgáltatások esetében Finanszírozás az államosításra felkészülő rendszerben: Kvázi-bértömeg-alapú finanszírozás Finanszírozás egyházi és civil rendszerben: Valahogy elkallódott: a költségvetési törvény normaszövege erre utalást nem tartalmaz… Továbbra is: szigorúan kontrollált kapacitásfejlesztés Sőt: kapacitások visszafejlesztése (idősellátás: hsny, bentlakás) (Mi lesz a felszabaduló forrásokkal?) Alap- és szakellátás egymásra nem épülésének erősödése

2013 – a költségvetési törvény tükrében Alapszolgáltatások: fejkvóta-alapú finanszírozás fennmarad többnyire változatlanok maradnak a normatívák a házi segítségnyújtás normatívája 25%-kal csökken. szakmailag elfogadhatatlan érvelés, hogy ez a sok papírozós szolgálat miatt szükséges hatása kiszámíthatatlan és rendkívül rossz üzenetet hordoz. Nappali ellátás: jelentős emelkedések. Ennek örülni kell, de az ilyen jelentős emelés csak más kasszák rovására történhet egy nominálisan nem növekvő összkeretben.

2013 – a költségvetési törvény tükrében Szakkellátás – csak idős- és hajléktalanellátás A többi szakterület kimaradt Fejkvóta-alapú finanszírozás megszűnik, de mégse. Általánosságban: az output-alapú finanszírozás jobb, mint az input-alapú. Kvázi-bértömeg-finanszírozás: L/5 szabály, de nem tényleges státusokra és tényleges bértömegre! Mekkora az átlagbér? Miért pont L/5, hiszen az szakmai szabályok ennél több státuszt írnak elő? Eredmény: 635e Ft-ról eFt-ra csökkenés Milyen elvek, okok és hatástanulmányok vannak e tervek mögött???

A bentlakásos normatíva reálértékének változása

Mi a teendő? – Két stratégia A) Ölbe tett kézzel történő ülés – annyi rossz év után már úgyse lehet rosszabb B) A költségvetési vitából még legalább egy hónap van hátra A szolgáltatási kassza nem csökken nominálisan az ideihez képest A nem-államosított szektorok finanszírozási technikái finomíthatók A még nem létező, civil és egyházi szolgáltatásfinanszírozás megalkotásához sürgősen neki kell látni Van mozgástér, sőt: év közben felszabaduló források! Az önkormányzati, civil és egyházi fenntartóknak egyeztetve kell javaslatokat tenni. Rajtunk múlik…

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!