Integrált közösségi szolgáltató terek A kistérségek nagy jelentősége Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás III. Kistérségi szakmai konferencia Kecskemét, 2008. június 9. Integrált közösségi szolgáltató terek Az IKSZT kialakítása és működtetése A koncepció összegző vázlata Ditzendy Károly Arisztid arisztid@hrod.hu
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely Vállalkozásfejlesztés diverzifikációs tevékenységek támogatás mikro-vállalkozások támogatása vidéki térségek turisztikai szolgáltatásainak fejlesztése Közösségi célú fejlesztések A vidéki gazdaság és lakosság számára nyújtott alapszolgáltatások fejlesztése A vidéki örökség megőrzése és korszerűsítése Falumegújítás és –fejlesztés Képzés és készségfejlesztés Készségek elsajátítása, ösztönzés és a helyi fejlesztési stratégiák kidolgozása és végrehajtása Képzés és tájékoztatás
Helyzet, szükséglet a közösségek, a társadalmi kohézió, összetartozás hiánya, eróziója a (humán)szolgáltatások egyre kevésbé hozzáférhetők a kistelepüléseken a közösségi tevékenység, illetve a közszolgáltatások keretéül szolgáló épített infrastruktúra állagromlása, diszfunkcionális állapota
Célok Közösség Szolgáltatás Infrastruktúra a közösségek megerősítése, megerősödése feltételeinek megteremtése jó színvonalú közszolgáltatások hozzáférésének biztosítása a legelmaradottabb térségekben a pusztulófélben lévő közösségi infrastruktúra revitalizálása
Az IKSZT Szolgáltatás Közösségi tér Épület Épület, amely keretet biztosít minden ágazat, szakterület számára, hogy közszolgáltatásait elérhetővé tegye a vidéki településeken és térségekben Szolgáltatásszervezési modell, amely hozzájárul az egyes (köz)szolgáltatások fenntarthatóságához, szakmai és finanszírozási szinergiájuk megteremtéséhez Közösségi tér, a helyi közösségi indíttatású, illetve közösségi célú kezdeményezések, folyamatok befogadó, támogató keretrendszere
4. Megvalósítás 4.1. FVM az IKSZT, mint épület megvalósítása, igazodva a tárcák igényeihez is (csak felújítás, bővítés, legalább 1.000 ingatlan, legfeljebb 50 millió Ft/ingatlan) általános működési költségek biztosítása 2010-ig (6 millió Ft)
4. Megvalósítás 4.2. Az érintett tárcák az IKSZT-be telepítendő, telepíthető (köz)szolgáltatások meghatározása (hazai és ÚMFT forrásból támogatott szolgáltatások is) az IKSZT-vel, mint épülettel, illetve mint szolgáltatórendszerrel szemben támasztott igények meghatározása az IKSZT-be telepített ágazati, szakterületi (köz)szolgáltatások feladathoz kötött finanszírozása
4. Megvalósítás 4.3. Az FVM és az érintett tárcák közösen a szolgáltatási modell módszertani, eljárási kézikönyvének és minőségügyi rendszerének elfogadása (brand + „közmarketing” → franchise keretrendszer) a program működtetése, felügyelete (szakmai- módszertani dokumentumok, képzések, szakmai monitoring, stb.) 4.4. Kormány → Országgyűlés a működési források költségvetésben való biztosítása (2010-től) A közfeladat-ellátás új-régi bázisa
5. Eredmény Az IKSZT hálózat, amely keretet biztosít a (köz)szolgáltatások vidéki településekre, térségekbe való telepítésére; célszerűen integrálja és fókuszálja a szakterületek (szociális, foglalkoztatási, vállalkozásfejlesztéshez kötődő, gyermek és ifjúsági, oktatási, képzési, közművelődési, szociális, stb.) szakmai és anyagi erőforrásait; szakmai és finanszírozási szempontból fenntartható (Szakmai Módszertani Központ, működési támogatás)
6. A pályázati folyamat Szakmai fejlesztés Beruházás Két lépcsős, a szakmai és a beruházási rész elválik egymástól. A cél, hogy csak olyan beruházás valósuljon meg, amelyben fenntartható szolgáltatások működnek majd. Szakmai fejlesztés Beruházás Az IKSZT-t megvalósítani kívánó önkormányzat vagy szervezet először működési és fenntartási tervet ad be, amelyben – egyéb szempontok mellett bemutatja, hogy milyen szolgáltatásokat kíván betelepíteni az IKSZT-be (akár újakat, akár olyanokat, melyek már működnek a településen); milyen forrásból kívánja működtetni azokat (jelenleg is létező normatívák, már elnyert pályázati források, leendő, tervezett pályázatok); milyen szakmai feltételeket kíván biztosítani (szakemberek, szakmai együttműködések) Az IKSZT beruházásra csak azok az önkormányzatok, szervezetek pályázhatnak, melyek működési és fenntartási tervét az érintett tárcákból álló tárcaközi bizottság jóváhagyta. A beruházási tervnek az épített és kiegészítő infrastruktúra fejlesztést, mint a működési fenntartási tervben vázolt feladatok megfelelő keretét kell bemutatnia.
6. A pályázati folyamat Szakmai, módszertani kézikönyv A Működési és fenntartási tervek elkészítését Szakmai és módszertani kézikönyv segíti, amely – többek között – tartalmazza az érintett tárcák által az IKSZT-be telepíteni kívánt szolgáltatások specifikációját szakmai kritériumait finanszírozási módját és volumenét (normatíva, hazai pályázat, ÚMFT pályázat) a szakmai fejlesztéséért felelős kormányzati vagy civil szervezeteket, hálózatokat a szolgáltatások komplex, egymásra épülő ellátásának lehetséges módjait.
Integrált közösségi szolgáltató terek A kistérségek nagy jelentősége Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás III. Kistérségi szakmai konferencia Kecskemét, 2008. június 9. Integrált közösségi szolgáltató terek Ditzendy Károly Arisztid arisztid@hrod.hu www.hrod.hu