Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011. október 17.
Párbeszéd Kultúra Párbeszéd Kultúra -munka-tudomány -játék-művészet -beszéd-vallás -párbeszéd-erkölcs -jog -jog -gazdaság -gazdaság -politika -politika /Kornis Gyula / /Kornis Gyula /
logos ≈ dialógus kötelesség – jog kompromisszum ≠ konszenzus interkulturalitás – interdiszciplinaritás (Comenius program könyve) (Napútonlét- Életre nevelőd/és /című könyv) (Comenius program könyve) (Napútonlét- Életre nevelőd/és /című könyv) EGYETEMES MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET KULTÚRANTROPOLÓGIAI SZEMLÉLETTEL
KARÁCSONY SÁNDOR: „Egyetemi színvonalra kell emelni a tanítók általános műveltségét már csak azért is, hogy mennél több legyen bennük és rajtuk tiszteletreméltó tartalom és forma.” „Egyetemi színvonalra kell emelni a tanítók általános műveltségét már csak azért is, hogy mennél több legyen bennük és rajtuk tiszteletreméltó tartalom és forma.” A magyarok kincse /Széphalom Könyvműhely Bp / Nincsen Isten ?-fejezet 201.o. „…a középiskolai, sőt az egyetemi nevelést is egyetemi színvonalra kell emelni, mert jelenleg alacsonyabb színvonalon mozog…„ Karácsony Sándor: Magyar észjárás c. könyvéből. Karácsony Sándor: Magyar észjárás c. könyvéből.
Jacques Delors Az oktatás rejtett kincs című UNESCO Nemzetközi Bizottságával összeállított könyvében az oktatás négy alappillére a XXI. századra vonatkoztatottan: Az oktatás rejtett kincs című UNESCO Nemzetközi Bizottságával összeállított könyvében az oktatás négy alappillére a XXI. századra vonatkoztatottan: 1. Megtanulni megismerni 2. Megtanulni dolgozni 3. Megtanulni együtt élni másokkal 4. Megtanulni élni
STRATÉGIA Fedezzük fel, találjuk meg kik is vagyunk!? Fedezzük fel, találjuk meg kik is vagyunk!? Vissza Szókratészhez!, de hogyan? Reflexiók a 4 szóról, amely a kulturális sokféleségben közös nevező lehet: Reflexiók a 4 szóról, amely a kulturális sokféleségben közös nevező lehet: - Történelmi emlékezet - Harmónia - Nagylelkűség - Szellemiség / Gilbert Caffin és André Compte-Sponville –alapján/ / Gilbert Caffin és André Compte-Sponville –alapján/
Továbbadni Továbbadni az iskolában az iskolában a társadalomban a társadalomban Európában Európában a világban a világban
TAKTIKA Európaiság, avagy a magatartás minőssége az „ Egyetemes Művelődéstörténet „ útján
PROJEKTEK Interkulturális Európa Interkulturális Európa Comenius -PHARE Comenius -PHARE Interdiszciplináris-LAMAP- Science- Pollen Interdiszciplináris-LAMAP- Science- Pollen Comenius /több projekt / Comenius /több projekt / Multilaterális Multilaterális
COMENIUS MULTILATERÁLIS PROJEKT - GERFEC - most van alakulóban Emberi Jogok és a Demokratikus Polgári nevelés kapcsán a kompetencia a lapú fejlődési keretben az andragógiára vonatkozottan 2X3 „K „ + 1 „ K „ 2X3 „K „ + 1 „ K „ - kognitiviás - kommunikáció - koherencia-kooperáció - koncentráció-kreativitás +1 „K” = konszenzus +1 „K” = konszenzus konszenzus≠kompromisszum konszenzus≠kompromisszum
Vezérgondolatok Demokratának lenni, az azt jelenti, hogy nem félni- Bibó István Demokratának lenni, az azt jelenti, hogy nem félni- Bibó István A civilizációk halandók, a kultúra örök – Paul Valéry A civilizációk halandók, a kultúra örök – Paul Valéry Csodálom Leonardo da Vincit, mert Ő meglátta a szakadékban is a hidat !- Paul Valéry Csodálom Leonardo da Vincit, mert Ő meglátta a szakadékban is a hidat !- Paul Valéry Ha meg akarod változtatnia világot, jobbítani kívánod, akkor kezd a változást saját magadban- Gandhi Ha meg akarod változtatnia világot, jobbítani kívánod, akkor kezd a változást saját magadban- Gandhi Gondolkozni=Dialógust folytatni- Te vagy magad az első másik- Mencia de la Fuente Emiliano Gondolkozni=Dialógust folytatni- Te vagy magad az első másik- Mencia de la Fuente Emiliano Ítélkezés nélküli kritikus szellem Ítélkezés nélküli kritikus szellem Modus vivendi Modus vivendi Pacem in terris Pacem in terris
Köszönöm a figyelmet!