„Múzeumandragógia és múzeummediáció” A múzeumi kultúraközvetítés innovációs törekvései Előadó: Kurta Mihály Széphalom, 2009
A kultúra társadalmi feladatai A mindenkori életminőség emelése Munkaerőképzés, gondozásfejlesztő szerep Az egyén közösségképző képességének kifejlesztése Nemzeti és állampolitikai célok szolgálata (Glatz, 2007)
A kulturális ágazat közművelődési alágazat (népművelés, szabadművelődés, közművelődés, mediáció) művészeti alágazat oktatási alágazat tudomány alágazat média- és tömegkommunikáció + a modernizáció eredményeként
Közművelődés „Múzeumi Közművelődés” Múzeumi kultúraközvetítés fogalma A kulturális ágazat feladatait komplexen magábafoglaló múzeumi rendszer ismeret - és tudásfejlesztő, tanulást segítő, személyiségformálást, alternatív konfliktus megoldást animáló közvetítési feladatainak gyakorlását múzeumi kultúraközvetítésnek, „mediáció”-nak nevezzük. (Kurta, 2008)
Múzeumandragógia nemzetközi előzmények Felnőttoktatási Konferencia, Montreal Faure jelentés (1972) - A jelentés alapján a felnőttkori tanulást az emberi jogok közé emelik. Ten Have, E.N. Medinszkij „Antropagógia” = Általános Embernevelés tudománya: Durkó átveszi, publikálja a rendszert Life long learning - Lifewide learning > Durkó-Maróti-Koltai
Múzeumandragógia hazai előzmények 1999: Bp. Nemzetközi Múzeumpedagógiai Konferencia MOKK 2006: Debrecen Országos Andragógiai Konferencia 2007: Debrecen, Timpnet Műhely MKK Országos Konferenciája 2008: Bp. Nemzetközi Felnőttképzési Konferencia 2009: Múzeumandragógiai honlap
ANTROPAGÓGIA (embernevelés tudománya) Pedagógia a gyermeknevelés tudománya múzeumpedagógia Andragógia a felnőttnevelés tudománya múzeumandragógia Múzeumgerontagógia idősek, szépkorúak felnőttnevelési tudománya múzeumgerontagógia
A MÚZEUMANDRAGÓGIA FOGALMA A múzeumandragógia a múzeumok, a muzeális jellegű intézmények, civil közösségek, a kulturális örökség védelmével, őrzésével megbízott szervezetek felnőttképzési, felnőttoktatási, felnőttnevelési tevékenységének lehetőségeit, feltételeit vizsgálja. Azokat a törvényszerűségeket igyekszik feltárni, amelyek intézményes vagy intézményen kívüli múzeumi keretek között hatékonyabbá tehetik a felnőtt egyének, a felnőtt közösségek számára „az élet teljes körére kiterjedő” tanulási, öntanulási, képzési, önképzési, személyiségfejlesztési tevékenységet. (Kurta, 2008)
Mediáció < > Múzeummediáció értelmezései A múzeumi közvetítés, mediáció napjainkban felmerülő aktuális kérdése az, hogy továbbra is kinyilatkoztat és a hagyományos autoriter ismeretközlést választja, vagy megtanít kételkedni és látni, érzékelni finom különbségeket felkínálva a párbeszéd lehetőségét látogatói számára. (Koltai Zsuzsa, 2007)
Mediáció < > Múzeummediáció értelmezései A hollandiai workshop szakmai fórum elsődleges célja volt, hogy áttekintse és hangsúlyozza a múzeumi mediációval foglalkozó szakemberek szerepét a kiállítások megvalósításának menetében. (Mihalkó Viktória, 2007 - Socrates Grundtvig Program)
A mediáció fogalma A mediáció az alternatív konfliktus-megoldás egyik formája (AKM), melynek során egy ”semleges harmadik fél” avatkozik közbe, hogy elősegítse a vitában álló felek között a kölcsönösen elfogadható megegyezést. (F. Strasser - P. Randolph)
A múzeummediáció fogalma A múzeummediáció a múzeumi kultúra-közvetítés komplex rendszere, amelynek részei szorosan kapcsolódnak a múzeumtudományi szakágak tudásközvetítő funkcióihoz, a kulturális örökség bemutatásához és értelmezéséhez, a muzeális jellegű hálózat múzeumpedagógiai, múzeumandragógiai, múzeumgerontagógiai tevékenységekhez köthető tanulási, képzési, nevelési feladatokhoz, az alternatív konfliktusmegoldás múzeumi formáihoz. (Kurta, 2009)
Rendszer(t)váltó muzeológiai filozófiák – Múzeumandragógiai stratégia Legitim-illegitim múzeumandragógia!!?? Támogatók és ellenzők A „Szentendre modell” /dinamikus múzeum/ (Cseri Miklós BTM előadás) A Ma-Dok Hálózati Rendszer (Fejős Zoltán) A Timpnet Műhely (Kriston Vízi József) Az „Europolit” projekt (Koltai Zsuzsa) MMM –Múzeumok Mindenkinek Munkacsoport (Vígh Annamária)
Új Múzeumi Nevelésfilozófiai Modell múzeumpedagógia múzeumandragógia Múzeum gerontagógia S ú l y p o n t o k: Személyes méltóság Tradíció Hagyomány Nyelv Örökség Identitás Múzeumi mediáció Autonóm Egyén Közösség Erkölcs Life long learning Lifewide
Mission statement Múzeumandragógia Múzeumpedagógia Múzeumgerontagógia Tér és funkció foglaló törekvések „Iskolabarát” - Látogató- és családbarát múzeumi modell Oktató Múzeum - Látványtár - Virtuális kiállítás - Távoktatás
Múzeumok innovációs funkciói ma – holnap Szociokulturális animáció Mentálhigiénés programok Interkulturális kommunikáció Közösségfejlesztő múzeumi táborok Tehetséggondozás Gyakorlatorientált és problémamegoldó múzeumi formák Múzeumi szabadiskola (open learning) Távoktatás
Totális muzealitás Múzeumi dilemmák: Fejős Zoltán, György Péter, Puczkó László, Bereczky Lóránd Vörös Győző (Surányi Back Fülöp,Régészeti Missziója Egyiptomban) Múzeum és múlt > Múzeum és jelen > Múzeum és jövő > Jelenzsugorodás: Térfoglalás: (jelent a múzeumokba) Múzeumi ígéret: R. Várkonyi Ágnes Fejős Zoltán Bibliai hagyomány
Paradigmaváltás a múzeumi kultúraközvetítésben Múzeumok új kihívásai Paradigmaváltás a múzeumi kultúraközvetítésben „A múzeumi paradigmaváltás lényege, hogy múzeumaink aktívabb szerepet töltsenek be az emberek, a múzeumi közönség, a társadalom szabadművelődésében, közösségfejlesztésében, kielégítve a dinamikus ütemben fokozódó önálló tanulási–közösségi igényeket és szükségleteket, amely egyidejűleg jelenti a személyiségfejlesztést, személyiségformálást.” (Kurta, 2007)
Strukturális reformok megvalósítása a múzeumi rendszerben Múzeumok új kihívásai Strukturális reformok megvalósítása a múzeumi rendszerben A strukturális reformok lényege, hogy a múlt és a jelen kutatás felvétele alapján mit találnak ki a múzeumok a jövő embere, a jövő társadalom számára. Hinnünk kell abban, hogy a múzeumok hozzájárulnak a morális, kulturális, közösségi válság felszámolásához.
Köszönöm megtisztelő figyelmét! e–mail: kurta@hermuz.hu