„ Múzeumpedagógiai képzés a felsőoktatásban”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.
Advertisements

Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Dr. Juhász Erika Tanszékvezető, főiskolai docens Debreceni Egyetem
Készült a 25 éves osztálytalálkozónk emlékére !
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Tájékoztató TÁMOP-projektünk nyitórendezvényére Kalocsa, november 7. (Katona István ház) A Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár gyűjteményére épülő,
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Tehetségek segítése a természettudományok területén
Herman Ottó Emlékházban
VIII. DÖNTŐ április 17..
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
Lovasturizmus -Általános turisztikai ismeretek-
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
szakmérnök hallgatók számára
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Élethosszig tartó tanulás program Leonardo da Vinci Innovációtranszfer Eötvös Loránd Tudományegyetem, Természettudományi Kar, UNESCO lnformációtechnológiai.
Felnőttképzések a Természettudományi Múzeumban Dr. Vásárhelyi Tamás
KETTŐ AZ EGYBEN: MÚZEUMPEDAGÓGIAI KÉPZÉS ÉS GYAKORLATI HELY KIALAKÍTÁSA A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGIAI KARÁN Dr. Viskolcz Noémi Szegedi.
Dr. habil. Viskolcz Noémi csoportvezető főiskolai tanár
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
A kerekasztal résztvevői
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
1998 Almássy Endre Liebe Pál
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
2005. május 5. OKTATÁSI MINISZTÉRIUM FELSŐOKTATÁSI FELNŐTTKÉPZÉSI BIZOTTSÁG.
Közgyűjtemények és NIIF szolgáltatások
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Készítette: Kocsis Erzsébet
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Napközis beszámoló 2008/2009 I. félév. Napközis csoportok Óvodai csop.:3 gyermek /Katraniczné Suvada Rózsa, Németh Szilvia/ Fogl.I.csop.:4 gyermek / Csipai.
Társulatunk május 4-én alakult. 10 ÉVE SZOLGÁLJUK A NEMZETI ENERGIAPOLITIKÁT 1.
„INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN” TÁMOP A Zempléni Múzeum konzorciumi.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
„GAZDASÁG ÉS KULTÚRA” ALKOTÓI PÁLYÁZAT Sápi Ákos.
Közösségszervezés BA.
SZIPORKA ORSZÁGOS MATEMATIKA VERSENY 2017.
INNOVÁCIÓ A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN
Nyelv és kultúra I. helyezett: Vas János, Debreceni Egyetem
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
ÓVODAPEDAGÓGUS ÉS TANÍTÓ SZAK MEGÚJÍTÁSA
Lejtmenetből lendület
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Előadás másolata:

„ Múzeumpedagógiai képzés a felsőoktatásban” Készítette: Dr. Foghtűy Krisztina 2009

MÚZEUMPEDAGÓGIAI SZAKIRÁNYÚ KÉPZÉS MAGYARORSZÁGON A 35/1999. (VIII. 24.) OM rendelet alapján a múzeumpedagógia szakirányú továbbképzési szak az 1999/2000. tanévben másoddiplomás képzés keretében indult be. Képzési idő 4 félév, 465 óra

I.ELMÉLETI ALAPKÉPZÉS - a képzési idő 41 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév ea. szem. Múzeumpedagógia 30 k 15 k 15 sz Muzeológia 15 ai Művészetpszichológia 15 gyj Művészettörténet Természettudományi múzeumi ismeretek 15.k Néprajz

II. MÓDSZERTAN ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA - a képzési idő 24 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Múzeumpedagógia módszertan 15 gyj Művészetpedagógia Kommunikáció elmélet 15 ai Mikrotanítás

III. MÚZEUMPEDAGÓGIAI ISMERETEK (elmélet és gyakorlat) - a képzési idő 26 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Képzőművészet 30 gyj Történettudomány Természettudomány Művelődéstörténet

IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min.15 óra – a képzési idő 9 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Bevezetés az Egyiptológiába 15 ai Történeti játszóház Kreatív képzőművészeti foglalkozás Interaktív kiállítások

V. Alkotótábor - Keszthely Szövés-fonás, gyöngyfűzés – Bordácsné Kishonti Erika Kerámia – Simon Edit Festőkurzus – Sipos Endre, Sinkó István Címer festészet – Kovács Gergely Kézművesség – Gulyás Anikó, Juhász Éva, Leskó Valéria Mézeskalács díszítés – Vásárhelyi Tamás Balaton Múzeum – Havasi Bálint, Drubelné Molnár Adél Helikon Kastélymúzeum – Czoma László Georgikon Majormúzeum – Szabóné Lázár Ibolya Állandó segítőtársaink – Magyar Erzsébet, Huszics György, Bencze Judit, Bondor Mária, Palotainé Simon Ilona, Szepesházyné Kurimay Ágnes

Élet az alkotótáborban

A képzéshez kapcsolódó múzeumok I. Művészeti blokk Szépművészeti Múzeum – Bartos Zoltán Magyar Nemzeti Galéria – Veress Ágnes Petőfi Irodalmi Múzeum – Végh Károly Ludwig Múzeum – , Hemrik László Néray Katalin

A képzéshez kapcsolódó múzeumok II. Történettudományi blokk Magyar Nemzeti Múzeum – Pintér János, Kesik Gabriella, Lovas Márta Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Holló József Ferenc, Maros Zsuzsa Budapesti Történeti Múzeum - Jeszenkovitsné Gebhardt Margit

A képzéshez kapcsolódó múzeumok III. Természettudományi blokk Magyar Természettudományi Múzeum – Vásárhelyi Tamás Magyar Mezőgazdasági Múzeum – Darvas Lászlóné Fővárosi Állat- és Növénykert – Sárfalvi Judit

A képzéshez kapcsolódó múzeumok IV. Műszaki blokk Közlekedési Múzeum – Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, Gulyás Anikó Öntödei Múzeum – Lengyelné Kiss Katalin, Huszics György

A képzéshez kapcsolódó múzeumok V. Néprajz blokk Néprajzi Múzeum – Selmeczi Kovács Attila, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre – Káldy Mária Sárospatak Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei Múzeuma – Pocsainé Eperjesi Eszter Lux Éva

A képzésben résztvevő oktatók -pedagógiai területről Victor András - ELTE TTK (természettudomány, módszertan elmélet) Bencze Judit – Kodolányi János Főiskola (történettudomány) Sipos Endre - a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium vezető tanára (művészet) Sinkó István - GYIK Műhely Bondor Mária – Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet (történettudomány) Palotainé Simon Ilona – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata) Szepesházyné Kurimay Ágnes – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata)

Végzett hallgatók száma Végzett hallgatók száma: 271 fő 2008/2009-es tanévben 34 fő végzi tanulmányait A teljes hallgatói létszámon belül a múzeumpedagógiai képzésben résztvevők aránya: 3-5 %

Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. A 10 éves képzés tartalmi elemeinek összegzése - előadások

Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. Szekciók: 1. A képzés oktatási formái-elmélet és gyakorlat aránya 2. A képzés tartalmi áttekintése, változtatások, javaslatok 3. A múzeumpedagógiai képzés használhatósága a múzeumban 4. A képzés hasznosítása az óvodai, az iskolai területen és a felsőoktatásban

Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. Összegzés Tartalmi struktúrája jó Művészeti múzeumok túlsúlya tapasztalható Meg kell teremteni a diploma elismertségének kompetenciáját Múzeumpedagógiai szakirodalom és múzeumpedagógiai saját honlap létrehozása Speciális modulok létrehozása végzettség szerint: Múzeumi terület több pedagógiai és pszichológiai ismeretet Iskolai terület több muzeológiai ismeretet

Kérdőív az eddig végzett munkáról A kérdőívek szerkesztésében részt vettek: Bencze Judit, Bondor Mária, Foghtűy Krisztina, Kovács Gergely, Németh András, Palotainé Simon Ilona, Sípos Endre, Szabolcs Éva, Szepesházyné Kurimay Ágnes, Vásárhelyi Tamás Végleges szerkesztés: Bárd Edit, Szepesházyné Kurimay Ágnes Kérdőívek begyűjtése: Szepesházyné Kurimay Ágnes Értékelés: Bárd Edit

A kérdőív Főbb kérdéscsoportjai Az oktatás tartalmi és módszertani elemeinek értékelése Az ismeretek gyakorlati alkalmazhatósága, hatékonysága Képzés során kialakult kapcsolatok, kapcsolatrendszerek

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján) Minden volt hallgatónak kiküldtük a kérdőívet Visszaérkezett a negyede Településileg 48% fővárosi 17 % nagyvárosi 35 % kisváros és falu Végzettség szerint 50 % tanító és általános iskolai tanár 22 % középiskolai tanár 28% népművelő, óvodapedagógus, muzeológus

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján ) Hasznosság 5,5-6,2 pont (mindenki) Speciálkollégiumok Inkább elméleti jellegű -55 % Közvetlenül alkalmazható eszközök és módszerek – 59 % A tanultak egységes rendszerré álltak össze–55 % Módszertani kultúra Gazdagította -76 % Alapjaiban megváltoztatta - 12%

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján ) Jelenlegi múzeumpedagógusi aktivitás Rendszeres - 24 % Alkalmanként – 30 % Visszanyúl a képzés során nyert tudáshoz Sokszor - 33 % Többször – 35 %

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján )

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)

Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)

A képzés során szerzett Személyes kapcsolatok szerepe 92 % baráti vagy munkakapcsolatban van csoporttársaival 70 % ismer korábbi vagy későbbi évfolyamon végzettet 37 % kért segítséget egykori oktatójától 79 %-nak segít a személyes ismeretség a múzeumi foglalkozások tervezésében

jövőkép Az oktatói szakmai munka színvonalának megőrzése Hallgatói vélemények, visszajelzések az oktatói munkával és a képzés színvonalával kapcsolatban A múzeumpedagógia nappali tagozatának mielőbbi elindítása

Kiadványok

„ Rengeteget tanultam, rengeteget változtam, rengeteg jó és okos embert ismertem meg. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részese lehettem mindennek, és köszönet érte mindazoknak, akik elindították és megvalósították ezt a képzési formát.”

Köszönöm a figyelmet!