„ Múzeumpedagógiai képzés a felsőoktatásban” Készítette: Dr. Foghtűy Krisztina 2009
MÚZEUMPEDAGÓGIAI SZAKIRÁNYÚ KÉPZÉS MAGYARORSZÁGON A 35/1999. (VIII. 24.) OM rendelet alapján a múzeumpedagógia szakirányú továbbképzési szak az 1999/2000. tanévben másoddiplomás képzés keretében indult be. Képzési idő 4 félév, 465 óra
I.ELMÉLETI ALAPKÉPZÉS - a képzési idő 41 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév ea. szem. Múzeumpedagógia 30 k 15 k 15 sz Muzeológia 15 ai Művészetpszichológia 15 gyj Művészettörténet Természettudományi múzeumi ismeretek 15.k Néprajz
II. MÓDSZERTAN ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA - a képzési idő 24 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Múzeumpedagógia módszertan 15 gyj Művészetpedagógia Kommunikáció elmélet 15 ai Mikrotanítás
III. MÚZEUMPEDAGÓGIAI ISMERETEK (elmélet és gyakorlat) - a képzési idő 26 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Képzőművészet 30 gyj Történettudomány Természettudomány Művelődéstörténet
IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min.15 óra – a képzési idő 9 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Bevezetés az Egyiptológiába 15 ai Történeti játszóház Kreatív képzőművészeti foglalkozás Interaktív kiállítások
V. Alkotótábor - Keszthely Szövés-fonás, gyöngyfűzés – Bordácsné Kishonti Erika Kerámia – Simon Edit Festőkurzus – Sipos Endre, Sinkó István Címer festészet – Kovács Gergely Kézművesség – Gulyás Anikó, Juhász Éva, Leskó Valéria Mézeskalács díszítés – Vásárhelyi Tamás Balaton Múzeum – Havasi Bálint, Drubelné Molnár Adél Helikon Kastélymúzeum – Czoma László Georgikon Majormúzeum – Szabóné Lázár Ibolya Állandó segítőtársaink – Magyar Erzsébet, Huszics György, Bencze Judit, Bondor Mária, Palotainé Simon Ilona, Szepesházyné Kurimay Ágnes
Élet az alkotótáborban
A képzéshez kapcsolódó múzeumok I. Művészeti blokk Szépművészeti Múzeum – Bartos Zoltán Magyar Nemzeti Galéria – Veress Ágnes Petőfi Irodalmi Múzeum – Végh Károly Ludwig Múzeum – , Hemrik László Néray Katalin
A képzéshez kapcsolódó múzeumok II. Történettudományi blokk Magyar Nemzeti Múzeum – Pintér János, Kesik Gabriella, Lovas Márta Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Holló József Ferenc, Maros Zsuzsa Budapesti Történeti Múzeum - Jeszenkovitsné Gebhardt Margit
A képzéshez kapcsolódó múzeumok III. Természettudományi blokk Magyar Természettudományi Múzeum – Vásárhelyi Tamás Magyar Mezőgazdasági Múzeum – Darvas Lászlóné Fővárosi Állat- és Növénykert – Sárfalvi Judit
A képzéshez kapcsolódó múzeumok IV. Műszaki blokk Közlekedési Múzeum – Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, Gulyás Anikó Öntödei Múzeum – Lengyelné Kiss Katalin, Huszics György
A képzéshez kapcsolódó múzeumok V. Néprajz blokk Néprajzi Múzeum – Selmeczi Kovács Attila, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre – Káldy Mária Sárospatak Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei Múzeuma – Pocsainé Eperjesi Eszter Lux Éva
A képzésben résztvevő oktatók -pedagógiai területről Victor András - ELTE TTK (természettudomány, módszertan elmélet) Bencze Judit – Kodolányi János Főiskola (történettudomány) Sipos Endre - a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium vezető tanára (művészet) Sinkó István - GYIK Műhely Bondor Mária – Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet (történettudomány) Palotainé Simon Ilona – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata) Szepesházyné Kurimay Ágnes – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata)
Végzett hallgatók száma Végzett hallgatók száma: 271 fő 2008/2009-es tanévben 34 fő végzi tanulmányait A teljes hallgatói létszámon belül a múzeumpedagógiai képzésben résztvevők aránya: 3-5 %
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. A 10 éves képzés tartalmi elemeinek összegzése - előadások
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. Szekciók: 1. A képzés oktatási formái-elmélet és gyakorlat aránya 2. A képzés tartalmi áttekintése, változtatások, javaslatok 3. A múzeumpedagógiai képzés használhatósága a múzeumban 4. A képzés hasznosítása az óvodai, az iskolai területen és a felsőoktatásban
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30. Összegzés Tartalmi struktúrája jó Művészeti múzeumok túlsúlya tapasztalható Meg kell teremteni a diploma elismertségének kompetenciáját Múzeumpedagógiai szakirodalom és múzeumpedagógiai saját honlap létrehozása Speciális modulok létrehozása végzettség szerint: Múzeumi terület több pedagógiai és pszichológiai ismeretet Iskolai terület több muzeológiai ismeretet
Kérdőív az eddig végzett munkáról A kérdőívek szerkesztésében részt vettek: Bencze Judit, Bondor Mária, Foghtűy Krisztina, Kovács Gergely, Németh András, Palotainé Simon Ilona, Sípos Endre, Szabolcs Éva, Szepesházyné Kurimay Ágnes, Vásárhelyi Tamás Végleges szerkesztés: Bárd Edit, Szepesházyné Kurimay Ágnes Kérdőívek begyűjtése: Szepesházyné Kurimay Ágnes Értékelés: Bárd Edit
A kérdőív Főbb kérdéscsoportjai Az oktatás tartalmi és módszertani elemeinek értékelése Az ismeretek gyakorlati alkalmazhatósága, hatékonysága Képzés során kialakult kapcsolatok, kapcsolatrendszerek
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján) Minden volt hallgatónak kiküldtük a kérdőívet Visszaérkezett a negyede Településileg 48% fővárosi 17 % nagyvárosi 35 % kisváros és falu Végzettség szerint 50 % tanító és általános iskolai tanár 22 % középiskolai tanár 28% népművelő, óvodapedagógus, muzeológus
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján ) Hasznosság 5,5-6,2 pont (mindenki) Speciálkollégiumok Inkább elméleti jellegű -55 % Közvetlenül alkalmazható eszközök és módszerek – 59 % A tanultak egységes rendszerré álltak össze–55 % Módszertani kultúra Gazdagította -76 % Alapjaiban megváltoztatta - 12%
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján ) Jelenlegi múzeumpedagógusi aktivitás Rendszeres - 24 % Alkalmanként – 30 % Visszanyúl a képzés során nyert tudáshoz Sokszor - 33 % Többször – 35 %
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján )
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)
A képzés során szerzett Személyes kapcsolatok szerepe 92 % baráti vagy munkakapcsolatban van csoporttársaival 70 % ismer korábbi vagy későbbi évfolyamon végzettet 37 % kért segítséget egykori oktatójától 79 %-nak segít a személyes ismeretség a múzeumi foglalkozások tervezésében
jövőkép Az oktatói szakmai munka színvonalának megőrzése Hallgatói vélemények, visszajelzések az oktatói munkával és a képzés színvonalával kapcsolatban A múzeumpedagógia nappali tagozatának mielőbbi elindítása
Kiadványok
„ Rengeteget tanultam, rengeteget változtam, rengeteg jó és okos embert ismertem meg. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részese lehettem mindennek, és köszönet érte mindazoknak, akik elindították és megvalósították ezt a képzési formát.”
Köszönöm a figyelmet!