Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Preferenciák, rendezések, reprezentálhatóság
Advertisements

Természetes számok 0, 1, 2, 3, ..., 24, 25, ..., 1231, 1232, ..., n, ...  = {0, 1, 2, 3, ..., n,...} a természetes számok halmaza Műveletek: összeadás.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Állóeszköz-gazdálkodás
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Elméletek a tudományos módszerről
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Számhalmazok.
Algebra a matematika egy ága
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Fejezetek a matematikából
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
A digitális számítás elmélete
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Halmazok Összefoglalás.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Elméleti közgazdaságtan
Társadalomtudományi Tanszék
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér PROBLÉMAMEGOLDÁS ÉS DÖNTÉS.
3. óra.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Tóth István György – KellerTamás A redisztribúciós kereslet az európai országokban [Income distributions, inequality perceptions and redistributive claims.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A történelmi tanulás sajátosságai
Általános egyensúlyi elmélet
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Hilary Putnam: Time & Phisical Geometry Körtvélyesi László.
2. Döntéselméleti irányzatok
7. A társadalmi döntések elmélete
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
A döntés, a döntés folyamata
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. óra.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Tájékoztató NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerdán és óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Tájékoztató NGM_AK004.
Tájékoztató NGM_AK004.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Tájékoztató NGM_AK004.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Prezi linkje:
Előadás másolata:

Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia Tanszék

A tudományos ‘racionalitáselmélet’ fogalmának értelmezési problémái Tudományok felett álló metaelmélet + metodológiai ‘recept’  Mechanikus szabálygyűjtemény (problémamegoldásra, felfedezés aktusára)  ‘kész’ artikulált elméletek értékelésére szolgáló ‘szabályok halmaza’ (‘Univerzális’ érvényességű értékelési rendszer) Lakatos (1997): A tudomány története és annak racionális rekonstrukciói.  ’tudományos racionalitás elmélete’  ’demarkációs kritérium’  ’tudománydefiníció’  Példa: Induktivizmus (probabilizmus), Falszifikácionizmus, Konvencionalizmus, Tudományos kutatási programok metodológiája Különbségek:  Értékelési szempontok  Racionalitás ‘szintje’

Tudományos kutatási programok metodológiája Tud. Elméletek önmagukban nem értékelhetők,, csak elméletsorozatok (Tud. Kut. Program) Progresszív vs. degenerálódó problémaeltolódás (empirikus tartalom alapján) Pozitív és negatív heurisztika Kemény mag

Értékelés: A tudománytörténet szerepe ‘Belső’ vs. ‘Külső’ történetRacionális rekonstrukció 1. Tudományfilozófiai koncepció alkalmazása. „A tudomány története [tehát] normatív módon kiválasztott és interpretált tények története” (Lakatos 1997, 97) 2. A Tudományfilozófiai koncepció értékelésére szolgál. „minden metodológia egyúttal történetírási (vagy metatörténeti) elméletként (vagy kutatási programként) szolgál, és azokon a racionális rekonstrukciókon keresztül kritizálható, amelyekre általa juthatunk..” (Lakatos 1997, 100)

Négy probléma Abszolút, vagy relatív progresszivitás? Mit vet össze mivel az értékelési rendszer? Mit jelent a ‘nagyobb empirikus tartalom’? Hogyan kell értelmezni a ‘történelmi tények előrejelzését’?

A racionalitás szintje Individuális szint (a metodológia követése)  A tudós racionális, ha átnyergel egy progresszívebb kutatási programra  A tudós racionális, ha ragaszkodik (‘makacs’) egy degenerálódó programhoz, mert az később előretörhet ‘Társadalmi’ szint (tudományfejlődés)  A tudományfejlődés racionális, ha a versengő kutatási programok közül mindig a progresszívebb marad fenn.

A racionalitás szintje ‘általában’ A Racionális döntés Stratégiai interakciók nélkül  Individuális szinten: Minden lehetséges alternatívát figyelembe véve felállítunk egy (preferencia) rangsort az alternatívák között (teljes+tranzitív rendezés) Az elérhető legjobbat kiválasztjuk  Társadalmi szinten Minden egyén érdeke érvényesül?

Minden racionális egyén érdeke érvényesül? Példa: Többségi szavazás Ágnes, Judit és Aliz közös albérletbe költöznének. Három lakás jön szóba: X,Y, Z. Preferencia rangsor ÁgnesJuditAliz 1. helyenXYZ 2. helyenYZX 3. helyenZXY Condorcet- paradoxon A társadalmi döntés irracionális! A racionalitás szintje ‘általában’

Minden racionális egyén érdeke érvényesül? II. Példa: Rangsoros szavazás Preferencia rangsor ÁgnesJuditAliz 1. Helyen (3 pont) XYZ 2. Helyen (2 pont) YZX 3. Helyen (1 pont) ZXY X: összesen 6 pont Y: összesen 6 pont Z: összesen 6 pont Döntetlen De nem irracionális! A racionalitás szintje ‘általában’

Minden racionális egyén érdeke érvényesül? Egy társadalmi döntési mechanizmustól elvárt kritériumok:  Egyéni és társadalmi racionalitás (teljesség és tranzitivitás)  Irreleváns alternatíváktól való függetlenség  Pareto-feléttel: Ha két alternatívára nézve minden egyén rangsora megegyezik, akkor a társadalmi rangsorban is így szerepeljen  Diktatúramentesség: Ne váljon egyik egyén preferencia rangsora sem automatikusan társadalmi rangsorrá ARROW-féle lehetetlenségi tétel Nem létezik (nem konstruálható) olyan társadalmi döntési mechanizmus, amely a fenti négy kritériumot egyszerre kielégítené, ha az alternatívák száma >3. A racionalitás szintje ‘általában’

Racionális döntés stratégiai interakciókkal  Fogolydilemma-helyzetek Két szomszéd egy utcában, aszfaltozzanak, vagy sem?  Gibbard-Satterwhite-tétel  M. Olson: A kollektív cselekvés paradoxona Mágenheimék HozzájárulNem járul hozzá TakácsékHozzájárul 50e ; 50e-100e ; 200e Nem járul hozzá 200e ; -100e0 ; 0

Racionalitáselméletek és irracionalitáselméletek Racionalitáselméletek Pl.  Lakatos  Kuhn normatív értelmezése Irracionalitáselméletek Pl.  Kuhn deskriptív értelmezése  Feyerabend Szükséges ez a distinkció?

Racionalitáselméletek és irracionalitáselméletek Köszönöm a figyelmet! Kőhegyi Gergely