„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető 2011. május 06.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
Pécsi Regionális Informatikai Szakképzési Fórum Pécs, szeptember 10.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Szakterületi trendek, kilátások, jellemző foglalkozások és munkaerő- piaci igények Dzubay László Május 03. Pécs.
A STRATOSZ, ÉVI SZAKKÉPZÉSI FELADATAINAK ÁTTEKINTÉSE, SZERVEZÉSI-, ÉS FELADAT-STRUKTÚRA Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
Informatikai szakképzés Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium Kovács Péter
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Határokon átívelő projektek.
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Előadás másolata:

„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.

A szakképzés válsága  Számtalan kormányzati ciklusban felmerült a válságban lévő szakképzes átalakítása más volt a munkerőpiaci igény, s más a képzés  ~ Minden, rendszerváltozás utáni kormány megakarta menteni a magyar szakképzést  Strukturális reformok helyett intézmény átalakításba fogtak számtalan vadhajtás( pl.integrált intézmények, TISZK-ek stb.  Hagyományos szakma struktúra csak nehezen alakul át

Szakképzés várható struktúrája  Fizikai szakképzés ( 8 általános után+ 3 év szakmunkás képzés)  Érettségihez kötött képzések (érettségihez kötött szakképzések, nem kifejezetten fizikai szakképzés)  Szakközépiskolai szakképzés+ technikus képzés  Felsőfokú szakképzés  Elismeri végre klasszikus felsőfokú végzettségnek

Fizikai szakképzés) Fels.fokú szakképzés Érettségi+ (szakképz.) A piramis felnőtt kép

Irányok Szakközépisk. képz.+technikus képz. FSZ Képz. Munkaerő- piac M.p. Alapképzés(Bsc) Fizikai Szakképz. M.p M.p. Éretts. Köt. képzés

Arányok A szakképzésben várható: tanulók száma Képzési csoport Fizikai képzés Éretts. szk+tech Fsz.képzésÖsszesen 1.Reális83%11%6%100% 2.Ideális75%20%5%100% 3.Neg.ce nárió 55%25%20%100%

Félúton a megodáshoz MKIK szakmakezelése( 125 szakma) Módosítják a felsőokt. Tv-t. Összevonják és megszüntetik az állami int. egy részét( vagy csak 3 állami egyetem marad?) Szakok, szakirányok tűnhetnek el(kevesebb BSC és Msc) várhatóan kiesik évente fiatal a felsőfokú finanszírozásból Ők beterelődnek a szakképzésbe Az állam vállalja az első szakmához jutás finanszírozását

További változtatási célkitűzések: 1.A gyakorlat orientált képzések erősítése(fizikai képzésnél 1100 gyakorlati óra helyett 1600 óra) 2.Nyári kötelező gyakorlati idő felemelése( max. Jelenlegi 150 gyakorlati óra helyett minimum 180 óra!) 3.A munkahelyi gyakorlati képzés elismerése magasabb szakképzési normatívával

Változtatás igényei  Felmerül a képzési egyezmények szükségessége a) munkáltatókkal,képzési intézményekkel,közigazgatás szereplőivel(régió,megye,járás?)  Szakképzési elvárások, oktatási tematika(elmélet és gyakorlat arányainak megváltoztatása)  Egymásra épülő tényleges modul rendszer kialakítása  A felsőfokú végzettségűek (Bsc)visszafordítása a felsőfokú szakképzésbe

Problémák  A munkaerőpiac ( az MKIK szerződésig) nem vett, részt a kimeneti követelmények megfogalmazásában.  Munkáltatók nem hallatták a hangunkat,nem adtak jó muníciókat a képző helyeknek  A társadalmi problémákat (szegénység,munkanélküliség, stb.)az oktatáson, ezen belül a szakképzésen keresztül próbálták levezetni  A szakképzés valódi duális képzése csak foltokban jelent meg.  Munkahelyek és szakképző intézmények együttműködése zömében formális

Mi van most tehát? A szükséges átalakítás nem várhat tovább(ezt felismerték a döntéshozók is) - a szakképzés struktúrája és intézményrendszere várhatóan át lesz alakítva - a fenntartói szerepek meg fognak változhatnak - a finanszírozást valószínüleg átalakítják a.Lehet magasabb szakképzési hozzájárulás a munkahelyektől b.Cserébe magasabb elszámolható szakképzési költség normatíva legyen a munkahelyi gyakorlati képzésben  Az MKIK a most beadott 48 szakma átalakításával új elveket akar megvalósítani

Köszönöm a figyelmüket!