„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
A szakképzés válsága Számtalan kormányzati ciklusban felmerült a válságban lévő szakképzes átalakítása más volt a munkerőpiaci igény, s más a képzés ~ Minden, rendszerváltozás utáni kormány megakarta menteni a magyar szakképzést Strukturális reformok helyett intézmény átalakításba fogtak számtalan vadhajtás( pl.integrált intézmények, TISZK-ek stb. Hagyományos szakma struktúra csak nehezen alakul át
Szakképzés várható struktúrája Fizikai szakképzés ( 8 általános után+ 3 év szakmunkás képzés) Érettségihez kötött képzések (érettségihez kötött szakképzések, nem kifejezetten fizikai szakképzés) Szakközépiskolai szakképzés+ technikus képzés Felsőfokú szakképzés Elismeri végre klasszikus felsőfokú végzettségnek
Fizikai szakképzés) Fels.fokú szakképzés Érettségi+ (szakképz.) A piramis felnőtt kép
Irányok Szakközépisk. képz.+technikus képz. FSZ Képz. Munkaerő- piac M.p. Alapképzés(Bsc) Fizikai Szakképz. M.p M.p. Éretts. Köt. képzés
Arányok A szakképzésben várható: tanulók száma Képzési csoport Fizikai képzés Éretts. szk+tech Fsz.képzésÖsszesen 1.Reális83%11%6%100% 2.Ideális75%20%5%100% 3.Neg.ce nárió 55%25%20%100%
Félúton a megodáshoz MKIK szakmakezelése( 125 szakma) Módosítják a felsőokt. Tv-t. Összevonják és megszüntetik az állami int. egy részét( vagy csak 3 állami egyetem marad?) Szakok, szakirányok tűnhetnek el(kevesebb BSC és Msc) várhatóan kiesik évente fiatal a felsőfokú finanszírozásból Ők beterelődnek a szakképzésbe Az állam vállalja az első szakmához jutás finanszírozását
További változtatási célkitűzések: 1.A gyakorlat orientált képzések erősítése(fizikai képzésnél 1100 gyakorlati óra helyett 1600 óra) 2.Nyári kötelező gyakorlati idő felemelése( max. Jelenlegi 150 gyakorlati óra helyett minimum 180 óra!) 3.A munkahelyi gyakorlati képzés elismerése magasabb szakképzési normatívával
Változtatás igényei Felmerül a képzési egyezmények szükségessége a) munkáltatókkal,képzési intézményekkel,közigazgatás szereplőivel(régió,megye,járás?) Szakképzési elvárások, oktatási tematika(elmélet és gyakorlat arányainak megváltoztatása) Egymásra épülő tényleges modul rendszer kialakítása A felsőfokú végzettségűek (Bsc)visszafordítása a felsőfokú szakképzésbe
Problémák A munkaerőpiac ( az MKIK szerződésig) nem vett, részt a kimeneti követelmények megfogalmazásában. Munkáltatók nem hallatták a hangunkat,nem adtak jó muníciókat a képző helyeknek A társadalmi problémákat (szegénység,munkanélküliség, stb.)az oktatáson, ezen belül a szakképzésen keresztül próbálták levezetni A szakképzés valódi duális képzése csak foltokban jelent meg. Munkahelyek és szakképző intézmények együttműködése zömében formális
Mi van most tehát? A szükséges átalakítás nem várhat tovább(ezt felismerték a döntéshozók is) - a szakképzés struktúrája és intézményrendszere várhatóan át lesz alakítva - a fenntartói szerepek meg fognak változhatnak - a finanszírozást valószínüleg átalakítják a.Lehet magasabb szakképzési hozzájárulás a munkahelyektől b.Cserébe magasabb elszámolható szakképzési költség normatíva legyen a munkahelyi gyakorlati képzésben Az MKIK a most beadott 48 szakma átalakításával új elveket akar megvalósítani
Köszönöm a figyelmüket!