A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS FŐBB KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ 1 XI. LOGISZTIKAI FÓRUM FEBRUÁR 18. CENTRALIZÁLT VAGY DECENTRALIZÁLT GAZDASÁG REGIONÁLIS FEJLESZTÉSEK Előadó: Juhász István ügyvezető.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Regionális Gazdaságtan Előadás
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben VÁLLALKOZÁSI UTAK A BIOTECHNOLÓGIÁBAN Halász György Imre Szeged, december 11. NKTH Innotárs.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásának megerősítése A társadalmi együttműködés útjai Önkormányzat - - Civil.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
REGIONÁLIS ÉS LOKÁLIS GAZDASÁGFEJLESZTÉS I.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A területfejlesztés szereplői és intézményei Magyarországon
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
ÚJ SZEREPLŐ A VIDÉKFEJLESZTÉSBEN Helyi Vidékfejlesztési Iroda.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
Milyen Kamarát akarunk? A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara legyen a gazdaságszervezés és irányítás valamennyi szintjének (kistérségi,
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
INNOVÁCIÓS KÉPESSÉG, VERSENYKÉPESSÉG ÉS JÓLÉT BAROSS – DA07-DA-ELEM Szeged, október 19. Prof. Dr. Lengyel Imre MTA doktora, intézetvezető.
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS FŐBB KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Lengyel Imre egyetemi tanár, MTA doktora (közgazdaságtudomány) Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar (Szeged); Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (Gödöllő)

Az előadás főbb témakörei: 1. A területfejlesztés alapelvei és céljai 2. A helyi gazdaságfejlesztés kérdőjelei 3. Eltérő fejlettségű és gazdasági lehetőségű térségek gazdaságfejlesztése 4. A helyi gazdaságfejlesztés menedzselése (Közgazdasági megjegyzések és reflexiók a helyi gazdaságfejlesztés szemszögéből.)

1. A területfejlesztés alapelvei és céljai Beavatkozás alapelvei Cél Beavatkozási politikák Társadalom Méltányosság/ kohézió Felzárkóztatás/ területi különbségek mérséklése Esélyegyenlőség Társadalompolitika Gazdaság Hatékonyság/ verseny-képesség Gazdaság- és vállalkozás-fejlesztés Központi (top-down) gazdaság- és vállalkozásfejlesztési politika Helyi (bottom-up) gazdaság és vállalkozásfejlesztési stratégia, programok Környezet Élhető/Fenntart-ható környezet Környezet védelme Környezetvédelmi politika

A három dimenzió összefüggése

2. A helyi gazdaságfejlesztés kérdőjelei? Mit értünk helyi gazdaságfejlesztés (HGf) alatt? Tudatos közösségi beavatkozás a helyi gazdasági folyamatokba a versenyképesség javítására Tudatos? Egyeztetett, nyilvános koncepciók, stratégiák Közösségi? Kormányzatok: központi, regionális és helyi (politikai szempontok) Magánszektor szervezetei (szövetségek, kamarák stb.) Non-profit szervezetek (NGO-k) Beavatkozás? Top-down módon szerveződő beavatkozások: kormányzatok (főleg infrastruktúra fejlesztése) Bottom-up módon szerveződő beavatkozások: kamarák, klaszterek szervezetei stb. Allokatív és/vagy stratégiai szemléletű beavatkozás Helyi gazdasági folyamatokba? Regionális keretprogramok (pályázatok), akciótervek Helyi projektek bottom-up generálása Célszereplők: KKV-k, multik, önkormányzatok, intézmények, háztartások stb. (minél kisebb a térség, annál inkább a KKV-k) Versenyképesség javítására? Jövedelmek (tőke- és munka) Nem szándékolt munkanélküliség (munkahelyek létrehozása)

Mit értünk alulról-szerveződő (bottom-up) helyi gazdaságfejlesztés alatt? „egy olyan folyamat, hol a köz-, üzleti- és magánszektor szereplői együttműködnek a gazdasági növekedéshez és munkahelyteremtéshez szükséges feltételek fejlesztésében. A cél az életminőség javítása.” Célrendszer: Cél: a helyiek életminőségének/jólétének növelése Eszköz: a versenyképesség javítása (növekedés/jövedelmek + foglalkoztatottság) Együttműködés a lényeg az eltérő érdekű helyi szereplők között (partnerség)

A vállalati/iparági versenyelőnyök forrásai és fejlesztésük

Fontosabb megállapítások: 1. A területfejlesztés szempontjából a környezet kiemelt fontosságú (legalábbis elméletileg és szavakban) 2. A HGF-el foglalkozó közgazdaságtani irányzatok, gondolatok a „környezet”-re nem térnek ki: gazdaságon kívüli eszközök kellenek (az internalizálás nem elegendő) 3. A HGF során központi kormányzati (gazdaságpolitikai) és helyi gazdaságfejlesztés együttesen lép fel 4. Négyféle lépéssorozat: a kormányzati politikák befolyásolása a helyi politikákra hatás (gazdaságfejlesztés) a vállalatok befolyásolása (corporate social responsibility) a helyi lakosság környezettudatosságának növelése

3. Eltérő fejlettségű és gazdasági lehetőségű térségek gazdaságfejlesztése A HGF lehetséges céljai, kidolgozása és végrehajtása, függ a térség fejlettségétől és nagyságától: urbánus vs rurális, nagyváros vs kisváros metropolitan vs micropolitan

EU NUTS-2 régiók tipizálása (Cambridge, 2003)

Az elméleti kistérség-típusok (Lengyel-Lukovics)

Vállalatok és szövetségeik Egyének és csoportjaik 4. A helyi gazdaságfejlesztés menedzselése A bottom-up fejlesztések potenciális résztvevőinek főbb csoportjai Közintézmények Vállalatok és szövetségeik Egyének és csoportjaik Kormányzati (dekon-centrált) hatóságok térségi helyi Helyi (önkormányzati) szervezetek városi képviselőtestületek és hivatalaik térségi szövetségek Közszolgáltatásokat végzők: iskolák, egyetemek szociális és egészségügyi közintézmények Pénzintézetek bankok takarékszövetkezetek Termelő szektorok kereskedelmi és iparkamarák egyéb vállalkozói szövetségek Mezőgazdasági szövetségek szövetkezetek szövetkezetek egyesülései Szolgáltató vállalatok kulturális szolgáltatások, rádió, sajtó nem-kulturális szolgáltatások Térségi szervezetek egyesületek környezetvédelmi társulások Kulturális szervezetek társaságok szociális és vallási szervezetek Emberek és csoportjaik informális csoportok emberek Érdekcsoportok szakszervezetek szakmai szövetségek

A regionális/helyi bottom-up gazdaságfejlesztési hálózatok általános szerkezete

A regionális/helyi gazdaságfejlesztés „négy lába”

Köszönöm a figyelmüket! Összegzés A bottom-up helyi gazdaságfejlesztés lehetőséget nyújt a környezeti értékek mérlegelésére és egy elfogadható kompromisszumra A térségek fejlettségétől (lakosság, vállalkozások) is függ, hogy mit lehet elérni A helyi gazdaságfejlesztés a helyi szereplőkön keresztül befolyásolható (a 4 láb) Mindegyik szereplői kört tudatossá kell tenni Köszönöm a figyelmüket!