Magatartástudományi Napok Szeged, 2008. június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Advertisements

Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
Humánkineziológia szak
Szociális munka az onkológiában
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
A tanulók társas helyzete az iskolában
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A munka világával kapcsolatos tudás
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A kulturális intelligencia
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
A komplex tehetségfejlesztő program
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Profil Training Kft. H-1112 Budapest Rétkerülő u. 9. Tel: +36/ Fax: +36/
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Személyiségfejlődési zavarok
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Magatartástudományi Napok Szeged, június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport Major Zsolt Balázs, Polyák Ferenc

BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS SZEMLÉLETMÓD Természetes…?

BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS SZEMLÉLETMÓD Nekünk az…

„Minek tanuljuk ezt? Ez természetes...” „És ezt látjátok az egészségügyben?” „Hát…”

OKTATÁSFEJLESZTÉS Kimenet meghatározás Gyakorlat- központú fejlesztés Ellenőrzés

CURRICULUM FEJLESZTÉS Kimenet/Fogalmi meghatározás „Nulladik lépés”

OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ

OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ-tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerés ÉS alkalmazása) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ- tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerése ÉS alkalmazása) Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára ILLETVE pl. pszichoszomatikus tényezők felismerése, terápiás eljárásainak ismerete és alkalmazásának készsége) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára, ILLETVE pl. pszichoszomatikus tényezők felismerése, terápiás eljárásainak ismerete és alkalmazásának készsége)

KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ-tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerés ÉS alkalmazása) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára) Pszichológiai tudományának mibenléte, célja, alap elvei, gondolatai, területei, módszerei, alkalmazási területei Reális önismeret ennek fontosságának felismerése, ömfejlesztési igény, asszertív kommunikáció és viselkedés, Analitikus gondolkodás Pszichológia szemlélete =dolgok "mögé nézés" Orvosi pszichológia (a pszichológia és gyógyítás kapcsolatának) lényegi vonásai, területei, módszerei elméleti szintű ismerete Pszichopatológiai alapok általában (pl. lelki fejlődésbeli sérülések kialakulásának működési mechanizmusai) & Terápiás megközelítések, alapelveik, alap működési-, hatás-mechanizmusaik ismerete Az orvosi pszichológiai története, Helye az orvostudományben, felépítése Az orvosi pszichológia területei (pszichoszomatika jelentősége, területei - orvoslás és pszichológiai kapcsolata) lehetséges kezelési összefüggések, módok ismerete Pszichológia szemlélete Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés (!) kapcsolata Pszichológia szemlélete Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés( !) kapcsolata Kapcsolat a "szűkebb" szakmai tárgyakkal A pszichoptalógiá vonások feltárására alkalmas módszerek ismerete és felhasználási lehetőségeik készség (=felhasználási szintű) szintű alkalmazásának készsége Gyógyítás (=segítés) és pszichológia (dolgok mögé nézés), mélyebb pszichológiai ismeretek elsajátítása, kommunikációs, pl. asszertív- készségek alkalmazása A pszichpatológiás vonások felismerésére és kezelésére vonatkozó módszerek alkalmazásának készsége a gyakorló orvoslásban: Leggyakoribb pszichoszomatikus összefüggések. Gyerek orvosi pszichológia. Tanatológia, gyász, Egészségvédelem (betegség prevenció) Pszichológia szemlélete (dolgok mögé nézés) Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés(!) kapcsolata, kommunikációs, pl. asszertív- készségek alkalmazása, Kapcsolat a "szűkebb" szakmai tárgyakkal Orvosi_pszich o_II_GYAK_o tlet_okt_fejl_m unkacsop.doc JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek adekvát alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 7 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia - GYAK II. Orvosi_pszich o_II_EA_otlet _okt_fejl_mun kacsop.doc Mély pszichológai smeretek min. GYAKORLATI szintű ismerete, alkalmazásának készsége teszt eaea 7 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia-EA II. Orvosi_pszich o_I_GYAK_ otlet_okt_fejl_ munkacsop.do c JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek adekvát alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 6 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia - GYAK I. Orvosi_pszich o_I_ EA_otlet_okt_ fejl_munkacso p.doc Mély pszichológai smeretek min. kognitív szintű ismerete teszt eaea 6 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológi a - EA I. Kommunikaci o_gyak_otlet_ okt_fejl_mcso p.doc JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek legalább felismerés szintű alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 2 28 heti 2x 45 per c Kommunikáció fejlesztés GYAK Bev_pszichoba _EA_otlet_okt _fejl_mcsop.d oc Pszichológiai alap lexikális tudás, pszichológiai szemlélet (dolgok mögé nézés, lélek/pszichológia i folyamatok ismerete) kognitív szintű alkalmazása teszt eaea 2 28 heti 2x 45 per c Bevezetés a pszichológia tudományába_EA OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE 1) „Kóstoló” a pszichológiai tudományából (=a pszichológiai gondolkodásmód…!! lényegének átadása) & készség/személyiség fejlesztés: Bevezetés a pszichológiába - EA Kommunikáció fejlesztés - GYAK 2) Mélyebb pszichológiai ismeretek & alkalmazásuk, felhasználásuk képessége: Orvosi pszichológia I. – EA Orvosi pszichológia I. - GYAK 3)A mélyebb pszichológiai ismeretek felhasználásának képessége AZ ORVOSLÁSBAN: Orvosi pszichológia II. – EA Orvosi pszichológia II. - GYAK AZ „ÍV”

„Beteg-központú-, Bio-pszicho-szociális szemlélet” Kimenet/Fogalmi meghatározás CURRICULUM FEJLESZTÉS „MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai TANTÁRGYI TEMATIKA, MÓDSZERTAN FEJLESZTÉS 5. ÉRTÉK (INDIKÁTOR) VIZSGÁLAT 6. MINŐSÉGFEJLESZTÉS objektív mérőszámokkal, cselekvési tervvel – pontosan azonosítható fejlesztendő indikátorokkal, viselkedéses kritériumokkal (8…) SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport – OKTATÁSFEJLESZTÉS FOLYAMATOS CURRICULUM FEJLESZTÉS = Folyamatosan fenntartható fejlődés! Kompetencia felmérés (kvantitatív) (7…) 1.

„MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése (Orvos-interjúk, diák fókusz-csoportok!) Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai

KOMPETENCIA MODELL Sorolj fel 10 tulajdonságot, amely véleményed szerint nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki jó orvos legyen! Rangsorold is őket! 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,

INDIKÁTOROK KÉSZSÉGEK Betegközpontú kommunikáció (megléte, működése) Komm. Partner sajátosságainak figyelembe vétele Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) Pozitív/megerősítő kommunikáció (szemlélet) Érdekegyeztetési készség/ Diplomáciai készség ÉRTÉKEK Etikai elvek követése Autonómia tisztelete Ne árts Jótékonyságra való törekvés Igazságosság elve Becsületesség Hivatástudat Általános Szemlélet Analitikus rendszer- holisztikus személet Keret-függetlenség Elfogadás Alázat Hitelesség SZAKMAI HIT/FILOZÓFIA Kognitív stílus Érzelmi Intelligencia

INDIKÁTOR / VISELKEDÉSES KRITÉRIUM (példák) Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) TÁRGYILAGOSSÁG = KIJELENTŐ MÓD HASZNÁLATA, MINŐSÍTÉS NÉLKÜLI KOMMUNIKÁCIÓ Pozitív/megerősítő kommunikáció (szemlélet) TAGADÓ FORMA MELLŐZÉSE Érdekegyeztetési készség/ Diplomáciai készség NYER-NYER HELYZETEKRE TÖREKVÉS (IGEN, ÉS HASZNÁLATA „IGEN, DE…” HELYETT!) Analitikus rendszer- holisztikus személet TUDATOS (!!) MÖGÉ NÉZÉS / ÖSSZEFÜGGÉS FELFEDEZÉSE / ELEMZÉS / LEHETSÉGES, JÖVŐBENI KÖVETKEZMÉNYEK FIGYELEMBE VÉTELE, LÁTÁSA Keret-függetlenség KÉPESNEK LENNI FÜGGETLENEDNI (HA NEM IS TUDATOSAN – VS. RENDSZER SZEMLÉLET!) A SUGALLT KERETTŐL Alázat AMIT SZOLGÁLOK, A KÖVETENDŐ CÉLT, ÉRDEKET, A MAGAM KÉNYELME(!!) ELÉ HELYEZNI „ÉN-KÖZLÉSEK”(!) MEGLÉTE VS. „USZÍTÓ”, „TE-VEL” KEZDŐDŐ MONDATOK HELYETT) Hitelesség AMIT MONDOK AZ IGAZ LEGYEN!

Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) TÁRGYILAGOSSÁG = KIJELENTŐ MÓD HASZNÁLATA, MINŐSÍTÉS NÉLKÜLI KOMMUNIKÁCIÓ, NEM AKARNI VÁLTOZTATNI (NEM RAGASZKODNI A VÁLTOZÁSHOZ) 8) 4 és fél éves unokahúgoddal sétálsz az utcán, és megláttok két férfit, amint csókolóznak. Unokahúgod kíváncsian kérdezi tőled, hogy miért csókolóznak, hiszen csókolózni csak a lányok és a fiúk szoktak,mikor gyereket akarnak csinálni? Válaszolj a kérdésére! INDIKÁTOR VIZSGÁLAT (példák) Alázat AMIT SZOLGÁLOK, A KÖVETENDŐ CÉLT, ÉRDEKET, A MAGAM KÉNYELME(!!) ELÉ HELYEZNI NE AKARNI DIREKTBE VÁLTOZTATNI…!! = NEM RAGASZKODNI(!!) A VÁLTOZÁSHOZ (A VÁLTOZÁS BEKÖVETKEZTÉHEZ), „CSAK” MEGAJÁNLANI A VÁLTOZÁS LEHETŐSÉGÉT „ÉN-KÖZLÉSEK”(!) MEGLÉTE VS. „USZÍTÓ”, „TE-VEL” KEZDŐDŐ MONDATOK HELYETT) Éjszaka a szomszédod éjfélkor még úgy bömbölteti a magnót, hogy nem tudsz elaludni, sem tanulni (ha még azt akarnál). Átmész és becsöngetsz hozzá. Miket mondasz neki? (Milyen párbeszéd lesz közöttetek?)

TANTÁRGY FEJLESZTÉS: Bevezetés az orvostudományba - EA Bevezetés a pszichológia tudományába - EA Kommunikáció gyakorlat - GYAK Orvosi Pszichológia I. - EA Orvosi Pszichológia II. - EA Orvosi Pszichológia I. - GYAK Orvosi Pszichológia II. - GYAK Etika - EA Antropológia Szociológia Tanatológia - Komm. a haldoklóval Brinckmanntól House-ig INDIKÁTOR VIZSGÁLAT

„Beteg-központú-, Bio-pszicho-szociális szemlélet” Kimenet/Fogalmi meghatározás CURRICULUM FEJLESZTÉS „MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai TANTÁRGYI TEMATIKA, MÓDSZERTAN FEJLESZTÉS 5. ÉRTÉK (INDIKÁTOR) VIZSGÁLAT 6. MINŐSÉGFEJLESZTÉS objektív mérőszámokkal, cselekvési tervvel – pontosan azonosítható fejlesztendő indikátorokkal, viselkedéses kritériumokkal (8…) FOLYAMATOS CURRICULUM FEJLESZTÉS = Folyamatosan fenntartható fejlődés! Kompetencia felmérés (kvantitatív) (7…) 1.

CÉL Cél elérését megfelelő en szolgálják ? Igen Nem Folyamatok újraszervezése („Total reengineering”) vagy Folyamatok korrekciós fejlesztése („TQM = Total Quality Management”) „Vevő” / „Felhasználó” MINŐSÉGFEJLESZTÉS (ill. foly.) Minőségellenőrzés Tevékenység csoport Tevékenység Dok. Fejlesztési tevékenység Minőségi kritériumn ak megfelel? N I Tevékenység Dok. Fejlesztési tevékenység Minőségi kritériumn ak megfelel? N I Tevékenység Tevékenység csoport Feladat – Felelős Felelős - Feladat Minőségbiztosítás 3.

KÖSZÖNJÜK KITÜNTETŐ FIGYELMÜKET! Major Zsolt Balázs Tel.: Polyák Ferenc Tel.: