BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság A Pannon Egyetem Napja (Veszprém, Wartha Vince u. 1. Polinszky terem) 2011. február 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
1 Bazsa György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság március 4. Intézményakkreditáció: miért szól, miről szól, hogyan szól, kinek szól.
Uni-LO - Promoting the EQF learning outcomes approach within European universities Az Európai Képesítése Keretrendszer és a tanulási eredmények Projekt.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest március 24. European Standards and Guidelines (ESG)
A minőség és az akkreditáció új útjai a felsőoktatásban, Bazsa György, a MAB előző elnöke Educatio – Mérleg Budapest, október 10.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi Konferencia Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Budapest, október 28.
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Bazsa György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest február 2. Korszakváltás a magyar felsőoktatás minőségügyében.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi helyzete Szántó Tibor MAB / ENQA MAB Szakértői Értekezlet, szeptember 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
BETEKINTÉS AZ EURYDICE HÁLÓZAT
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Az SZMBK Intézményi Modell
A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség?
Előadás másolata:

BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság A Pannon Egyetem Napja (Veszprém, Wartha Vince u. 1. Polinszky terem) február 3. Minőség: spontán vagy sz(t)ervezetten?

A cím: a minőség két forrása a felsőoktatásban Spontán Az európai (egyházi és állami) egyetem – egészen a Humboldt egyetemig: válogatott professzorok – váloga- tott hallgatók ➜ spontán létrejövő kiváló minőség. A fenntartó létesített intézményt, engedélyezte a szakokat, szakindításokat – elhitte, elhiszi a minőséget. (H: 1993 előtt, pl. A: az állami egyetemeken ma is.) Sz(t)tervezetten Az amerikai tömegesedő felsőoktatás „terméke”: a XX. század első felétől az USA jó egyetemei szervezett akkreditációval védték, hitelesítették és tudatták oklevelük értékét a „diploma-mill”-ekkel szemben.

USA (Council for Higher Education Accreditation, CHEA) Accreditation in the US is about quality assurance and quality improvement. The federal government relies on accreditation to assure the quality of institutions and programs for which it provides federal funds and aid to students. Accreditation is the primary means by which colleges, universities and programs assure quality to students and the public. Accreditation status of an institution or program is important to employers when evaluating credentials of job applicants.

Bolognai Nyilatkozat összehasonlítható, harmonizált fokozatok a felső- oktatási szféra és a munkaerőpiac számára a fokozatok kölcsönös elismerésének támogatása a hallgatók és oktatók mobilitásának segítése az oktatási és kutatási együttműködések erősítése közös képzések és közös oklevelek kiadása európai dimenziók erősítése nem-európai hallgatók idevonzása Ezek alapja a közös elvekre és szervezett gyakorlat- ra épülő minőségbiztosítás és hitelesítés: "Standards and Guidelines for Quality Assurance in the Euro- pean Higher Education Area" (ESG) (Bergen 2005)

EUA: key principles of university quality assurance i. Primary responsibility for quality assurance lies with universities themselves. The role of external quality evaluation is to review internal processes while respec- ting and promoting the primary responsibility of HEIs. ii. Institutional quality management requires a comprehensive, all-encompassing approach. This covers all activities of a university: research, teaching and learning, service to society and support services. Quality management should be derived from the mission statement and strategic goals of each institution and constitutes a fundamental part of an overarching institutional quality culture that aims at continuous enhancement of the quality.

iii. Quality is contextual. The diversity of institutional missions and profiles, as well as of national contexts and traditions, including national quality assurance procedures. iv. The ultimate goal of all quality assurance – both internal and external – is to enhance quality thus promoting trust among stakeholders. Regardless of how quality is defined, the ultimate aim of all quality assurance processes – whether they are internal or external and related to research, teaching and learning or other activities – is to enhance quality.

Great Britain: The Quality Assurance Agency for HE (QAA) is to safeguard the public interest in sound standards of HE qualifications, to provide public information about the maintenance of academic standards and assurance of quality of learning opportunities provided for students, to enhance the quality of educational provision, particularly by building on information gained through monitoring, internal and external reviews, and feed- back from stakeholders. QAA is financed by the universities, not by government!

QAA principles: Universities have the main responsibility for ensuring high quality and standards are maintained, indepen- dently overseen by QAA. Institution has sound inter- nal quality assurance systems and procedures for the assurance of quality and standards. ( ➜ szervezetten) Standard quality assurance procedures are time- tabled across the year, with prompts to ensure that necessary actions have been taken at the appropriate time. ( ➜ tervezetten)

EDUCATION COMMITTEE QUALITY ASSURANCE HANDBOOK Course design, approval, monitoring and review Student feedback Student complaints and appeals External input Quality enhancement in learning and teaching Monitoring of teaching

OXFORD LEARNING INSTITUTE Postgraduate Diploma in Learning and Teaching in Higher Education A part-time professional degree programme for acade- mics teaching in higher education. A primary aim of the course is to enhance teaching, course design and the learning environment at Oxford. [Since 1999 > 120, mainly Oxford graduates.]

Kik és mit terveznek, szerveznek és tesznek nálunk a felsőoktatás minőségért? ➜ hatásuk? a) Az állam: felsőoktatási minőségpolitika kialakítása, jogi és anyagi feltételek biztosítása. ➜ b) MAB: külső minőségértékelés és -hitelesítés ( = akkreditáció), módszertani segítés. ➜ c) FOI-k: kulcsszerep és elsődleges felelősség a folya- mat és a „termék” minőségéért – belső minőség- biztosítással, hatékony minőségmenedzsmenttel. ➜ Oktatók:meghatározzák az oktatás és kutatás minőségét. Hallgatók: befogadják, erősítik vagy gyengítik, és végül tükrözik az oktatás minőségét.

a) Állam (kormányzat, miniszter): A minőségértékelés és az akkreditáció a felsőoktatás- politika része. Minőségi követelmények vannak a jogszabályokban. A Bolognai Nyilatkozat aláírása. Felsőoktatási Minőségi Díj. Épül az adatbázis alapú vezetői információs rendszer (AVIR). A nagy expanziós korszak után mára a minőség lett a felsőoktatás-politika meghatározó eleme – papíron.

➜ Az állam hatása a FO minőségére: A magyar felsőoktatási szféra befogadta a minőség- biztosítás és az akkreditáció szellemét és gyakorlatát. A FOI-k nagy része minőségbiztosító rendszert és eljárásokat működtet. Az akkreditáció még inkább szükséges rossz, mint szükséges jó. (L. az MRK 5 éves ciklus értelmezését.) Utólag rendszerint elismerik hasznát, pozitív hatását. A MAB határozatait a miniszterek (sőt az OH is) felül- írják, nem a minőségelv alapján. Ezzel szemben az USA-ban erre alapozza a kormány a finanszírozást! A magyar felsőoktatás állami finanszírozása nem kö- kötődik a minőséghez, mennyiségi szemlélet uralja.

Erős etatista szemlélet vs. független MAB! Példák: 237/2006. (XI. 27.) Korm. rendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól 7. § (3) A felsőoktatási intézmény a Tájékoztatóban megjelentetni tervezett közleményében az általa meg- hirdetett szakok minőséghitelesítésére vonatkozóan teljes körű információt ad [ = akkreditáció]. Ennek kere- tében a felsőoktatási intézmény köteles feltüntetni azt is, ha a szak indítását korlátozással engedélyezték. A minisztérium – a MAB kérése ellenére – nem engedé- lyezi a korm.rendelet szerinti információ megjelenítését. A FOI-k sem kérik ennek megjelentetését. (Talán mert kiderülne, hogy melyik szaknak nincs akkreditációja?)

Diploma Supplement – Oklevél melléklet 2 Information identifying the qualification 2.3 Name and status of awarding institution The status of the institution whether it has successfully undergone a quality assurance and/or accreditation exercise or procedure, and this should be clearly indicated. [Name of the institution] is a private college which has undergone external quality assurance by agency X in [name of the country] in 200X with satisfactory results. A magyar oklevél mellékletben szerepel az intézmény típusa, státusza, de nem jelenik meg akkreditációja.

A törvénymódosítások nem a MAB jobb munkáját, s főleg nem a felsőoktatás minőséget szolgálták. Miniszter által aláírt „legfrissebb” MAB SZMSZ kelte: május 29. [Azóta 3 változat vár(t) aláírásra.] 2010: >20% költségvetési zárolás vs. FOI-k 2%. 2011: 23 MFt költségvetési átcsoportosítás az FTT- hez – képviselői indítvánnyal. Az új törvénykoncepció: a MAB – nevével ellentétben csak szakértő testület lenne, a miniszter „akkreditál” (még a doktori iskolákat is vs. Alkotmány). Ez az accreditation vs. licensing viszony (szándékos) meg nem értése. 27 EU országban csak az ottani „MAB” akkreditál, a miniszter sehol. Nem is ír felül!

b) MAB 1 Független, szakértői testület, delegált, döntően „aka- démiai”, kis részben alkalmazói szakemberekből. „Szakértői véleményt” ad – határozatként, ami így meg nem változtatható, de a miniszter (OH) másként is dönthet (eddig csak  →, de →  soha). A MAB európai szervezet, az ENQA alapító és (külső értékelés alapján) megerősített tagja. A MAB elfogadja és alkalmazza az ESG-t. Emiatt is rendszeres belső minőségbiztosítást végez. Akkreditációs kritériumokat publikál és alkalmaz. A szférán belül van: ez egyaránt előny és hátrány! Határozatai és indoklásuk nyilvános:

MAB 2 Értékelő tevékenysége hierarchikusan szervezett, mindig részletesen indokol, ezzel együtt éppen annyira szubjektív, mint mindenki más e műfajban. A MAB határozatai ellen van felülvizsgálati lehetőség, másutt ritkán (pl. a szenátusokban sincs). A MAB a bemeneti (input) feltételek értékelésétől el kell mozduljon a folyamat és kimeneti eredmények (learning outputs) értékelése felé. (Bár a bemeneti szűrés kevésbé fájdalmas, mint menetközi.) A Bologna-rendszer beállása után majd ez dominál. A MAB sohasem cél, hanem aktív eszköz a felsőoktatás minősége érdekében!

➜ A MAB hatása a FO minőségére A FOI-k minden tekintetben figyelembe veszik a MAB értékelések normáit és ajánlásait: a beadványokat e szerint készítik. Ezzel együtt ~25% „nem” lesz. A MAB normák minden intézménytípusra azonosak: a minőség nem fenntartó és nem intézménytípus függő! A MAB minőségi követelményekkel igyekszik kompen- zálni a még mindig erős expanzív törekvéseket. (A több hallgató ma még fontosabb, mint a jó hallgató.) A MAB értékelések a FOI-k minőségügyére is ki- terjednek, hatnak és segítenek. Veszély: a MAB-ra hagyatkozás csökkenti a FOI-k felelősségérzetét. Ezen fordítani kell!

c) Felsőoktatási intézmények 1 3 dokumentum: az Ftv., az ESG és a MAB útmutatók  Az Ftv. minőségbiztosítási szabályzatot ír elő. Ebben: a FOI működésének folyamatai, ezen belül vezetés, tervezés, ellenőrzés, mérés, értékelés, a működés biztosítás kritériumai, szabályai, a képzések indításának, követésének, rendszeres belső értékelésének mechanizmusa, a végzettségi szint és szakképzettség minőségének belső értékelése, ill. fogyasztóvédelmi szempontok, doktori iskola létesítés, működés követelményei, az oktatói munka hallgatói véleményezése.

FOI-k 2  ESG – Part Policy and procedures for quality assurance *** 1.2 Approval, monitoring and periodic review of programs and awards * 1.3 Assessment of students ** 1.4 Quality assurance of teaching staff * 1.5 Learning resources and student support ** 1.6 Information systems ** 1.7 Public information **  MAB útmutatók és bírálati szempontok a honlapon!

➜ A minőségügy hatása a FOI-kban Az egyetem (FOI) eo ipso minőségalapú intézmény: a hallgatókat és professzorokat ilyen alapon válogatta. Ez (volt) a magyar gyakorlat is: kutatás és elitképzés. A tömegoktatás t(sz)ervezett minőségügyet követel. Ma minden magyar FOI-ben szervezett minőségügy kell működjön: menedzsment, bizottságok, szabályza- tok, sztenderdek, fejlesztési program stb. Hatásuk? Tervezett önértékelés is folyik: C-SWOT analízis. Ezek hatása intézményenként különböző: a mennyi- ségi szemlélet még mindig erősebb a minőséginél. Egy széleskörűen és mélyen ható minőségkultúra még nem általános a magyar felsőoktatásban.

Minőségi díj odaítélése vs. stakeholderek véleménye: Magyar Mérnöki Kamara (2010. október): „A felsőokta- tásba jogszabály alapján bevezetett minőség biztosítási rendszereknek nincs semmi értelme, gyakorlati haszna, a minőségbiztosítási követelmények teljesítése formális, és nincs hatással az oktatás minőségére.” HÖOK (2010. december): „Súlyos gond az is, hogy noha a felsőoktatási intézmények minőségbiztosítási programjainak megléte az akkreditáció előzetes fel- tételeként szükséges, de azok számos esetben, eltérő okokból ugyan, de mindössze formális jelentőségű és ténylegesen nem alkalmazott koncepciók.”

Oktatók: több a spontán elem, mint a tervezett! Még gyakran spontán, de többször már jól szervezett meritokratikus kiválasztás érvényesül. Sok helyen ez ellen dolgoznak a jövedelmi és belső érdekviszonyok. A minőségelvű mentalitás jelen van, maga a minőség- ügy rendszere még nem a hétköznapok szerves része. A formális akcióknak inkább ellenhatásuk van. Általános a felismerés: a minőség a hazai és nemzet- közi versenyben fontos,gyakran meghatározó tényező. Az oktatók hallgatói értékelése sok helyen rendszeres, de hatása még nagyon mérsékelt. Az elit-oktatás módszerei mellett a tömegoktatási el- eljárások tervezett kialakítása szükséges: student centred teaching, learning outcomes erősítendő!

Hallgatók: minőségigényük heterogén A jó minőség számukra jelenti a legtöbb hozadékot. Minőségi képzés csak aktív részvételükkel lehetséges. A tömegek beengedése a FO-ba csökkenő szín- vonalat, gyengébb motivációt is eredményezett. Van- nak kiváló, motivált hallgatók, de vannak kellemes időtöltésre berendezkedők, gyengék és lusták. A kreditrendszert jó és rossz célokra egyaránt használják, mert rosszul terveztük és működtetjük. Erősíteni kell azt a hallgatói tudatot, hogy itteni aktív részvételükkel alapozhatják meg karrierjüket. A HÖK gyakran, de nem mindig jó partner ebben.

Az akkreditáció jövője a magyar felsőoktatásban: belső programakkreditáció, ami az intézmény minőségügyének külső (MAB általi) akkreditációján alapszik. Ehhez egy új és hatékony minőségkultúra kialakítása szükséges az intézmények hétköznapjaiban, ahol - a minőség előnyt élvez a mennyiséggel szemben, - a közösségi és az egyedi érdekek találkoznak, - a társadalmi és egyéni értékek konvergálnak.

Köszönöm a meghívást és a figyelmet! Ergo a minőség: spontán is, de főleg szervezetten és tervezetten, így együtt minőségkultúrában épül!