MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
1. Előadás Dr. Szvitacs István
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 5. előadás
11. hét: A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM)
Minőségmenedzsment 6. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
MÍNŐSÉGBÍZTOSÍTÁSI RENDSZEREK KOMMUNIKÁCIÓJA Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Műszaki és Humántudományok Kar Marosvásárhely Készítette: Palkó Réka.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Ellenőrzés, visszacsatolás
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Minőségmenedzsment 3. előadás
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI I. félév.
Minőség menedzsment 6.előadás
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
MSZ EN ISO 9001: 2009.
Készítette: Szirmai István
Minőségbiztosítás LB-II.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az új minőségirányítási rendszer bevezetése
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP) Szellőné Fábián Mária

INTERNATIONAL STANDARD ORGANISATION (ISO) Fogalma: nyelvtől, kultúrától, jogi környe-zettől független minőséget garantáló rend-szer. Jellemzői: gyártásban és szolgáltatásban legelterjed-tebb, 1987-ben, Genfben bocsátották ki, a görög „isos” egyenlő, egyforma szóból ered.

ISO SZABVÁNYSOROZAT ISO 9000:2000 Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár. ISO 9001:2000 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények. ISO 9004:2000 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a működés fejlesztéséhez.

A minőségirányítás alapelvei az ISO szabványokban 1. Vevőközpontúság A vezetés fontossága A munkatársak bevonása; a dolgozó-központúság A folyamatszemléletű megközelítés Rendszerszemlélet az irányításban

A minőségirányítás alapelvei az ISO szabványokban 2. Folyamatos fejlesztés, tökéletesítés Tényeken alapuló döntéshozatal Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a beszállítókkal és alvállalkozókkal Az intézmény mint vállalkozás érdekei

Az ISO rendszer dokumentálása Minőségpolitika és minőségcélok Minőségirányítási kézikönyv Eljárás-utasítások Munkautasítások Formanyomtatványok

A vezetés felelősségi köre A vezetőség elkötelezettsége Vevőközpontúság Minőségpolitika, minőségcélok, a minőségirányítási rendszer tervezése Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció Vezetői átvizsgálás

Gazdálkodás az erőforrásokkal Gondoskodás az erőforrásokról, az erőforrások allokációja Emberi erőforrások Infrastruktúra Munkakörnyezet Információ

A rendszer kialakítása és bevezetése A vezetés és a munkatársak felkészítése Külső tanácsadó(k) igénybevétele A szabályozódokumentumok kidolgozása A rendszer bevezetése A vezetés döntése a tanúsíthatóságról

Tanúsítás Előaudit (előzetes hibafeltárás) Tanúsító audit (a rendszer „védése”) Tanúsítvány Utóaudit (tanúsító audit hiánypótlásának ellenőrzése) Felügyeleti audit

Total Quality Management (TQM) Fogalma: A TQM teljes körű átfogó minő-ségirányítási stratégia. Olyan egyeztetett struktúra, amely a minőség megvalósítását elsődleges vezetői feladatnak tekinti és erőforrásainak legjobb és leggazdaságos-sabb felhasználásával a folyamatos mege-légedettséget szolgálja.

A TQM modellje Cél: a piaci pozíció megerősítése, a ver- senyképesség fokozása, folyamatos javí- tás és fejlesztés. Alapelvei: vevőközpontúság, folyamatos fejlesztés és a teljes elkötelezettség. Támogató elemek: vezetés, rugalmas szervezet, képzés, motiváció, mérés, elemzés.

Elvek és elemek értelmezése 1. Vevőközpontúság: azonosítani kell a vevőket, ismerni kell a vevők alapvető, kimondott és látens igényeit, jelenleg mivel és mennyire elégedettek.

Elvek és elemek értelmezése 2. Folyamatjavítás: A változó elvárásokra folyamatos javítással, fejlesztéssel reagál a szervezet. Lépései: a probléma definiálása, a folyamat azonosítása és dokumentálása, a teljesítmény mérése, a miértek megértése, új megoldások kifejlesztése, gyakorlatba ültetése értékelés.

Elvek és elemek értelmezése 3. Teljes elkötelezettség: integrálja a szol-gáltatásban részt vevő minden ember és csoport erőfeszítéseit: - a vezetőkét, - az alkalmazottakét, - és a „beszállítókét” is.

Támogató elemek A vezető szerepe. Minden alkalmazottra kiterjedő oktatás és képzés (belső és külső). Kiegészítő struktúrák (külső és belső szak-emberek). Kommunikáció: kommunikációs csatornák és eszközök kialakítása. Jutalmazás és elismerés. A folyamatok mérése.

Kialakításának folyamata 1. Célok meghatározása, programindítás. Oktatás, képzés. Támogató szervezet felállítása. Helyzetfelmérés, önértékelés. Javítandó területek, témák kiválasztása. Csoport vagy minőségfejlesztő körök ki-alakítása.

Kialakításának folyamata 2. Az előrehaladás értékelése, tapasztalat-csere, az eredmények beépítése. Folyamatos mérések, újabb témák beindí-tása. Folyamatos képzés, új módszerek megis-merése, eszközök megtanulása. Rendszeres vezetői értékelés, önértékelési modell segítségével.

A TQM várható eredményei 1. Szervezeten belül: átlátható irányítási elvek és döntéshozatal, tényszerű és konstruktív kommunikáció, a problémák eredetének és természetének valós megértése (nem tüneti kezelés), folyamatok hatékonyságának növekedése, minőségi szolgáltatás.

A TQM várható eredményei 2. Szervezeten kívül: a vevői elégedettség növekedése, a fenntartók számára áttekinthető pénz- források felhasználása, hatékony együttműködés (partnerség) az összes érdekelt féllel.

A TQM várható eredményei 3. Társadalmi szinten: - minőségkultúra kialakítása az intézmé-nyekben, a felhasználókban, hazai és nemzetközi elismertség javulása. ISO és a TQM kapcsolata: azonosságok, különbözőségek.

Hazard Analyzis and Critical Control Points (HACCP) Élelmiszervédelmi rendszer: 50 éve a NASA dolgozta ki. Meghatározza a jellemző veszélyt és meg-adja a szabályozásra szolgáló megelőző intézkedéseket. HA veszélyelemzés. CCP kritikus szabályozási pontok.