Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
A fékezés elmélete A fékezésre három okból lehet szükség: Mozgási energia felemésztésére Álló gépjármú rögzítésére
A fékezés elmélete Fogalmak: ta beindulási idő ts a fékhatás növekedésének ideje t0 fék késedelmi idő konstrukciós fékerő-arány
Fékberendezések csoportosítása Motorfék: a gázpedálról ha levesszük a lábunkat, vagy alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolunk a hajtás iránya megfordul – a jármű mozgási energiája a motor hajtására fordítódik. Üzemi fék: lábbal működtethető súrlódó fékszerkezet. Rögzítőfék: kézzel működtethető rögzítőfék, - általában az üzemi fékszerkezetre hat, csak a mozgatórendszere más. Tartós lassító fék (retarder)
Fékberendezések csoportosítása További csoportosítási szempontok: Feladatuk szerint Fékezéshez használt energiafajta szerint Fék vezérlése szerint Vontató és vontatmány összekapcsolási módja szerint
Fékberendezések csoportosítása A fékezéshez használt energiafajta szerint Izomerővel működtetett Segéderővel működtetett Külső erővel működtetett
Fékberendezések csoportosítása A vontató és vontatmány összekapcsolási módja szerint Egyvezetékes légfék Kétvezetékes légfék
Fékberendezések csoportosítása Elhelyezés szerint
Fékberendezések szerkezeti egységei Három alrendszerre bonthatók fék vezérlése erőátvitel fékszerkezetre
Fékvezérlés A fék vezérlése szerint Mechanikus és hidraulikus fékes esetén a fékpedál vagy fékkar Légfék esetén a főfékszelep Ráfutófék esetén mechanikus vagy kombinált szerkezet
Erőátvitel Azon szerkezeti részek összessége amivel a vezérlő berendezés a fékszerkezeteket működteti Mechanikus Hidraulikus Pneumatikus Elektromos Vegyes
Fékszerkezetek Surlódófék (dob, tárcsa, szalag) Elektromágneses fék Motorfék Folyadékfék
Dobfék Féktartó lap
Dobfék
Dobfék
Dobfék
Dobfék