Konstruktív pedagógia, bűnmegelőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
„Ezt egy életen át kell játszani”
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Szociális kompetencia
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Egyéni döntések a szervezetben
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
NAT 2007 kompetenciák.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Az iskolai csoportok sajátosságai
A feladatok szerepe Kaposi József.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A pedagógus.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZFP II Kompetenciamérés
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Konstruktív pedagógia, bűnmegelőzés

Emberi viselkedés Nevelés Oktatás Szociális (társas) kompetencia az egyéni érdekek érvényesítése a másik ember, csoport létérdekeivel kölcsönhatásban Személyes (perszonális) kompetencia testi-lelki egészség, a személyiség védelme, fejlődése Oktatás Kognitív kompetencia információfeldolgozás, kódolás, közlés, tárolása Speciális kompetenciák sajátos tevékenységek eredményes, hatékony ellátása (foglalkozás)

Mit tudunk megcsinálni Mit tudunk megcsinálni? Készségek, ismeretek Mit vagyunk hajlandóak megcsinálni? Motívumok, attitűdök

A NAT kiemelt fejlesztési feladatai testi és lelki egészség énkép, önismeret felkészülés a felnőtt lét szerepeire Személyiségfejlesztés

Együttműködésen alapuló tanulásszervezés Párhuzamos interakciók A tanulás során a tanulók között egyidejű interakciók zajlanak, ezáltal az egy diákra jutó aktív részvétel ideje sokszorosa a hagyományos módszereket alkalmazó tanóráénak. Egyéni felelősség A csoport feladatának megoldásához az egyénnek hozzá kell járulnia a saját részfeladatának megoldásával. Az egyén felelősséggel tartozik a csoportnak. A csoport tagjai tudják, ki milyen mértékben járult hozzá a csoportsikerhez. Minden csoporttag a feladat pontosan meghatározható részéért vonható felelősségre. Építő egymásrautaltság Az egyének vagy az egyes csoportok fejlődése pozitívan összefügg egymással, ha az egyik diák fejlődéséhez szükséges a másik diák fejlődése, ha az egyik csoport sikere egy másik csoport sikerét is jelenti. Egyenlő arányú részvétel A diákok a feladatokban egyenlően ( a képességeik szerint ) vesznek részt, melyet a szerepek elosztásával és a munkamegosztással érhető el.

Kompetenciafejlesztés Motiváló módszerek alkalmazása Alapelvek Differenciálás Egyéni különbségek figyelembevétel Tanítási tartalom, tanítási idő rugalmas kezelése Kompetenciafejlesztés Divergens gondolkodás problémamegoldó képesség, kreativitás kommunikációs készségek önismeret, önkifejezés, társismeret Motiváló módszerek alkalmazása Kooperatív módszerek, projekt módszer Drámapedagógia, médiapedagógia Csoportmunka

A csoport jellemzői A tagok interakcióban állnak egymással Normarendszer alakul ki, mely szabályozza és irányítja a tagok interakcióit A tagokban célok és érdekek kölcsönös összefüggésének tudata él A tagok céljai egymást kölcsönösen feltételezik

Csoportmunka Csoportalakítás A csoportok mérete Ülésrend Csoportszabályok Csoportfejlődés

Csoportalakítás Véletlenszerűen létrehozott A véletlenszerű csoportalkotás mellett szóló érv, hogy semmilyen részrehajlás vagy sértődés nem történhet, a tagok sok különböző helyzetben fejleszthetik és tanulhatják meg hasznosítani kooperatív képességeiket. Hátránya, hogy előfordulhat, hogy a véletlen nem szerencsésen alakítja a csoportokat, és egy összetett feladat elvégzésekor az egyik csoportba sok jó képességű tag kerül, a másikba gyengébb képességűek, akiknek ez kudarcélményt eredményez. Rokonszenvi választáson alapuló A legtöbb esetben a résztvevők a rokonszenvi választást kezdeményezik, de a csapatépítés során ezt el kell kerülni, mert a korábban meglévő kapcsolatok erősödése mellett nem szolgálja új kapcsolatok kialakítását. A legrosszabb esetben kiközösítéshez és a csoport széteséséhez is vezethet. Irányított csoportalakítással létrehozott Az irányított csoportalkotás ellen sok módszertani érv szól, de mi mégis javasoljuk az alkalmazását, mert a sok készséget és bonyolult problémamegoldást igénylő feladatoknál fontos, hogy minden csapat tagjai rendelkezzenek a feladat megoldásához szükséges kompetenciákkal. Természetesen előzőleg a vezetőnek alaposan meg kell ismernie a csoportot, és figyelnie kell, hogy semmilyen hátrányos megkülönböztetést ne érezhessenek a résztvevők.

A résztvevők szempontjából Homogén Homogén csoportszervezésről akkor beszélünk, ha a csoporttagok közel azonos szinten állnak. Heterogén Heterogén csoportszervezésről akkor beszélünk, ha a csoporttagok erőteljesebb eltérést mutatnak.

Csoportnagyság Két fős Összetartó, konfliktuskerülő * Két fős Összetartó, konfliktuskerülő Három fős Helyettesíthetőség, konfliktuskezelés Kiscsoport Kreatív, egyenlő részvétel biztosítása, felelősség elkenése Nagycsoport Mennyiségi munka-megosztás, az összetartást kis csoportok adják, személytelenség

Munkaszervezés Szabályok Elhelyezés Az anyagok és eszközök szétosztása A kooperatív munka sikeres irányításának fontos eleme, hogy világosan közöljük a résztvevőkkel, hogy mit várunk tőlük, előre ismertessük a sikeres működéshez szükséges viselkedést. Fogalmazzuk meg a csoportok működésének szabályait és az egyes tagok egyéni kötelezettségeit. A szabályok legyenek pozitívak, betarthatóak és ne legyen túl sok szabály. Elhelyezés Egy csoporton belül a tagok egyforma könnyedséggel kapcsolatba tudjanak kerülni valamennyi csoporttársukkal. A csoportok olyan közel legyenek egymáshoz, hogy ne zavarják egymást. A csoportvezető könnyen tudjon kommunikálni minden csoporttal. Az anyagok és eszközök szétosztása Alakítsunk ki hatékony technikát arra, hogyan osszuk szét az eszközöket, feladatokat. Amikor csak lehet, egyidejű irányítást kell alkalmazni az anyagok szétosztásában. Csoportszerepek A csoportmunka során a csoport minden tagjának részt kell vennie a feladatmegoldásban. A csoportszerepek kiosztásával a csoport elkerülheti, hogy csak néhányan dolgozzanak, a többiek kimaradjanak a munkából és csak élvezzék az eredményt. Értékelés A munkafolyamat befejezése után elengedhetetlen az értékelés, amely az egyéni és csoportos önértékelést és a tanári értékelést is magában foglalja. Az értékelés során tudatosul a munkafolyamat, rögzülnek az új ismeretek, és korrigáljuk a helytelen módszereket, hibás megoldásokat.

Milyen egy tanterem? kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás

Differenciálási lehetőségek homogén csoportok esetén a csoportok képességei szerint heterogén csoportok esetén szerepek szerint segédeszközök használatának lehetősége vezetői segítség a feladatok mennyiségi diffrenciálása a feladatok minősége szerinti differenciálás

Csoportfeladatok megosztása Képesség a feladatok ellátására kicsi nagy Alacsony teljesítmény Kudarc Hajlandóság Kockázatos Siker nagy

CSOPORTSZEREPEK CSOPORTSZEREPEK FELOLVASÓ   CSOPORTSZEREPEK   FELOLVASÓ   Közös források használatakor, mindenkit érintő feladatoknál, törekedve az érthetőségre. CSOPORTVEZETŐ A csoportnak ki kell választani azt a személyt, aki koordinálja a munkát, és döntéshelyzetben vállalja a felelősséget a kompromisszumos megoldás megszületéséért. A csoport aláveti magát az általa képviselt közös döntésnek. MEGÉRTÉS-MESTER Meggyőződik arról, hogy mindenki tisztában van-e a feladattal, a megértést is ellenőrzi. IDŐFIGYELŐ Gondoskodik arról, hogy a csoport a megadott időn belül oldja meg a feladatot. Rendszeresen figyelmeztet az idő múlására. ESZKÖZFELELŐS Kiosztja, begyűjti az eszközöket, gondoskodik arról, hogy azokat társai rendbe rakják. JEGYZŐ Leírja a csoport döntéseit és megoldásait. FELADATMESTER Feladata, hogy a csoportot rászorítsa a feladatra, ellenőrizni, hogy mindenki dolgozik-e. Ügyelnie kell arra, hogy a közös munka során a csoport ne térjen el a feladattól. EGYETÉRTÉS-MESTER Az egyetértést igénylő feladatok, válaszok, megoldások esetén egyetértéshez segíti, irányítja a csoportot. CSENDKAPITÁNY Gondoskodik arról, hogy a csoport ne beszéljen annyira hangosan, hogy az áthallatsszon a többi csoporthoz. LELKESÍTŐ Olyan pozitív személyiség, aki a csoport állandó motivációjáért felelős, ha a lelkesedés alábbhagy, akkor megpróbálja biztatni, dicsérni a többieket.    

A munkamegosztás problémái Szerep-kétértelműség - nem világos Szerepkonfliktus - több szerep Szerepvesztés - más veszi át Zavart szerep - beavatkozás Csoportszerepek dinamikusan változnak

A csoport számára hasznos személyiségek MEGVALÓSÍTÓ KOORDINÁLÓ FORMÁLÓ ÖTLETADÓ FORRÁSFELTÁRÓ ÉRTÉKELŐ CSAPATJÁTÉKOS BEFEJEZŐ

Csoportfejlődés Elválás

Vezetői alapbeállítódások Csoportvezetés Vezetői stílus Demokratikus: a vezető jelenlététől függetlenül egyenletes teljesítmény Autokratikus: a vezető jelenlétében magas a teljesítmény, távollétében szétesik a csoport Szabadjára engedő: integrálatlan csoport, alacsony teljesítmény.   Vezetői alapbeállítódások Feladatorientált: a hatalom eszköz a cél elérésére. Önmegvalósításra törekvés, sikerorientáció, az adott helyzet kontrolljának szükséglete vezérli. Hatalomorientált: a hatalom maga a cél. Kudarckerülés, kompetitív (versengő) beállítódás, alacsony frusztrációtűrés, agresszív konfliktuskezelés jellemzi. Kapcsolatorientált: az érzelmi szükségletek kielégítése a cél. A bizonytalanság túlkompenzálása jellemzi.

Csapatmunka