A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

Csoport munka.
Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Többet ésszel, mint erővel
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Kommunikáció.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
Konstruktív konfliktuskezelés
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Szavakkal operálva Az orvosi kommunikáció oktatása
A fejlesztő értékelés.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
A csoportfejlődés modelljei
A szociális csoportmunkában alkalmazott csoportok típusai
Az elnyomást elutasító/képessé tevő gyakorlat Összeállította: Ágoston Magdolna Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
A kommunikációra alapozó elméletek
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Pedagógus értékelési rendszer
1/19 Hogyan tájékozódnak a robotok? Koczka Levente Eötvös Collegium.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Teljesítményértékelés az óvodában
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Lelkivezetés elmélete
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Kognitív és emotív jelentés
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Varga Péter, közszolgálati CMC
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 159-168. Old.

Elméleti bázis Kiinduló pontok Nelson: a kommunikáció alaptörvényei jól használhatók a szociális munkában, mert: A kliensek és a szociális munkások, mint segítők problémái jól leírhatóak kommunikációs hibáikkal, amelyek egyben okozói is azoknak, úgy mint: az észlelés zavarai mások közléseiről, mások közléseinek szegényes és egyoldalú értelmezése, saját közlések gátoltsága, a non-verbális és a metakommunikáció inkoherenciája, kulturális érzéketlenség, asszimetria a felek között, paradoxonok a kommunikációban (első és másod fokú változások-Watzlawik-Weakland-Fisch)

Filmrészlet http://tranzakcioanalizis.lap.hu/ http://nlp.lap.hu/ http://www.nlpintezet.hu/

A szociális munkás beavatkozások lényegi elemei Információk gyűjtése, kérdezés és bátorítás, visszajelzés a kliensnek, hogy megértettük őt Visszajelzések arról, hogyan értékeljük azt, amit a kliens mond: elfogadjuk, elutasítjuk, semlegesek vagyunk vagy többet várunk tőle

Információ-nyújtás: szolgáltatásokról, ellátásokról azt követően, hogy a szociális munkás a lehető legátfogóbban megismerte és megértette a kliens helyzetét Információcsere a kliens érdekében azokkal, akik hatással vannak a kliens helyzetére: konfliktusban állnak vele, túl sokat várnak tőle, vagy elbizonytalanítják

Alapelvek a segítésben A mellérendeltségre törekvés Az apró lépések stratégiája: „mikro-tanítás” A személy – nem tettei!- feltétel nélküli elfogadása A pozitívumok hangsúlyozása A tettek átláthatóságának, kiszámíthatóságának biztosítása A negatív érzések elfogadása Interprofesszionalitásra törekvés

A MODELL ELŐNYEI Viszonylag egyszerű, könnyen átlátható Illeszkedik más elméletekhez Elvei, elemei integrálhatóak más modellekbe Praktikus segítséget jelent a kliensek számára Ideológiamentes, ezért legitim a „hatalom” számára

A szociális munkás hozzáértő szemben a klienssel, akit manipulatívnak és körmönfontnak tüntet fel A kommunikáció nyíltabb a klienssel, mint más modellekben