Győr, 2012. 07.13. dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet E-tananyagfejlesztés az Egyetemi Könyvtár által tartott kutatásmódszertan órákhoz (Tananyagfejlesztés, könyvtár, blended learning, Moodle) Győr, 2012. 07.13. dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
Tartalom Tanórák az Egyetemi Könyvtárban Az elektronikus jegyzet megírása Elektronikus tananyag, blended learning Bevezetés, fogalmak, előzmények Tanári szerepek megváltozása Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal E-tartalom általános elvárások szerkezet lecke szerkezete eXe e-tananyag Moodle LMS Moodle proszeminárium Eredmények Célok a jövőben
Az oktatás „fejlődése” a SzE Egyetemi Könyvtárban Könyvtárbemutató és –használati órák (2x45 perc egy alkalommal) Adatbázis-bemutató órák (2x45 perc egy alkalommal) Kutatásmódszertan órák (2x45 perc vagy egy szemeszter)
A tantárgy helye a képzési hálóban Szakonként eltérő első szemeszter => még nem értik/”értékelik” a hallgatók utolsó/utolsó előtti szemeszter =>ilyenkor már (majdnem) késő…
Kutatásmódszertan mint féléves tananyag TÁMOP-3.2.4-09/1-2010-0013
Előzmények A felsőoktatás átalakulása a kevesek lehetőségétől a tömegoktatásig nagyon sok szervezeti, oktatási, módszertani problémát, emberi konfliktust eredményezett Kezdetek a Széchenyi István Egyetemen – levelezőképzés átalakítása 2004 E-learning bevezetése, tartalmi fejlesztés, COEDU Moodle bevezetése, alkalmazása 2007 Tananyagfejlesztés önerőből, fejlesztés TÁMOP pályázatok segítségével
A tanár a tananyagban van! Fogalmak E-learning: A számítógépes hálózaton elérhető, nyitott -- tér- és időkorlátoktól független -- képzési forma… (Forgó S., 2005) Blended learning: kevert képzés, ahol a tanulás e-tartalmak (önálló hallgatói tanulás) és kontakt órák segítségével zajlik. LMS:Learning management system – tanulást támogató rendszer Moodle: „…olyan ingyenes internetes alkalmazás (LMS), amellyel az oktatók hatékony online tanulási környezeteket hozhatnak létre.” Szabad forráskódú, ingyenes, de állandóan fejlesztett rendszer. WEB alapú, kliens oldalon csak böngésző programot igényel. Megvalósul az oktatáshoz, tanuláshoz szükséges funkciók integrálása. E-tananyag: a tanuláshoz szükséges összes információt tartalmazó elektronikus úton tárolt, közvetített és menedzselt tartalom… A tanár a tananyagban van!
Tanári szerepek megváltozása Klasszikus megoldások: a tanár mint információforrás, frontális megoldások, tanítás központúság, tartalom központúság, tankönyv, bemenet-orientált rendszer… Megváltozott környezet, változó megoldások (e-learning, blended-learning): tanulóközpontú (önálló tanulás) e-tartalmak, tanulási tevékenységek, feladatok, tutor tudásközpontú (szükséges és elégséges tudás meghatározása) DACUM, racionalizálás, szemléltetés, tanulási utak értékelésközpontú (azonnali visszajelzés) önellenőrző-, modulzáró kérdések, feladatok, tutor közösségközpontú feladatok, együttműködés, fórum (Komenczi B., 2009.) Tanár és tanítás központúság Tanuló és tanulás központúság
Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal
„A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” E-tartalom általános elvárások „Az e-tananyagok nem azonosak a tananyagtartalmak doc, xls, ppt, pdf, stb. formátumú egyszerű elektronikus tárolásával.” „A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” Az e-learning, blended learning megoldásokhoz: speciális felépítésű e-tartalmakra (kurzus, modul, lecke, stb.) e-learning keretrendszerekre (Moodle LMS) tutorokra (mentorokra) van szükség Az e-tananyagok felépítése során az önálló tanulás támogatása a cél.
e-learning, blended learning tartalom) E-tartalom általános szerkezet E-tananyag e-learning, blended learning tartalom) Kurzus 1. modul 2. modul n. modul 1. lecke 2. lecke m. lecke
A fejlesztés pedagógiai feladat! E-tartalom lecke szerkezete A lecke szerkezete: Cél Követelmény Időszükséglet Kulcsfogalom Tartalom Tanulási tevékenység Szöveg Kép Videó Animáció Feladat… Önellenőrzés „A tanár a tananyagban van!” Módszertani szempontból ezek próbálják helyettesíteni a tanárt. A leckében szükséges számban ismétlődnek… A fejlesztés pedagógiai feladat!
Minden szereplő azzal foglalkozik amihez ért! E-tartalom fejlesztés A fejlesztők: szerző módszertani szakértő digitalizáló Minden szereplő azzal foglalkozik amihez ért! Szerző összeállítja a tartalmat (szöveg, kép, …) Módszertani szakértő vizsgálja a tanulhatóságot (mennyiség, érthetőség); a szemléltetési igényt; a követelmény, tartalom, önellenőrzés megfelelését figyelemmel az e-tartalom lehetőségeire Digitalizáló e-tartalommá alakítja a tananyagot (pl: eXe szerkesztővel)
Szakdolgozat E-tartalom – blended learning
Moodle LMS moodle portál
Szerepek (jogosultságok) a Moodle rendszerben moodle szerepek Szerepek (jogosultságok) a Moodle rendszerben
Moodle moodle funkciók
Moodle moodle proszeminárium Hallgatók felkészítése a Moodle rendszer használatára
Az e-jegyzet eredményei Tartalmilag és szakmailag összeszedettebb, rendszerezettebb tanórák A jegyzetben használatos gyakorlófeladatok beépítése a kontaktórákba
További gyakorlási lehetőségek Könyvtárismereti játék az EK honlapján Kutatásmódszertan
További gyakorlási lehetőségek 2 Könyvtári kalauz
További eredmények Összesen 78 hallgató vett részt az órákon magyar nyelven: 66 fő angol nyelven: 12 fő Egyre több oktató szerez tudomást róla és építi be/tervezi beépíteni a tantervbe Kutatásmódszertani nap a TMDK-n részt vevő hallgatók számára Felkérés a doktori iskolába Sok-sok ELÉGEDETT HALLGATÓ
Jegyzet tartalmának frissítése, aktualizáslása Célok a jövőben Jegyzet tartalmának frissítése, aktualizáslása Tanórák bevezetése a műszaki és a jogi karon E-jegyzet a távoktatásban résztvevő hallgatóknak
KöszönJÜK megtisztelő figyelmüket ! dr. Nagy Tamás nagytomi@sze.hu Nyitrai Erzsébet nyitraie@sze.hu