Élelmiszerjelölés: az uniós rendelet-tervezetre vonatkozó tárgyalások aktuális kérdései.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Az oltalom alatt álló magyar termékek lehetőségei a kereskedelemben
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A vízjog időszerű kérdései
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A HACCP története Modul 01 - lecke 03
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
VÁLTOZÁSOK AZ ÉLELMISZEREK JELÖLÉSÉBEN
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) jelölés Éfosz TRUEFOOD szeminárium Budapest, október 21.
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
ÚJ EU NÖVÉNYVÉDŐ SZER SZABÁLYOZÁS József CsillaAgrár Európa Klub, január 28.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Az ÚJ UNIÓS jelölésI RENDelettel kapcsolatos főbb változások
Dr. Pataki Pál Textilipari Műszaki Fejlesztő és Vizsgáló Intézet ZRt. Textile Engineering and Testing Institute Co. Kezelési jelképek és alkalmazásuk az.
1169/2011/EU jelölési rendelet
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
1 Az EU kudarca: A hagyományos ketrecek betiltása Glattfelder Béla Európai parlamenti képviselő.
INFORMÁCIÓK AZ ÚJ JELÖLÉSI, MAGYAR TERMÉK ÉS TRANSZZSÍRSAV RENDELETRŐL Szegediné Takács Mária oszt. vez. főmérnök Heves Megyei Kormányhivatal ÉBÁI – 2014.
Az élelmiszerek jelölése, címkézése. Mi az élelmiszercímke? Az élelmiszercímke  az élelmiszerjelölés fontos eszköze, amely a fogyasztók egészségét, biztonságát,
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK II.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Veszprém Megyei Kormányhivatal
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Élelmiszerjelölés: az uniós rendelet-tervezetre vonatkozó tárgyalások aktuális kérdései

A tárgyalások állása A Bizottság (COM) 2008 januárjában nyújtotta be javaslatát a tagországok (a Tanács) és az Európai Parlament számára Tanácsi munkacsoportban: immár a negyedik (svéd) elnökség vezetésével zajlanak a megbeszéléséek EP: első olvasat (szavazás: áttolódott az új parlamenti ciklusra; parlamenti és tanácsi együttdöntési eljárás = kompromisszum-keresés = hosszadalmas folyamat!) Hatálybalépés: 2010 vége, 2011? A Bizottság javaslata „támadások kereszttüzében”

A változó közösségi szabályozás indokai A jelölésen megjelenő információk meghatározó szerepe a fogyasztók döntésében Világos, egyértelmű szabályozás, olvasható, érthető jelölés szükséges A fogyasztói elvárásoknak fokozott megfelelés A javaslat: Biztosítja a legfontosabb információkat könnyen érthető és megtalálható, olvasható módon Tükrözi a fogyasztó egészségvédelmének prioritását, az egészséges étrend elősegítésének fontosságát Flexibilis a piaci változásokra, nem gátolja az innovációt

Összefoglalás a tervezetről Bizottság javaslata a fogyasztók számára az élelmiszereken feltüntetendő információkról 2008.01.30. – ezt megelőzően széleskörű, több éves konzultáció az érintettekkel Változások Irányelv helyett rendelet (Parlament és Tanács) A 2000/13 és 90/496 irányelv egybeépítése + 87/250EK, 94/54/EK, 1999/10/EK, 2002/67, 2004/77/EK Hatály: végső fogyasztó, vendéglátó (beleértve a vendéglátás által kiszállított élelmiszereket) a vendéglátáshoz kerülő élelmiszerekre. Távkereskedelemre is vonatkozik. Egyértelmű felelősség meghatározás Kötelező és ajánlott elemek Nemzeti szabályozás korlátozott lehetősége Hatályba lépés azonnal, betűméretre 3 év, tápérték jelölésre 3 év, mikro-vállalkozások esetében 5 év

A tervezetben szereplő alapvető változások: A korábbi rendelkezések érvényben maradnak; DE: Az új előírások célja a fogyasztók fokozott védelmének biztosítása Ennek érdekében: előírt minimális betűnagyság, kötelező tápértékjelölés, az önkéntes tápértékjelölési rendszerek várható „keretek közé szorítása”, az önkéntes származásjelölési szabályok szigorodása

A tervezetben szereplő, csak magyar vonatkozású változás: Jogilag nem lehetséges a magyar dátumjelölési jogszabályok fenntartása a rendelet-tervezet hatályba lépését követően! MEGOLDÁS: 2011 júliusától át kell térni a nap/hónap/év jelölési sorrendre, a szöveges sorrend-magyarázat önkéntesen továbbra is alkalmazható lesz.

Főbb vitás kérdések Kötelező minimális betűnagyság Jelölési hibákért felróható felelősség Kötelező/önkéntes tápértékjelölés, ezek elemei, elhelyezésük Nem előrecsomagolt élelmiszerekre vonatkozó szabályozás 100 ml/100 g kontra adag/referencia mennyiség Allergénjelölés Nemzeti jogszabályok lehetősége Nemzeti rendszerek lehetősége Alkoholos italok Átmeneti idők Származási hely Kivételek Egyéb COM „utólagos hatásköre”

Betűnagyság, kontraszt Bizottság: 3 mm = „font size”; x = 1,2 mm (ua.?), megfelelő kontraszt (mi legyen a többi, az olvashatóságot befolyásoló tényezővel, legyen-e uniós útmutató?) Tagállamok: legyen kötelező minimális betűnagyság, elfogadják az x=1,2 mm értéket; legyen uniós útmutató, gyakorlati megvalósítás nehézsége (egyéb ötletek, nincs még kompromisszumos megoldási javaslat), mekkora legyen a kivételt biztosító felület EP: nem megvalósítható a 3 mm (több okból sem); ha az önkéntes jelölésekre is alkalmazni kell a kötelezőkre vonatkozó megjelenítési előírásokat, akkor az előállítókat ez az önkéntes információk elhagyására ösztönzi és a fogyasztók a jelenleginél kevesebb információt kapnak

Betűnagyság: mit értünk alatta

Felelősség Ki vonható felelősségre a jelölési hibákért? (avagy mit bizonyít a „Lidl-ügy”?) COM: első közösségi forgalombahozó + kiegészítő szabályok Tagállamok: többféle álláspont (abban mind egyetértenek, hogy az eredeti javaslat nem jó), maradjon a status quo EP: abban egyetértenek, hogy az eredeti javaslat nem jó Tanács Jogi Szolgálat: politikai döntés kérdése, jogi értelemben nem szükséges a jelenlegi szabályozáson változtatni

Tápértékjelölés Jelenlegi szabály Csak akkor kötelező ha állítás van Energia - szénhidrát – fehérje – zsír vagy energia – szénhidrát - cukor – fehérje – zsír – telített zsírsav –élelmi rost – nátrium Megjegyzés: Önkéntes INBÉ jelölés: front-of-pack csak az energia

Tápértékjelölés COM eredeti javaslata: „front of pack” – főlátómező; Kötelező: energia – zsír – telített zsírsav – szénhidrát – cukor – só Önkéntes: transz zsírsav, egyszeresen telítetlen zsírsav, többszörösen telítetlen zsírsav, poliolok, keményítő, rost, fehérje , vitaminok, ásványi anyagok Irányadó napi beviteli érték (INBÉ – GDA) %-a, ill. RDA % A megadottól eltérő forma, grafika – nemzeti szabályozás Kivételek Tagállamok: egy látómezőben kelljen szerepeltetni kötelező és nem kötelező elemeit; tűrés-referencia táblázatok elkészítésére vonatkozó COM kötelezettség szerepeljen; fehérje legyen kötelező? EP: Közösségi pozitív tápérték szimbólum bevezetését javasolják KKV-k legyenek kivételek Grafikus formában is meg lehessen ismételni a tápértékjelölést; az energia-tartalmat kötelező legyen a főlátómező jobb alsó sarkában 3 mm betűnagysággal, négyzetes keretben feltüntetni;

Nem előrecsomagolt élelmiszerek A „kérdések” kérdése: Kell-e definíció? Kell e egyáltalán uniós szabály/útmutató? Információk megadása/rendelkezésre tartása/szóbeli közlése/kiffüggesztése? Allergének jelölése lehetséges/szükséges? Mi legyen a keresztszennyeződéssel? Tagállamok passzív/aktív jogalkotási szerepe?

100 ml/100 g kontra adag/referencia mennyiség COM: 100 g-ra vagy 100 ml-re, kiegészítő lehetőség adagra + néha lehetne csak adagra Irányadó napi beviteli érték (INBÉ – GDA) %-a, ill. RDA % Tagállamok: 100g/ml-re MINDIG kelljen; adagra, „egyéb, a fogyasztó által könnyen azonsítható referencia-mennyiségre” kiegészítésként lehet EP: 100g/ml-re MINDIG kelljen GDA/INBÉ rendszer "nem feltétlenül" tudományos megalapozottságú

Allergén-jelölés A nem előrecsomagolt élelmiszerekre is kiterjed majd a kötelezettség hatálya Abban mindenki egyetért, hogy fontos, de vannak veszélyei: mindenhol mindent fel fognak írni (különösen a nem előrecsomagoltnál, végső soron pont az allergiások járhatnak rosszul) a teljes körű allergén jelölés az összes nem előrecsomagolt termékre lehetetlen (bár kívánatos lenne), jelentős többletköltségeket és versenyhátrányt okozna különösen a KKV-knak.; ugyanakkor a KKV-k biztosítják az európai regionális specialitások fennmaradását és diverzitását; a keresztszennyeződés nem mindig megakadályozható; nemzeti rendelkezések ez ügyben se legyenek.; elegendő legyen akár „szóban tájékoztatni a fogyasztót"

Nemzeti jogszabályok lehetősége COM: kellő megalapozottsággal elképzelhető ilyenek életbe léptetése, hangsúlyt fektet arra, hogy minden esetben vizsgálatokkal igazolni kell az indokoltságot és csak ott, ahol erre a rendelet kifejezett felhatalmazást ad (közegészségügy, fogyasztóvédelem, származási hely megjelölés, alkohol italok összetevőinek jelölése stb) – notifikáció szabályai érvényesülnek Tagállamok: nem ellenzik (mi szeretnénk) EP: ne legyenek, mert akadályoznák a közös piac működését; akkor sem, ha "bizonyított kapcsolat van az élelmiszer minősége és a származási hely között", mivel az EU-ban forgalmazott valamennyi élelmiszernek meg kell felelnie a közösségi jog előírásainak; ugyanakkor a már meglévő és hatékonynak bizonyult tápértékjelölési rendszereket továbbra is fenn lehessen tartani és tovább lehessen fejleszteni;

Nemzeti rendszerek 1. Ajánlások, útmutatók, szabványok egyéb nem kötelező szabályok formájában a tápértékjelölési formára Kutatáson, az érintettek konszenzusán alapuljon – „legjobb gyakorlat” Fogyasztó számára azonosítható legyen Megfelelőség ellenőrzés hatásmérés Bizottság tájékoztatása

Nemzeti rendszerek 2. COM: „azért ellenzik, mert nem értik” „3 lehetőség” (tiltás; önszabályozás; önszabályozás+külső kontroll) Tagállamok: eddig a döntő többség ellenezte (mi nem) EP: A külön nemzeti szabályok csak látszólag nem lennének kötelezőek, igazából nagy lenne a nyomás e speciális szabályoknak történő megfelelésre és ez a helyzet természetesen nem felelne meg az egységes közös piac elveinek;

Alkoholos italok COM: borok, sörök, szeszek kivételt képezzenek (konzisztencia problémákat kiküszöböli) a kevert alkoholos italok (pl. alcopops) összetevőit fel kell tüntetni; az 1,2 térfogatszázaléknál magasabb alkoholtartalmú italok összetevőinek feltüntetésére vonatkozó nemzeti jogszabályokat hatályban maradhatnak; öt éven belül megvizsgálja a teendőket és lehetőségeket; Tagállamok: Az energiatartalmat fel kelljen tüntetni EP: Minden alkoholos italra vonatkozzon a kivétel, viszont az energiatartalmat fel kelljen tüntetni

Átmeneti idők majd a végén kell meghatározni, amikor már minden eldőlt COM: majd a végén kell meghatározni, amikor már minden eldőlt Tagállamok: legyen egységes EP: Körültekintéssel kell meghatározni, minél kevesebb átfedéssel (figyelembe véve például azon csomagolási anyagok életciklusát, amelyet a gyártók nagy mennyiségben szereztek be); A hatályba lépés előtt forgalomba hozott élelmiszerek minőségmegőrzési idejük lejártáig vagy a hatályba lépést követő öt évig hozhatóak forgalomba (amelyik a kettő közül hamarabb bekövetkezik)

Eredet vagy származási hely COM javaslat: továbbra is önkéntes jelölés Alapszabály nem változik: feltüntetése akkor kötelező, ha hiánya megtévesztheti a fogyasztót Önkéntes jelölés esetén: ha az eredet vagy a származási hely nem azonos a meghatározó összetevővel/összetevőkkel, akkor meg kell adni a fő összetevő(k) eredetét vagy származási helyét. Húsok eredete egy hely csak akkor, ha születés-tartás-vágás helye azonos Jelenlegi szabály Feltüntetése akkor kötelező, ha hiánya megtévesztheti a fogyasztót Nincs definícó, nincs összetevők származására vonatkozó kötelezettség

Származási hely feltüntetése Tagállamok: a nem feldolgozott élelmiszereken legyen kötelező (vita) EP: Felmérések bizonyítják, hogy a fogyasztók tudni szeretnék a feldolgozatlan élelmiszerek származási helyét, illetve azt, hogy az élelmiszer EU vagy nem EU származású a whisky esetében mindig kötelezően fel kellene tüntetni a származási helyet a baromfi esetében is szükségesek az eredet feltüntetésére vonatkozó előírások (botrányok nyomán csökkent a fogyasztói bizalom ezen termékek iránt, lényeges plussz információt adna ez a fogyasztók számára); a friss zöldségek és gyümölcsök esetében a termőhely lehessen származási országként feltüntetve;

Kivételi javaslatok EP: Újra felhasználható üvegekre vonatkozó kötelezettségez (17. cikk 1.) 15 év átmeneti időt javasol; a hatályba lépés előtt forgalomba hozott készletek értékesíthetőek korlátlan ideig kis- és "kézműves jellegű" vállalkozók tápértékjelölési kötelezettség alóli mentességét bizonyos élelmiszerkategóriák esetében ki kell dolgozni (ahol ezt más jogszabály nem írja elő és ahol a fogyasztói döntésben a tápértékjelölés nem játszik szerepet) A tápértékjelölés alól képezzenek kivételt az azonnali fogyasztásra szánt nem előrecsomagolt élelmiszerek (beleértve a vendéglátást is); szintén kivételt képezzenek a tápértékjelölési kötelezettség alól az ünnepekre szánt édesipari termékek (cukor és csokoládé figurák)

Egyéb EP javaslatok EP: "Hidrogénezett" jelző mindig kerüljön feltüntetésre adott esetben reference intakes: hangsúlyozottan indikatív jellegű, EFSA-nak kellene vizsgálnia A COM készítsen jelentést a mesterséges transzzsírsavak közösségi betiltásának lehetőségéről, addig amíg ez elkészül, azok feltüntetése legyen kötelező; akkor lenne igazán egyszerűesítés, ha elkészülne egy közösségi gyűjtemény a különféle egyéb vertikális és horizontális jogszabályokban található jelölési előírásokról és felülvizsgálatra kerülne ezek konzisztenciája az általános előírásokkal; javasolja, hogy a gyümölcsök és zöldségek utólagos felületkezelésének jelzése legyen kötelező (a fogyasztók nincsenek jelenleg ezzel tisztában); Oktatás!

COM utólagos módosítási lehetőségei A rugalmassághoz elengedhetetlen, hogy megkapja a hatásköröket (különben minden változtatás hosszú időt venne igénybe) EP: Nem elfogadható a COM saját maga számára biztosított hatásköre Tagállamok: Jól át kell gondolni Jogi Szolgálat: nem tartja megfelelőnek a javaslatban szereplő megoldást

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!