A kompetencia alapú oktatás implementációja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
Borsod-Abaúj Zemplén Megyei Tehetségsegítő Tanács június 04.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A szaktanácsadás támogató szerepe
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Péczeli Katalin előadása
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Minőségdíjak.
A távmunka nem cél, hanem eszköz december 11.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
A hálózati együttműködésben rejlő lehetőségek. Erőforrás bolt A különleges boltban erőforrásokat, tulajdonságokat lehet adni és venni. Azzal az erőforrással.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A kompetencia alapú oktatás implementációja Hálózati tanulás A kompetencia alapú oktatás implementációja Szekszárd, 2009. november 26.

Amiről szó lesz: Mik a hálózatok Legfontosabb jellemzőik A tanulás korszerű értelmezése A felnőttek tanulásának jellemzői Tanulás a hálózatban: tanuló hálózat A tanuló hálózatok jellemzői

A hálózat Azonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…

A hálózatok… Skálafüggetlenek Kisvilágok Egymásba ágyazottak Gyengén kapcsoltak

Skálafüggetlenség Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. (Pareto: 80/20)

Kisvilágság „Hat lépés távolság” 5,15,35, 80, 150 A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.

Egymásba ágyazottság „A paca messziről pont, közelről maga a végtelen” Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.

Gyengén kapcsoltság A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.

A tanulás …egy rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adaptív változás. (Nahalka István) … a tudás (kognitív, affektív, motoros) megszerzésére irányuló tevékenység, amelynek eredményeként folyamatosan alakul, fejlődik és szocializálódik a személyiség. (Csoma Gyula)

Kolb tanulási ciklusa

Oktatási hálózatok típus Fő funkció Jellemző tev. „praxis-közösség” Szakemberek gyakorlati problémáinak megoldása Tapasztalatcsere szervezetek hálózata A szervezetek eredményességének növelése Laza kapcsolatok, egymás kompetenciáinak használata tanuló hálózat Együttműködés a tanulási eredmények és képességek növelése érdekében Közös tanulás, megfelelő struktúra Praxisközösség a szakemberek gyakorlati problémáinak megoldására jön létre. A hálózatok e típusára elsősorban a tapasztalatcsere jellemző. A hálózat segít megtalálni azt az embert, aki választ tud adni egy adott problémára. Néhány ilyen típusú hálózatban olyan adatbázisokat működtetnek, amelyekben könnyen megtalálhatóak egy adott probléma megoldásával kapcsolatos gyakorlatok, tapasztalatok. Ilyen tapasztalati közösségek pl. a különböző szakmák képviselőinek a szervezetei, az oktatás területén tipikusan ilyen pl. a történelem- vagy a magyartanárok egyesülete. A „szervezetek hálózata” autonóm szervezetek közötti együttműködés, amely laza kapcsolatokon alapul. Az együttműködő csoportok „személyes haszna” egymás kompetenciáinak és speciális piaci pozícióinak használatából származik. Az ilyen típusú szerveződés haszna, hogy benne az egyes szervezetek megtarthatják önállóságukat, viszont valamennyien eredményesebbé válnak, hiszen jobb terméket tudnak előállítani, illetve a megrendelők igényeihez jobban igazodó szolgáltatást tudnak biztosítani.

Praxisközösség Kapcsolatok, információk és szakmai kommunikáció biztosítása az azonos szakmai feladatot ellátó szakemberek számára Adatbázisok Hírlevél Honlap Szakmai rendezvények Egyéni tudásgyarapodás, nem is cél a szervezeti tanulás Pl. Azonos szakos pedagógusok szakmai szervezete

Szervezetek hálózata Fontos a szervezeti reprezentáció kérdése (intézményvezetés) - információáramlás - az egyéni tudásgyarapodás beépülése a szervezetbe? - egyéni tanulás – szervezeti tanulás kapcsolata - pl. Önfejlesztő Iskolák hálózata A hálózat tagjai iskolák (intézmények) Az információcserén túl Egymás kompetenciáinak használata: Szakmai tapasztalatcsere (intézménylátogatás, óralátogatás, konferencia) szakmai programok közös fejlesztése és felhasználása (tanítási program, óravázlat, értékelési rendszer, stb.) Közös programok (vetélkedő, szakmai projekt, stb.)

Tanuló szervezet …olyan szervezet, amely jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét.” (P. Senge)

A tanuló szervezet jellemzői Közös jövőkép Személyes kontroll Közös tanulás Mentális modellek Rendszergondolkodás Közös jövőkép: A szervezet minden tagja azonosulni tud vele, Olyan kihívást jelent a szervezet számára, amelyet annak tagjai csak közös erőfeszítéssel tudnak megvalósítani, Folyamatosan alakul, Kapcsolódik az egyének jövőképéhez Személyes kontroll: Saját jövőképpel rendelkező, azt tudatosan megvalósító, folyamatosan fejlődő munkatársak, Kezdeményezőkészség, Felelősségvállalás, Belső igény az állandó tanulásra, Elégedettség, boldogság Közös tanulás: A csoport teljesítménye több lehet, mint az egyéni teljesítmények összessége  Tanuló teamek, Közös problémamegoldás, Tapasztalatcsere, Belső mentorálás Mentális modellek:„Azok a mélyen belénk épült általánosítások, képek és elképzelések, amelyek alapvetően befolyásolják világszemléletünket és leghétköznapibb cselekvéseinket.” (Senge) A mentális modellek megismerése  szorongás, agresszivitás, új energiák  szemléletváltás  problémamegoldás Rendszergondolkodás: A rendszergondolkodás olyan szemléleti, illetve fogalmi keret és eszközrendszer, amelynek célja, hogy gondolkodásunkat a nagyobb összefüggések átlátására irányítsa, és segítsen abban, hogy döntéseinknél a hosszabb távú, tovagyűrűző hatásokra koncentráljunk, cselekedeteinket pedig a mélyben húzódó lényeges tendenciák, minták és összefüggések ismeretében határozzuk meg.

A létrehozásukhoz szükséges feltételek Tanuló hálózat A létrehozásukhoz szükséges feltételek Egy vonzó elképzelés, vagy egy lelkesítő cél megvalósítása érdekében szerveződik, a megvalósítást segítő szervezetben A középpontban a diákok tanulása áll Új lehetőségeket teremt a felnőttek tanulására Önkéntes irányítás és menedzsment Jellemzői Közös értékek és jövőkép Vizsgálódáson alapuló csoportos tanulás Együttműködés Támogató és megosztott irányítás Közös felelősség a diákok tanulásáért és sikereikért Támogató feltételek Közös értékek és jövőkép – középpontban a diákok tanulása és az iskolafejlesztés Vizsgálódáson alapuló együttműködő tanulás – egymás támogatása az új módszerek kipróbálásában és közös tanulás az eredményekből; a diákok munkájának közös megfigyelése; szakmai folyóiratok és könyvek olvasása és közös megbeszélése, az alkalmazás lehetőségeinek közös meghatározása Együttműködés – tapasztalatcsere az eredményesebb munka érdekében. Közös feladatmegoldás különböző teamekben. A tanítás tervezését, megvalósítását és az értékelést sokkal gyakrabban végzik közösen, mint egyedül. (megbeszélések, óralátogatások) Támogató és megosztott irányítás – hatalommegosztás, közös döntéshozatal, támogatás, információterjesztés. A diákok tanulásának fejlesztése a legfőbb prioritás. Közös felelősség a diákok tanulásáért és sikereikért – nemcsak a saját osztályunkért, vagy a tehetséges gyerekekért vagyunk felelősek. A tantestület minden tagjának azon kell munkálkodnia, hogy adaptáljon, fejlesszen és széles körűen tanuljon azért, hogy az iskola valamennyi diákja jobb teljesítményt érjen el. Támogató feltételek – fizikai, pszichológiai, érzelmi és tárgyi támogatás (pl.: idő és tér biztosítása a közös tanuláshoz, megfelelő órarend, elvárások, közösségfejlesztés, bizalmi légkör, közös feladatmegoldás, stb.)

Tanuló hálózatok létrehozása I. - Alapelvek Megosztott irányítás – jövőképfejlesztés, támogatások biztosítása, kihívások Közös birtoklás – a hálózat annyira tud működni, amennyire képes összehozni az embereket egy vonzó és elkötelező elképzelés köré. (A közös elképzelések fejlesztése fontosabb, mint a pénz) Közös morális cél: a diákok tanulás és jóléte – a tagoknak szilárdan kell hinniük abban, hogy közösen többet tudnak tenni a gyerekekért, mint egyedül. Minden egyes gyerek tanulási teljesítményének a javítása a legfőbb hajtóerő. Közös felelősség a munka minőségéért és értékéért – közös hálózatértékelő stratégia (mérföldkövek, tevékenységek, eredmények) A közös birtoklás, a gazdagság fejlesztése és az elképzelések és szándékok közös fejlesztése sokszor fontosabb a hálózatok fenntartásában, mint az anyagi támogatás. A hatékony hálózatok pozitív hatással vannak a diákok teljesítményére.

II. Együttműködő szervezet kiépítése Az együttműködő tanulást lehetővé tevő szerkezet – a maximális részvétel biztosítása és az együttműködés fenntartása (személyes és virtuális kapcsolatok, aktív támogatás, facilitálás, kritikus barátságok, közvetítés a hálózaton belül, és kívülről is) Együttműködő kapcsolatok A tanulás 3 területe: tanulás valamiből; valakivel és új tudás közös létrehozása Vizsgálódás, kutatás – kutatás alapú tanulás, bizonyítékokon és adatokon alapuló tanulásfejlesztés

III. A gyakorlat megváltoztatása A változás és a fejlesztés képességének építése – tervezett stratégiák az intézményeken belül és közöttük; a tagok számára gazdag szakmai és vezetői támogatás Új és hatékony kapcsolatépítés az iskolán belül és a gyerekekkel foglalkozó egyéb szervezetekkel Új modellek a folyamatos szakmai fejlődésre és a vezetés tanulására- közös tanulás és fejlődés A rendszerszintű hatás és rendszerirányítás – tapasztalati tanulás: a hálózat segít az egyes intézmények problémáinak megoldásában

A megvalósítás dilemmái Motiváltak-e a pedagógusok a folyamatos szakmai fejlődésre? (Akarnak-e tanulni?) A hálózati tanuláshoz szükség van-e tanuló szervezetre? Milyen támogatási formák léteznek? Mennyi időbe telik a megvalósítása? Kell ez nekünk?

Köszönöm, hogy meghallgattak szabo.maria@ofi.hu