ELTE PPK 2011. 09.29. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG www.onfejlesztoiskolak.hu Felhasználva: Holland-magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Advertisements

A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az osztályfőnöki szerep története
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tantervtípusok; NAT-ok
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A kerettantervek fejlesztése
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.
Humán erőforrás menedzsment Stratégiai menedzsment ELTE november 8. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A beiskolázás előkészítése
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az osztályfőnöki szerep története és jelenlegi tartalma Szekszárdi Júlia 2008.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Kompetencia alapú szakoktatás
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Állam, fenntartó Nagyobb valószínűséggel sikeresebb egy iskola, ha az oktatási rendszer(ben): –Decentralizált? –Az intézmények megfelelő támogatásban részesülnek? –Magasak a tanárokkal szemben támasztott követelmények? –Anyagilag is megbecsült a tanári pálya? –Létezik világos (központi) jövőkép? –Az iskolák autonómak ?

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Állam, fenntartó Nagyobb valószínűséggel sikeresebb egy iskola, ha az oktatási rendszer(ben): –Decentralizáltság – nem szükséges feltétel –Az intézmények megfelelő támogatásban részesülnek (hatékonyság, összevonások) –Magasak a tanárokkal szemben támasztott követelmények (telj. értékelési rendszer) –Anyagilag is megbecsült a tanári pálya – nem szükséges feltétel – de! –Létezik világos (központi) jövőkép (NAT 2007, kompetencia alapú oktatás és tanárképzés) –Az iskolák autonómak – nem szüks. feltétel – de!

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Összetevők – „eredmény” INPUT (álló vagy mozgó „jármű”) –Tartalom- és kimenetszabályozás –Feltételek, erőforrások (tárgyi, tanügy- igazgatási), fenntartó –Humán erőforrás –Szervezet és vezetés –Értékelési rendszer OUTPUT –Nevelési-oktatási modell –Iskolaszervezeti struktúra

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tartalom és forma választás Tartalom –Képzés –Érték- és normaközvetítés –Szocializálás –Szolgáltatások Forma –Iskolatípus –Nevelési-oktatási modell –Szervezeti struktúra

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A nevelési-oktatási modell és szervezeti struktúra kapcsolata A nevelési-oktatási modellalkotás szempontjai: 1.a tanulókról alkotott felfogás 2.a tanterv fókusza és szerkezete 3.a tanulási folyamatok megszervezése 4.a tanulók csoportba sorolásának elvei 5.nevelési eljárások 6.az értékelés funkciója 7.a nevelési-oktatási folyamatok értékelése

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Nevelési-oktatási modellek Szelektív Behelyező Vegyes képességű csoportokat kialakító Integratív Innovatív

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Szelektív nevelési-oktatási modell -a tanulókról alkotott felfogás -értelmi képességei adottak -döntően a kognitív képességekre koncentrál -minden területen hasonló teljesítményre képes -a tanterv fókusza és szerkezete -ismeretalapú tudásközvetítés -éles választóvonal a tantárgyak között -központi tanterv, központi óraszámok -a tanulási folyamatok megszervezése -általában egész osztálynak, frontális óra -nincsenek alternatív tanulási utak -nagyon nehéz átjárhatóság

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Szelektív nevelési-oktatási modell folytatás -a tanulók csoportba sorolásának elvei -a tanulókat teljes osztályokban tanítják -homogén csoportnak tekintik őket -a csoportba sorolás a szelekcióval végleges -a szelekció: tantárgyi vagy integrált tesztekkel -nevelési eljárások -fontos a fegyelem kialakítása, ez minden tanár feladata -a nevelésre szánt idő kevés, nem tervezett -erős elkülönülés az oktatás és a nevelés között -a nevelésért az osztályfőnök a felelős

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Szelektív nevelési-oktatási modell folytatás 2 -az értékelés funkciója -méri az ismeretek elsajátításának mértékét -a szaktanár értékel -az értékelés következménye: bukás/felsőbb osztályba léphet döntések -a nevelési-oktatási folyamatok értékelése -az értékelési tapasztalatok beépítése: ritka, ad hoc -az értékelést az egyes szaktanárok végzik „szétszórt” kritériumok alapján

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Innovatív nevelési-oktatási modell -a tanulókról alkotott felfogás -a tanuló partner, maga is tudást közvetít, aktív résztvevő -különböző területeken különböző teljesítményekre képes -a tanterv fókusza és szerkezete -a hangsúly az adott csoporton és a társadalmi folyamatokon, elvárásokon van -alig van választóvonal az egyes tantárgyak között -helyi tanterv, a szituációhoz igazított időbeosztás, nagy tanári szabadság -sok időt szánnak az életszerű problémák megvitatására -a tanulási folyamatok megszervezése -jellemző a kiscsoportos tanítás (az osztály is kiscsoport) -a tanulási utak a tanulók képességeitől, szükségleteitől függően sokfélék -a csoportok között nincs (nagyon nehéz) átjárhatóság

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Innovatív nevelési-oktatási modell folytatás -a tanulók csoportba sorolásának elvei -heterogén alapcsoportok -a tanulás még kisebb (4-6 fős) csoportokban történik -a csoportba sorolás véletlenszerű -átcsoportosítás csak akkor, ha a csoport nem tud sikeresen együttműködni -nevelési eljárások -fontos a választási és döntéshozatali képesség kialakítása, ez minden tanár feladata -a nevelésre szánt idő az adott szituációtól függ -az oktatás és a nevelés integrálódik -a tanárok egyszerre szaktanárok és nevelők

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Innovatív nevelési-oktatási modell folytatás 2 -az értékelés funkciója -méri az ismeretek, kompetenciák elsajátításának mértékét -az értékelés a tanári team feladata, de a tanulók is értékelik saját maguk, társaik ill. tanáraik teljesítményét -az értékelésnek az előrehaladás szempontjából nincs meghatározó következménye -a nevelési-oktatási folyamatok értékelése -a tapasztalatok beépülnek a tantervbe, változást eredményeznek a pedagógiai programban -az értékelés része az iskolai programnak -az értékelést a tanári csapat végzi a tanulókkal közösen kialakított kritériumok alapján

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák Első megközelítés: –A szervezet struktúrája –Az iskola koordináló mechanizmusai –A vezetés –A szervezet komplexitása

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák - finomítás –A szervezet struktúrája Tanítási és tanulási struktúrák Tantárgyi munkaközösségek Adminisztrációs, pénzügyi, egyéb oktatást segítő szolgáltatások Nevelési munkaközösségek Továbbképzések Tanári autonómia, „beleszólási lehetőség” –Az iskola koordináló mechanizmusai Szabályok és irányelvek Hierarchikus ellenőrzés Iskolai kommunikáció, konzultációs struktúrák Döntéshozatal Szervezeti kultúra

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák folytatás 2 –A vezetés Az iskolaszék szerepe Az igazgató hatalma, kötelezettségei, felelőssége (feladat, felelősség, hatáskör) Az igazgató helyettesek hatalma, kötelezettségei, felelőssége (feladat, felelősség, hatáskör) A középvezetők pozíciója –A szervezet komplexitása A komplexitás mértéke A tantestület tudatosságának mértéke

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák Szegmentális Hierarchikus Kollegiális Mátrix Moduláris

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák – szegmentális stuktúra –A szervezet struktúrája Vertikális, a tanulók több évig együtt maradnak Formálisan létező tantárgyi munkaközösségek Nevelési munkaközösségek nincsenek A tanár teljes autonómiával rendelkezik az osztályteremben –Az iskola koordináló mechanizmusai Elismerik, de nem veszik túl komolyan a külső előírásokat, azok működnek, amelyek erősítik a fegyelmet és a tanári autonómiát A tanári autonómia miatt minimális jelentőségű a hierarchikus ellenőrzés Iskolai szintű kommunikáció, konzultáció alig van Szervezeti kultúra: jellemzően szerepkultúra

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák – szegmentális stuktúra - folytatás –A vezetés Az iskolaszék formálisan a működés kontrollja Az igazgató egyszemélyi felelős vezető, hierarchikus ellenőrzést végző adminisztrátor Az igazgató helyettesek az igazgató segítői, mérsékelt felelősséggel és autonómiával A középvezetői pozíció nem létezik –A szervezet komplexitása Nem túl hierarchikus szervezet A tantestület tudatosságának szintje alacsony

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák – moduláris stuktúra –A szervezet struktúrája Horizontális és moduláris tanári teamek, nagyfokú autonómiával A kölcsönös tanári igényen alapuló tantárgyi munkaközösségi működés A nevelés és az oktatás integrálódik A továbbképzés belső igény A tanárok együtt felelősek a nevelési célok megvalósításáért –Az iskola koordináló mechanizmusai Elismerik, de a belső céloknak megfelelően átértelmezik a külső előírásokat Kevés belső szabály létezik, a moduláris csapatok megfogalmazzák saját belső szabályaikat Jellemző az iskolai szintű kommunikáció, kooperáció Döntéshozatal: jellemző a kölcsönös, egymáshoz való igazodás Szervezeti kultúra: erős, belsőleg kifejlesztett kultúra

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Iskolaszervezeti struktúrák – moduláris stuktúra - folytatás –A vezetés Az iskolaszék a működés kontrollja, irányelvek kitűzője, stratégia kidolgozója Az igazgató pedagógiai vezető, adott esetben döntéshozó, a vezetési csapat irányítója Az igazgató helyettesek a vezetői csapat tagjai, nagyfokú felelősséggel és autonómiával A középvezetők elsősorban a moduláris csapatok irányítói –A szervezet komplexitása Nagy mértékű komplexitás a modulokon belül A tantestület tudatosságának szintje magas