ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alapelvek, célok, funkciók Intézményi mérési-értékelési rendszerben (rendszerbe illesztésben) gondolkozni (alrendszerek: pl. tanulói, tanári, vezetői, tantervi) Cél – funkció – eszköz szinkron Taxonómia rendszert választani (pl. Bloom) Feladatírási, tesztszerkesztési szempontok érvenyesítése Tesztdiagnosztikai lehetőségek felhasználása Alapelv: ha nincsenek mért adataid, egy vagy azok közül, akinek véleménye van a dologról! (input – iskolai hatás - output)
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Törvényi, tanügyigazgatási háttér, megjelenés (megjelenítés) az intézményi dokumentumokban –PP, SzMSz, házirend, IMIP, stb. Mérésfilozófiák –Tantárgyi tesztek, vizsgák (pl. érettségi) –Kompetencia mérések –PISA mérések Értékelhetőség, mérhetőség, mérési skálák –Nominális, ordinális(rang), intervallum, arány- skála Mit értékeljünk? - rétegfelvételek Motiváció, attitűd, megerősítés
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Egy adott tanulási egység tudáselemeinek szintezése a Bloom-féle taxonómia rendszer alapján (tanmenetek) Értékelési területek, célok és funkciók –Norma- és kritériumorientált értékelés –Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés –Értékelési hexagonale Az iskolai tudás rétegei –Osztályzatokkal mért (mérhető) tudás –Tesztekkel mért (mérhető) tudás Tantárgyi tesztek Alkalmazási képességet mérő tesztek Gondolkodási képességet mérő tesztek
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Tesztelméleti alapok, a tesztek jóságmutatói Tudásszint mérő tesztek készítése –Tananyagelemzés –Feladatírás, feladattipológia –Javítókulcs –A teszt elkészítése, kipróbálása, javítása –Ekvivalens tesztek A mérési eredmények elemzése, értékelése –Összefüggés-vizsgálatok –Item-analízis
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Iskolák összehasonlítása –Kompetencia mérések –Érettségi –Továbbtanulási mutatók –Nyelvvizsgák –OKTV, OSZTV eredmények Háttérváltozók Neveltségi szint mérések Külső és belső mérések összhangja Vizsgák, vizsgarendszerek (meg)léte Hozzáadott pedagógiai érték (!)
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tartalom (terület) és alkalmazási (műveleti) szint – általában Tartalmi területek: tantárgytól, tananyagtól, témától függő Feladattípus/műveleti szint: Felismerési szint (ismeret) Felidézési (kapcsolási) szint (reprodukció, megértés) Kivitelezési szint (integráció, alkalmazás) Elemzési (diszkussziós) szint (diszkusszió, kreatív műveletek)
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alkalmazási, műveleti szint TevékenységFeladattípus Felismerés (reproduktív) Azonosítás, kiválasztás, sorképzés, összehasonlítás Zárt- végű Többszörös választás Alternatív vál.,illesz. Összehasonlítás Soralkotás Kapcsolás, aktív felidézés (reproduktív) Leírás, jellemzés, megnevezés, felsorolás, feliratozás, ábrázolás Nyílt vé- gű Rövid válasz Hosszú válasz Kivitelezés, szabálykövetés (integratív) Számítások elvégzése, szerkesztés, algoritmuskövetés Hosszú válasz Összefüggő válasz Értelmezés, elemzés (kreatív) Összefüggés kifejtése, bizonyítás, diszkusszió Összefüggő válasz
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 1 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása Tartalmi vázlat elkészítése (a problémák azonosítása) A problémák kérdéssé alakítása A zárt kérdések típusai Nyitott kérdések megfogalmazása, kódolása A kérdőív megszerkesztése Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 2 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása –Szakirodalmi előzmények feltárása –Hipotézis(ek) megfogalmazása –Vizsgálati koncepció kidolgozása Tartalmi vázlat elkészítése –Fő témakörök –Arányok megtervezése, súlypontok –A kérdések hierarchikus elrendezése –Az egészből a részek felé haladás elve Az alapproblémák al(rész)problémákra osztása Az al(rész)probléma vagy már kérdés, vagy tovább osztandó
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 3 Kérdéssé alakítás –Zárt Előny: kódolás, feldolgozás könnyebb Hátrány: előre megadott, esetleg személytelennek érzett válaszok –Nyitott Előny: érdekesebb, jobban átjön a személyiség Hátrány: nehezebb kódolni, feldolgozni –Kisebb mintán lehet több nyitott kérdés (kódolás a tipikus válaszokkal), nagy mintán célszerű a kérdések nagy részét zárttá tenni (a kódolás miatt).
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 4 Zárt kérdések –Feleletválasztós technikák Dichotóm (alternatív, vagyis igen/nem) Többszörös választás –Rangsorolás (sorbarendezés) –Besorolás, adatok lekérdezése –Skálázás (semleges lehetőség!) Pr.; ptl.; fokszám: 5-7-max. 9 (Miller féle 7 ± 2) Megnevezés: egymás ellentétei, szimmetrikus nyelvi kifejezéssel
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 5 Nyitott kérdések –Előre elkészített kódok –Kódok kialakítása menet közben, a feldolgozás szüli meg a kódokat
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 6 Jóságmutatók –Objektivitás –Érvényesség (validitás) –Megbízhatóság (reliabilitás) A kérdőív megszerkesztése –Bevezető szöveg –Időtartam tervezés –Érthetőség –Áttekinthetőség Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulók értékelése (szempontok) 0. Háttérváltozók 1. Közösségi aktivitás 2. Értékek definiálása, védelme, értékválasztás 3. Karitativitás, szolidaritás 4. Fegyelem, szabálykövetés 5. Esztétikai igény, tevékenységek 6. Egészséges életmód 7. Kognitív paraméterek vizsgálata –Tantárgyi –Alkalmazási –Gondolkodási Arányok, kérdéssorrend, kérdéstípus, időtartam, egybeszerkesztés
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), korábban mintavétel (20 fő/iskola), mára teljes populáció Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók használata Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.)