Bevezetés az Újszövetségbe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
A Keresztény Vallás.
Az Ószövetségi történetírás
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
AZ ARANYBULLA-MOZGALOM
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
A zsidó kultúra Vallás.
A császárság első századai
A RÓMAI KÖZTÁRSASÁG VÁLSÁGA
A tételek eljuttatása az iskolákba
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
A Dávid és Góliát elbeszélés szövege (1Sám 17). A dolgozat célkitűzései a 1Sám 17 ősszövegének rekonstrukciója a szövegvariánsok között felmerülő eltérések.
A terrorizmus elleni küzdelem, avagy a 22-es csapdája 7.
Készíts utat a Kegyelem előtt!
Szent László- Könyves Kálmán uralkodása
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
a principatus rendszere
Az egyeduralom létrejötte
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
Koinónia a gyakorlatban
Zsidó világ Jézus korában
Krisztológiai kérdés az Újszövetségben
A polgárháborúk kora.
ALEXENDROSZ Makedón Nagy Sándor.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
AZ ÓKORI RÓMA TÖRTÉNETE
AZ ÓKORI RÓMA TÖRTÉNETE
Kreatív, és korszerű Egyház Folk Iván. "Aki azt akarja, hogy az Egyház maradjon meg olyannak, amilyen, az nem akarja, hogy az Egyház megmaradjon." Klaus.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
KERESZTÉNY VALLÁS.
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
A poliszrendszer válsága Nagy Sándor és a hellenizmus
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Református istentisztelet 2014 december 25 csütörtök,
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Rómaiak és zsidók az I. században
BIBLIAI SZABADEGYETEM
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Magyarország a korai feudalizmus korában
Az egyeduralom kialakulása. A principátus és a császárság
Itália meghódítása. A hódítások kezdete  etruszkok előzése után   védekezett hódított  Itáliai törzsek földjeit   Porsena, hegyi törzsek Clusium.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
IZRAEL TÖRTÉNETE.
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
Az ókori kelet.
A két részre szakadt királyság
Makedónia története a kezdetektől II. Philippos haláláig
Jézus Krisztus világa 3. A Makkabeusok és háborúik
Izrael a hellénizmus korában
AZ ÚJSZÖVETSÉGI EKKLÉZSIA II.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Kvíz Bibliai személyek.
Isten lakhelye.
Hellasz egységesítése
Előadás másolata:

Bevezetés az Újszövetségbe

Az Újszövetség 27 iratból álló gyűjtemény, amely az őskeresztény közösségben Kr. u. 50 és 100 között keletkezett. Kánoni sorrendben: Katolikus levelek: Jakab levele Péter első levele Péter második levele János első levele János második levele János harmadik levele Júdás levele Jelenések könyve (Apokalipszis) Pál apostol levele a rómaiakhoz a korintusiakhoz (1) a korintusiakhoz (2) a galatákhoz az efezusiakhoz a filippiekhez a kolosszeiekhez a tesszalonikaiakhoz 1 a tesszalonikaiakhoz 2 Timóteushoz (1) Timóteushoz (2) Tituszhoz Filemonhoz Zsidóknak írt levél Máté evangéliuma (Mt) Márk evangéliuma (Mk) Lukács evangéliuma (Lk) János evangéliuma (Jn) Apostolok Cselekedetei (ApCsel) 4 + 1 = 5 13 + 1 = 14 7 + 1 = 8

Történeti sorrendben 50-65 között alkalmi írások, korai szintézis 1-2 Tesz (52) Kol, Ef, Filem (54) Fil (56) 1-2 Kor, Gal (57) Róm (58) 1Tim, Tit (65) 2Tim (66) 65-80 között első szintézisek Mk (65-70) Mt, Lk (70-80) ApCsel (70-80) 80-100 között századvégi kérdések, második szintézisek 2 Pét, Júd (96-ig) Zsid 1 Pét, Jak Jánosi iratok: Jn, 1-2-3 Ján, Jel

A makkabeusi kortól Jézusig

Előtörténet: Izrael ősatyái (19-15. sz) Izrael mint nép, ország és állam A nép kialakulása: kivonulás, szövetség-kötés, pusztai vándorlás (1250-1220) Az ország története: honfoglalás (Józsue) 1220 körül törzsszövetségi társadalom (bírák kora) Az állam története: egységes királyság: Saul, Dávid, Salamon (~1050-935) Kettészakadt királyság: Izrael (Észak) 935-722 Júda (Dél) 935-587 Izrael mint vallási közösség (Kr. e. 587-től) Jellemzői: politikai függés, vallási autonómia; a Tóra és a jeruzsálemi templom köré szerveződő, szétszórtan élő, kulturájában különböző, vallásában egységes nép = ez a judaizmus kialakulásának kora

A judaizmus kezdete A vallásosság a Tóra köré épül Az egyéni elkötelezettség szerepe Zsinagógák (tanítás, szombati istentisztelet) >> írástudók A jeruzsálemi templom kultuszköz-pont és zarándokhely >> főpapok Isten transzcendenciája, igazságossága >> angyalok, sátán

A hellenista kor kezdete II. Fülöp makedón király (359-336) a khairóneiai győzelem után (338) kiterjeszti uralmát a görög államokra Nagy Sándor (336-323) 334 Kisázsiai görögök felszabadítása 333 Isszosz: győzelem a perzsák felett 332 Egyiptom elfoglalása 331 Mezopotámia elfoglalása 327 Hadjárat az Induson túl 323 Babilonban meghal

Nagy Sándor birodalma

301: Ipszoszi csata után Palesztina a ptole-maioszoké 198: Paniumi csata után a szeleukidáké

Palesztina a hellenisztikus korban Görög befolyás már a perzsa kortól: Kalandorok, kereskedők, tudósok Görög városok Görög kultúra és életmód terjedése

Kr. e. 135-től Hasmoneusok Kr. e. 63 Pompeius bevonulása Kr. e. 37-4 Heródes 4-től 41-ig a terület felosztása 41-44 Heródes Agrippa halála után újból prokurátorok 66-70 zsidó háború

Makkabeus felkelés - áttekintés 187-175: IV. Szeleukosz Megpróbálja megszerezni a templom kincseit 175-163: IV. Antiokhosz Epifánész Erőszakos hellenizálás 169: a templom kirablása 168: a zsidó vallás betiltása 167: Matatiás ellenállása, a hegyekből gerillaháború 166-tól Makkabeus Júdás 164. december: a templom meggtisztítása (Hanukka) 160-142 Makkabeus Jonatán 142-134 Makkabeus Simon 134-104 Johannesz Hyrkanosz 104-103 Arisztobulosz 103-76 Alexander Janneusz 76-67 Salome Alexandra 63-tól római uralom (Pompeiusz)

Makkabeus Júdás 166-160 166-tól átveszi a felkelés irányítását Bét-Cúrnál legyőzi Lüsziászt 164-ben fegyverszünetet köt, megtisztítja a templomot (hanukka) 163-ban Lüsziász leteszi és kivégezteti Menelaoszt és a mérsékelt Alkimoszt teszi főpappá. Júdás tovább harcol: immár a hatalomért. A haszidok ebben már nem támogatják Alkimosz kérésére I. Demetriosz Szótér elküldi Nikánort, Júdás azonban legyőzi. A főpap ismételt kérésére a király Bakhidészt küldi: ez legyőzi Júdást, aki a csatában elesik.

Jonatán (160-143) Visszatérnek a gerillaháborúhoz. Alkimosz halálát követően Jonatán okos diplomáciával lassan megszerzi a hatalmat Júda felett. 153-ban Alexander Balasz fellázad Demetriosz ellen. Jonatán Alexander pártjára áll, aki 152-ben kinevezi főpappá, majd helytartóvá és hadvezérré. 145-ben megnyeri az új király, II. Demetriosz támogatását, ezzel Jonatán gyakorlatilag uralkodóvá válik. Trifont is támogatja 143-ban, de ő gyanakszik rá, tőrbe csalja és fogságba veti.

Simon (142-134) Váltságdíjat ajánl a testvéréért, de Trifon megöleti Jonatánt. Erre II. Demetriosz oldalára áll, aki csaknem teljes függetlenséget ígér neki Teljes adómentesség Nem avatkozik bele Júda belügyeibe Főpap, hadvezér és a zsidók fejedelme 141-ben elűzi a szeleukida őrséget Jeruzsálemből, és Joppe elfoglalásával kijáratot biztosít a tengerhez. Erre a nép előkelői örökös etnarkának nevezik ki (= minden zsidók fejedelme) 134-ben a veje, Ptolemeus Jerikóban megöli.

Johannes Hyrcanos (134-104) Simon fia. Megelőzi Ptolemeuszt a jeruzsálemi hatalomátvétellel. Már nem is kéri a szeleukidák jóváhagyását. Ptolemeusz VII. Antiokhoszhoz fordul, aki nagykirályi jogai megsértése miatt hadba száll Johannes ellen. Legyőzi, majd korlátozza hatalmát. A pártus hadjáratban VII. Antiokhosz elesik, ezután a trónviszály a szír hatalmat megosztja. Johannes 128-tól gyakorlatilag önálló uralkodó.

Johannes Hyrcanos (2.) Lerombolja a Garizim hegyi templomot és Szamariát Elfoglalja Idumeát és az edomitákat erőszakkal judaizálja. Sikerei ellenére sem szeretik erőszakos módszerei miatt. A farizeusok is idegenkednek tőle, mert a Tórát karddal terjeszti.

I. Arisztobulosz (104-103) Apja eredetileg a feleségét jelölte ki utódjául, de Arisztobulosz fogságba veti. Folytatja Idumea és Galilea erőszakos judaizálását.

Alexander Janneusz (103-76) Arisztobulosz testvére, akit Arisztobulosz özvegye, Salome Alexandra kienged a börtönből, és a trónra ültet azzal a feltétellel, hogy feleségül veszi. Ő veszi fel elsőként a királyi címet Folytatja a hódítás és a judaizálás politikáját. Birodalma nagyobb mint Dávidé volt.

Alexander Janneusz (2) A farizeusok az ellenségei a királyi és főpapi cím összevonása miatt Egy hadjárata alatt behívják ellene III. Demetrioszt, aki Szikemnél megveri. Alexander a hegyekbe menekül, hatezer zsidó a segítségére siet. 88-ban újra kezébe veszi a hatalmat; 800 farizeust keresztre feszíttet, mintegy 8000 elmenekül  Qumrán születése

Salome Alexandra (74-67) Megbékélésre törekszik. Fiát, Hyrcanoszt teszi főpappá. A farizeus írástudókat bevonja a Főtanácsba. A főtanács ezzel tanácsadó szerepből kormányzó-ítélkező testületté válik. A szadduceusok ellenzik a farizeusok térnyerését, Hyrcanosz testvérével, Arisztobulosszal összeesküvést szőnek.

A függetlenség elvesztése 67-ben II. Hyrcanos felveszi a királyi címet is. Arisztobulosz fellázad ellene, szövetségesei, a szadduceusok lemondatják Hyrcanost. Az idumeai helytartó fiának, Antipaternek tanácsára Hyrcanos Aretas nabateus királyhoz menekül, aki Moáb területe fejében 64-ben megostromolja Jeruzsálemben Arisztobuloszt. Mindkét testvér Rómához fordul segítségért. A nép is követséget küld azzal, hogy nem akarnak királyt.

A függetlenség elvesztése 2. A római légiók éppen Szíriát foglalják el. Pompeius először Arisztobuloszt támogatja. Halogatása miatt azonban Arisztobulosz nem várja ki érkezését, hanem elfoglalja Júdeát és Jeruzsálemet. 63-ban Pompeius bevonul, Arisztobuloszt fogságba ejti, Rómába küldi, és Hyrcanost erősíti meg mint papi fejedelmet, de hatalmát csak a zsidó vallású területekre korlátozza. A görög városokból városszövetségeket szervez (pl. Dekapolisz).

A függetlenség elvesztése 3. 57-től az állami fennhatóságot prokonzul képviseli. 54-ben Hyrcanos visszakapja a világi hatalmat. 49-ben Hyrcanos és jobbkeze, Antipater jó időben Julius Caesar mellé állnak, ezért Caesar Hyrcanost megerősíti, örökletes főpappá és örökletes etnarkává (fejedelemmé) teszi. Júdea vazallusból „socius” lesz. Valójában Antipater gyakorolja a hatalmat, aki fiaiat katonai parancsnokokká teszi: Phasaelt Júdea és Perea területén, Heródest Galileában. Caesar meggyilkolása után (44) Antipatert a zsidók megmérgezik a zsarnok szíriai helytartó támogatása miatt.

Augustus Octavianus Kr.e. 27 – Kr. u. 14 Tiberius 14-37 (23-31: Seianus) Caligula 37-41 Claudius 41-54 Nero 54-68 Vespasianus 69-79 Titus 79-81 Domitianus 81-96 Nerva 96-98 Traianus 98-117 Hadrianus 117-138

A függetlenség elvesztése 4. Arisztobulosz fia, Antigonosz Hyrcanos ellen támad, Heródes legyőzi, ezzel elnyeri Hyrcanos szimpátiáját. 41: Antonius Heródest és Phasaelt tetrarchává teszi: ezzel Hyrcanos újra csak főpap. A pártusok és Antigonosz támadása elől Heródes Rómába megy, itt addig ügyeskedik, amíg Antonius javaslatára és Octavianus támogatásával a szenátus királlyá nevezi ki, és római csapatokat bocsát a rendelkezésére.

Heródes (37-4) 37-ben bevonul Jeruzsálembe, Antigonoszt kivégezteti. Apja edomita, anyja nabateus. Római vazallus, de rex sociusként szabadon kormányozhat. Augustus egyre több területet enged át a fennhatósága alá.

Heródes 2. Kíméletlenül kivégeztet mindenkit, aki hatalmára veszélyt jelent. Nagy építkezések: színház, palota, Antonia-vár, diadalút 20-tól a templom megnagyobbítása Sebasté (Szamaria) újjáépítése A tengerparti Caesarea kiépítése Jerikó: téli palota Erődítmények a Jordán völgyében, a Holt tengernél: Maszada, Makareus

Heródes 3. A zsidók érdemei ellenére is utálják Edomita származása miatt (csak külsőleg tartják zsidó hitűnek) Római vazallus: a rómaiak érdekeit képviseli Súlyos adók Rómának és az építkezésekre Kr. e. 4. tavaszán Jerikóban meghal.

Heródes utódai Judea – Szamaria: Archelaus Kr.e. 4 – Kr.u. 6. prokurátus (Pontius Pilatus – 26-36) Főpapok: 6-15 Annás 16-36 Kajafás Galilea – Perea: Heródes Antipász (Kr. e. 4 – Kr. u. 39 Trachonitisz: Fülöp tetrarcha (Kr. e. 4 – Kr. u. 34)

Szórvány zsidóság

Társadalmi csoportok Főpap: Kaifás (16-36), a háttérben Annás Főtanács: 70 tag, két fő pártja szadduceusok farizeusok  írástudók Esszénusok (Qumrán) Keresztelő János Zelóták, szikáriusok Heródes-pártiak

Várakozás – beteljesedés 1. Reálpolitika status quo  előnyösebb helyzet Függetlenségi politika nagyobb mozgástér  világuralom főpapok szadduceusok Heródes-pártiak farizeusok zelóták szikáriusok politikai messianizmus Jézus válasza: „elközelgett az Isten országa” Izrael története és hivatása az egyházban teljesedik be.

Várakozás – beteljesedés 2. szadduceusok főpapok (kultikus rend) írástudók – farizeusok (a Tóra aprólékos megtartása) esszénusok (a valódi törvény és kultusz helyreállítása – intézményes cél) Keresztelő János (erkölcsi megújulás – személyes cél) minimalizmus törvénytisztelet radikális megújulás Jézus válasza: megtérés (felismerni Isten szeretetét és elfogadni Isten uralmát önmagunkban  új élet születik bennünk és közöttünk