Látogatás a Sásdi Kistérség óvodáiban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások koordinátora
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A koragyermekkori nevelésről
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
"Legyen az esély egyenlő ..."
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
NEVELÉSI TANÁCSADÓ munkatársai.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Inklúzív nevelés Magyarországon
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Látogatás a Sásdi Kistérség óvodáiban „Nem magamért sírok én: Testvérem van millió És a legtöbb oly szegény, oly szegény, Még álmából sem ismeri, ami jó.” (Babits Mihály)

A látogatás célja A hátrányos helyzetű családok támogatása, a segítő szakmákkal való együttműködés A korai képességkibontakoztatást segítő folyamatok megvalósítása

Az esélyteremtés, a hátrányos helyzetű családok támogatását meghatározó tényezők A beóvodázás lehetőségei, férőhelyek kihasználtsága, gyermekcsoportok szervezése. Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma, beóvodázási támogatásban részesülők. A családokkal való kapcsolattartás gyakorlata. Kapcsolatok: védőnő, családsegítő és gyermekjóléti szolgálat, iskola

1. Beóvodázás lehetőségei Az óvodával rendelkező településeken 3 éves kortól biztosított a teljeskörű beóvodázás. A társközségekből érkező 3 éves gyermekek fogadása Sásdon csak részben megoldható, oka a férőhely hiány (általában 4 éves kortól fogadják a gyermekeket). Utaztatás megoldásának lehetőségei: iskolabusz, falubusz, szülő Férőhelyek kihasználtsága: 90-100% Kivétel: Baranyajenő: 25 férőhelyen 29 gyermek Kisvaszar: 50 férőhelyen 56 gyermek A hátrányos helyzetű gyermekek óvodai felvétele 3 éves kortól biztosított (Sásd társközségeit kivéve)

Gyermekcsoportok szervezése Vegyes életszervezésű csoportok 1-2 csoportos óvodákban Osztott életszervezésű csoportok – Mágocs Minicsoport: Mágocs: helyes értelmezés a gyermek életkori sajátosságait figyelmebe vevő csoportkialakítás 2,5 éves gyermekek óvodai felvétele – a helyi lehetőségek függvényében változó. Alkalmazotti létszámból adódó nehézségek: hiányzó óvodapedagógusok, dajkai -, és tálalókonyhás feladatok összevonása.

Egy gondolat az óvodák nyitva tartásáról Az óvodák helyi szükségleteikhez igazodva 6:30 és 17 között tartanak nyitva. Helyenként elégséges a 7:30-tól kezdődő nyitva tartás, ennek oka a munkanélküliség. Nyári zárva tartás 5-8 hét között. Az óvodáskorú gyermekek nyári napközbeni ellátásának megoldása, megoldatlansága? Nyári étkeztetés, játszóházak

2. Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek Óvoda Gyermeklétszám HH HHH Óvodáztatási támogatás Baranyajemő 29 23 Gödre 27 21 8 Kisvaszar 56 51 50 Mágocs 87 47 28 25 Mindszentgodisa 49 30 16 Sásd 100 40 Tormás 20 18 7 Vásárosdombó 61 42 Összesen 429 283 204 179

HHH családok óvodáztatási támogatásának megvalósulása 86%-os. Akadályozó tényező: az óvodáskorú gyermekek életkori sajátosságaiból adódó gyakori megbetegedések Pozitívum: az óvodák segítő, meggyőző magatartása a hiányzások csökkentésében, valamint az óvodába járás fontosságának megerősítésében. Ez egyben kiemelt gyermekvédelmi feladat is.

3. Családokkal való kapcsolattartás gyakorlata Családlátogatás Befogadás, beszoktatás – referencia intézmény: Vásárosdombó és Mágocs Szülői értekezletek – jó gyakorlat: Vásárosdombó Nyílt napok, nyitott ünnepek Szülői klubok: a GYEP támogatásával kialakított, nevelési gyakorlatba beépült – fenntarthatóság A mindennapi életben való eligazodás, ügyintézés segítése

Kapcsolat a segítő szakmákkal Az óvodai IPR program keretében a kapcsolattartás módja, együttműködési megállapodásokban rögzített. Védőnők: Közös családlátogatások, egészséges életmódról szóló programok. Javaslat: az óvodai beíratást követő szakmai találkozás Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat: Az esetjelzések részben írásban, részben szóba történnek Javaslat: a folyamatkövetés megvalósítására való törekvés Iskola Az óvoda iskola átmenet segítő gyakorlata minden óvodában jelen van, tartalmuk változó, folyamatosan fejlődő. Jó gyakorlat: Vásárosdombó

A kistérség óvodáiban fontos a családokat támogató lehetőségek feltárása és kihasználása, a segítő szakmákkal való együttműködés. A gyermekek fejlődésének segítése mellett elfogadóan érzékelik a szülők problémáit, segítik őket a mindennapi életben való eligazodásban, a gyermeknevelésben, a szülői szerep erősítésében. A hátrányos helyzetű családok szakmai és szociális támogatása a helyi szükségletekhez igazodó, értékes folyamat, amely a Gyerekesély Program szellemiségét tükrözi.

A korai képességkibontakoztatást segítő folyamat megvalósulása A gyermekek képességkibontakoztatásának segítése az óvodákban differenciált fejlesztéssel, szükség esetén szakszolgálati támogatással valósul meg. A gyermekek fejlődése személyiséglapjaikból, valamint az egyéni fejlesztési tervekből nyomon követhető. Egyéni fejlesztési tervet az 1-2 csoportos óvodákban szinte minden gyermek számára készítenek, amelyet a szociális hátrányból eredő általános ismeretek hiánya, a kommunikációs és kognitív készségekben való elmaradás indokol. A tanulási képességek fejlődésében észlelt zavarok, valamint iskola érettségi vizsgálatok esetén Sásdról, a Nevelési Tanácsadótól kérnek szakvéleményt.

Iskolaérettségi vizsgálat Nevelési Tanácsadó vizsgálatának igénylése Óvoda Szakmai vélemény Iskolaérettségi vizsgálat Szakértői vizsg. SNI gyermekek Baranyajenő - Gödre 3 Kisvaszar 1 2 Mindszentgodisa 11 Sásd 13 Tormás Vásárosdombó 4 Mágocs 8

Segítő szakmák jelenléte Óvoda GYEP által biztosíott Pedagógiai Szolgálat Sásd Nevelési Tanácsadó Helyi iskola Logo-pédus Gyógy-ped. Gyógy-testn. Pszich. Pszich Mozg.-műv. t. B.jenő 1 Gödre Kis-vaszar Mágocs M.-Godisa Tormás V.-dombó

Szükséglet: a jelenlegi helyzet fenntarthatósága! Pécsről utazó szakember SNI fejlesztésre: Vásárosdombó: 1 fejlesztőpedagógus és 1 pszichológus A szakszolgálati fejlesztés folyamatában pozitívum a fejlesztő szakemberek és az óvodapedagógusok együttműködése Nehézséget jelent: - fejlődésbeni elmaradások elfogadása, a fejlesztés szükségességének megértése a szülők részéről. - szakértői vizsgálatok időbeni elhúzódása, valamint a Pécsre történő utazás. A vizsgálatokat követően az egyéni fejlesztések HELYBEN VALÓSULNAK MEG! Megállapítható, hogy a fejlesztés területeinek szakszolgálati támogatása teljes egészében lefedett. Ezt a folyamatot a GYEP 1 logopédus, 5 gyógypedagógus és 1 pszichológus alkalmazásával támogatta. Szükséglet: a jelenlegi helyzet fenntarthatósága!

„az óvodaközi munkaközösség megalakulása” Az óvodalátogatások során felmerült szükséglet megvalósulása: „az óvodaközi munkaközösség megalakulása”

Az a mód, ahogyan egy társadalom a gyerekeket kezeli, nemcsak törődésnek és együttműködésnek fokát jelzi, hanem jól tükrözi az adott társadalom igazságérzetét, jövő iránti elkötelezettségét, valamint azt is, mennyire fontos számára az eljövendő generációk emberi feltételeinek javítása.” (Javier)

K ö s z ö n ö m a f i g y e l m e t!