Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi 2012. október 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban. Kutatási háttértanulmányok Szántó Zoltán (BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézet) – Tóth István János.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Etikai Kódex.
Ligeti Miklós A Transparency International Magyarország jogi igazgatója.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
A VÁLLALATI JELENTÉSTÉTEL ÁTLÁTHATÓSÁGA MAGYARORSZÁGON Tanulmány 50 magyarországi nagyvállalat jelentéstételének átláthatóságáról Budapest, november.
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
A környezetvédelem intézményrendszere
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A gazdasági fejlettség mutatói
ATTITŰDÖK A KORRUPCIÓRÓL A JÖVŐ GAZDASÁGI SZAKEMBEREINEK SZEGMENSÉBEN
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
Korrupciós hálózatok Magyarországon különösképpen az építőiparra
Korrupciós hálózatok Korrupciós hálózatok Magyarországon 2010-ben Dr. PINTÉR ISTVÁN.
A LOBBI ÉS A KORRUPCIÓ ELHATÁROLÁSA
Állam munkavédelmi feladatai
Tartalmi keretek (3) PTE TTK Környezettudományi Intézet II.A környezetközpontú vállalatvezetés rendszere, gyakorlata Környezetközpontú vállalatvezetés.
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Korrupció érzékelési index 2009
Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Versenykultúra felmérés 2010 Eredmények, tanulságok november.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Projekttámogatási Osztály
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
Környezetjogi alapelvek
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet március 27.
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Innovatív induló kisvállalkozások izraeli fejlesztési modellje, ennek adaptálása Magyarországon Dr. Turi Márta – Korányi László szeptember.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről február 21. Domokos Tamás.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
A közigazgatási eljárás II.
Köztulajdonú gazdasági társaságok szervezeti integritása
4. Az Alkotmány.
Márkakereskedői helyzetkép
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, április 24.
Előadás másolata:

Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.

Nemzeti integritásrendszer kutatás  Az egyes országok legfőbb intézményei, amelyek lényegesek a korrupció elleni fellépés szempontjából  Kapacitás, átláthatóság, elszámoltathatóság, integritás, szerep és az egymás közötti interakciók (együttműködés, hatásköri átfedések, stb.)

Vizsgált intézmények

Magyarország, 2012

Választási szervek, 72 Törvényhozás, 69 Politikai pártok, 44 Üzleti szektor, 43

Megállapítások  a politika és üzleti elit csoportjainak összefonódásából adódó korrupciós kockázatok magasak  a fékek és ellensúlyok rendszere jelentősen gyengült –ellenzék hiánya –független intézményeket politikai befolyásolása –antikorrupciós intézmény hiánya  a jogalkotás kiszámíthatatlan és nem átlátható módon zajlik –egyéni képviselői indítványok túlsúlya –társadalmi egyeztetés hiánya –lobbitörvény hiánya –hatástanulmányok hiánya

Új korrupciós mintázat: Magyarországon az állam egyes érdekcsoportok foglyává vált.

Figyelő-Telenor-TI kutatás  Megkérdezettek: Top 200  Válaszadók: 56  Adatfelvétel: június-augusztus

Kérdések  Mit gondol, Magyarországon a jogszabályi környezet kialakításakor/a jogalkalmazás során milyen mértékben veszik figyelembe az állami szervekhez közelálló gazdasági csoportok érdekeit?  Milyen típusú üzleti tranzakciók azok, amelyek leginkább ki vannak téve a korrupció veszélyének?  Milyen eszközökkel él az Ön cége a korrupció megelőzése/ kezelése érdekében?

Mit gondol, Magyarországon a jogszabályi környezet kialakításakor/a jogalkalmazás során milyen mértékben veszik figyelembe az állami szervekhez közelálló gazdasági csoportok érdekeit? N=54 A válaszadók összességében átlagosan 7,1-re értékelték a kérdést a 10 fokú skálán.

Mit gondol, Magyarországon a jogszabályi környezet kialakításakor/a jogalkalmazás során milyen mértékben veszik figyelembe az állami szervekhez közelálló gazdasági csoportok érdekeit? N=54

Korrupció által veszélyeztetett területek érintettség arányai alapján

Milyen típusú üzleti tranzakciók azok, amelyek leginkább ki vannak téve a korrupció veszélyének? közbeszerzések N=54

Milyen típusú üzleti tranzakciók azok, amelyek leginkább ki vannak téve a korrupció veszélyének? közbeszerzés hatálya alá nem tartozó megrendelések

Milyen típusú üzleti tranzakciók azok, amelyek leginkább ki vannak téve a korrupció veszélyének? engedélyezési eljárások (építés, működési, környezetvédelmi, stb.)

Milyen típusú üzleti tranzakciók azok, amelyek leginkább ki vannak téve a korrupció veszélyének? lobbitevékenység

Milyen eszközökkel él az Ön cége a korrupció megelőzése/ kezelése érdekében? N=56

„A vállalatnál érvényben lévő etikai kódex iránymutatást nyújt munkavállalóink számára, hogyan és milyen eszközökkel lehet a korrupciót megelőzni.” N=48

Következtetések  az üzleti környezet alakulásába jelentősen beleavatkozik a politika  kiemelt kockázat a hatalomközeli üzleti szereplők érdekeinek érvényesülése a közérdekkel szemben  rövid távon versenyhátránnyal indul az a cég, amely tisztán szeretne üzletelni  A politikai beavatkozásból fakadó kockázatokat a vállalaton belüli megfelelőségi programok és antikorrupciós eszközök önmagukban nem védik Fejben dől el

Köszönöm a figyelmet!