A GÖRÖG DRÁMA
AISZKHÜLOSZ (i.e. 525 - 455)
Aiszkhülosz drámái 90 drámát írt, 74 címét ismerjük 7 dráma szövege maradt fönn 13 drámaversenyen diadalmaskodott Már két szereplőt alkalmaz a karon kívül A leláncolt Prométheusz Heten Théba ellen Perzsák, Oltalomkeresők Oreszteia (trilógia)
SZOPHOKLÉSZ (i.e. 496 - 406)
Szophoklész drámái 120 drámát írt 6 tragédia és 1 szatírjáték maradt fönn 3 szereplőt alkalmaz Oidipusz király Oidipusz Kolonoszban Antigoné Aisz, Élektra, Trakhiszi nők, Philoktétész Nyomszimatolók
Antigoné eltemeti Polüneikészt
Antigoné eltemeti Polüneikészt
Antigoné eltemeti Polüneikészt
Kreon és Teiresziász
Antigoné – kép egy előadásból
EURIPIDÉSZ (i.e. 480 - 406)
Euripidész drámái 92 drámát írt, 18 szövege maradt fönn Iphigénia Auliszban, Iphigénia a Tauruszok földjén, Élektra, Médeia, Oresztész, Heléna, Hekábé, Alkésztisz, Andromakhé, Trójai nők, Krétaiak
Az ókori görög dráma hatása a magyar és a világirodalomra Bornemisza Péter: Tragédia magyar nyelven (Magyar Élektra, 1558) - prózai átdolgozás Gyurkó László: Szerelmem, Élektra (1984) Eugene O’Neill: Amerikai Elektra (1931) Aiszkhülosz Oreszteia trilógiáját dolgozta fel. Eredeti címe: Elektrához illik a gyász.
ARISZTOPHANÉSZ (i.e. 450 - 385 körül)
Arisztophanész komédiái Lüszisztraté, Nőuralom, A nők ünnepe, A felhők, Darazsak, A madarak, Békák,
Arisztotelész (i.e. 384 – 322)
A hármas egység elve Arisztotelész a görög dráma és színházi előadás sajátosságait megfigyelve szól a hely egységéről, érinti a cselekmény egységét, azaz a történetnek kitérők, epizódok nélkül kell haladnia a végkifejlet felé, az idő egységéről csak annyit jegyez meg, hogy törekedni kell arra, hogy a dráma ideje és az előadás időtartama közelítsen egymáshoz (24 vagy 36 óra alatt játszódjon le a drámai cselekmény).
Az epidauroszi görög színház
A színház alaprajza
Oidipusz király
Antigoné
Antigoné
Antigoné
Iphigénia
Iphigénia
Iphigénia