Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség Avagy a művészet fontos, de az iparra is figyelni kell
Az előadás fejezetei A szolgáltatótól elvárható magatartás milyensége A kártérítések mértéke A szolgáltató dolgozóinak károsodásáról Fertőzések és adatvédelem A fertőzések miatti kártérítési felelősség jövőjéről
A szolgáltatótól elvárható magatartás milyensége A kártérítési formák közötti különbségről (büntetőjogi és polgári jogi felelősség) Bizonyítás a kártérítési felelősség elbírálása során (mit bizonyít a beteg és mit a szolgáltató) A szolgáltatótól elvárható magatartás megjelenési formái az elmúlt 15 évben
A szolgáltatótól elvárható magatartás megjelenési formái A kórházi eredetű fertőzés bekövetkezése az ellátás kockázata, felelősség nincs A fertőzés kockázat, a felelősség a fertőzés észlelésével, kezelésével kapcsolatos A fertőzés ténye alapozza meg a szolgáltató felelősségét, szűk körű kimentési lehetőséggel A fertőzés ténye alapozza meg a szolgáltató felelősségét, nincs kimentés
A fertőzés kockázat, a felelősség az észleléssel, kezeléssel kapcsolatos Megfelelő időben észlelés Megfelelő időben tenyésztés Tenyésztés eredményéig megelőző antibiotikum kezelés Tenyésztést követően antibiotikum kezelés „Leghatékonyabb” antibiotikum alkalmazásának elvárása Felelősség alapja a szükséges mellett a lehetséges is
Fertőzés ténye alapozza meg a szolgáltató kártérítési felelősségét Szolgáltató felelőssége fennáll, ha más eljárás esetén nagyobb lett volna a túlélési esély. Ok-okozati összefüggésnél elegendő a valószínűség Szolgáltatónak kell bizonyítani protokoll szerint járt el, teljes-körűen tájékoztatott, időben észlelt és megfelelően kezelt, a fertőzés igazoltan nem külső eredetű
Fertőzés ténye miatti kártérítési felelősség kimentési lehetőség nélkül Fogyasztóvédelmi szemlélet az egészségügyi szolgáltatás során A kórházi eredetű fertőzés res ipsa loquitur (a dolog önmagáért beszél) jogi kategória A fertőzés bekövetkezte esetén a szolgáltatónak kimentési lehetősége nincs, a fertőzés ténye nem fér össze a szolgáltatótól elvárható magatartással
A kártérítések mértékéről A súlyos és maradandó egészségkárosodás esetén ( nem vagyoni, vagyoni kártérítés, havi járadék) Haláleset bekövetkeztekor (hozzátartozói kör, nem vagyoni, vagyoni kártérítés, esetleges havi járadék) Átmeneti egészségkárosodás esetén
A szolgáltató dolgozóinak károsodásáról Kórházi eredetű fertőzések tág fogalma és a felelős személye A szolgáltató dolgozójának károsodásakor a felelős választásának elvi lehetősége ( kárt okozó és munkáltató között) A dolgozó károsodásakor a munkáltató objektivizálódó felelősségéről, szűk kimentési lehetőségről A közreműködő lehetőségeiről
Fertőzések és adatvédelem, adatkezelés Fertőzések és az adatvédelmi törvény kapcsolódása, adatvédelmi szabályzatok Fertőzések és a bejelentés szabályai, ekkor végzett adatkezelés, ellenőrzés és azok jogi jelentősége Nosocomialis surveillance, mint adatkezelés jogi jelentőségéről
Kórházi eredetű fertőzések miatti kártérítési felelősség jövőjéről Kórházi eredetű fertőzések és protokoll Kórházi eredetű fertőzések és tájékoztatás Kórházi eredetű fertőzések és szakmai felelősségbiztosítás Kórházi eredetű fertőzések és objektív felelősség
Kórházi eredetű fertőzések és protokoll A műtéti sebfertőzések megelőzéséről című protokoll lesz a kártérítési felelősség elbírálásának alapja Országos, intézményi és esetlegesen érintett osztályok saját protokolljának indokoltsága Ami a protokollban csak ajánlás, az a kártérítési felelősség elbírálásakor elvárható magatartás Protokoll betartását szolgáltató igazolja
Kórházi eredetű fertőzések és tájékoztatás A nem megfelelő tájékoztatást vélelmezik ez alól a szolgáltatónak kell kimentenie magát Tájékoztatás a protokollban írtakról Lehetőség szerint külön írásbeli tájékoztató a fertőzés lehetőséről, kockázatairól Minél több írásbeli tájékoztató, mert ennek hiányában csak a tanúvallomás
Kórházi eredetű fertőzések és szakmai felelősségbiztosítás Biztosító eseti helytállási limitjének megemelési szükségessége a kártérítések mértéke miatt Biztosító és szakértőjének szerepe az egyezségek terén, kórházi eredetű fertőzések miatti egyezségek esetleges megnövekedése Kórházi eredetű fertőzés, mint a biztosítási szerződésben a kizárás vagy a visszakövetelési jog egyik esete
Kórházi eredetű fertőzések és objektív felelőség Cél ne legyen objektív felelősség ez két irányból érhető el bírósági eljárások során minél többször hivatkozni kell arra, hogy az egészségügyi szolgáltatás nem objektív kártérítési felelősséget eredményez csatolni kell a szakmai protokollt, az intézeti protokollt, a megfelelő tájékoztató nyomtatványokat és igazolni is kell azok betartását
Nem felejtve, hogy a kórházi eredetű fertőzések esetén is művészet és ipar együtt tud olyat alkotni, ami segítheti a kártérítési felelősség kezelését, csökkentését Köszönöm megtisztelő figyelmüket