Az előadás a K es számú OTKA pályázat támogatásával készült.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Az Élet Igéje április.
Alkoholizmus, önsegítés, felépülés
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
Panasz utca Elköltöztünk
Nagy Zsolt addiktológiai konzultáns Illyefalva, május 28.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
A spiritualitás fogalma az Anonim Alkoholisták közösségében
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Alkoholizmus.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Isten misztériumának előzetes kérdése
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
1 1 1.
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Tanuló szervezet.
Személyes élet és szolgálati látás elvétele, célok kialakítása.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Albert Schweizer A nagy titok
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Sámánizmus és népvallás 3.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
JÓ REGGELT !.
Zeng, lelkem, ez új reggelt,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Ajándékok és viszonzásuk
Az Orvosi Antropológia oktatása a Pécsi Tudományegyetemen
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Asztal- és életközösség Jézussal
A boldogság is kegyelemből fakad
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Resztoratív módszerek az iskolában
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
The Social Work in Hospice and Palliative Care Network A Szociális Munka a Hospice és a Palliatív Gondozási Hálózatban (SWHPN)
Jónás könyve Miért érdemes foglalkozni vele?. 1. Az Úr szólította Jónást.
Az Élet Igéje február.
Az élet igéje Az élet igéje január január.
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz
Az Élet Igéje szeptember.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A kutatás etikai vonatkozásai
Előadás másolata:

Az előadás a K 68619-es számú OTKA pályázat támogatásával készült. Az Anonim Alkoholisták közösségének antropológiája Madácsy József Pécsi Tudományegyetem Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék Az előadás a K 68619-es számú OTKA pályázat támogatásával készült.

Kik az Anonim Alkoholisták (AA)? Alapítás: Akron, Ohio, USA, 1935. Laikus „önsegítő” közösség az alkoholizmusból felépülni törekvők számára Az alkoholizmust betegségnek tekintik Sikeres „spirituális gyógymódot” találnak a betegségre (12 lépéses program) A világon jelenleg közel 108 ezer csoport működik* Magyarországon 150 (Pécsen 12) gyűlés szerepel az országos meetinglistán** * http://www.aa.org/lang/en/subpage.cfm?page=74 ** http://www.anonimalkoholistak.hu/ Az AA társalapítói: Bill (jobbra) és Dr. Bob (balra) http://www.rewritables.net/cybriety/bill_w__and_dr__bob.htm

Az AA alkoholizmus-felfogása: háromszoros betegség Az alkoholfüggőség nem bűn vagy gyengeség, hanem betegség Gyógyíthatatlan, progresszív, halálos (de tünetmentessé tehető) Önerőből nem küzdhető le A betegség három szintje: Fizikai (eleinte allergiának vélték, ma egyfajta „érzékenységnek” tekintik) Mentális (megszállottság, obszesszió) Spirituális (beteges önközpontúság) ? Spirituális Betegség Oxford Csoport: „léleksebészet”

Spirituális betegség – spirituális gyógymód Az AA 12 lépéses felépülési programjának összefoglalása Az AA 12 lépése 1. Beismertük, hogy tehetetlenek vagyunk az alkohollal szemben – , hogy életünk irányíthatatlanná vált. 2. Eljutottunk arra a hitre, hogy egy nálunk hatalmasabb Erő helyreállíthatja lelki egészségünket. 3. Elhatároztuk, hogy akaratunkat és életünket a saját felfogásunk szerinti Isten gondviselésére bízzuk. 4. Félelem nélkül mélyreható erkölcsi leltárt készítettünk magunkról. 5. Beismertük Istennek, magunknak és egy embertársuknak hibáink valódi természetét. 6. Teljességgel készen álltunk arra, hogy Isten megszabadítson bennünket mindezektől a jellemhibáktól. 7. Alázatosan kértük őt hiányosságaink felszámolására. 8. Listát készítettünk mindazokról, akiknek valaha kárára voltunk, és hajlandóvá váltunk mindnyájuknak jóvátételt nyújtani. 9. Közvetlen jóvátételt nyújtottunk nekik, ahol lehetséges volt, kivéve, ha ez sérelmes lett volna rájuk, vagy másokra nézve. 10. Folytattuk a személyes leltár készítését, és haladéktalanul beismertük, amikor hibáztunk. 11. Igyekeztünk ima és meditáció útján elmélyíteni tudatos kapcsolatunkat a saját felfogásunk szerinti Istennel, csak azért imádkoztunk, hogy felismerjük velünk kapcsolatos akaratát, és hogy legyen erőnk a teljesítéséhez. 12. E lépések eredményeként spirituális ébredést éltünk át, megpróbáltuk ezt az üzenetet alkoholistákhoz eljuttatni, és ezeket az elveket életünk minden dolgában érvényre juttatni. A tehetetlenség elismerése és egy Felsőbb Erőnek történő önátadás (1-3. lépés) Önvizsgálat (4. lépés) A jellemhibák megvallása, kiküszöbölése (5-7. és 10. lépés) Jóvátétel (8-9. lépés) A Felsőbb Erővel való kapcsolat elmélyítése (11. lépés) Üzenetátadás a még aktív alkoholistáknak (12. lépés)

Néhány témaspecifikus kérdéskör a kulturális antropológiában Az AA mint szervezet Az AA tárgyi kultúrája Az AA eszmerendszere Az AA tagok identitása, élettörténete A „gyógyulás” folyamata az AA-ban Az AA imája (békesség ima) a kecskeméti AA találkozón (2010)

Az AA szervezete, működése 1. Néhány szervezeti, működési jellemző Az AA 12 hagyománya 1. Közös boldogulásunk álljon az első helyen, személyes felépülésünk az A.A. egységétől függ. 2. Csoportügyekben egyetlen abszolút tekintély létezik – egy szerető Isten –, aki csoporttudatunkban megnyilvánulhat. Vezetőink csupán bizalmunkat élvező szolgálattevők, nem pedig irányítók. 3. Az A.A.-tagság egyetlen feltétele az ivással való felhagyás vágya. 4. Legyen minden csoport független, kivéve azokat az ügyeket, amelyek más csoportokat, vagy az A.A. egészét érintik. 5. Minden csoport egyetlen, elsődleges célja az, hogy eljuttassa üzenetét a még szenvedő alkoholistához. 6. Egy A.A.-csoport soha ne adja pénzét, nevét vagy támogatását semmilyen kapcsolódó intézménynek vagy külső vállalkozásnak, nehogy a pénzzel, tulajdonnal és presztízzsel kapcsolatos problémák eltérítsék elsődleges céljától. 7. Minden A.A.-csoport legyen teljesen önfenntartó, hárítsa el a külső hozzájárulásokat. 8. Az Anonim Alkoholisták Közössége maradjon mindig nemhivatásos, bár szolgálati központjaink alkalmazhatnak hivatásos szakembereket. 9. Az A.A. maga soha ne szerveződjék, de alakíthatunk szolgálati testületeket vagy bizottságokat, amelyek közvetlen felelősséggel tartoznak azoknak, akiket szolgálnak. 10. Az Anonim Alkoholisták Közösségének nincs véleménye külső ügyekről, ezért az A.A. név soha ne legyen bevonható nyilvános vitába. 11. A nyilvánossághoz való viszonyunk alapja elsősorban a vonzerő, nem a reklám. Személyes névtelenségünket mindig meg kell őriznünk a sajtóban, a rádióban és a filmekben. 12. Hagyományaink spirituális alapja, a névtelenség mindig emlékeztet bennünket arra, hogy az elvek előbbre valók az egyes személyeknél. Önellátó, nem hivatásos közösség Egyetlen üggyel foglalkozik 10-20 fős (az USA-ban nagyobb), autonóm csoportokból épül fel Nincs nyilvántartás a tagságról Nincs intézményesített hatalmi struktúra Egalitárius A tisztségek szolgálatok Rotáció Nincsenek kötelező előírások Nincsenek szankciók

Az AA szervezete, működése 2. Az AA-ra individualizáló és kollektivizáló erők együttese jellemző Mary Douglas csoportkontroll szerinti társadalomosztályozása (Douglas 2007; Dupcsik 1993; Eriksen 2006) Gyenge rácsozat (grid) = alacsony fokú differenciáltság, nincsenek merev szerepek és pozíciók Anonimitás Egalitarizmus Rotáció Erős csoport (group) = az egyén csoportba ágyazottsága erős Az egyén a csoport nélkül nem képes a józanságra Élettörténetek hasonlósága Gyenge csoport Erős csoport Erős rácsozat Izolált egyén (pl. rabok a börtönben) Hierarchikus/ pozícionális Gyenge rácsozat Individualisz-tikus Enklávikus (idegen helyre beékelődött, pl. disszidens kolóniák, szekták

Az AA szervezete, működése 3. A kritizálás lehet deviancia, és lehet a deviancia kontrollja (Hoffmann 2006) Az AA kommunikációs szabályozókkal csökkenti a meetingeken a vitát és kritikát, ritkán mégis előfordul Bár nincs intézményes hatalmi struktúra, de vannak informális státuszkülönbségek: Oldtimer – Newcomer Integrált – Marginalizálódott A kritika annak alapján minősül devianciának vagy a deviancia kontrolljának, hogy alacsony vagy magas státuszú tag alkalmazza A kritika formái: Közvetlen Közvetett (önmagáról beszél, de az előtte szólóhoz képest korrektív tartalommal) Humoros

Tárgyi kultúra 1. Néhány a „szent helyek” közül: Bill szülőháza (balra fent) „Stepping Stones” - Bill és Lois New York-i háza (balra lent) Bill sírja (jobbra) http://www.rewritables.n et/cybriety/ http://www.readthespirit. com/explore/2010/9/4/ america-folks-so-tough- they-dont-need-a-last- name.html

Tárgyi kultúra 2.

Az AA eszmerendszere 1. Antze (1987): totemisztikus vonás: egyetlen szer köré szerveződik (tabu) De: nem antialkoholista mozgalom Programja a protestantizmusban gyökerezik (Oxford Csoport), de nem kötődik egyetlen valláshoz sem Pragmatikus szemlélet: „Működik.” Hit és tudás ellentmondásának feloldása Spirituális szemlélet Vallási semlegesség Alkoholista ego Felsőbb erő Lelki fejlődés

Az AA eszmerendszere 2. Néhány strukturális párhuzam a protestáns teológiával (Antze 1987) AA nézetek Protestáns nézetek Alkoholizmus – józanság Bűn - megváltás Absztinenciaszegés = halál Törvény megszegése = halál Önerőből nem érhető el a józanság Önerőből nem lehetséges megváltás A tehetetlenség miatti kétségbeesés a surrender (önátadás) alapja A tehetetlenség miatti kétségbeesés a megtérés alapja Büszkeség és önzés az alkoholizmus gyökere Gőg és önzés a legnagyobb bűnök

Identitás, élettörténet Van Gennep (1909) nyomán: az alkoholizmus beismerése egy átmeneti rítusnak tekinthető, amelyben a beavatandót új státusszal ruházzák fel, új identitást kap Cain (1991) konstrukcionizmusa: Az alkoholizmus az „én” része, ezért a felépülés a régi identitás diffúzióját és új identitás felépítését igényli Az identitásváltoztatás eszköze az AA sztori elsajátítása A józanodó személy ivó nem- alkoholistából nem ivó alkoholista lesz Az AA sztori tipikus struktúrája (Cain 1991) Szociális ivóként kezdte vagy kezdettől alkoholista volt Az ivás előrehaladása, negatív következmények megjelenése Az ivás mégis folytatódik, még rosszabb minden Az alkoholista mindezt azzal igazolja, hogy a körülményeket vagy másokat vádol, vagy megmagyarázza, hogy miért segít az ivás. A nyomás alól szabadul meg az ital révén, vagy magabiztosságot ad Az emberek elkezdik visszajelezni, hogy problémája van az ivással, és talán az AA-t ajánlják Visszautasítja, bár talán kapcsolatba lép az AA-val Azt gondolja, hogy az alkoholisták részeges csavargók, de ő nem az, tehát az AA-nak nem lesz számára mondanivalója Folytatja az ivást A kontrollért folytatott küzdelme elbukik Eléri a mélypontot, felismeri tehetetlenségét, és komolyan megpróbálja az AA-t Felismeri, hogy a tagok éppen olyanok, mint ő Az alkoholistáról alkotott definíciója a részeges csavargóról átváltozik betegségtől sújtott hétköznapi emberré A történet azzal végződik, hogy az AA mit tett érte, és most milyen az élete

A „gyógyulás” folyamata Párhuzamok Turner (1969) zambiai kutatásaival „A szenvedés közössége” ndembuknál az isoma termékenységi rítusban: a gyógyítás szakértője korábban maga is elszenvedte a csapást Az elrejtett kártékony, a megjelenítés, feltárás (ku-solola) pedig félig már meg is szünteti a csapást (vö. megosztás, sharing) Zwora (2001) a 12 lépést elemezte Self (belső én) Person (szociális cselekvő, morális lény) Az AA a Personon keresztül gyógyítja a Selfet: egy morális közösség részévé teszi Ez csak egy oldala a folyamatnak, az AA a betegség mindhárom szintjét kezeli: Test kezelése: teljes absztinencia Izoláció, lelki fájdalom, gondolkodásmód kezelése: támogató közösség, doktrinák Spirituális (morális) betegség: lelki fejlődés, kapcsolat a Felsőbb Erővel Bateson (1971) az „önátadás” egy felsőbb erőnek episztemológiai korrekció izolált, a világgal versengő ego ego mint egy nagyobb rendszer része Wilcox (1998) Az az alkoholista ivása Batesonnál a hibás gondolkodásmód, attitűdök kényszerű korrekciója Ha megváltozik a gondolkodásmód, nincs szükség korrekcióra, megszűnik az iváskényszer Az AA tagok átlépnek az izolációból a másokkal összekapcsoltság állapotába Az alkoholista gondolkodás korrekciója lényegében szeretni tanulás

Irodalom Antze, P. (1987): Symbolic Action in Alcoholics Anonymous. In: Douglas, M. (ed.): Constructive Drinking. Perspectives on Drink from Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 149-181. Arminen, I. (1998): Therapeutic Interaction. A Study of Mutual Help in the Meetings of Alcoholics Anonymous. Helsinki: The Finnish Foundation for Alcohol Studies. Bateson, G. (1971): The Cybernetics of „Self”: A Theory of Alcoholism. Psychiatry (Vol. 34) February, pp. 1-18. Cain, C. (1991): Personal Stories: Identity Acquisition and Self-Understanding in Alcoholics Anonymous. Ethos (Vol. 19) Nr. 2, pp. 210-253. Douglas, M. (2007): A History of Grid and Group Cultural Theory. http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/cyber/douglas1.pdf Letöltés: 2009. 10. 11. Dupcsik, Cs. (1993): Mary Douglas kulturális antropológiája. Szociológiai Szemle 3-4. szám, 177-184. Eriksen, Th. H. (2006): Kis helyek – nagy témák. Bevezetés a szociálantropológiába. Budapest: Gondolat. Hoffmann, H. C. (2006): Criticism as Deviance and Social Control in Alcoholics Anonymous. Journal of Contemporary Ethnography (Vol. 35) Nr. 6, pp. 669-695. Turner, V. (1969, 2002): A rituális folyamat. Budapest: Osiris Kiadó. van Gennep, A. (1909, 2007): Átmeneti rítusok. Budapest: L’Harmattan Kiadó. Wilcox, D. M. (1998): Alcoholic Thinking. Language, Culture and Belief in Alcoholics Anonymous. Westport: Praeger Publishers. Zwora, M. G. (2001): Personhood and disease in Alcoholics Anonymous: a perspective from the anthropology of religious healing. Mental Health, Religion and Culture (Vol. 4) Nr. 1, pp. 1-21.

Köszönöm a figyelmet!