Pedagógiai antropológia V.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Könyvtárismeret Könyvtárak.
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Család.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon
A gyermek a modern európai társadalmakban
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A reneszánsz.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A pedagógia eszmetörténet néhány kiemelkedő alakja
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
Pedagógiai antropológia VI. A reneszánsz vitalista világképe Francois Rabelais: Gargantua XXIII. forráselemzés.
Egy algériai barlangfestmény (Taszil), i. e évezred.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
Reneszánsz és humanizmus
Pedagógiai antropológia és etika
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
A humanista nevelők pedagógiai nézetei
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Kertész Imre: Sorstalanság
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Névjegy és névjegykártya használat
Reneszánsz.
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A gyermekkép történeti alakulása
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A pszichológiai mérés alapjai
Bevezetés a nyelvtudományba
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Középkori műveltség.
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Pedagógiai antropológia V. A reneszánsz vitalista világképe

reneszánsz korszakolása civilizációs stílus új világkép humanista embertípus univerzális hozzáértés (polihisztorok) autonóm személyiségek világkép- emberkép- gyermekkép polgárság hatalma (autonóm értékrendje)

Vitalista világkép

A humanizmus antik szerzők ismételt felfedezése studia humanitas (humaniórák) fejlesztése kizárólagosan = tágan felfogott irodalom világi férfiak a közhivatalokban (= literátusok) ehhez szükséges ismeretek megszerzésének módját biztosítani kell ars humanitatis megteremtéséhez tudományok művészetek az esztétikai élmény jellemformáló hatása! egyéniség érvényesítésének joga skolasztikusok organikus világképének átértelmezése (ember hely immár nem fix a létezés láncolatában) Giovanni Pico della Mirandola (l463 - 1494) személyes jellegű vallásosság klasszikus művek közkincsé tétele (tudás ismételt felhalmozása) könyvnyomtatás (Gutenberg, 1450) olvasási szokások megváltozása természetbölcselet előtérbe kerülése univerzális személyiségekre való igény

A humanizmus antik szerzők ismételt felfedezése studia humanitas (humaniórák) fejlesztése kizárólagosan = tágan felfogott irodalom világi férfiak a közhivatalokban (= literátusok) ehhez szükséges ismeretek megszerzésének módját biztosítani kell ars humanitatis megteremtéséhez tudományok művészetek az esztétikai élmény jellemformáló hatása! egyéniség érvényesítésének joga skolasztikusok organikus világképének átértelmezése (ember hely immár nem fix a létezés láncolatában) Giovanni Pico della Mirandola (l463 - 1494) személyes jellegű vallásosság klasszikus művek közkincsé tétele (tudás ismételt felhalmozása) könyvnyomtatás (Gutenberg, 1450) olvasási szokások megváltozása természetbölcselet előtérbe kerülése univerzális személyiségekre való igény

William Sellynge előadásán készített hallgatói jegyzet (15. sz.)

Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)

Rotterdami Erasmus (1469 - 1536) északi humanisták: a kereszténység eredetéhez fordulnak középkorias hordalékok lefejtése kereszténység és antik kultúra összeegyeztetése Újszövetség görög változatát latinra fordítja Ptoleimaiosz műveit görögül teszi közzé az első teljes Arisztotelész-kiadás sajtó alá rendezi az egyházatyákat (Ambrus, Jeromos, Ágoston) "két pápa engedélyezi a papi ruha letételét" neki "s a böjt elhagyását" Baselben telepedett le hitvitákban nem csatlakozik egyik félhez sem ("a kompromisszumkereső") pacifista az ember eredendően jó

Holbein: Desiderius Erazmus (1523)

pedagógiai kérdésekkel is foglalkozik latin és görög nyelvtankönyveket ír gyermeknevelés elméleti és gyakorlati kérdéseiről értekezik A tanulás, az elemzés és a magyarázat módszere (1512) A gyermek korai erkölcsös és tudományos nevelése (1529) a gyerekkor = potenciális alaktalanság tudás és az erény ekkor sajátítandó el szülők felelőssége a kisgyermekek nevelésében másra át nem ruházható nagyobb gyereket iskolába kell küldeni (Quintilianus -intézményes nevelés) figyelembe kell venni a gyerekkori sajátosságokat és az egyéni adottságokat

pedagógiai kérdésekkel is foglalkozik latin és görög nyelvtankönyveket ír gyermeknevelés elméleti és gyakorlati kérdéseiről értekezik A tanulás, az elemzés és a magyarázat módszere (1512) A gyermek korai erkölcsös és tudományos nevelése (1529) a gyerekkor = potenciális alaktalanság tudás és az erény ekkor sajátítandó el szülők felelőssége a kisgyermekek nevelésében másra át nem ruházható nagyobb gyereket iskolába kell küldeni (Quintilianus -intézményes nevelés) figyelembe kell venni a gyerekkori sajátosságokat és az egyéni adottságokat

A gyermek illő magatartásáról (1530) Nyájas beszélgetések gyűjteménye (1522) illemtankönyv (dialógus) úri gyermekeknek ajánlja tökéletes latin nyelven ír gyermeknevelés feladatai: vallásos érzület szabad tudományok elsajátítása praktikus ismeretanyag illendő magatartás "Általában ki kell mondani: Apitiusok szokása minden tálból kiragadni azt, ami az ember ínyének kedves. Amit félig megettél, másnak odanyújtani , tisztességtelen szokás, a már lerágott kenyeret újból a mártásba meríteni parasztos dolog. Éppoly ízléstelen, ha a megrágott ételt kiveszed a torkodból és ismét a tányérodra teszed. Ha netán olyat vettél ki a tálból amit nem lehet egykönnyen lenyelni, félre fordulva tedd le valahová ... Vannak akik inkább falnak, mint esznek, nem másképpen, mintha kevés vártatva börtönbe vezetnék őket. Latrok szoktak így habzsolni... Tel szájjal enni vagy beszélni se nem illő, se nem bátorságos. A folytonos evést szakassza félbe időnként a közbeszőtt beszélgetés... Műveletlenség gondokba merülve az asztalra könyökölni."

Gyerekkép XV. századig a gyerekkor 6-7 éves korig korlátozódik a gyermek nem igazán érteles lény rögtön a felnőttek világába kerül oktatják és fegyelmezik reneszánsz gyerekkor az ártatlanság kora de a gyerekélet nem nagyon értékes gyerek védelemre szorul ismeret és erkölcs átadásának kora (számos XX. sz.-i eszmény megjelenésének időpontja) az emberibb bánásmód csak egyes családokban van gyerekkor tisztelete

Domenico Ghirlandaio: Öregember kisfiúval (1480 k.)