LIFE-SPAN DEVELOPMENT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Az edzői hatékonyság pszichológiája
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
Motivációs kérdezés technikája
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Korai anya – gyerek kapcsolat
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
A fejlődéslélektan kialakulása, fő kérdései
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban.
Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A személyiség biológiai alapjai
Speciális gyermekvédelem
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Egyéb dinamikus elméletek
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
ÖNISMERET.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

LIFE-SPAN DEVELOPMENT 10 A Topical Approach to LIFE-SPAN DEVELOPMENT Az érzelmi fejlődés John W. Santrock

Érzelmi és személyiség fejlődés Érzelmi fejlődés Az érzelem meghatározása Érzelmi reguláció Érzelmi kompetencia Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. 5 of 10

Mik az érzelmek? Érzés vagy hatás Fiziológiai arousal Tudatos élmény Exploring Emotions Mik az érzelmek? Érzés vagy hatás Fiziológiai arousal Tudatos élmény Viselkedéses megnyilatkozása

Az érzelmi szabályozás fejlődése Exploring Emotions Az érzelmi szabályozás fejlődése Gyermekkoron át, egyénileg fejlődnek: Az érzelmek kezelése a külső forrásokból a belsők felé tolódik el Növekedik a kognitív stratégiák szerepe és a figyelem irányításának a képessége Kifejlődik az érzelmi arousal változtatásának a kapacitása Képessé válik szelektálni és irányítani a helyzeteket és kapcsolatokat a negatív érzelmek minimalizálása felé Kiválasztja a stresszel való megküzdés leghatékonyabb módját

Érzelmi kompetencia Valaki érzelmi állapotainak tudatosítása Exploring Emotions Érzelmi kompetencia Valaki érzelmi állapotainak tudatosítása Észrevenni mások érzelmeit Érzelmi szótár használata megfelelő módon Empatikus és érzelmi érzékenység mások érzelmi tapasztalatai iránt Annak megértése, hogy a belső érzelmi állapotok nem feltétlen egyeznek a külső kifejezési módokkal Alkalmazkodó megküzdés a negatív érzelmekkel Annak tudatosítás,a hogy az érzelmek kifejezésének milyen fontos szerepe van a kapcsolatokban Önmagunk szemlélése olyan valakiként, mint aki érezni akar

Érzelmi állomások a kisgyermekkorban Sírás Mosoly Félelem Idegentől való félelem Szeparációs szorongás (tiltakozás) Társadalmi referencia (az anya általi ellenőrzés kívánalma)

Érzelmek a korai gyermekkorban Development of Emotion Érzelmek a korai gyermekkorban Tudatos érzelmek Büszkeség Szégyen A kisgyermekek érzelmi nyelve és az érzelmek megértése

Érzelmi fejlődés a középső és a késői gyermekkorban Development of Emotion Érzelmi fejlődés a középső és a késői gyermekkorban Növekvő képesség a büszkeség és a szégyen felismerésére Növekvő képesség arra, hogy több mint egy érzelmet átéljünk egy helyzetben Növekvő tendencia annak számbavételére, hogy egyes események érzelmi reakciókat váltanak ki Jellegzetes javítási kísérletek negatív érzelmi reakciók elfojtásával vagy eltitkolásával kapcsolatban Öntevékeny stratégiák használata a érzések visszatükrözésére

Korai változások az érzelmi életben Development of Emotion Korai változások az érzelmi életben Elsődleges érzelmek Az emberre és állatra egyaránt jellemző, az első hat hónapban Tudatos érzelmek Ismeretet kíván; A második életév közepétől fogva tart a harmadik év közepén keresztül

Development of Emotion Serdülőkori érzelmek A kedvetlenség normális jelenség a korai serdülőkorban A lányok különösen érzékenyek a depresszióra Környezettel kapcsolatos tapasztalatok sokkal inkább szerepet játszanak a serdülők érzelmeinek alakulásában mint a hormonális változások

Változások a pozitív & a negatív érzelmekben a felnőtt években Development of Emotion Változások a pozitív & a negatív érzelmekben a felnőtt években Érzelmi skála pontok Pozitív érzelmek Negatív érzelmek Életkor (évek)

Szocioemocionális szelekciós elmélet Development of Emotion Szocioemocionális szelekciós elmélet Az idősebb felnőttek sokkal válogatósabbakká lesznek szociális gondoskodó hálózataikkal szemben Magas értéke van az érzelmi megelégedettségnek Több időt töltenek a családtagokkal, akiknek kapcsolataikat köszönhetik

A társas-érzelmi szelektivitás modellje Development of Emotion A társas-érzelmi szelektivitás modellje Erős Társas motívum Gyenge Érzelmi görbe Tudás görbe Gyermek Serdülő Középkorú Öreg

Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. Temperamtum Meghatározás Típusai Könnyen, nehezen,lassan felmeleedű (Thomas & Chess) Viselkedés gátlás (Kagan) Félénk, gátolt,szégyenlős Szociabilis, extravertált, bátor Rothbart és Bates osztályozása Pozitív hatás és megközelítés Negatív hatás Erőteljes kontrol Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. 4 of 10

Temperament Az illeszkedés jósága Mérkőzés a gyermek temperamentuma és a környezet elvárásai között.

Temperamentum és alkalmazkodó szülők Figyelmet fordítanak és tisztelik a gyermek egyéniségét (Lk 2) Úgy alakítják a gyermek környezetét, hogy az a legjobban illeszkedjék a termperamentumához Kerülik a „nehéz gyermek” címkét

Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. Ragaszkodás Meghatározás Elméleti nézőpontok Freudi nézőpont Erikson: Bizalom vs. bizalmatlanság Harlow kutatásai: megnyugató kapcsolat A ragaszkodás állomásai (Bowlby) Nem megkülönböztetett megkülönböztetett Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. 3 of 10

Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. Ragaszkodás A ragaszkodás típusai (Ainsworth-féle Idegen helyzet) Biztonság Bizonytalanság-elkerülés Bizonytalanságnak- ellenállás Bizonytalanság-szervezetlenség Kritikus periódus? Etológiai nézőpont(Lorenz; Bowlby) Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. 3 of 10

Ragaszkodási fogalmak Attachment and Love Ragaszkodási fogalmak Biztonságos kötődés A gondozó mint a biztonság alapja, akit arra használ, hogy felfedezze a környezetet Bizonytalanság elutasítás miatt Bizonytalanság a gondozó elkerülő viselkedése miatt Bizonytalanság ellenállás miatt ellenállás a közelséggel szemben Bizonytalanság Szervezetlenség miatt Bizonytalanság a szervezetlenség és irányítatlanság miatt

A gondviselői stílus és ragaszkodás osztályozása Attachment and Love A gondviselői stílus és ragaszkodás osztályozása A csecsemő ragaszkodása A gondviselő viselkedése Biztonság Érzékeny a jelzésekre és megfelelő Elkerülés Nem megfelelő vagy elutasító Ellenállás Nem konzisztens Szervezetlenség Elhanyagoló vagy fizikailag bántalmazó

A ragaszkodás fontossága Attachment and Love A ragaszkodás fontossága A biztonságot nyújtó kapcsolat az első évben fontos alapja a pszichológiai fejlődésnek A fejlődéslélektan kutatói túlságosan nagy hangsúlyt tulajdonítanak a kisgyermekkori kötődésnek Jelentéktelenitik a szocializáció szerteágazó ágenseit és kontextusát ami a gyermek világában felelhető

biztonság elkerülés ellenállás

Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. Társas helyzetek Az apák mint gondozók a kicsinyek számára Óvoda Copyright © 1999 by The McGraw-Hill Companies, Inc. 3 of 10