Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban
Érzelmi és személyiségfejlődés
Az érzelmek változnak intenzitásukban a szövevényestől a drámaiig Érzelmek: érzések keletkeznek helyzetekben, kapcsolatokban valamivel kapcsolatban ami fontos a személy számára; erősebbek ha jó-érzés van benne Az érzelmek változnak intenzitásukban a szövevényestől a drámaiig Darwin: az ember arckifejezései öröklöttek Az érzelmek az alábbiak korai fejlődéshez kötődnek: Idegrendszer Limbikus rendszer Agy törzs
A gondozó hatással van a gyermek neurológiai fejlődésére és az érzelmek szabályozására egyaránt: Az érzelmek a kommunikáció első formája A csecsemő a másik arckifejezésére, hangszínére, és érzelmeire reagál A ragaszkodás első formája az érzelmi kötelék Az érzelmeknek két átfogó típusa fejlődik ki: Elsődleges érzelem: az első 6 hónapban megjelenők Tudatos érzelem: 1,5 éves kor körül kezdődik és 2,5 éves korig tart kialakulásuk
A különféle érzelmek első feltűnése Elsődleges érzelmek 3 hónapos 2től 6 hónapig Az első 6 hónap 6tól 8 hónapig Öröm, szomorúság, undor Harag Csodálkozás Félelem (csúcsa a 18. hónap) Tudatos érzelmek 1 ½ év 2 ½ év Együttérzés, féltékenység, szégyenkezés Büszkeség, szégyen, bűntudat
A lefiatalabbak között a kommunikáció legfontosabb módja: a sírás és a mosolygás Az idegentől való félelem : Első megjelenése 6 hónapos kor körül Erőteljesebbé 9 hónapos korban kezd válni, és általánossá az első születésnapot követően lesz A szorongás intenzitása függ: Az anya proximikai helyzetétől (gyermektől való távolság) Hol találkoznak az idegennel Az idegen vislekedésétől
Szeparációs szorongás: distress mutatkozik, amikor a gondozó eltávozik; ennek csúcsa 15 hónapos kor körül van Társas megerősítés: “olvasás” érzelmi előjelek olvasása másokról mielőtt azok cselekednének egy helyzetben; javul a kor előre haladtával Az első év alatt a csecsemő elkezd fejlődni a képessége arra, hogy kontrollálja érzelmi reakcióinak intenzitását és tartamát: A hüvelyk-újj szopása és a gondozó megnyugtatása helyét a második évben a nyelv mint érzelmek feloldása veszi át
Szeparációs tiltakozás négy kultúrában Bushman Africa 100 Antiguan Guatemala 80 Guatemalai indiánok 60 Izraeli Kibbutz 40 Azok aránya, akik sírtak, amikor az anyjuk eltávozot 20 5 10 15 20 25 30 35 Kor (hónapok) Fig. 7.3
A viselkedés és a hangulat változás a csecsemők körében gyakran a temperamentum különbségekből ered Temperamentum típusok: Chess és Thomas 3 alapvető típust talált: könnyű, nehéz, és lassan felmelegedő gyermek A kutatók azt találták, hogy ez a 3 típus (clusters)kiegyensúlyozottan állandó a gyermekkoron keresztül Kagan viselkedésgátlása a gyermekeket megkülönbözteti úgy mint félék, leigázott, félénk és szociábilis—extravertált
A temperamentumra hathatnak: A szülők, akika lányokra és a fiúkra különbözően hatnak az adott kultúra alapján A környezet és „a jó illeszkedés” Genetika, a fiatal gyermekek közötti látható különbségek; akár egy családon belül is A gyermek címkézése önbeteljesítő jóslatként működhet.
Három jellemvonás központi szerepe a személyiségfejlődésben: Bizalom: Erikson abban hitt, hogy a gyermek megtanul bízni vagy bizalmatlannak lenni az első életévben oly módon, hogy az meghatározza a későbbi fejlődési állomásait Az én fejlődése a környezeti tapasztalatokon keresztül és azon a képességen keresztül, hogy úgy nézze önmagát, ahogyan mások is Függetlenség; ahogy a gyermek feltárja az új helyzeteket és helyszíneket, kockáztat, és megtanulja izmainak ellenörzését
Önfelismerés fejlődése csecsemőkorban 100 Amsterdami kutatás Önfelismerés fejlődése csecsemőkorban (két kutatás) Lewis és Brooks-Gunn kutatás 80 60 Azoknak a gyermekeknek az aránya, akik felismerték magukat tükörben 40 20 9-12 15-18 21-24 Életkor (hónapokban) Fig. 7.4
Ragaszkodás
A ragaszkodás szoros érzelmi kötelék két ember között Ragaszkodás elméletek: Freud: orális kielégülés miatt ragaszkodnak a csecsemők anyjukhoz Harlow: a megnyugvás fontosabb mint az étel Erikson: a bizalom a fizikai ellátásból származik Bowlby: az újszülött biológiailag képes arra, hogy gondozójából ragaszkodást váltson ki
Fémanyával illetve szőranyával töltött idő Szőranyán táplált majom csecsemő 24 . Fémanyán táplált majom csecsemő . . . . 18 . . Szőranyán töltött órák naponta . 12 Fémanyával illetve szőranyával töltött idő . Az órák átlaga naponta . 6 . . . . . . . . . . Fémanyán töltött órák naponta 1-5 11-10 21-25 6-10 16-20 Életkor (napokban) Fig. 7.5
Idegen helyzet teszt a csecsemő kötödésének erősségéről: Biztonságos kötődés: környezet feltárása, kevés érzelem látszik amikor gondozó távozik Bizonytalanság elkerülés miatt: kerüli a gondozót, de nyugtalan és sír, ha elmegy Bizonytalanság ellenállás miatt: kapaszkodik a gondozóba és hangosan és erőssen tiltakozik ha a gondozó elmegy Bizonytalanság szervezetlenség miatt: zaart; szélsőséges félelem Ainsworth kutatása megkérdőjelezték laboratóriumi jellege miatt.
A ragaszkodás kultúraközi összehasonlítása Elkerülő Biztonságos 70 Ellenálló 60 A ragaszkodás kultúraközi összehasonlítása Ainsworth Idegen helyzet kisérletének alkalmazása három országban 1988 50 40 30 20 10 A csecsemők aránya U.S. Germany Japan Fig. 7.6
Ragaszkodás a csecsemő és a gondozó között: Az élet első éve a későbbi pszichológiai fejlődés megalapozása Segíti a gyermeket életben maradni addig amíg nem képes önmagát ellátni Is not the only path to success because children are resilient and adaptive. Is affected by genetics and temperament. Varies among different cultures of the world. Should be secure if child is to develop fully.
Társas kontextus
Család: A társas kontextus amiben a csecsemő érzelmi és személyiségfejlődése végbemegy: Család: A szülők alkalmazkodása a csecsemő első életévében A csecsemő gondozása verseng a szülők más szükségletével A házastársi megelégedettség és kapcsolat megváltozhat Kölcsönös szocializáció: kétoldalú interakciós folyamat Állványzat: a szülő támogatja a gyermek erőfeszítéseit A család egység meghatározott szerepekkel, kölcsönös ragaszkodással, és kapcsolatok alrendszerekből áll
A gyermek viselkedése és fejlődése Interakció a gyermekek és szüleik között: célzott és nem célzott hatások A gyermek viselkedése és fejlődése Házaspári kapcsolat Szülőség Fig. 7.7
Az apák lehetnek olyan hozzáértők a gyermek gondozásában, mint az anyák Az anyai interakciók a gyermekgondozási tevékenységekre összpontosítanak Az apai interakciók inkább játékközpontúak Stresszes helyzetekben, a csecsemők inkább anyjuk megnyugtatására vágynak, mint az apjukéra Egy svéd kutatás foglalkozott a szülői szerepek hatásrendszerével Az apa az elsődleges gondozó Az anya teljes idejű kereső munkát végez Mi a meghatározó? A biológiai vagy a szocializáció?
Gyermekek a gyermekgondozásban: Sokkal több ma a gyermekek gondozása mint valaha A szülők aggódnak a gyermekeiket érő hatások miatt A szülői elhagyás gyakorlata előírt vagy száz éve, de változik eszerint a kultúra szerint amelyben élnek Növekedik a gyermekek gondozása iránti érdeklődés az etnikai kisebbségi családokban A gyermekgondozás minőségével kapcsolatos kérdések: minőség, segély központok, engedélyezett/nem engedélyezett
A gyermekgondozás minőségére hatnak: A csoport mérete, gyermek-felnőtt kapcsolat, fizikai környezet, a gondozó jellemvonásai Magas színvonalú gondozás a gyermekben jobb nyelvi és kognitív képességeket eredményez, együttműködőbb és az interakciókban pozitívabb lesz A gyermekgondozás mennyiségére hatnak: Több idő a gyermekgondozás első három évében kevesebb pozitív interakciót eredményez később az anyával A gyermekgondozásra fordított több idő a betegségek gyakoriságával jár együtt