Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

A diákat készítette: Matthew Will
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Felnőttkor.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Család.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
17. fejezet A vállalati hitelfelvételi politika jelentősége
A diákat jészítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
Gyermekkori depresszió
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A fóliákat készítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
Következtetés: amit tudunk és amit nem tudunk ma a pénzügyekről Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, 2005 A diákat készítette:
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Slide 1 © 2007 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ FEJLŐDÉS 13 John W. Santrock munkájának felhasználásával Erkölcsi.
LIFE-SPAN DEVELOPMENT
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban

Slide 2 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 2 Szocioemocionális fejlődés a serdülőkorban Mi jellemzi az érzelmi és a személyiségfejlődést a serdülőkorban? Milyen a szülő-gyerek kapcsolat a serdülőkorban? A kortárs kapcsolat mely aspektusa fontos a serdülőkorban?

Slide 3 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 3 Érzelmi fejlődés a serdülőkorban Nagyon szélsőséges érzelmek Az érzelmek nagyon változékonyak,és múlandók –Kedvetlenség normális A boldogság túláradásának csökkenése –A depresszió kockázata What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 4 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 4 Önbecsülés alakulása az életfolyamon át

Slide 5 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 5 Erikson és az identitás Identitás vagy az identitás konfúziója ötödik állomás A pszichológiai moratórium a gyermekkor és a felnőttkor között A megújulás nyilvánvalóvá válása, elfogadható öntudat vagy konfúzió— visszahúzódással vagy “a tömegben való elveszés” élményével What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 6 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 6 Marcia-féle identitás állapotok Elkötelezett-e a személy? IGENNEM Vannak-e jól átgondolt értelmes alternatívái néhány identitásával kapcsolatos kérdésben? IGEN NEM IDENTITÁS KIVÍVÁSA IDENTITÁS MORATÓRIUM KORAI ZÁRÁSIDENTITÁS DIFÚZIÓ

Slide 7 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 7 Individualitás és kapcsolódás Individualitás –Önérvényesítés –Elkülönülés Kapcsolódás –Kölcsönösség –Átjárhatóság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 8 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 8 Ethnikai identitás Beleértendő –Egy etnikai csoportba való beletartozás tudata –A tagsággal kapcsolatos attitűdök és érzések A kisebbségi helyzetű serdülőnek bikulturális identitása lehet Előítéletek, élet helyzet szintén hatással lehet az etnikai identitás keresésére és kifejlesztésére What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 9 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 9 Nemi szerep és az identitás kialakítása Az identitás feltárása összetettebb feladat a lányok számára mint a férfiaknak –A nők megpróbálhatják identitásukat megalapozni több tevékenység alapján mint a férfiak –A lehetőségek gazdagabbak a nők számára –Keveredés és konfliktusosság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 10 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 10 A személyiség Big Five fakatora Nyitottság a tapasztalatok irányába Lelkiismeretesség Extraverzió Megegyezésre való készség Neuroticitás (érzelmi insabilitás) What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

Slide 11 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 11 Autonómia és Ragaszkodás Konfliktus ha nyomás alá kerülnek az önállótlanság miatt A szülők fokozatosan elhagyják a kontrolt, amint a serdülő felelősségteljes döntéseket képes hozni A nemi és a kulturális hatás a függetlenség keresését és megtalálását nyújtja What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

Slide 12 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 12 Szülő-serdülő konfliktus Szülőkkel való konfliktusok gyakorivá válnak a serdülőkor kezdetén –Biologiai változások –Gondolkodásbeli változások –Társas helyzetbeli változások –Érettséggel kapcsolatos változások –Erőltetett elvárások What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

Slide 13 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 13 Barátság A barátság pszichológiai fontossága és a közeli barátok jelentőségének dramatikus növekedése a serdülőkor kezdetén A barátok fontossága a gyermek- és serdülőkori jólétben és fejlődésben Barátok jelleme, érdeklődése, és attitűdjeinek fontossága What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 14 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 14 Az önfeltárás változása a beszélgetésekben

Slide 15 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 15 Klikkek és bandák Klikkek –Átlagosan ember –Gyakran azonos nem, életkor –Közös tevékenység és barátság által való formálódás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence? Bandák –Nagyobb mint a klikk –Gyakran az elismertségre alapuló formálódás –Nem töltenek túl sok időt egymással

Slide 16 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 16 Kortársak és kultúra Némelyik társadalom előírja a serdülők belépését kortársi közösségeikbe –A serdülők elkötelezettek több kortárs csoportban az iskolában és a szabadidős tevékenységekben What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 17 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 17 A romantikus korszak kezdete

Slide 18 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 18 A szexuális kisebbségi fiatalság mitoszai – 1: Csendben küzdenek az azonos neműek attraktivitásával, kerülik a heteroszexuális találkákat, felnövekedve észlelik hogy melegek, közép- illetve késő serdülőkorban – 2: A meleg és leszbikus fiataloknak csak az azonos neműekre van hatásuk – 3: Azoknak a serdülőknek, akik szexuálisan vágynak azonos nemű partnerra, mindig azonos neműekbe lesznek szerelmesek What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 19 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 19 Randevúzási forgatókönyvek Serdülőkori kognitív modellek arra használatosak, hogy utat mutassanak és segítsék kiértékelni a randevúzási szokásokat Férfiak – támogató forgatókönyv –Kezdeményezi a randevút –Ellenőrzi a nyilvános megjelenést –Szexuális együttlétet kezdeményez Nők – reagáló forgatókönyv –A magán szféra –Részvétel –Válaszol a szexuális közeledésre What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 20 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 20 A serdülők kultúraközi összehasonlítása U.S. Serdülők –Többet dolgoznak mint más fejlett országokban –Kevesebb házi feladatot csinálnak mint Kelet Ázsiai fiatalok –Több időt töltenek önkéntes szervezett tevékenységekkel mint Kelet Ázsiában – Több tetszés szerinti időt Lógással és tv nézéssel What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 21 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 21 Érintkezési szokások Ceremoniális vagy rituális szokások, amik jelzik az egyén helyzetének megváltozását az egyik státusból a másikba –A felnőtt gyakorlatokba, tudásba, szexualitásba való bevezetés –Néha drámai –Nem egyetemes rítusok az U.S.-ban

Slide 22 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 22 Etnicitás Etnicitás és a szocioökonomiai státus Különbségek és elágazások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 23 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 23 Érték konfliktusok: Asszimiláció és pluralizmus Asszimilació—az etnikai kisebbségi csoport beolvadása a többségi csoportba –Az etnikai csoport viselkedésének és értékeinek elvesztése Pluralizmus—ugyanazon társadalomban a különböző etnikai és kulturális csoportok koegzisztenciája –Kulturális különbségek védelme What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 24 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 24 Ifjukori bűnözés Törvényt szegő serdülők A bűnözés ösvénye –Konfliktus a hatalommal –Rejtett –Nyílt What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 25 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 25 Az ifjúkori erőszak csökkentése –Újra elköteleződés a gyerekek biztonságos és hatékony felnevelésére –Valódi megelőzés –Több támogatás az iskoláknak –Hatékony partnerkapcsolat kidolgozása a családok, iskolák, szociális háló, gyülekezetek, és más tényezők között What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 26 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 26 Depresszió Sokkal valószínűbb a megjelenése serdülőkorban mint gyermekkorban Magasabb az aránya a lányok, mint a fiúk körében Kapcsolati tényezők –Család –Kortársak –Nehéz váltások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 27 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 27 Öngyilkosság Ritka gyermekkorban, de növekedik a kora serdülőkorban Harmadik halálok az U.S. serdülőinek körében –20% középiskolás diák fontolgatja illetve megkisérli What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

Slide 28 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 28 Megelőzés/ beavatkozás a serdülők problémáival kapcsolatban Intenzív személyes figyelem Közösségi többfigyelős rendszer együttműködése Korai felismerés és beavatkozás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?