1 Új feladatok az Állami Foglalkoztatási Szolgálat szervezeteinél Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája 2008. november 10-12. Előadó: Pirisi Károly.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Advertisements

A Kormány intézkedései és tervei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
általános főig. helyettes
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
OFA Hálózat évi tevékenységei
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Székesfehérvár, július 14.
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

1 Új feladatok az Állami Foglalkoztatási Szolgálat szervezeteinél Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája november Előadó: Pirisi Károly főigazgató

2 Az előadás tartalmának áttekintése  Az ÁFSZ kibővült feladatrendszere  Az álláskeresők (munkanélküliek) számának alakulása, törekvések az elhelyezkedésük elősegítésére  Az ÁFSZ működését meghatározó főbb tényezők a jövőben  Áttekintés a uniós forrásokból megvalósuló főbb fejlesztésekről  Összefoglalás

3 Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat kibővült feladatai  Az álláskeresők ellátásával, elhelyezkedésük elősegítésével, képzésükkel kapcsolatos feladatok.  Rendszeres szociális segélyezettekkel kapcsolatos feladatok ellátása.  Rehabilitációs járadékban részesülők komplex rehabilitációjában való részvétel.  A fiatalok társadalmi integrációjának elősegítése a Mobilitás Ifjúsági Szolgálat működtetésével.  A Társadalmi Párbeszéd Központ működtetése.  Nemzeti Pályainformációs Központ működtetése.

4 Nyilvántartott álláskeresők létszámának alakulása

5 Jellemző tendenciák  A 15–24 évesek munkanélküliségi rátájának korábbi években megfigyelhető növekedése megállt.  A pályakezdő fiataloknak minden iskolázottsági csoportban magasabb a munkanélküliségi rátája, mint az idősebbeknek.  A középfokúnál alacsonyabb iskolai végzettségűek munkaerő-piaci helyzete a korábbi évekhez hasonlóan nagyon kedvezőtlen, foglalkoztatási rátájuk csökken.  Az 55–64 évesek munkanélküliségi rátája nagyjából változatlan maradt, ami arra utal, hogy az állásvesztés kockázata esetén az 55 évnél idősebbek továbbra is a nyugdíjazás különböző formáit veszik igénybe.  Észak-Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld kedvezőtlen adottságú térségeiben él az összes nyilvántartott álláskereső 61%-a, az összes pályakezdő álláskereső 66%-a.

6 Nyilvántartott álláskeresők ellátása

7 A foglalkoztatást elősegítő támogatások I.

8 A foglalkoztatást elősegítő támogatások II.

9 A Munkaerő-piaci Alap költségvetésének főbb kiadási előirányzatai (millió Ft-ban) év év Foglalkoztatási és képzési támogatások , ,6 Szakképzési és felnőttképzési támogatások , ,8 Passzív ellátások , ,0 Közcélú munkavégzés járuléka ,0 Közcélú munkavégzés járuléktartaléka ,0

10 A Megállapodás Eredménycélokkal Történő Vezetés (MEV) főbb mutatói 1.  A nyilvántartott álláskeresők közül első kilenc hónapjában 279,3 ezer fő vált foglalkoztatottá, ami több mint az országos vállalás (327,3 ezer fő) időarányos része.  év I-IX. hónapjában 15,8 ezer fő, I- IX. havában 25,2 ezer fő kapcsolódott be munkaerő-piaci képzésbe. Ez kedvezőbb, mint az éves vállalás (31,3 ezer fő) időarányos része.  I-IX. hóban 260 ezer bejelentett, feltárt munkaerőigény volt, 6,2%-kal több mint I- IX. hóban.

11 A Megállapodás Eredménycélokkal Történő Vezetés (MEV) főbb mutatói 2.  A regisztrált álláskeresők közül a három hónapon belüli érdemi szolgáltatásban, aktív eszköztámogatásban, vagy közvetítésben részesült, illetve önállóan elhelyezkedettek aránya I-IX. hónapjában 39,7%-os volt (182 ezer fő).  Az év első kilenc hónapjában bejelentett munkaerőigények 84,9%-ánál 5 munkanapon belül megkezdődtek az azok betöltését szolgáló intézkedések.  Azon 25 év alattiak száma, akik első három negyedévében a beáramlást követő 6 hónap alatt érdemi támogatást kapott, közel 16%-kal növekedett az elmúlt év hasonló időszakához képest.

12 Q1 = A nyilvántartásból elhelyezkedettek arányának relatív helyzete A legnagyobb értékkel rendelkező ország = 100% Forrás: EUROSTAT éves adatok Q1 grafikon

13 A munkanélküli regiszterben való bennragadási arány relatív helyzete A legnagyobb értékkel rendelkező ország = 100%) Forrás: EUROSTAT éves adatok

14 Hátrányos helyzetű kistérségekben élő munkavállalók felzárkóztatása „Nem mondunk le senkiről – Esély a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élőknek” zászlóshajó program A zászlóshajó program 47 kistérséget érint. A Munkaerő-piaci Alap FA alaprész decentralizált keretéből, valamint képzési keretéből elkülönített forrásból a regionális munkaügyi központok az alábbi összegeket használhatják fel a program végrehajtására: Észak-alföldi RMK E Ft Észak-magyarországi RMK E Ft Dél-alföldi RMK E Ft Dél-dunántúli RMK E Ft Összesen: E Ft

15 EU-támogatással megvalósuló elhelyez- kedést elősegítő komplex programok évben elindult programok: TÁMOP „Decentralizált programok a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért” munkaerő-piaci program Forrás: 26,04 Mrd Ft Eddigi főbb eredmények: Bevonandó létszám:……… fő Bevont létszám:…………… fő Képzésbe vont létszám:……7 688 fő Elhelyezkedettek létszáma: fő TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” Tervezett létszám: 9600 fő Forrás: 16,28 Mrd Ft

16 EU-támogatással megvalósult és megvalósuló szakmai programok A HEFOP projekt - „Lépj egyet előre!” Célja: A munkaerőpiacon hasznosítható tudás biztosítása. Az egyes hiányszakmákban tapasztalható hiány mérséklése. A gazdaság versenyképességének erősítése. Forrás: 4,82 Mrd Ft Eddigi főbb eredmények: Bevonandó létszám: fő Képzésbe bevont létszám: fő Képzést befejezte: fő Folytatása a TÁMOP „Lépj egyet előre!” II. Érintett létszám: fő Forrás: 10,66 Mrd Ft

17 Az ÁFSZ működését meghatározó főbb tényezők a jövőben  Gazdasági környezet várható változása  Ügyfélkör változása  Ügyfelek számának várható növekedése  Több személyes gondoskodást igénylő ügyfelek számának növekedése  Szigorúbb, hatékonyabb gazdálkodási feltételek  Jelentősebb fejlesztések indulása

18 Áttekintés a fejlesztési programokról  TÁMOP „Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése az integrált munkaügyi és szociális rendszer részeként”  TIOP „Az integrált rendszer (IR) kereteinek megteremtése a foglalkoztatási szolgálat infrastruktúrájának fejlesztésével”  KMOP „Az integrált munkaügyi és szociális szolgáltató rendszer kereteinek megteremtése a foglalkoztatási szolgálat infrastruktúrájának fejlesztésével”  TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése”  TÁMOP „A partnerség és párbeszéd szakmai hátterének megerősítése, közös kezdeményezések támogatása”  TÁMOP „Központi szociális információs fejlesztések”

19 TÁMOP I. TÁMOP „Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése az integrált munkaügyi és szociális rendszer részeként” projekt A projekt költségvetése: 8,85 milliárd forint A projekt kezdése: január Négy komponensből áll: szolgáltatásfejlesztés, informatika, stratégiai tervezés, menedzsment

20 1. Szolgáltatásfejlesztés - 3,15 milliárd forint  Szolgáltatásfejlesztés  Komplex rehabilitáció  Munkáltatóknak nyújtott szolgáltatások fejlesztése 2. Informatika - 3,2 milliárd forint  Integrált informatikai rendszer (IR) továbbfejlesztése  Portálfejlesztések  Foglalkoztatáspolitikai pénzügyi információs rendszer (FPIR) megvalósítása  Központi hardverfejlesztés 3. Stratégiai tervezés - 1,1 milliárd forint  Minőségirányítás  Kutatás  Belső képzés  Stratégiai tervezés 4. Menedzsment - 1,4 milliárd forint TÁMOP II.

21 TIOP I. TIOP „Az integrált rendszer kereteinek megte- remtése a foglalkoztatási szolgálat infrastruktúrájá- nak fejlesztésével” projekt A projekt költségvetése: 1,6 milliárd forint A projekt kezdése: január Projekthelyszínek (12 db): Kiskunfélegyháza, Békés, Szentlőrinc, Balatonboglár, Törökszentmiklós, Nyírbátor, Pétervására, Füzesabony, Balatonfüred, Dunaújváros, Sopron, Keszthely

22 Főbb tevékenységek:  A kirendeltségi informatikai infrastruktúra korszerűsítése  M-pontok (öninformációt segítő számítástechnikai eszközök) beszerzése  Ügyintézők részére korszerű számítógépek beszerzése  Elektronikus iratkezelés kialakítása  A kirendeltségek infrastrukturális fejlesztése  Építészeti tervezés, kivitelezés  Műszaki ellenőrzés bonyolítás  Irodai berendezések beszerzése, berendezése TIOP II.

23 KMROP I. KMOP „Az integrált munkaügyi és szociális szolgáltató rendszer kereteinek megteremtése a foglalkoztatási szolgálat infrastruktúrájának fejlesztésével” projekt A projekt költségvetése: 0,97 milliárd forint A projekt kezdése: ? Projekthelyszínek: Budapest kerületeiből kerül kiválasztásra, valamint Zsámbék, Monor, Érd

24 KMROP I. Főbb tevékenységek:  A kirendeltségi informatikai infrastruktúra korszerűsítése  M-pontok (öninformációt segítő számítástechnikai eszközök) beszerzése  Ügyintézők részére korszerű számítógépek beszerzése  Elektronikus iratkezelés kialakítása  A kirendeltségek infrastrukturális fejlesztése  Építészeti tervezés, kivitelezés  Műszaki ellenőrzés bonyolítás  Irodai berendezések beszerzése, berendezése

25 TÁMOP TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” projekt A projekt költségvetése: 2,1 milliárd forint A projekt kezdése: október Főbb tevékenységek: a pályaorientáció országos hálózatának kialakítása, ezen belül  Az eddigi fejlesztések értékelése  On-line tanácsadó rendszer megújítása  Pályaorientációs szakemberek képzése  Pályaorientációs eszközök (filmek, mappák, szóróanyagok stb.) készítése

26 TÁMOP TÁMOP „A partnerség és párbeszéd szakmai hátterének megerősítése, közös kezdeményezések támogatása” projekt A projekt költségvetése: 1 milliárd forint A projekt kezdése: II. negyedév Főbb tevékenységek :  Közös információrendszer létrehozása  Kutatások, elemzések készítése  Szociális partnerek és szakértők képzése  Regionális jogsegélyszolgálat működésének támogatása  Nyilvánosság tájékoztatása

27 TÁMOP TÁMOP „Központi szociális információs fejlesztések” projekt A projekt költségvetése: 2,1 milliárd forint A projekt kezdése: május Főbb tevékenységek:  Működési, engedélyezési és hatósági feladatok központi számítógépes rendszerének fejlesztése  Szociális ágazati portál kialakítása  Központi feladatokat támogató hardver eszközök beszerzése  Szociális szolgáltatásokat támogató IT fejlesztések (három szolgáltatás: családsegítő, gyermekjóléti, időskorú) kialakítása és kísérleti bevezetése  Szakemberek képzése

28 Új feladatok 1. Komplex rehabilitációhoz kapcsolódó feladatok és fejlesztések: rehabilitációs járadékban részesülő ügyfelek szolgáltatási hátterének megteremtése és szolgáltatások fejlesztése.  Kommunikációs akadálymentesítés megvalósítása.  A megváltozott munkaképességű egyének megmaradt képességeire vonatkozó képességlista összeállítása és összehangolása az egyes szakmacsoportok követelményrendszerével.  Biztosítani kell e komplex feladat végrehajtásához, a nagy szakmai ismerettel, empátiakészséggel rendelkező munkatársakat.

29 Új feladatok 1. A komplex rehabilitációhoz kapcsolódó évi főbb adatok: Az ORSZI Szakértői Bizottsága által rehabilitációs járadékra javasoltak száma: 3582 fő Az ONYF rehabilitációs járadékot megállapító határozatainak száma:………… db A kirendeltségen jelentkező rehabilitációs járadékban részesülők száma:…….….600 fő Orvosi rehabilitációs szükséglet van meghatározva:……………………………… fő Szociális rehabilitációs szükséglet van meghatározva:………………………….……..8 fő Foglalkoztatási rehabilitációs szükséglet van meghatározva:………………….……491 fő

30 Új feladatok 2. Az aktív korú nem foglalkozatott rendszeres szociális segélyben részesülőkkel kapcsolatos szakmai munka hatékonyságának növelése, közreműködés az önkor- mányzatokkal, családsegítőkkel stb., a segélyezettek minél nagyobb hányadának a munka világába történő visszavezetése céljából:  Közre kell működni e célkitűzés alapjául szolgáló jogszabályok előkészítésben.  Ki kell dolgozni azt az eljárást amely, egységesíti, gyorsítja a kirendeltségek és az önkormányzatok, a családsegítők stb. közötti információáramlást. Ezt a tevékenységet, a modern információ- technológia alkalmazásával kell támogatni.  Egységes szociális és munkaügyi adatbázis létrehozása.

31 Új feladatok 3.  Az ügyfelek objektív kategóriák alapján történő csoportosítása, és számukra a megfelelő, költség- hatékony szolgáltatások és támogatások biztosítása.  Támogató szolgálatok működtetése (rendelkezésre álló forrás: 6,91 milliárd forint)  Közösségi alapellátások pszichiátriai betegek, szenvedélybetegek részére, alacsony küszöbű ellátások biztosítása.

32 Összefoglalás 1. Az ÁFSZ szervezeteinek évente közel 1 millió nyilvántartott álláskeresővel kell kapcsolatot tartaniuk, biztosítani kell számukra azokat a szolgáltatásokat, támogatásokat, amelyek az elhelyezkedési esélyüket növeli. Ez a létszám – a gazdaságban végbemenő hatások következtében – várhatóan jelentősen növekedni fog. Több olyan új feladat (pl. rehabilitációs járadékban részesülőkkel, aktív korú nem foglalkozatott rendszeres szociális segélyben részesülőkkel kapcsolatos stb.) jelenik meg, amelyek tovább növelik a szolgálat munkatársainak leterheltségét.

33 Összefoglalás 2. A jövőben egyszerre kell:  jobb minőségű, nagyobb szakmai kihívást jelentő szolgáltatásokat nyújtani,  az előző években indult nagy horderejű szervezetfejlesztési projekteket lezárni,  az elkövetkező években megvalósítandó fejlesztéseket megtervezni, beindítani,  az egyes, igen nagy számú munkavállalói rétegek számára komplex szakmai programokat kidolgozni, a megvalósításukat elkezdeni, ami a szervezet számára jelentős kihívást jelent. Megfelelő szakmai válaszokat ezekre a kihívásokra a szolgálat munkájának jobb megszervezésével, a munkamegosztás racionalizálásával, a belső és külső információs rendszer hatékonyabb működtetésével lehetett megadni. Ehhez kérjük a társadalmi partnereink támogatását.

34 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!