Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
2 1.Ráhangolás 2.Didaktikus szöveg alkotása Szünet 10:50 – 11:05 3.Keresési technikák, keresők, adattárak, linktárak 4.Exe bemutatása 5.Sablonok használata 5.1.Belépés az ILIAS-ba, anyagok letöltése Ebéd 12:20 – 13: Sablonok használata Szünet 14:50 – 15:00 6.Visszacsatolás Képzés zárása
Gyűjtőmunka 1.Keresés 2.Linkek tárolás –Kedvencek (mappába rendezve) –Word –Delicious –ILIAS 3.Válogatás, rendezés 4.Hivatkozás (URL cím bemásolása)
Keresési technikák Néhány példa eses/jogszabalykereso
Sablonok használata 1.Ismerkedés: –Jegyzetelt sablon –Palacsinta tanulói jegyzet és munkafüzet 2.Sablon megnyitása, mentés másként –sablon_jegyzet_munkafuzet.dot 3.Tananyagelemek írása, készítése –Szöveges elemek –Vizuálisan kiemelt elemek –Formázások (címek, kiemelések) –Beszúrások (táblázat, kép/ábra) 4.Mentés!
Sablonok letöltése Human TISZK kompetencia alapú tananyagfejlesztés/Tananyagfejlesztési képzés/Sablonok Papír alapú tananyagfejlesztés sablonjai Elektronikus tananyagfejlesztés sablonjai
A tananyag kipróbálása
Minőségbiztosítás a tananyagfejlesztésben A tanulónak való megfelelés vizsgálata. A szakmai céloknak való megfelelés vizsgálata. A szakmai normáknak való megfelelés vizsgálata. Az alkalmazhatósági szempontoknak való megfelelés vizsgálata. Az eredeti (egyeztetett) terveknek való megfelelés
A kipróbálás Nem csak a megfelelésvizsgálat, hanem a fejlesztés a cél. –Fejlesztési pontok meghatározása. –Korrekciós pontok meghatározása. –Frissítési, aktualizálási lehetőségek meghatározása
A folyamatban Szakmai lektorálás –Már a tervezés időszakában érdemes konzultálni. Olvasó szerkesztés, tördelő szerkesztés. Módszertani ellenőrzés, értékelés
A kipróbálás Hány tanuló? Hány tanulócsoportban? Hány iskolában? Hány tanár? Sokszorosítás!
A kipróbálás szempontjai Megfelel-e a tananyag a programban meghatározott célkitűzéseknek? –Szakmai megfelelés Felkészít-e a képzési követelmények teljesítésére? –A rögzített ismeretek alkalmazhatósága A tananyag csomag teljessége, elemeinek egymáshoz való viszonya a használhatóság, a költséghatékonyság szempontjából A tananyag megjelenése, tipográfiája, kivitele A tananyag felépítése, logikai, tematikus struktúrája Illeszkedése a megtervezett képzési folyamathoz –Alkalmassága önálló tanulásra –Alkalmassága órai feldolgozásra
A kipróbálás szempontjai II. A tananyagelem-választás a célnak való megfelelés szempontjából – tananyagelem-csoportonként –Alkalmazott módszerek –Értékelési eszközök –Interaktivitás –Gyakorlatközpontúság –Élet-közeliség A tananyagelemek alkalmazása –Arányosság –Következetesség –Indokoltság
Sorsz.*Értékelési szempontok Rövid szöveges összefoglaló értékelés Adott pontszám* 1.A célkitűzések teljesülése (10 pont) 2.A tananyagfajták meg- választása (10 pont) 3.A tananyagok átte- kinthetősége (10 pont) 4.Önálló tanulásra való alkalmasság (10 pont) Nemzeti Távoktatási Tanács 3. melléklet Távoktatási Szakértői Testülete Értékelő lap a távoktatási programok és tananyagok minőségvizsgálatára és minősítésére
Alkalmazott módszerek Megfigyelés –Óralátogatás –Szakértői értékelés Adat és információ gyűjtés –Kvantitatív – kérdőív, adatlap –Kvalitatív – interjú, fókuszcsoportos beszélgetés, műhelymunka Mérés és értékelés –Tanulói eredmények vizsgálata –Motivációra utaló adatok vizsgálata
Tanácsok Nem biztos, hogy a kvantitatív megoldások a leghatékonyabbak! Beszélgessünk a kollégákkal, tanulókkal! Rögzítsük a tapasztalatokat, felhasználható információkat. Az adatkezelés annyira fontos, amennyire felhasználhatóvá teszi az adatokat!
Köszönjük a figyelmet! Weszely Orsolya Bertalan Tamás