Mentális állapot felmérés BCI segítségével Készítette: Miglász Dániel Konzulens: dr. pataki béla
A feladat Hosszabb távú kutatási irány megalapozása Több terület ötvözésével értéket teremteni Diagnosztikai célú számítógépes játékok Gyógypedagógia Agy-számítógép interfész A feladat: korszerűsíteni, és hatékonyabbá tenni a gyógypedagógiában használt mentális állapotfelmérés folyamatát
Célok Hosszú távú célok Ismeretszerzés Speciális játékok fejlesztése Mérési folyamat kialakítása Mérési eredmények hatékony feldolgozása Rövid távú célok (az Önálló Laboratórium tárgy idejére) Játék kiválasztása Neuroheadset megismerése Gyakorlati alkalmazás, kísérlet Jelfeldolgozás, korai eredmények
Emotiv EPOC Neuroheadset - 1 Neuro technológia nem csak laborban! USB-n csatlakoztatható, vezetéknélküli eszköz 14 elektróda, 2 referenciapont (laboratóriumi társai: 31, 63, 123) 0.2-45Hz-es frekvenciasáv 128 Hz mintavételi frekvencia Nemzetközi 10-20 system szabvány
Emotiv EPOC Neuroheadset - 2 Mérő- és irányítóberendezés is Szoftverek: ControlPanel, TestBench, MATLAB EEG jelek Idegsejtek elektromos aktivitása változik ingerület hatására Nagyon zajos
A játék Soros port szükséges -> Java alapú játék választása Madarász Két felbukkanó madár pozíciójának megjegyzése, és minél pontosabb megadása egérkattintással
A kísérlet Két résztvevő: Down-szindrómás az egyikük (másik fél ép) Fejenként 15 egymást követő játék (összesen 30 madárpozíció tippelés) Későbbi adatelemzésekhez egyéb felvételek Játék előtti, és utáni állapot Játék betanítási fázisa a várt gyorsasággal
Jelfeldolgozás – 1 EEGLAB toolbox EDF fájl beolvasása, Dataset készítése Csak az elektródák adatai, és a markerek Csatornapozíciók beállítása Felesleges események törlése
Jelfeldolgozás – 2
Jelfeldolgozás – 3 MATLAB-ban adatstruktúra megfigyelése ALLEEG(1,dataset) .data 14 sor (14 elektróda) .event 1 sorban minden event egy struct Egy event: Latency Type Urevent
Jelfeldolgozás – 4 Első kimutatás: 14 ábra – elektródánként 1 Kattintások idején mért értékek mindkét fél esetén (egyik piros, másik kék) Egy kattintásra vett értéket a kattintás időbeli közvetlen környezetében mért értékek átlaga adja Az eredmény hatására egy újabb ábra: Egy nagyobb (kb. 1 – 1.5 perces) időszakra vett összehasonlítás Az összehasonlítást elvégezni a játék előtti felvételekkel is
Eredmények - 1
Eredmények - 2
Következő lépések További mérések, kimutatások a meglévő adatokra Nagyobb csoporton megismételni a mérést Ezáltal hipotéziseket felállítani Szakértők bevonása gyógypedagógiai, és orvosi oldalról is
Készítette: Miglász Dániel Konzulens: dr. pataki béla Köszönöm a figyelmet! Készítette: Miglász Dániel Konzulens: dr. pataki béla