Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Dr. Juhász Erika Tanszékvezető, főiskolai docens Debreceni Egyetem
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
NYF-”VEKTOR” Versenyképes Kutatás, Technológia, Oktatás a Régiónkban c. projekt nyitókonferenciája június 27. Badak Béla okl. könyvvizsgáló
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Bemutatkozik a Georgikon
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Erdőmérnöki Kar QUO VADIS ERDÉSZETI OKTATÁS? Mészáros Károly dékán.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar. Az Állam- és Jogtudományi Kar.
Dr. Palásti Kovács Béla BMF-BGK kari főigazgató
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
Előadás másolata:

Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008

2 Munkaerőpiac – Hallgatói piac összefüggése Jelenlegi helyzet HP Ideális helyzet MP HP HP MP

3 Egyensúlytalanság és alacsony növekedés  Magánszektorban dolgozók3100e  Állami szektorban dolgozók 800e  Foglalkoztatottak3900e  Munkanélküliek 300e  Aktívak4200e  Nyugdíjasok2750e  Gyermekek (0-14 év)1600e  Tanulók 750e  GyES/GyED 300e  Egyéb 600e  Inaktívak5900e  Eltartottak7000e Teljes népesség: 10100e Forrás: CEMI

4 A vállalkozások világa Magyarországon (AmCham, ) Vállalkozások számaAlkalmazottak száma  1000 nagyvállalkozás /201+/  Közepes vállalkozás /50-200/  Kisvállalkozás /1-49/ Foglalkoztatottak száma - a privát szektorban: az állami szektorban

5 Szakképzett munkaerő a hazai munkaerőpiacon (AmCham, )  A magasan képzett, gyakorlattal rendelkező szakember a vállalatok sikerének kulcsa  Általános követelmények: probléma-megoldás, kommunikációs készség, csapatmunka  Nagyvállalati követelmények: IT ismeret  Közép-vállalati követelmény: idegen-nyelv ismeret  Kis-válallati követelmény: tervezési/szervezési és vsárló-kiszolgálási ismeretek  A gyakorlati ismeretek iránti igény állandóan növekszik

6 Jövőbeni szakmai követelmények AmCham, )  A sikeres vállalkozás kulcsa a magasan képzett és gyakorlott szakember Elvárások: innovációs készség *nagyvállalat:- költséghatékonyság - mobilitás *kisvállalat:-nyelvtudás  A szakmai követelmények miatt nehéz megfelelő munkaerőt találni: *nagyvállalat: - a mobilitás hiánya *kisvállalat:- bérverseny  Középtávon: *a szakmai követelmények növekednek *a nagyvállalatok félnek a munkaerőhiánytól *a nagyvállalatok félnek a munkaerőhiánytól

7 Az ördögi kör  rendkívül magasa költségvetés csak magas  Költségvetésiadóteher  hiány, a kiadásimellett  oldal pazarlófinanszírozható  rendszerei  miatt A munkát terhelő magas adóterhek visszafogják a foglakoztatás növekedését magas költségvetési hiány magas adóteher alacsony foglalkoztatás alacsony növekedés A magas költségvetési hiány és az alacsony foglalkoztatás együttesen a potenciálisnál lényegesen alacsonyabb növekedéshez vezetnek

8 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A képzési szerkezet átalakítása (Veres P. 2008) Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú Továbbképzés + kompetencia

9 Hallgatók száma (Veres P. 2007)

ben betölthető áll. tám. mesterképzési létszámok /HVG2008/ ÁVF 20BKF 4 BCE 1221 BGF 486 BKÜF 25BME 2115 BMF 304 DE 2191 DF 100 ELTE 2688 EKF 290 HFF 29 KE 120 KGRE 221 KRF 342 KJF 13 LFZE 70MTF 50 ME 629 MÜTF 100 NyF 103NyME 1074 PE 710 PPKE 293 PTE 2115 Sapi. 24 SE 210 SzE 409 SzTE2353 SzIE 671 ZMNE 50 ZsKF 66 Összesen: MSc

ban indult mesterszakok Nappali képzésben meghírdetett *66 kar197 szakon 5849 helyet, ebből elindult 90 szakon 4205 hallgató

12 Gazdasági szakterületen indult jellemző nappali mesterszakok (MA) /HVG 2008/ Áll. Tám. Költségtérítéses Áll. Tám. Költségtérítéses  Közgazdasági elemző7 fő 0 fő  Marketing62 fő 3 fő  Nemzetközi gazdaság36 fő 7 fő  Pénzügy44 fő 1 fő  Regionális és körny.18 fő 0 fő  Számvitel10 fő 2 fő  Vállalk. Fejlesztés45 fő 0 fő  Vezetés és szervezés128fő35 fő (a létszám 4-34 főig terjed csoportonként)

13 Mesterképzések indulásának kondíciói / Mesterképzések létrehozásának anomáliái  Csak egyféle: az akadémiai mellett nincs professzionális  Törekvés az osztatlan képzés átmentésére  A képzések hossza egységes (2 év)  A képzések erősen sematizáltak (alapítás, indítás folyamata)  Csak már alapított képzéseket lehet indítani, az újakkal várni kell  Az egyetemek korlátozó törekvése a főiskolák ellen

14 Mesterképzések indításának anomáliái  Túlértékelt a tudományos fokozattal rendelkezők tantárgyfelelősi előírása  Túlzott a főállású oktatói követelmény  A KKK nem engedi eltérően markáns szakirányok létrehozását

15 A mesterképzések munkaerőpiaci vonatkozásai  Nehezedő elhelyezkedési lehetőségek  Növekvő igény a rövidebb ciklusú képzések iránt  A felsőoktatási szakmastruktúra nem megfelelő  Korlátozott a munkaerőpiaci szereplők bevonása  Korlátozott a munkaerőpiaci szereplők beleszólása a képzés tartalmába és irányultságára

16 A munkaerőpiaci igények várható korlátozó tényezői  Nem ismert, hogy a végzett mire alkalmas  A végzettnek nincs gyakorlati tapasztalata  Külföldi konkurencia / külföldi fokozatszerzés  Vállalati képzések/tréningek jól meghatározott területekre (megtartó képzés, kontrolling, stb.)  Szakirányú továbbképzések konkurenciája

17 A munkaerőpiac kapcsolata a felsőoktatással FELSŐOKTATÁSMUNKAERŐPIAC Bologna-ciklusokNehezedő elhelyezkedés Bologna-ciklusokNehezedő elhelyezkedés Kedvezőtlen demográfiaFokozódó munkavállalói kritikák Kedvezőtlen demográfiaFokozódó munkavállalói kritikák Új Ftv, MAB szerepeHiányzik a gyakorlatorientáció, Új Ftv, MAB szerepeHiányzik a gyakorlatorientáció, hiányoznak a rövidciklusú képzések Nő az intézményszám,A képzési struktúra nem adekvát Nő az intézményszám,A képzési struktúra nem adekvát csökken az áll. fin. hallg. Tömegképzés/elitképzésA munkaerőpiaci szereplők kiszorulnak a képzésből Tömegképzés/elitképzésA munkaerőpiaci szereplők kiszorulnak a képzésből Nő a diplomások arányaCsökken az igény Nő a diplomások arányaCsökken az igény Nem piacorientáltVállalati és egyéb célképzések Nem piacorientáltVállalati és egyéb célképzések

18 Felsőoktatási Törvény módosítása Kutatóegyetemi hálózat Applied Sciences University Valós versenylehetőségek megteremtése a programok között: Egyetem-Főiskola közötti harc befejezése Egyetem-Főiskola közötti harc befejezése Stratégiai szövetségek létrehozása Stratégiai szövetségek létrehozása Mindenki maradjon a ‘kaptafánál’ Mindenki maradjon a ‘kaptafánál’

19