Idegen nyelvek tanulása Készítették: Baranyai Katalin Bálint Lea
4-5 ezer nyelv közös nyelv hiánya/idegen nyelv tudásának hiánya → a kommunikáció akadályozója pl. EU hivatalos nyelvei
Nyelvi korlátok leküzdése 1) fordítás, tolmácsolás 2) nemzetközi nyelv 3) világnyelv 4) nyelvtanulás
Fordítás, tolmácsolás egy harmadik fél segíti a kommunikációt fordítás → írásban tolmácsolás → szóban
Nemzetközi nyelv mesterséges nyelv=> nemzetközi nyelv eszperantó Ludwig Lazarus Zamenhof 1887 általánosan elfogadott, de nem nemzetközi nyelv
Világnyelv élő természetes nyelv => világnyelv középkori oktatásban latin világangol gyarmatbirodalom volt, az angol nyelv nagyon elterjedt, több 100 millióan ismerik, beszélik
Nyelvtanulás – fogalmak köznyelv ↔ nyelvészet idegen nyelv második nyelv
angolszász országok – a nyelvtanulás ellen többi ország – nagyon fontos a nyelvtanulás Magyarországon az iskolában kötelező új nyelv → kultúra megismerése
korábban: 10-11 éves kortól ma: minél fiatalabban felnőttek nyelvtanulása
melyik nyelvet? - lehet-e választani? befolyásolja a kereskedelem és turizmus 1. angol 2. francia 3. spanyol 4. német 5. többi nyelv
A nyelvtanulás elméletei 1. behaviorista 2. kognitív
Behaviorista – pozitív átvitel – negatív átvitel (interferencia) – felügyelő modell
Kognitív – megismerő – hipotézisek – átmeneti szakasz a tanulásban – köztes nyelv
Behaviorista vs. kognitív Idegen nyelvi bemenet: kontrollált,formális oktatás (Tudatos) utánzás és megerősítés Kialakulnak az idegen nyelvi szokások Idegen nyelvi kimenet Természetes idegen nyelvi szituáció kialakítása Feldolgozás: természetes (nem tudatos) stratégiák Átmeneti tanulási szakaszok (köztes nyelv) Idegen nyelvi kimenet
Hibaelemzés – a tanulási folyamat vizsgálata – nehezítő körülmények: mit akart mondani? The Lady eat it. → főnévi hiba? (ladies) → ige: eats / eating / ate? → grammatikai: morfológiai vagy szintaktikai? – ennek ellenére eredményes
Hibatípusok – anyanyelvi hatás – rossz tanítási módszer – megértetés kényszere – nyelvtani / szóhasználati hibák
Oktatási módszerek Nyelvszerkezet (forma) – nyelvtani-fordítási Nyelvhasználat (funkció) – közvetlen (kommunikatív) – audiolingvális
Humanista módszerek – szuggesztopédia – csendes módszer – közösségi nyelvtanulás – természetes módszer – nyelvtanulás belülről – késleltetett orális gyakorlás – totális fizikai válasz
Oktatási anyagok – régen: nyelvtankönyv és szótár – ma: rengeteg lehetőség → változatos könyvek, munkafüzetek, gyakorlók, tesztkönyvek → hanganyagok, videók, filmek → egynyelvű és idiómaszótárak, tematikus szószedetek → számítástechnika (internet)
Köszönjük a figyelmet!