Idegen nyelvek tanulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lesz-e valódi kétnyelvűség Erdélyben? Rajtad múlik. Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A Magyar Nemzeti Szövegtár
Angol nyelvi kompetencia
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
AZ I TOKAWA KÉTNYELVŰ TÉRKÉPE Hargitai Henrik, Gucsik Arnold, Okumura Tasuku.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Az angol nyelv diadalútja
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Szótárak: fajták és tipologizálás
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A Magyar Nemzeti Szövegtár
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Gyermekvilág régen és ma
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
 Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY.
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Alkalmazott nyelvészet I.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Informatikai alapfogalmak
A generatív nyelvelmélet
A ngol az A vasiban Az „ A ” listás nyelv. Miért fontos az angol nyelv?  Világnyelv  A társadalom- és természettudományok, a művészetek és a sport közös.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
P EDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT RÉGEN ÉS MOST Készítette: Szabó Katalin Konzulens: Dr. Simonics István egyetemi docens 2016.
Angol az Avasiban Az „A” listás nyelv.
MIÉRT AZ AVASI FRANCIA NYEK?
DARUS a gyermekekért.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Angol nyelvi tagozat.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Hogyan tanuljunk idegen nyelveket (ingyen) az internet segítségével?
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Idegen nyelvek tanulása Készítették: Baranyai Katalin Bálint Lea

4-5 ezer nyelv közös nyelv hiánya/idegen nyelv tudásának hiánya → a kommunikáció akadályozója pl. EU hivatalos nyelvei

Nyelvi korlátok leküzdése 1) fordítás, tolmácsolás 2) nemzetközi nyelv 3) világnyelv 4) nyelvtanulás

Fordítás, tolmácsolás egy harmadik fél segíti a kommunikációt fordítás → írásban tolmácsolás → szóban

Nemzetközi nyelv mesterséges nyelv=> nemzetközi nyelv eszperantó Ludwig Lazarus Zamenhof 1887 általánosan elfogadott, de nem nemzetközi nyelv

Világnyelv élő természetes nyelv => világnyelv középkori oktatásban latin világangol gyarmatbirodalom volt, az angol nyelv nagyon elterjedt, több 100 millióan ismerik, beszélik

Nyelvtanulás – fogalmak köznyelv ↔ nyelvészet idegen nyelv második nyelv

angolszász országok – a nyelvtanulás ellen többi ország – nagyon fontos a nyelvtanulás Magyarországon az iskolában kötelező új nyelv → kultúra megismerése

korábban: 10-11 éves kortól ma: minél fiatalabban felnőttek nyelvtanulása

melyik nyelvet? - lehet-e választani? befolyásolja a kereskedelem és turizmus 1. angol 2. francia 3. spanyol 4. német 5. többi nyelv

A nyelvtanulás elméletei 1. behaviorista 2. kognitív

Behaviorista – pozitív átvitel – negatív átvitel (interferencia) – felügyelő modell

Kognitív – megismerő – hipotézisek – átmeneti szakasz a tanulásban – köztes nyelv

Behaviorista vs. kognitív Idegen nyelvi bemenet: kontrollált,formális oktatás (Tudatos) utánzás és megerősítés Kialakulnak az idegen nyelvi szokások Idegen nyelvi kimenet Természetes idegen nyelvi szituáció kialakítása Feldolgozás: természetes (nem tudatos) stratégiák Átmeneti tanulási szakaszok (köztes nyelv) Idegen nyelvi kimenet

Hibaelemzés – a tanulási folyamat vizsgálata – nehezítő körülmények: mit akart mondani? The Lady eat it. → főnévi hiba? (ladies) → ige: eats / eating / ate? → grammatikai: morfológiai vagy szintaktikai? – ennek ellenére eredményes

Hibatípusok – anyanyelvi hatás – rossz tanítási módszer – megértetés kényszere – nyelvtani / szóhasználati hibák

Oktatási módszerek Nyelvszerkezet (forma) – nyelvtani-fordítási Nyelvhasználat (funkció) – közvetlen (kommunikatív) – audiolingvális

Humanista módszerek – szuggesztopédia – csendes módszer – közösségi nyelvtanulás – természetes módszer – nyelvtanulás belülről – késleltetett orális gyakorlás – totális fizikai válasz

Oktatási anyagok – régen: nyelvtankönyv és szótár – ma: rengeteg lehetőség → változatos könyvek, munkafüzetek, gyakorlók, tesztkönyvek → hanganyagok, videók, filmek → egynyelvű és idiómaszótárak, tematikus szószedetek → számítástechnika (internet)

Köszönjük a figyelmet!