IKSZT PROGRAM Helyzet, célok, együttműködés
Értékválasztás Szükséglet Kistelepüléseken is szükség van a közösség tudásának, ismereteinek elsajátítására Közösségi értékek őrzésére Alapvető információra és szolgáltatásra Nehézség Más a többség értékválasztása Nincs annyi forrás, hogy mindez egyenként finanszírozható legyen A régi-új infrastruktúra lepusztult Fogy a humánerőforrás
Rendszer integráció A különböző rendszerek csonkák önmagukban A fő alatti települések 5%-án nincs közintézmény („0,67 szakember”) Komplex kezelés, tudás- menedzsment KulturálisOktatásiSzociális Munka- ügyi Önkor- mányzati (Ön)kép- zési Mező- gazdasági Természet- védelmi Belügyi, igazgatási
Fejlesztési célok a közösségek megerősítése, megerősödése feltételeinek megteremtése jó színvonalú közszolgáltatások hozzáférésének biztosítása a legelmaradottabb térségekben a pusztulófélben lévő közösségi infrastruktúra revitalizálása KözösségSzolgáltatás Infrastruktúra
Az IKSZT Épület, amely keretet biztosít minden ágazat, szakterület számára, hogy közszolgáltatásait elérhetővé tegye a vidéki településeken és térségekben Szolgáltatásszervezési modell, amely hozzájárul az egyes (köz)szolgáltatások fenntarthatóságához, szakmai és finanszírozási szinergiájuk megteremtéséhez Közösségi tér, a helyi közösségi indíttatású, illetve közösségi célú kezdeményezések, folyamatok befogadó, támogató keretrendszere Szolgáltatás Közösségi tér Épület
Mitől sajátos a program? Helyi tervezés (LEADER,HVS része)Tárcák összefogásaSzéles szolgáltatási skála Településenként különböző szolgáltatások kialakítása a helyi igényeknek megfelelően Kétlépcsős pályázat, új európai-magyar modellKapcsolódási lehetőség az önkormányzati reformhoz
Kötelező feladatok Tájékoztatási, ügyfélszolgálati pont működtetése (lakossági és vállalkozási információk) MNVH végpont Ifjúsági közösségi programok, ifjúságfejlesztés, ifjúsági információs pont működtetése Közösségi internet hozzáférés biztosítása Könyvtári és információs szolgáltatások Közművelődési programok szervezése
Opcionális feladatok Közösségfejlesztés Egészségfejlesztési programok Postai szolgáltatás nyújtása Elektronikus közigazgatási végpont szolgáltatás biztosítása (közháló végpont) Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) információs pont Tanoda tér/helyiség kialakítása Gyermekek (a 0-5 éves korosztály) foglalkoztatását biztosító tér/helyiség kialakítása Üzlethelyiség kialakítása
Újszerű finanszírozási modell A támogatás formái Infrastruktúrafejlesztés támogatása Működési támogatás az első három évben A címbirtokosok számára szakmai támogatás és pályázati források célzott elérése A vállalkozások számára kialakított terek kiadásából származó tervezhető bevételek Bővülő üzleti szolgáltatások lehetősége
Pályázatok Beérkezett pályázatok száma: 1001 db (első körben 701 db, második körben 300 db) Érintett települések száma: 989 dbÉrintett települések összlakosság száma: mintegy 1,5 millió főÁtlagos településméret: kb főKülterületileg jogosult települések: 23 dbAz LHH 33 kistérségből eddig 257 db pályázat érkezett be.
Pályázatok Helyi önkormányzat és társulás 718 db 72 % Egyház 17 db 2 % Egyesület és alapítvány 266 db 26 %
Opcionális szolgáltatások
Új típusú ösztönzés Maga a címpályázat is előnyökkel jár Helyi sajátosságok szerint alakítható, amire ott szükség van… Hosszú távú cél: helyi társadalom fejlődését szolgáló művelődési, közösségi alapú modell A helyi „innováció” bölcsője lehet Komplex és rendszerszerű Akkor lesz igazán eredményes, ha rendszerszerűvé válik (bizonyos településnagyság alatt)
Hálózati kapcsolatok IKSZT Menedzser hálózatok Igazgatás, hatóságok Szakmai hálózatok Falugondnok, szociális segítők Polgármester, falugazda, település- menedzser Falugazdász
Keretek Az IKSZT-program, mint kormányzati, illetve nemzeti szintű, közszolgáltatás- fejlesztési program kapcsán két, jól körülhatárolható cél fogalmazható meg: az elért eredmények megtartása, fejlesztése közel 1000 település lakosai életminőségének javulása, szolgáltatások hozzáférésének bővülése, közösségi infrastruktúra cél szerinti hasznosulása, megújulása további települések, térségek, illetve ágazatok, szakterületek bekapcsolása az IKSZT- programba, a szükséges ágazati döntések és források koordinációja. Az elért eredmények megtartása, fejlesztése Térségi-hálózati, ágazati- együttműködési koordináció, fejlesztés IKSZT célok
Szervezeti modell Tárcaközi bizottság (MEH) Tárcaközi munkacsoport (VKSZI) Végrehajtás és döntés-előkészítés operatív felelősei IKSZT Módszertani Központ (HROD) Ágazati résztvevők (tárcák) Ágazati, szakpolitikai döntéshozók (operatív eszközök) Ágazati, szakpolitikai stratégiák (stratégiai eszközök)
Menetrend Határozat a címek odaítéléséről március Támogatási rendelet május Beadási határidő július Támogatási határozat július Támogatási szerződés augusztus Beruházás szeptember szeptember Átadás, működtetés február 2015.
Szükséges előkészület - Az épület dokumentációja - Beruházási tervek (ÉNGY) - Költségvetés optimalizálása - Várható támogatás millió forint - Beruházási tervek, költségvetés és szolgáltatások összehangolása, átgondolása - Beruházás finanszírozásának előkészítése - A működtetés finanszírozásának előkészítése - Helyi erőforrások - Közfeladatokhoz és közszolgáltatásokhoz kötődő hazai erőforrások - Uniós és egyéb fejlesztési források - Üzleti, piaci források
Az együttműködés tartalma Finanszírozás Hitel és hitelköltségek Közös és térségi-hálózati pályázati programok IKSZT működtetés Hálózati szolgáltatások (tanácsadás, képzés, programok) Erőforrás-megosztás Jó gyakorlatok cseréje, tapasztalatátadás Térségfejlesztési együttműködések Tájékoztatás és tapasztalatcsere a térségi és településfejlesztési programokban Az együttműködés kiterjesztése kulturális, idegenforgalmi és gazdaságfejlesztési területre A térség társadalmi kohéziójának erősítése
Információk