A kohéziós politika jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2004. november 4Dr. Surján Lászó november 4Dr. Surján Lászó Homokvárat építünk, ha az EU a reményünk Mindent (?) megtesz értünk, de semmit sem.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
1 Pályázati lehetőségek civil szervezeteknek Észak-Magyarországi régióban Stehlik Ágnes Eger, február Előadó:
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Strukturális és Kohéziós Alapok
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK POLGÁR ANDRÁS VEZETŐ STRATÉGIAI TERVEZŐ.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 Cohesion Policy Európai Bizottság Regionális Politika Főigazgatóság Magyarország Flórián László 2009 június 9. EU Kohéziós Politika
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

A kohéziós politika jövője Készítette: Kóti Éva Magyar Köztársaság Állandó Képviselete az EU mellett

A kohéziós politika jelentősége, eredményei az elmúlt időszakban

Kohéziós politika jövőjéről szóló vita 2001. január 31. - második jelentés a gazdasági és szociális kohézióról 2001. május 21-22. - második Európai kohéziós fórum Brüsszelben 2002. január és 2003. január - gazdasági és szociális kohézió előrehaladásáról készült jelentések 2002-2003. – folyamatos egyeztetések 2004. február 18. – harmadik jelentés a gazdasági és szociális kohézióról

Harmadik kohéziós jelentés Alapkérdések: Sikeres-e (volt-e) a kohéziós politika a gazdasági, társadalmi és területi különbségeinek csökkentése tekintetében? Hogyan tudjuk kezelni az következő időszak új kihívásait? http://www.europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion3/cohesion3_hu.htm

Eredmények Csökkentek a jövedelmi és foglalkoztatottsági különbségek az EU-ban De: az elmúlt évek lassuló gazdasági növekedése kihat a kohézióra Konvergencia üteme eltérő a különböző régiókban

Új kihívások Lisszabon: „2010-re EU váljon a világ legsikeresebb és legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává” Globalizációból eredő élesebb verseny Technológiai forradalom hatásai Tudásalapú gazdaság fejlődése Idősödő népesség 2025-ben 15-64 évesek száma az EU15-ben 4%-kal lesz kevesebb, mint 2000-ben EU10-ben 10%-kal 2025-ben 40%-kal többen lesznek nyugdíjasok

+ Bővítésből eredő kihívások Bővítéssel az EU GDP-je 5%-kal nő, lakossága 20%-kal Új tagállamok lakosságának 92%-a EU átlag GDP 75%-a alatti régióban él Új tagállamoknál az egy főre jutó GDP regionális különbségei óriásiak Új tagállamoknál a foglalkoztatottsági ráta alacsony (56%)

2007-2013-as időszak keretei Pénzügyi keretek Pénzügyi perspektíva Tartalmi kérdések szabályozása Strukturális Alapokra és Kohéziós Alapra vonatkozó rendeletek

EiT által eldöntött pénzügyi keretek Pénzügyi keretszámok fejezetcímenként Mrd EUR % 1a. Versenyképességi politikák 72,1 8,4 % 1b. Kohéziós politikák 307,6 35,7 % 2. Közös mezőgazdasági politikák 371,2 43,1 % 3. Állampolgárság, szab., bizt. és igazságosság 10,3 1,2 % 4. Az EU mint globális partner 50,0 5,8 % 5. Teljes adminisztratív kiadás 50,3 6. Kompenzáció BG/RO 0,8 0,1 % Összesen 862,3   EU-27 GNI %-ában kifejezve 1,045% 2004-es árakon

2007-2013-as időszak tartalmi keretei 2004. február 18. „általános” bizottsági javaslat = Harmadik jelentés a gazdasági és társadalmi kohézióról 2004. június vége „részletes” bizottsági javaslat = jogszabálytervezetek (alaponként) folyamatosan egyeztetések az illetékes tanácsi munkacsoportban (Structural Actions Working Party) 2006. március Trialógus (egyeztetés Elnökség, Bizottság és Parlament között) a jogszabályokról 2006. május Intézményközi megállapodás (IIA) 2006. július jogszabályok végleges elfogadása (EP-ben)

A kohéziós politika jövőjére vonatkozó jogszabályok

A jogszabály-csomag Általános rendelkezések – 8750/06 Az EP és a Tanács rendelete az Európai Regionális Fejlesztési Alapról (ERFA) – 8751/06 Az EP és a Tanács rendelete az Európai Szociális Alapról (ESZA) – 8752/06 A Tanács rendelete a Kohéziós Alap létrehozásáról – 8749/06 Az EP és a Tanács rendelete egy európai területi együttműködési csoportosulás (EGTC) létrehozásáról – 8754/06

A Bizottság által javasolt újítások Kibővült, átcsoportosított pénzügyi keretek Stratégiai megközelítés Végrehajtási rendszer egyszerűsítése Teljesítmény- és minőségközpontúság

Pénzügyi keretek szétosztása Megnövekedett összköltségvetés (308 Mrd EUR) Célkitűzések módosítása Fokozottabb koncentráció a fejlődésben lemaradó régiókra Támogatható területek megreformálása

Három célkitűzés (1) 1. Konvergencia-célkitűzés (régi 1. célkit.) Jogosultak: GDP 75%-a alatt statisztikai konvergencia (phasing out) Ha EU15 lenne, elmaradott lenne Cél: Csökkenteni a leghátrányosabb helyzetűek elmaradottságát – megteremteni a konvergenciához vezető növekedései feltételeket és tényezőket Eszköz: ERFA, ESZA és Kohéziós Alap

Három célkitűzés (2) 2. Regionális versenyképesség és foglalkoztatás (régi 2. és 3. célkit.) Jogosultak: Régiók, melyek nem kedvezményezettek a konvergencia prioritás alatt Természetes konvergencia (phasing in) EU15-ben sem lenne elmaradott, bár 2006-ban 1. célkitűzésű Cél: Hosszútávú versenyképesség és foglalkoztatás megteremtése Eszköz: ERFA és ESZA

Három célkitűzés (3) 3. Európai területi együttműködés (INTERREG tapasztalataira építve) Jogosultak: NUTS 3 szintű egységek Cél: Határon átnyúló együttműködések Transznacionális együttműködések Eszköz: ERFA

Hova kerül a 307 Mrd. €? Konvergencia régiók 177.8 Mrd. € 'Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás' régiók Konvergencia régiók Régiók < 75% of EU25 12.5 Mrd. € 177.8 Mrd. € 10.38 Mrd. € 38.4 Mrd. € Konvergencia régiók statisztikai hatásban érintett regiók 'Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás' régiók Phasing-in régiók, "természetszerűleg" 75% felett Index EU 25 = 100 68 Mrd. € Kohéziós Alap Forrás: Eurostat

Kohéziós politika kereteinek szétosztása Célkitűzés Megállapodás (Tanács) Konvergencia 81,7% 251,3 Mrd. € Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás 15,9% 48,9 Mrd. € Európai Területi Együttműködés 2,4% 7,5 Mrd. € Összesen   307,6 Mrd. €

Stratégiai megközelítés – Programozás egyszerűsítése Tanács elfogad egy általános stratégiai dokumentumot (Közösségi stratégiai iránymutatások - CSG) Tagállam elkészíti saját politikai dokumentumát (NSRK - nem menedzsment eszköz, KTK megszűnik) Nemzeti és regionális programok (OPk) fő prioritások (prioritási tengelyek) szintjén maradnak

Stratégiai megközelítés – végrehajtási rendszer egyszerűsítése Kohéziós Alap és ERFA összehangolása Közös programozási keret, közös végrehajtás környezetvédelem és közlekedés területén (OP-k részét képezik a KA projektek) Bővülő támogatható területek a Kohéziós Alapnál Közösségi kezdeményezések integrálása a fő programokba Vidékfejlesztési politikához kapcsolódó eszközök összevonása Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap, Európai Halászati Alap

Végrehajtási rendszer egyszerűsítése Egy programot egy alap finanszíroz ERFA-ESZA keresztfinanszírozás prioritási tengelyenként max. az EU támogatás 10%-áig Program-kiegészítő dokumentumok megszűnnek OP-k tervezése a prioritási tengely szintjén Az intézkedések tervezése, korrigálása szakaszos, illetve folyamatos

Teljesítmény- és minőségközpontúság Nagyobb hangsúlyt kap az értékelés Kifizetések a fő prioritások szintjén (nem intézkedési szinten!) N+2 szabály mindenhol (n+3 kivételként) Elszámolható költségek meghatározása nemzeti szinten Ellenőrzés – proporcionalitás (arányosság) elve alkalmazásával

Fontos eredmények a tárgyalások során Jó közép-európai lobbitevékenység Támogatási intenzitás 80%-ról 85%-ra emeltük! ÁFA elszámolhatóság Vissza-nem térítendő ÁFA elszámolható! Projektek előkészítése (előleg kifizetés, maximális előleg: 35%) Támogathatóság Bizonyos kiemelt prioritásterületek megerősítése, bővítése (városi problémák, KKV, egészségügy, kulturális infrastruktúra, TEN-T-n kívüli utak, lakáskérdés stb.) Megvalósítás minősége és az időbeliség viszonya (n+2) Kivételként 2007-2010-ig n+3 szabály! 1. A Bizottság jelentésében megfogalmazott három prioritás valóban megfelelő eszköz az új kohéziós politika célkitűzéseinek megvalósításához? Az új kohéziós politikának a jövőben valóban a lisszaboni és a göteborgi folyamatokra kell-e elsősorban koncentrálni (limitált számú beruházások)? Megfelelő-e az egyes prioritások Kohéziós Jelentésben megfogalmazott tartalma? Milyen mértékben részesedjenek a „statisztikai hatás” miatt az 1. célkitűzésből kiesett régiók a Konvergencia prioritás phasing-out-jából? Mi történjen a „Természetes konvergencia” miatt kiesők támogatásával (Közép-Magyarország Régió)? 2. Elégséges-e a kohéziós kiadásokra szánt költségvetés (GNI 0,41%-a) a kibővült EU-ban? Megfelelő-e az új pénzügyi perspektívában jelzett kiadási tételek felosztása és egymáshoz viszonyított aránya (elsősorban Competitiveness és Cohesion fejezetek)? Megfelelő-e a kohéziós politika három prioritása (78,5%, 17,2%, 4,2%) közötti pénzügyi allokáció? Megfelelő-e a Kohéziós Alap és Strukturális Alapok egymáshoz viszonyított javasolt aránya (1/3 – 2/3)? 3. Milyen álláspontot képviselünk a Bizottság által javasolt új programozási szempontok kapcsán? Egységes programozási keret (tanácsi, illetve parlamenti jóváhagyással) A program-kiegészítő dokumentumok eltörlése Közös programozási keret a Kohéziós Alapra és az ERFA-ra Elfogadhatóak-e számunkra a Bizottság által javasolt ERFA és ESZA támogatatási területek, beleértve a javasolt átjárhatóságot a két alap között? Elfogadható-e számunkra az egy program egy alap megközelítés? Milyen formában képviselendő az önálló regionális operatív programok kérdése a 2007 utáni időszakban? Mik a Regionális versenyképesség prioritás új metodológiájának (micro-zoning helyett földrajzi és tematikus targeting) következményei? Megfelelőek-e a Területi kooperáció (INTERREG) prioritás alatt felállításra kerülő eszközök?

Felkészülés a források fogadására

Kohéziós támogatások 2000-2013 (Phare, ISPA, SAPARD, Strukturális Alapok és Kohéziós Alap)

Allokáció Magyarország számára Jogcím MEUR Kohéziós Alap 7.569 Konvergencia 12.621 Közép-Magyarország 1.860 Területi Együttműködés 336 Összesen: 22.386

Aktuális feladatok 2004-2006-os időszak programjainak lebonyolítása Projekt-előkészítés Programozási folyamat (2007-2013-as időszakra) Intézményrendszer felkészítése, kiépítése

Programozás dokumentumai (1) Közösségi Stratégiai Iránymutatások http://europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/2007/osc/050706osc_hu.pdf Európát a beruházások és a munka szempontjából vonzóbbá kell tenni A növekedést szolgáló tudás és innováció fejlesztése Több és jobb munkahely

Programozás dokumentumai (2) Nemzeti Stratégiai Referenciakeret társadalmi-gazdasági helyzet elemzése stratégia meghatározása - átfogó célok, prioritások Operatív Programok (OP-k) azonosítása szervezeti rendszer a strukturális és kohéziós alapok fogadására pénzügyi allokációk az OP-k részére

Programozás – ütemezés 2006. nyár - Szabályok / rendeletek elfogadása pénzügyi keretek 2006. nyár(?) - NSRK és OPk hivatalos benyújtása = támogathatóság kezdete 2006. ősz(?) - OPk elfogadása (Bizottság)