EU és hazai pályázati lehetőségek, pályázatfigyelés, forrásteremtés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Fejlesztési Igazgatóság
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

EU és hazai pályázati lehetőségek, pályázatfigyelés, forrásteremtés

EU-s források: Strukturális és Kohéziós Alapok 2007-2013

A kohéziós politika főbb változásai (2007-) A célok (Objectives) számának csökkentése (93) A pénzügyi alapok (Funds) számának csökkentése (63) Egy alapos (monofund) programok; Elmaradott térségekre történő koncentráció növelése (70% 78%) Közös stratégia az ERDF és Kohéziós Alap által finanszírozott beruházásokra (közlekedés és környezetvédelem)

A Strukturális Alapok célkitűzései 2007-2013 Objective 1 – Convergence (Konvergencia) Az elmaradott régiók fejlődésének és foglalkoztatási helyzetének elősegítése (78%) Objective 2 – Competitiveness (Versenyképesség) A regionális versenyképesség és foglalkoztatás növelése (18%) Objective 3 – Cooperation (Együttműködés) Európai területi együttműködés, a harmonikus és kiegyensúlyozott területi fejlődés elősegítése (4%)

Strukturális eszközök 2007-től European Regional Development Fund (ERDF) – Európai Regionális Fejlesztési Alap European Social Fund (ESF) – Európai Szociális Alap Cohesion Fund (CF) – Kohéziós Alap

Magyarország számára rendelkezésre álló EU forrás 61,6 59,3 64,8 62,3 197,1 224,9 289,8 803,6 833,9 863,1 892,6 920,9 956,0 991,6 0,0 100,0 200,0 300,0 400,0 500,0 600,0 700,0 800,0 900,0 1 000,0 Milliárd Ft 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012

Strukturális és Kohéziós Alapok sikeres igénybevételének feltételei: Második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II) és Operatív Programok elkészülnek 2006. végére Társfinanszírozás (országos, regionális stb.) Végrehajtási intézményrendszer és eljárások kialakítása Kellő számú és minőségű projekt előkészítése

Az NFT II. várható forrásai Strukturális és Kohéziós Alapok: 24 Mrd EUR Hazai társfinanszírozás: 8 Mrd EUR Magán források: 13 Mrd EUR MINDÖSSZESEN: 45 Mrd EUR (~11 ezer Mrd Ft) Tisztán hazai + egyéb források: 4 ezer Mrd Ft ÖSSZES FEJLESZTÉS: 15 ezer Mrd Ft

Tervezési alapdokumentumok Lisszaboni stratégia Göteborgi elvárások Közösségi Stratégiai Iránymutatások 2007-13 Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció (OFK) Országos Területfejlesztési Koncepció (OTK) Magyarország Nemzeti Stratégiai Referenciakerete (NSRK vagy NFT II.) Operatív Programok (NSRK alapján) Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Terv (NAVT)

Lisszaboni stratégia Átfogó cél: EU a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb, tudásalapú gazdaságává váljon Versenyképesség erősítése Társadalmi és gazdasági kohézió Több és jobb munkahely Területi különbségek csökkentése Szociális szolgáltatások legszegényebb rétegekre koncentráló fejlesztése

Göteborgi elvárások Fejlődés fenntarthatóságát biztosítani kell társadalmi gazdasági környezeti szempontok összhangjának megteremtésével, ezek együttes érvényesítésével

Közösségi Stratégiai Iránymutatások Közösségi kohéziós politika alapdokumentuma Kötelező érvényű útmutató a regionális politikák kialakításához Prioritások: 1. Európa és a régiók vonzóvá tétele (alap infrastruktúra, energiatakarékosság, egészségfejlesztés) 2. Gyarapodó tudás és innováció a növekedésért (K+F, innováció, ICT, külső finanszírozás) 3. Több és jobb minőségű munkahely (munkaerőpiaci eszközök, oktatás) Területi célok: - Városi területek hozzájárulása a növekedéshez - Rurális térségek gazdasági diverzifikációjának elősegítése - Területi együttműködés

Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció 2005-20 Teljes körű fejlesztési koncepció az összes közösségi és hazai források felhasználására (vidékfejlesztés, konvergencia program) Sikeres Magyarország! Versenyképes, biztonságos, igazságos Magyarország Versenyképesség tartós növelése Foglalkoztatás bővülése Versenyképes tudás és műveltség Társadalmi kohézió erősítése Fizikai elérhetőség javítása Információs társadalom kiteljesítése Erőforrások védelme és fenntartható hasznosítása Kiegyensúlyozott területi fejlődés

Országos Területfejlesztési Koncepció 2005-20 Átfogó célok 2020-ig Térségi versenyképesség Területi felzárkózás Fenntartható térségfejlődés és örökségvédelem Területi integrálódás Európába Decentralizáció és regionalizmus Középtávú célok 2013-ig Versenyképes budapesti metropolisz A régiókat dinamizáló fejlesztési pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése Elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása Országos jelentőségű térségek és tématerületek Határ-menti területek fejlesztése és határon átnyúló térségi együttműködésük erősítése Rurális térségek területileg integrált fejlesztésének prioritásai

Az NSRK (NFT II.) célrendszere növ, fogl: CSG EUs horizontális politikák kiegészülnek (biztonság, területisg) ezekből vezetjük le a 4 középtávú célt kormányzati hatékonyság növelése fontos a reformok meglépése előtt, tudásgazdaság kiépítéséhez (információs társadalom)

Az NSRK prioritáscsoportjai „Befektetés az emberbe” „Befektetés a gazdaságba” „Befektetés a környezetbe”

Az NSRK operatív program struktúrája Irányító Hatóságok Operatív Program Gazdasági versenyképesség IH A gazdaság versenyképességének növelése Közlekedési és energetikai infrastruktúra fejlesztése Emberi erőforrások fejlesztése IH Az emberi erőforrások fejlesztése Humán infrastruktúra A környezet fejlesztése IH Környezet-, víz- és természet-védelem, energia Területi fejlesztések IH Dél-Alföld ROP Közép-Dunántúl ROP Nyugat-Dunántúl ROP Dél-Dunántúl ROP Észak-Magyarország ROP Észak-Alföld ROP KMR ROP Közösségi Támogatások Koordinációs IH Információs társadalom Igazgatási rendszer Az NFT koordinációja és kommunikációja

Intézményrendszer Uniós szabályozás jelentős mozgásteret biztosít az intézményrendszer kialakítása terén Hagyományoknak, közigazgatási gyakorlatnak megfelelő szerkezet kiépítése Lehető legegyszerűbb végrehajtási struktúra Képzés Rendszer tesztelése Működési dokumentumok kidolgozása

Irányító Hatóság Általános felelősség az OP-k végrehajtásáért (de a részfeladatok, a pályázatok kiírását delegálják) Felelős a hatékony és szabályszerű menedzsmentért Nagyprojektek esetén a teljes felelősséget viselik Központi közigazgatás kijelölt intézményei Hatékony és pontos irányítása és megvalósítása az OP-knek Közreműködnek az NFT, KTK, OP és a program-kiegészítő dokumentumok elkészítésében Statisztikai és pénzügyi információk összeállítása a monitoringhoz és az értékeléshez Átcsoportosításra javaslatot tehetnek Program-kiegészítő dokumentumokat módosíthatják Éves jelentést készítenek az OP-k végrehajtásáról Benyújtják a fizetési igényeket, számlákat, követeléseket a Pénzügyminisztériumba, gondoskodnak arról, hogy a végső kedvezményezettek megkapják az összeget (de egyes esetekben a közreműködő szervezet fizet a végső kedvezményezetteknek) Pénzügyi és számviteli hátteret biztosítanak

Irányító Hatóság Belső ellenőrzés működtetése, összhang a közösségi politikákkal, közbeszerzési szabályok betartása Közreműködő Szervezetek bevonásával látják el feladataikat Szoros együttműködés a partner minisztériumokkal, melyek felelősek az egyes szakterületekért, és biztosítják a hazai társfinanszírozást a központi költségvetésből EB által igazolt szabálytalanságok esetén a megfigyelések és korrekciós intézkedések foganatosítása Figyeli és értékeli a programok megvalósítását: a maximális megtérülés, eredmény és hatás érdekében beavatkozik Éves vizsgálat elvégzése az EB-vel együttműködve, a megelőző év eredményeinek felmérése Azokban a minisztériumokban kerülnek felállításra, melyek az adott OP elkészítéséért felelősek Ez erősít a tervezés és a végrehajtás közötti kapcsolatot

Kifizető Hatóság Felelős a kifizetések jóváhagyásáért, végrehajtásáért, nyilvántartásáért és ellenőrzéséért; A kifizetések szabályosságának, rendszerességének és elfogadhatóságának biztosításáért. Biztosítja, hogy a végső kezdeményezett a lehető legrövidebb időn belül megkapja az uniós támogatást Szabálytalanságok vagy adminisztratív hibák miatt a SA-ba visszafizetendő összegek előteremtése, átutalása 2007-től várhatóan minden OP-nál a MÁK lesz a Kifizető Hatóság!

Monitoring Bizottság Támogatások felhasználásának folyamatos követése Jogosult az OP-k uniós támogatásának módosítására KTK és OP fő koordinációs és döntéshozó testülete Segítségnyújtás felügyelete Elfogadja a tájékoztatást és nyilvánosságot szolgáló intézkedéseket, kommunikációs akcióterv formájában Program-kiegészítő dokumentumok megerősítése és módosítása A végrehajtás fizikai és pénzügyi mutatóinak (indikátorainak) meghatározása Haladás értékelése Éves és végső végrehajtási jelentések jóváhagyása Módosításra vonatkozó javaslatok jóváhagyása Monitoring indikátorokat előzetesen kell rögzíteni Elért eredmények mutatói számszerűsíthetők legyenek

Közreműködő Szervezetek A napi végrehajtásért felelősek, pályázati forma esetén Meghatározzák a feltételeket, kiírják a pályázatokat, és elbírálják a pályázatokat Köz- vagy magánintézmények Delegálást követően is kizárólagosan az IH felel az OP végrehajtásáért Irányítási, kifizetési és ellenőrzési funkciók pontos meghatározása, különválasztása Hatékony rendszer működtetése Jelentések az IH felé a feladatok elvégzéséről és az alkalmazott módszerekről 2007-től várhatóan csak egy KSZ lesz OP-nként Tartalmi és formai értékelés: Költségek elszámolhatóságának megítélése Költségbecslés ellenőrzése Duplikáció figyelése Háttértanulmányok minőségének értékelése

Közreműködő Szervezetek Folyamatban lévő projektek monitoringja: Fizikai megvalósulás figyelése Pénzeszközök rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzése Helyszíni ellenőrzés Szabálytalanságok feltárása Kedvezményezettektől kapott jelentések értékelése: Jelentések első értékelése Továbbítása az IH-nak Számlák, követelések: Ellenőrzés és ellenjegyzés Továbbítás az IH felé

Végső kedvezményezettek Közreműködő Szervezetek nekik feladatokat delegálhatnak; Felelősek a projekt előkészítéséért és végrehajtásáért; Jelentenek a projekt végrehajtásáról; Benyújtják a fizetési kérelmet; Elkészítik a Támogatási Kérelemhez szükséges dokumentumokat; Adott intézkedés végrehajtására megbízást kapnak.

Hazai finanszírozású pályázatok kiírói Belügyminisztérium Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal Oktatási Minisztérium

INTERNETES CÍMEK Pályázati kereső oldal: http://www.nfh.hu/xindex2.htm?t=2&i=2568 Gyakran ismétlődő kérdések és válaszok: http://www.nfh.hu/xindex2.htm?t=3&i=24 www.nft.hu www.eu.startlap.hu www.uniospalyazat.hu www.eupk.hu www.euoldal.hu www.pafi.hu

INTERNETES CÍMEK www.ofa.hu www.mobilitas.hu www.tpf.iif.hu www.hefop.hu www.esza.hu www.omai.hu www.eszcsm.hu www.om.gov.hu www.ddrft.hu www.rop.hu www.oth.hu www.fvm.hu www.gkm.hu www.fvm.gov.hu www.nth.hu www.cfcu.hu www.esf.hu www.pharereg.hu www.sapard.fvm.hu www.kvvm.hu www.equal.hu