Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Iskolai drogmegelőzés
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
az általános iskolákban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Közegészség.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
A deviancia összetett fogalma
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanuláselmélet
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Egyéni döntések a szervezetben
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Soft skills.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A Magyar Köztársaság kormánya
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Közösségi Lelki Egészségfejlesztés - 1. ESZMECSERE
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az emberi agresszió.
Kortárs-segítés, egészségfejlesztés, prevenció
A lelki egészség védelme az iskolában
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Drog helyzet van. Tények A kábítószerek kereslete és kínálata az elmúlt években jelentősen növekedett Magyarországon ma már szinte valamennyi ismert kábítószer.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
M.Tamás Márta Drogproblémák M.Tamás Márta
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Az iskola, mint prevenciós színtér és a szociális rendszerek kapcsolata A prevenció hatása és gyakorlati kérdései.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
Az egészségfejlesztés szemlélete és eszközei. Értelmezési nehézségek prevenció egészségfejlesztés népegészségügy egészség egészségnevelés közegészségügy.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Irgalom a családban.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Prevenció Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF

A prevenciós tevékenységek felosztása Beavatkozás szerint: Elsődleges prevenció Másodlagos prevenció Harmadlagos prevenció Célcsoport szerint Univerzális prevenció Szelektív prevenció indikált prevenció

Beavatkozás szerinti felosztás (WHO) Elsődleges prevenció Egészségmagatartás fejlesztése Helyi drogpolitika Közösségi erőforrások Másodlagos prevenció A már megindult kórfolyamatokra hat -szűrés Veszélyes droghasználati formák feltérképezése (IDH) Veszélyeztetett csoportok meghatározása Harmadlagos megelőzés Kezelés, reszocializáció, drogpolitika

Célcsoport szerinti felosztás (CDC-Central Disease Controll) Univerzális prevenció Családok, fiatalok ált. populációjára irányul (média, iskolai programok) Szelektív prevenció Nagy kockázatú egyének, családok célzása Indikált prevenció Már indikáltak, jelzés utáni egyének, családok, többszörös kockázati tényezők

Ottawa Charta (1986) EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS fogalma A három egymást átfedve folyik Egészségfejlesztő politika építése Közösségi akciók erősítése Coping fejlesztés Szolgáltatásfejlesztés (nemcsak gyógyítás)

Elsődleges prevenciós módszerek Információközlés Önmagában nem eredményes Ténybeli információk közlése, riasztási célból Érzelmi nevelés Csoportos tréningek, beszélgetések, egyéni érzések hangsúlyosak. Alap: vmely tulajdonság hiánya (önértékelés…) Társas hatás megközelítés Alap: tanuláselmélet (környezet és a viselk. következményei alakítják) Mondj nemet! programok, ellenállás, dramatikus elemekkel

Elsődleges prevenciós módszerek II. Készségfejlesztő programok (life skills) Alap: tanuláselmélet, problémaviselkedések elmélete (funkcionalitás) Általános coping, szociális készségek fejlesztése – felelős döntéshozás A drogok alternatívái Drog=szükséglet helyettesítése (pl. kockázatkeresés) – cél: társ.ilag elfogadott kiélés (pl. jóga, hegymászás…) Egészségfejlesztés Cél: az életminőség javítása az életstílus és a környezet módosításán keresztül. Az egészség csak egy átmeneti változó!

Elsődleges megelőzés célja Ideális cél Serdülőkori teljes absztinencia Felnőttkori illegitim szer – absztinencia, mérsékelt ivás Reális cél A droghasználat kezdetének minél későbbi életkorra való kitolása Rendszeres droghasználat megelőzése Negatív attitűd kialakítása (tudás) Jobb életminőség kialakítása Egészség = betegség hiánya!!! fizikai Lelki jól-lét (well-being) Szociális

Egészségfejlesztés lényege: Viselkedés, életstílus környezet egészség Cél: az életminőség javítása - életstíluson, - társas és fizikai környezeten keresztül ÉLETMINŐSÉG

Helyi prevenciós teamek feladatai A kül. prevenciós programok összekapcsolása, koordinálása Társ-i szervezetek számára teret biztosítani (önsegítő egy., alapítványok, kortárs csoportok…) Iskolai prevenció Tömegsport, mint alternatíva terén hiány!!! (KEFek szerepe)

Elsődleges megelőzési program a helyi közösségben - GREEN Az egészségfejlesztés tervezésénél a PRECEDE – PROCEED modell alkalmazása PRECEDE: PROCEED: - hajlamosító - politika (Predisposing) (Policy) - megerősítő tényezők - szabályozás (Reinforceing) (Regulatory) - lehetővé tevő - szervezet (Enabling) (Organizational) Constructs in Educational Constructs in Diagnosis Educational and Environmental Development Életstílus tényezői: Társas és fizikai környezet

Az egészségfejlesztés tervezése Szociális diagnózis epidemiológiai diagnózis Viselk., körny. diagnózis Admin, szakmapol.i diagnózis Felvil. és szerv.i diagnózis Hajlamosító tényezők EGÉSZSÉG- FEJLESZTÉS Egészségnevelés Politika Szabályozás szervezet é l e t m i n ő s g e g é sz s ü gy Viselkedés, életstílus Megerősítő tényezők környezet Lehetővé tevő tényezők Eredmény- értékelés határértékelés Folyamat- értékelés alkalmazás