Motivációs állapotfelmérés. Egyéni kezelési terv. Relapszus prevenció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Tarnóczi Richárd ezredes PhD. Intézetvezető főpszichológus
Advertisements

Didaktika a gyógyításban
Kutatásmódszertan - esetírás
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az addiktológiai konzultáció szemléleti keretei
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Törzsök Góczán Emese Szögi Lakatos Maya november 19.
A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Borbély-Pecze Mariann – Borbély-Pecze Tibor Bors
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Motivációs kérdezés technikája
Kognitív megközelítések
Rokszin Mónika Pszichológus
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pánikbetegség kezelése
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A KONZULTÁCIÓRÓL BEVEZETÉSKÉPPEN
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
ELLENÁLLÁS A SEGÍTŐ KAPCSOLATBAN
Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Skizofrénia.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A lelki egészség védelme az iskolában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Alternatív munkaerő-piaci szolgáltatás
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Érzelmi intelligencia
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Készítette:Tóth Sándorné
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Felépülőben lévő szenvedélybetegek utógondozása (reszocializáció, reintegráció) Dr. Szemelyácz János Baranya Megyei Drogambulancia INDIT Közalapítvány.
Drogbetegek kezelése és ellátása Drogambulanciák szerepe a drogbetegek kezelésében Dr. Csorba József Fővárosi Önkormányzat Nyirő Gyula Kórház Drogambulancia.
Csoportos és egyéni addiktológiai fejlesztések tapasztalatai „Tágas városom kis lakásra cserélem”
Addiktológiai problémák és megoldások „Tágas városom kis lakásra cserélem II.”
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
A felépülés lehetséges útja (Prohaska-Di Clement-Norcross modell)
Előadás másolata:

Motivációs állapotfelmérés. Egyéni kezelési terv. Relapszus prevenció Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF

Kapcsolatfelvétel Első interjú Nyugodt körülmények, az érintett felek részvételével Titoktartás kiemelése Önmagában is terápiás lehet (érzelmek kiadása, probléma pontosítás) Ha nem önként jelentkezik: lehet ellenséges, védekező, nem kooperatív Pecze

Kapcsolatfelvétel II. Családi interjú Első interjú alkalmával gyakran krízishelyzet azonnali beavatkozást igényel Feladat: bátorítani a családtagokat: Saját történet elmesélése Konkrét események, melyek a jelentkezéshez vezették Írják le, mondják el a drogvisszaéléshatását a fogyasztóra és család egészére nézve Segítő: Család stabilitásának meghatározása (támaszrendszer) Családi coping Egyéb családtagok szerhasználatának „kiderítése” – szerhasználatra utaló jelek keresése (különélés, csavargás, depresszió, erőszak…) Pecze

Bio-pszicho-szociális rendszer Állapotfelmérés Motivációs interjú egysége Relapszus prevenció Állapotfelmérés: a segítő kapcsolat kiindulása Cél: Információszerzés Segítő kapcsolat megalapozása Visszajelzés a kliensnek, hogy helyzetét gondolja át Módszer: Kérdőív Félig strukturált interjú ASI, EuropASI Pecze

A segítés folyamata állapotfelmérés Haladás nyomon- követése Haladás Probléma- meghatározás Kezelési terv készítése Kezelési terv készítése Pecze

Motivációs állapotfelmérés elemei Miért éppen most fordult segítségért Magától/küldték; mi volt az utolsó mozzanat Alkohol/droghasználat jellemzői Korábbi használat (összes szer: mokar először, gyakoriság, utolsó használat) Jelen használat – elmúlt 30 nap (hányszor, hol, milyen eredménnyel próbálta abbahagyni, miért, hol, kikkel használó) Dependencia mértéke Tolerancia, elvonási tünetek, szociális-viselkedési repertoár Egyéni háttér Munkahelyi, anyagi, családi, támogatórendszer, érdeklődési kör, fontos személyek, szexualitás (óvatosan!), illegális tevékenységek, jogi problémák, kockázati magatartások Pecze

Motivációs állapotfelmérés elemei II. Szomatikus problémák Társuló betegségek (HIV, Hep. szűrések) Egyéb betegségek Pszichiátriai zavarok Depresszió, szorongás, öngyilkossági gondolatok, hallucinációk Kezeléstörténet (hányszor, hol, milyen eredménnyel) Motivációs állapotfelmérés Prochaska-DiClemente Önjellemzés Erősségek-gyengeségek, célok, kapcsolatok, coping Önéletrajz íratása, mit vár a terápiától, jövőtől Pecze

Motivációs állapotfelmérés Motiváció – annak valószínűsége, hogy a kliens mennyire lép be, mennyire elszánt a változásra. Motivációs interjú, mint technika Alap: Prochaska-DiClemente felépülési modell mutatja, hol tart a kliens a változás folyamatában Hangsúly: nem a kialakuláson, a folyamaton és befejezésen van Kémiai és viselkedési addikciók esetében is használják = a változás modellje Pecze

Pecze

Prekontempláció (elszánás előtti állapot) Élvezi a használatot – nem akar változni Kételkedés felkeltése, kockázatészlelés növelése Kontempláció (elszánás) Egyre inkább tudatában van testi, lelki, szociális ktsgeknek, de még ambivalens Egyensúly felborítása, a nem-változás kockázatainak erősítése Előkészület Tudja, hogy a ktsgek meghaladják az előnyöket, előkészületeket tesz az akcióra Célok meghatározásának segítése, hozzá a megfelelő eszközt Pecze

Relapszus (visszaesés/csúszás) Akció Aktív lépések a leszokás/mérséklés irányába terápiába vonás Fenntartás Anyaghasználat megváltoztatása (mérséklés, elhagyás) relapszus prevenció, visszaesést megelőző stratégiák meghatározása Relapszus (visszaesés/csúszás) segíteni, hogy csak visszacsúszás legyen, kezdje újra a folyamatot, ne ragadjon meg a stádiumokban Pecze

Motiváció A motiválás fontos elemei Csapdák: Bizalomteli kapcsolat A változás különbségeinek tudatosítása – eredmények Empátia, kongruencia Csapdák: Kérdés-felelet Konfrontáció, tagadás Szakértői csapda Címkézés Túl korai fókuszálás hibáztatás Pecze

Motiváció II. Eredményesség alapelvei Empátia kifejezése Diszkrepancia kialakítása(előnyök-hátrányok) Megfelelő célok találása Krízis kezelés Vitatkozás elkerülése Ellenállás kezelése Önbizalom támogatása Pecze

Egyéb technikák: Nyitott kérdések Folyamatos összegzés Gyakori visszakérdezés – tisztázás Figyelem, érdeklődés kifejezése Optimizmus Megerősítés kérése Aggodalom kifejezése Pecze

Egyéni kezelési terv készítése A társas kapcsolatok, támaszok javítása Változásra való képesség iránti bizalom A változást sürgető okok azonosítása Alternatív tevékenységek kialakítása Visszacsúszás megakadályozásának megtanulása Kezelési/ellátó intézmények ismerete Team munka megszervezése Pecze

Egyéni kezelési terv készítése II. Nap megtervezése – a kiesett idő kitöltése fontos! Visszacsúszás – dolgozni kell vele, értékelni és tanulni belőle Krízis állapotában (fizikai, pszichés, szociális) lehet hatni a kliensre Terápiás illeszkedés: a terápia feleljen meg a kliens állapotának Cél: - absztinencia (életstílus alakítása) - ártalomcsökkentés (egészségi állapot, tünetek kezelése, családi probl. megoldása, lakhatás…) - relapszus prevenció Pecze

Visszaesés/relapszus Relapszus prevenció Viselkedéses-kognitív kezelés, mely célja, hogy segítse az egyéneket a kívánt viselkedésváltozás fenntartásában Pszichoedukáció, készségek fejlesztése, tudatosság A változás fenntartásához szükséges életvitel megtanulása absztinencia megcsúszás Visszaesés/relapszus Pecze

Relapszus prevenció II. Visszacsúszást kiváltó tényezők: Nagy kockázatú helyzetek Negatív érzelmi állapotok (35 %) Frusztáció, düh, szorongás, depresszió, unalom Interperszonális konfliktus (16%) párkapcsolat, barátság, munkakapcsolat Szociális nyomás (20 %) direkt (rábeszélés), indirekt (fizikai jelenlét) Intraperszonális tényezők elvonási tünetek, sóvárgás, coping, életvezetési ismeretek Pecze

Relapszus prevenció III. Visszacsúszást kiváltó tényezők: Figyelmeztető jelzések -Mindennapos gondolkodási hibák Minden vagy semmi gondolkodás (ha nem lehetek a legjobb…) Túláltalánosítás (rosszra fordult, úgy is marad) Mentális szűrő (csak a rossz dolgokat látja) Pozitív negatívba fordítása (józan, mert nem volt olyan helyzet) Katasztrófává alakítás (nem bírom ki) Érzelmek és tények összekeverése (úgy érzem, nem bírom ki) Megszemélyesítés (magát okolja) Önleértékelés (apró tévedés túlzott reakciója) Kell, muszáj használata Nem vagyok rá képes (meg tudná tenni, de fél a következm.-től) Megpróbálni – megtenni (megpróbálta, de nem tudta megtenni) Pecze

Relapszus prevenciós tréning Cél: stratégia kialakítása a nagy kockázati helyzetek elkerülésére, azonosítására Szakaszok: Változás iránti elköteleződés növelése Magas kockázatú helyzetek azonosítása naplóvezetés- tudatosság Készségtanítás (coping) – visszautasítási és problémamegoldó Kísértés elkerülése – negatív gondolatok megkérdőjelezése (esemény okolása, nem önmagáé…) Megcsúszásra való felkészítés negatív érzelmek, de kérjen segítséget! Más életviteli kérdések A változás megváltozott környezetben könnyebben fenntartható (új barátok, szórakozás) Pecze