Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós
A normatív finanszírozás jellemzői A normatíva „hozzájárulás”, nem feladatfinanszírozás – a fenntartó vállalja a költségeket A normatívának csak közvetett hatása van az intézményfinanszírozásra – „üzen” vele a kormányzat
A normatív jellemzők változásai A 2008-as költségvetés: számított álláshelyszám-alapú finanszírozás – csoportszám a tanulólétszám helyett! Egyszerűbb az összefüggés a fenntartói elérhető támogatás és az intézményi költségek között – közeledés a feladatfinanszírozáshoz! „Üzenet”: minimális intézményméret!
Az „etalonnak” tekintett általános iskola alapvető mutatószámai* Tanulólétszám161 fő Egy tanulócsoportra jutó tanulólétszám20,13 fő az alsó tagozaton18,75 fő a felső tagozaton21,5 fő Egy tanulócsoportra jutó órakeret32,0 Egy pedagógusra jutó tanulólétszám13,84 fő Elismert pedagóguslétszám (8 évfolyam 8 osztály)11,63 fő * A évi költségvetési törvény alapján
Ösztönzők és egérutak I Nemzetiségi nyelvű, két tanítási nyelvű oktatás, nyelvi előkészítő oktatás FAJLAGOS ÖSSZEG: Ft/fő/év a 2008/09. tanévre Intézményi társulás óvodájába, általános isko- lájába járó gyermekek, tanulók támogatása FAJLAGOS ÖSSZEG: Ft/fő/év a 2008/09. tanévre
Ösztönzők és egérutak II A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatainak támogatása Közoktatási intézményi feladat a) Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év Intézményi társulás által fenntartott intézmény óvodás és 1-4. évfolyamos tanulói után FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év Intézményi társulás által fenntartott intézmény 5-8. évfolyamos tanulói után FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év
Ösztönzők és egérutak III. b) Iskolabusszal utaztatott gyermekek, tanulók alapján járó támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év c) A többcélú kistérségi társulás által fenntartott egységes iskola évfolyamára bejáró tanulók alapján járó támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év d) Tagintézményi támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év e) Kistelepülési tagintézményi támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG Ft/fő/év
Lehetséges hatások Kisiskolák átalakulása: –társulási fenntartás –„egérutak”: művészeti és nemzetiségi oktatás Napközi veszélyben: el nem ismert feladat Intézményműködtetés átalakulása – összevont üzemeltetési funkciók TISZK: út a térségi döntéshozatal és a nagyobb intézményi „üzemméret” felé a szakképzésben