Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Nyerjünk együtt! TAMOP /
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Köszönjük az első mérésben való együttműködésüket!
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Minőségdíjak.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
1/14 Közép-dunántúli Regionális Kiválóság Minta Projekt tájékoztató Sugár Karolina elnök Szabó Kálmán ügyvezető igazgató Szövetség a Kiválóságért.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az üzletek operatív működtetése
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet

Csomópontok Milyen elvárások gyakorolnak meghatározó hatást a vezetésre? Milyen a vezetés jogszabályi környezete? Milyen az iskolaszervezet? Miben változott az iskolázás – és ezért a vezetés – kontextusa a posztmodern társadalomban? Milyen kompetenciák jellemzik a sikeres vezetőket? Van-e és mi a siker motívuma vezetők számára? 7. NÜK, 7.1.szekció

Elvárások A posztmodern két meghatározó elvárása: esélyteremtés, minőség és fejlesztése Esélyteremtés Mi a vezetés feladata és felelősége ebben? Mennyire tudatos az esélyteremtés? Stratégia Ha megjelenik célként, ott van-e feladatként vezető és tanár számára? Tervezés Ha ott van feladatként, akkor ellenőrzi-e, értékeli-e valaki (a vezető) a feladatok megvalósítását? Van-e következménye a nemteljesítésnek? Értékelés, ösztönzés, fejlesztés, elszámoltatás 7. NÜK, 7.1.szekció

Elvárások Az oktatás minősége Definiált-e a minőség, annak konkrét megjelenése az iskolában? PP, IMIP Felteszik-e az érintettek – egyének és csoportok – maguk számára azt a kérdést, hogy amit ma elértem, azt mivel tudom/fogom meghaladni holnap? Elkötelezettség, lojalitás Kinek a véleménye számít? Tanár, kliens, tulajdonos Befolyást gyakorolnak-e a vélemények, a tapasztalatok a jövőbeni munkára? Tervezés, szervezeti tanulás, tanuló szervezet 7. NÜK, 7.1.szekció

A vezetés jogszabályi környezete Miért tartozik felelősséggel a vezető? A törvény szerint: az eredményekért, a gazdaságos és jogszerű működésért Milyen a felelősség és hatáskör viszony? Szakmai irányítás, gazdálkodás, HR Felelősségmegosztás, bevonás, felhatalmazás Milyenek a fenntartói elvárások? Mi van az elvárások fókuszában? Mennyire fontos az eredményesség? 7. NÜK, 7.1.szekció

Az iskola: változás és célok magas Célorientáltság Az ösvény Az úthálózat alacsony A változatlan természet A körforgalom Innovációs képesség alacsony magas 7. NÜK, 7.1.szekció

A rendszer kompelxitása A jövő sohasem a jelen meghosszabbítása Mi lesz? helyett Mi lesz, ha…? (OECD forgatókönyvek) Szakmák és változások Példák: takarító, festő… és a tanár? Plagizálási Tanácsadó Szolgálat; felelősségbiztosítás tanároknak (perek); internet és tanulás Hogyan lehet felkészíteni az ismeretlenre? Jelen-jövő modell  stratégiaalkotás A bizonytalanság kezelése 7. NÜK, 7.1.szekció

Kompetenciák és megszerzésük Kompetencia Tudás+készség és képesség+attitűd másképpen: a Mit? a Hogyan? és a Miért? Az angol rendszer (NCSL, http://www.ncsl.org.uk/) Jövőalkotás A tanulás és a tanítás irányítása Önfejlesztés és másokkal való együttműködés A szervezet menedzselése Az elszámolási kötelezettség biztosítása Közösségépítés 7. NÜK, 7.1.szekció

Kompetenciák és megszerzésük Vezetőképzés – egy példa (KÖVI, Közoktatási Vezetőképző Intézet) Stratégiai tervezés, szervezetfejlesztés Kapcsolatépítés, együttműködés, partnerközpontú működés Problémamegoldás, konfliktuskezelés Projektmenedzsment és pályázatírás Értékelés: projekt, eszköz, teljesítmény stb. Igazgatás, finanszírozás 7. NÜK, 7.1.szekció

Motiváció és értékelés Mi ösztönzi vajon a vezetőket a sikerre, a teljesítésre? Elkötelezettség Elismerésre törekvés Bizonyításvágy Alkotásvágy Vajon mozgásba hozza-e a mai rendszer ezeket a motívumokat? Értékelés 7. NÜK, 7.1.szekció

Motiváció és értékelés Kinek a dolga? Az állam és a fenntartó szerepe Önértékelés és a pedagógusok, kliensek visszajelzése A finn példa Egy hazai értékelési rendszer (Qualitas, Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Iroda ) Pedagógiai munka Ellenőrzés, értékelés, ösztönzés Feltételek megteremtése Partnerkapcsolatok irányítása Munkatársakkal való kapcsolat Társadalmi hatás Vezetői személyiség, képesség, stílus 7. NÜK, 7.1.szekció

Vezetés és hatásgyakorlás A vezetés hatása a tanulói eredményekre kimutatható, szignifikáns A hatás jellemzően indirekt, azaz más tényezők mozgósításán keresztül érvényesül, komplex megközelítést igényel (komplexitáselmélet) Példák (Leithwood at als, 2004: Strategic leadership for large-scale reform: the case of England’s National Literacy and Numeracy Strategy. School Leadership & Management, Vol. 24, No. 1, February 2004. pp. 57-79 Az iskolai hatások közül a második legnagyobb és legfontosabb A vezetés új megközelítését hívja életre Új kapcsolat keletkezik a tanulásfejlesztés és a vezetésfejlesztés között 7. NÜK, 7.1.szekció

Tanmese a jövőről, a versenyről Valahol Afrikában minden reggel felkel egy gazella. Tudja, hogy gyorsabban kell lennie a leggyorsabb oroszlánnál, különben vége. Valahol Afrikában minden nap felkel egy oroszlán. Tudja, hogy gyorsabbnak kell lennie a leglassúbb gazellánál, különben éhen hal. Mindegy, mi vagy, oroszlán vagy gezella. Fuss, amint felkel a Nap. (Afrikai tanmese, az ASIMCO Techonolgies kínai üzemében) 7. NÜK, 7.1.szekció

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Közoktatási Vezetőképző Intézet H-6725 Szeged, Tisza L. krt. 103. Tel.: 62-544-154 Fax: 62-544-297 E-mail: homakovi@kovi.u-szeged.hu Honlap: Közoktatási Vezetoképzo Intézet 7. NÜK, 7.1.szekció