NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI A GYAKORLATBAN, A NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEMEN Dr. Iker János
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 2 modern i-záció közokta -tás pedagó- gusképzé s esélye- gyenlősé g A válasz: kompetencia alapú nevelés- oktatás!!!! DE MIK A KÉRDÉSEK ???? DE MIK A KÉRDÉSEK ???? Hívószavak
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 3 DE MIK A KÉRDÉSEK ???? DE MIK A KÉRDÉSEK ???? Melyek a kompetencia alapú képzés elemei? A közoktatás és a pedagógusképzés jelenlegi legproblema- tikusabb területei? Tantermi gyakorlat? Nézet- rendszer? Mi kell a sikeres megvaló- sításhoz? Hogy Tervezzük a gyakorlatot? Mi valósult meg a projektben? Milyen szakmai irányt tűztünk ki célul?
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 4 KOMPETENCIÁK TUDÁS KÉPESSÉGEK NÉZETEK, ATTITŰDÖK ÖSSZEFÜGGŐ RENDSZERE A képzés várható eredménye: DÖNTÉSEK SZTENDERDEK INDIKÁTOROK a kompetenciák mérhető, értékelhető formái, elemei osztálytermi tevékenységben, tanítási helyzetben megjelenő: A tervezett pedagógusképzésben a tényleges szakmai tevékenység nélkülözhetetlen előfeltételei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 5 Szakmai irányok a projektben és a pedagógusképzési programunkban A TANANYAGFEJLESZTÉS ÉS A TEVÉKENYSÉGRENDSZER EGYSÉGE AZ OKTATÓK (PEDAGÓGIA, MÓDSZERTAN) ÉS A VEZETŐTANÁROK EGYÜTTMŰKÖDÉSE A TANTERMI GYAKORLAT MEGHATÁROZÓ SZEREPE
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 6 Mi valósult meg? adaptált programcsomagok: - kompetencia alapú nevelés- oktatás - kooperatív technikák - projektmódszer új programcsomagok: - idegen nyelv - IKT - szociális és életvitel ADAPTÁLT PROGRAMCSOMAGOK ÚJ PROGRAMCSOMAGOK 6 6
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 7 ÚJ ELJÁRÁSOK módszertanban, pedagógiában, gyakorlóiskolákban digitalizálás digitális tananyagok alkalmazása digitális tábla használata 300 képzett pedagógus új módszereket, anyagokat alkalmazni tudó 220 hallgató új módszerekkel oktatott közel 1000 diák a közoktatásban pedagógusjelöltek vizsgálatában mért több mint 20%os pozitív változás 1100-an pozitív eredményhez jutottak pedagógusképzés megújulásának elindítása TOVÁBBI EREDMÉNYEK
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 8 KÖZÉPTÁVON HATÓ EREDMÉNYEK tananyagok, eljárások beépülése a pedagógia és a módszertan oktatásába hallgatók új szemléletű felkészítése a gyakorlatra kompetenciaelvűség a jelenlegi gyakorlati képzésben a tanár mesterképzés programja a tanár mesterképzés gyakorlati félévének programja
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 9 A TANTERMI GYAKORLAT SZEMPONTJÁBÓL FONTOS TEENDŐK A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN a tanulási folyamat szervezésére és irányítására, változatos tanítási-tanulási formák kialakítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására, az információs, kommunikációs technológiák alkalmazására, hatékony tanulási környezet kialakítására. Legyen a jelölt alkalmas:
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 10 A TANÁRJELÖLT: felelősséget vállal az osztályban a tanuláshoz megfelelő légkör kialakításáért, elkötelezett a demokratikus értékek érvényesítésében, a méltányosság elvének alkalmazásában, értékeli a tanulók kölcsönös segítségnyújtását, és összekapcsolja a korszerű információs technológia alkalmazásával, eltökélt, hogy minden tanuló képességeit azonos eséllyel, folyamatosan fejlessze, felismeri az érdeklődésen és az érdekeltségen alapuló motiváció jelentőségét az életen át tartó tanulásban. A KOMPETENCIÁKHOZ NÉLKÜLÖZHETETLEN NÉZETEK, ATTITŰDÖK
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 11 Tapasztalatok alapján a kompetenciák gyakorlati elsajátításának, elmélyítésének két fontos területe: A hallgatók felkészítése az IKT kompetenciák elsajátítására, az IKT kompetenciák alkalmazása a pedagógia, pszichológia, módszertan oktatásában, az ellenőrzésben, értékelésben A kooperatív technikák és a projektmódszer meghonosítása a gyakorlóiskolákban és a gyakorlati képzés rendszerében; a hallgatók felkészítése és a vezetőtanárok által történő bevezetése a megváltozott pedagógusi szerepkörbe (facilitátor, a tanulás szervezője, a tanulói együttműködés sokoldalú támogatója)
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 12 MI KELL AZ EREDMÉNYES KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉSHEZ? KUTATÁSRA ÉPÍTETT, GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉS A KÉPZŐK MINŐSÉGÉNEK, TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSE AZ IKT KOMPETENCIÁK BEÉPÜLÉSE A KÉPZÉSBE PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL A KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉST ALKALMAZÓ FELKÉSZÜLT GYAKORLÓISKOLÁK, BÁZISISKOLÁK VEZETŐTANÁR(OK), MENTORTANÁR, TANÁRKÉPZÉSI SZAKEMBER (PEDAGÓGIA, MÓDSZERTAN), PEDAGÓGIAI, SZAKSZOLGÁLATI SZAKÉRTŐ EGYÜTTMŰKÖDÉSE REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONTOK
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 13 EGYÜTTMŰKÖDŐK DR. KATONA GYÖRGY BOGÁTHNÉ ERDŐDI JUDIT TÓTH LÁSZLÓ
14 Elérhetőségek: Dr. Iker János (94) NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4.